Gå til innhold



Foto

Hva velger man for driftsikkerhet, god fremkommelighet og greit forbruk?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 pirium

pirium

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 14:25

I løpet av våren/sommeren trenger vi en bil nummer to, og i den sammenheng har jeg begynt å se på 4x4 igjen. Jeg hadde en 86 langpajero med 2,6b og 31" for noen år siden, den var grei til å ta seg fram med, men drakk 1,6l/mil om jeg kjørte forsiktig.. Det var aldri noen feil på den, startet uansett temperatur, men forbruket gjorde den ubrukelig som dagligbil.

Det jeg ønsker i en ny bil, er fremkommelighet som er minst like god som pajeroen jeg hadde. Den hadde ikke senterdiff, samt brems på bakaksling. Drømmen er noe lignende som pajero har fra gen 2, altså sperre og diff på senter, samt sperre bak. Jeg vil ha en bil som ikke bruker mye over 1l/mil på snitt, da den vil bli brukt daglig til og fra jobb osv. Jeg vil også ha en bil som ser litt mandig ut biggrin.gif
Jeg synes f.eks cherokee er en kul bil, som ikke trenger altfor store hjul for å se enda tøffere ut. (Regner med de fleste biler går billigere på 30/31" enn 32/33") Jeg observerer derimot at den sies å ha elendige dieselmotorer, samt tørste bensinutgaver. Ikke har jeg funnet ut om den har sperrer heller.
Pajero fra 92 og oppover kan være aktuell, om forbruket er vesentlig lavere enn min 86 modell bensin. Ruster gen.2 like ille som gen.1?

Jeg har også sett litt på opel frontera, synes at de ser kule ut når de får litt større hjul osv. hvordan er de forskjellige utgavene av den, mtp forbruk og holdbarhet?
En og annen 4-runner dukker opp rundt 50.000 også, hvordan er de i forhold til de jeg nevner over?

Prisgrensen er egentlig under 40.000, men kan strekke meg til rundt 50k.

Andre tips mottas med takk!


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 24 January 2011 - 19:37

For 50k er det nok bare Cherokee og Frontera som blir aktuelle... Og som du ser, Cherokee har enten dårlig diesel eller tørst bensin. Men 4l er en BRA motor med lite feil på. Frontera er en drittbil. Masse trøbbel og dårlig driftssikkerhet.

Du får en fin gen1 med 2,5 TD, ligger rundt liter'n på mila. Eller en tidlig -80talls lux eller landcruiser. Ellers hvis du finner en gen2 eller 4runner til 40-50k så er det en grunn til det....

Hva med zuki eller RangeRover classic? Får fine Patroler også, men de er tørste...

Edited by HardKåre, 24 January 2011 - 19:40.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 pirium

pirium

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 00:16

QUOTE(HardKåre @ 24 Jan 2011, 20:37) <{POST_SNAPBACK}>
For 50k er det nok bare Cherokee og Frontera som blir aktuelle... Og som du ser, Cherokee har enten dårlig diesel eller tørst bensin. Men 4l er en BRA motor med lite feil på. Frontera er en drittbil. Masse trøbbel og dårlig driftssikkerhet.

Du får en fin gen1 med 2,5 TD, ligger rundt liter'n på mila. Eller en tidlig -80talls lux eller landcruiser. Ellers hvis du finner en gen2 eller 4runner til 40-50k så er det en grunn til det....

Hva med zuki eller RangeRover classic? Får fine Patroler også, men de er tørste...


Er det noen feil som går igjen på Frontera, eller er det hipp som happ hva som ryker?

Det ligger totalt 19 pajero gen2 for under 55k på finn og autodb, hva må de koste for å være brukbare da?

Med fare for å terge på meg folk her inne må jeg si at jeg ikke synes gamle landrovere er noe særlig å se på.. Og er ikke britiske biler kjent for å være skrøpelige?
Jeg spør ikke for å provosere, men av uvitenhet! smile.gif

Fra Suzuki får man vel bare SJ413 under 50k? Den blir for liten, jeg må ha fler enn to seter+ bagasjerom..

Helt til slutt, hvilket forbruk har folk på cherokee 4l i praksis?

Mange spørsmål, men man må spørre for å få svar..



#4 Jon

Jon

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 08:50

Tja min frue har en Cherokee, brukes til og fra jobb 10 mil tur retur, og til daglig kjøring, forbruk er ca 1.2 pr mil. Men er ikke noe problem med høyere forbruk på den hvis du er litt tung på foten. Men som sagt før i tråden er 4l motoren drifts sikker, og må si Cherokeen er en artig "liten" 4 wd, men man kjøper den ikke med tanke på å ha en bil som har lave drivstoff utgifter. Kjører selv en Patrol Y60, 2.8 td, og forbruket på denne ligger på ca 1.2- 1.4 pr mil, men da diesel, så noe billigere. Men tror du ender opp som mere fornøyd med en Cherokee til 50.000, kontra Patrol til 50.000.


Hilsen Jon















 


#5 Ole Kr

Ole Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 10:22

Nå finnes den Cherokee'n med en 2,5 liter bensin firer også. Jeg har i en annen tråd etterlyst litt tall om forbruk og driftssikkerhet på den, men har ikke fått noen respons enda. Jeg vurderer også en "daily driver" etter samme kriterier som trådstarter.
Jeg er egentlig toyota mann på min hals - men det kan ofte være litt vel dyrt å være det når bil skal handles, men så er det med små unntak desto mer problemfritt etterpå da.
Jeg har hatt en '86 cherokee 2,8 V6 tidligere, og denne bilens sjarm har aldri helt sluppet taket i meg.
Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde for litt siden: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 LN46 pickup, '80 HJ45 pickup og '97 KZJ95 stv.
Fruen har RAV4 (Rema SUV)

Menn uten pickup - er direkte stygt!

#6 pirium

pirium

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 13:43

QUOTE(Jon @ 25 Jan 2011, 09:50) <{POST_SNAPBACK}>
Tja min frue har en Cherokee, brukes til og fra jobb 10 mil tur retur, og til daglig kjøring, forbruk er ca 1.2 pr mil. Men er ikke noe problem med høyere forbruk på den hvis du er litt tung på foten. Men som sagt før i tråden er 4l motoren drifts sikker, og må si Cherokeen er en artig "liten" 4 wd, men man kjøper den ikke med tanke på å ha en bil som har lave drivstoff utgifter.


Hilsen Jon


Hvilke dekk kjører hun på da?

Man må kanskje bare finne seg i høyt forbruk om man skal kjøre 4x4...?

Er det noen form for sperrer (eller brems) på Cherokee, eller kan man risikere å bli stående å spinne på ett hjul? Hvor enkelt/vanskelig og dyrt er det evt. å ettermontere sperrer på den?


#7 Jon

Jon

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 58 Innlegg:

Posted 25 January 2011 - 15:02

Dekk vinter er 235-75.15 Nokian hakkapelita suv5 mener jeg de heter. Sommer dekk Bf Mud 30-9.5-15.
Er vel LS diff bak mener jeg, men ingen fysisk sperre man kobler inn på hennes bil. Tja drivstoff utgiftene er selvfølgelig høyere enn med en vanlig personbil, men slik som vi bor så kan det forsvares, vi trenger faktisk 2stk 4wd biler. Samtidig er det den type biler vi liker, ja så da kjøper vi det. Må si meg meget godt fornøyd med konebilen, var ingen jeep mann, men de er utrolig artige å kjøre, + du har god trekkevne med den, men som sagt er min kones bil, hun elsker den, noe som fører til at jeg sjelden får anledning til å bruke den smile.gif

Jon