Gå til innhold



Foto

Turteller til null på 0 sekunder.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Reitan

Reitan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 06 February 2011 - 21:34

Nå vet jeg ikke hvor jeg skal lete.
I et par år har min SJ413 hatt små perioder der den ikke ville gå på tomgang, dvs. den gikk på ca 100 o/min. I disse periodene var det problemer under 1500 o/min, slik at langkjøring var ok, men å slakke ned før f.eks gangfelt var som å slå av tenninga, og jeg kunne gi litt gass uten resultat, mens litt mer gass ga mye motorkraft med et rykk.. Dette har nå utartet, slik at bilen ikke starter i det hele tatt, eller fungerer prikkfritt i kortere perioder.

Dette har jeg prøvd i kronologisk rekkefølgs:
Blåst ren dyser, byttet dyser, byttet PCV ventil, og til slutt byttet forgasser.
Jeg vurderer det som resultatløst å justere div. siden alt fungerer normalt av og til.
Nå går bilen på 2000 o/min på tomgang, og stopper brått, men rett før den stopper helt, går den igjen opp til 2000. Under en sånn stopp går turtelleren rett til null så fort som viseren greier.
Legger til at når motoren fusker litt, beveger viseren på turtelleren seg i store raske rykk.
Lurer forresten på hvor turtelleren har føler/giver hen?

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 February 2011 - 21:38

ser dette er en gammel tråd, men jeg ville sjekka to ting.... det erne er giveren i fordeleren, den gir signal til coilens minus, hvor turtelleren får signal fra....

Men jeg ville begynt med tomgangssolenoiden....., det er den delen på gasseren som det går en ledning innpå.... om du kutter den vil ikke bilen gå på tomgang... den sjekker du enkelt ved å sette på tenninga, og trekke kontakkten ut og sette den inn igjen.... da skal den klikke.....


#3 Reitan

Reitan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 10:48

QUOTE(sven @ 13 Feb 2011, 21:38) <{POST_SNAPBACK}>
ser dette er en gammel tråd, men jeg ville sjekka to ting.... det erne er giveren i fordeleren, den gir signal til coilens minus, hvor turtelleren får signal fra....

Men jeg ville begynt med tomgangssolenoiden....., det er den delen på gasseren som det går en ledning innpå.... om du kutter den vil ikke bilen gå på tomgang... den sjekker du enkelt ved å sette på tenninga, og trekke kontakkten ut og sette den inn igjen.... da skal den klikke.....


Nei, tråden er ikke gammel, men bilen, den er gammel, den. Takk for svar.
Jeg skal sjekke factory service manual på fordeler, giver og turteller, der har jeg ikke vært enda.
Det kan tenkes at det også har vært vannperler i forgasserens kanaler og labyrinter. Siste gang jeg hadde forgasseren på benken, fylte jeg flottørkammeret med kondensfjerner, ca en halv desiliter. Det ble som ny bil, men det stemmer ikke med turtellerens oppførsel, så det er nok lurt å se på fordeleren.
Solenoiden er nok utelukket, siden turtelleren ikke vil reagere på den. Legger ved to bilder.

Attached Thumbnails

  • Fordeler_generator_FSM.JPG
  • Fordeler_ignitor_FSM.JPG


#4 SJ413 Turbo

SJ413 Turbo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 17 February 2011 - 15:58

QUOTE(Reitan @ 6 Feb 2011, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
Nå vet jeg ikke hvor jeg skal lete.
I et par år har min SJ413 hatt små perioder der den ikke ville gå på tomgang, dvs. den gikk på ca 100 o/min. I disse periodene var det problemer under 1500 o/min, slik at langkjøring var ok, men å slakke ned før f.eks gangfelt var som å slå av tenninga, og jeg kunne gi litt gass uten resultat, mens litt mer gass ga mye motorkraft med et rykk.. Dette har nå utartet, slik at bilen ikke starter i det hele tatt, eller fungerer prikkfritt i kortere perioder.

Dette har jeg prøvd i kronologisk rekkefølgs:
Blåst ren dyser, byttet dyser, byttet PCV ventil, og til slutt byttet forgasser.
Jeg vurderer det som resultatløst å justere div. siden alt fungerer normalt av og til.
Nå går bilen på 2000 o/min på tomgang, og stopper brått, men rett før den stopper helt, går den igjen opp til 2000. Under en sånn stopp går turtelleren rett til null så fort som viseren greier.
Legger til at når motoren fusker litt, beveger viseren på turtelleren seg i store raske rykk.
Lurer forresten på hvor turtelleren har føler/giver hen?

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?


Hadde akkurat de samme symtomene på Mitsubishi'n min,og det viste seg være tenningsregulatoren i fordeleren.
Åååå,det gjeng'a med litt heimelaga au!!=)

#5 landego1

landego1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 11:26

Funnet ut noe.. ?
Har samma problemet på min og, men den går heller ikke noe særlig på sylinder 2 og 3 på tomgang... - kommer seg over 2000 rpm dog.
Dauer bare helt mot kryss, men kommer seg brått og kvikner (som regel) til igjen !
Hodepine :/

#6 Reitan

Reitan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 23:22

QUOTE(SJ413 Turbo @ 17 Feb 2011, 15:58) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde akkurat de samme symtomene på Mitsubishi'n min,og det viste seg være tenningsregulatoren i fordeleren.


At det er en tenningsregulator i fordeleren er kanskje å ta i, hva nå det er (å ta i).
Men, for å være vanskelig; jeg sjønner hva du mener. Der kontaktbryteren til coilen stod i gamle dager er det nå (i 1985) en pulsgiver som består av en pickup-spole (omtrent som mikrofonene på en Fender Stratocaster) og et keramisk rele à la transistor. Jeg har enda ikke tatt testen som er beskrevet i bildene over, siden problemet forsvant, men nå er det tilbake igjen med pinelige stopp i kryss. Jeg har kikket i fordeleren og nævlet borti et par myke ledninger der (litt for myke etter min mening), og tenker at dette står på en plate som vrir seg både ved vakuum og turtallvariasjoner. Så kanskje måle ledningene og?

Attached Images

  • Bacheklaring.JPG


#7 sj410mud

sj410mud

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 10 July 2011 - 20:46

har du prøvd å bruke en annen tank en originaltanken, da en del av bensinslagen er metallrør hvartfall på min 410, og kaskje dette har rusta???? prøv med ei 10 literskanne og nye bensinslanger rett oppi der wink.gif

Håper det hjelper!