Gå til innhold



Foto

tips/erfaring om 98 range rover ønskes


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 turru

turru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 14 February 2011 - 14:04

http://www.finn.no/f...nnkode=26314235
har tittet litt på denne å lignende biler. men side jeg ikke kann noe om disse så lurer jeg på hvordan di er? mye feil? vanlige feil? dyr å repparere? tilgang på deler? litt generel info om disse bilene hvist noen har. her jeg bor fins det nemelig ingen av di.

evt om noen har tips til bil, måm være 4x4, diesel, 5 seter, brukbart bagasjerom(har 3 unger og 2 hunder). min 98 mod og maks 150000

takker for svar
gje gass. d går sikkert

#2 Ole Kr

Ole Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 14 February 2011 - 15:55

QUOTE(turru @ 14 Feb 2011, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.finn.no/f...nnkode=26314235
har tittet litt på denne å lignende biler. men side jeg ikke kann noe om disse så lurer jeg på hvordan di er? mye feil? vanlige feil? dyr å repparere? tilgang på deler? litt generel info om disse bilene hvist noen har. her jeg bor fins det nemelig ingen av di.

evt om noen har tips til bil, måm være 4x4, diesel, 5 seter, brukbart bagasjerom(har 3 unger og 2 hunder). min 98 mod og maks 150000

takker for svar


Du får iallfall mye bil og utstyr for pengene. Det er vel problemer med topplokk og endel el.feil som går igjen på de, men kalkulerer du inn det, så syns jeg ikke det er så ille gæli jeg? En kompis av meg har '98 Range Rover og stortrives med den bilen, men han erkjenner at det noe småtteri med den nå og da.
Sjøl er jeg nok litt vel mye toyota fan, men det er jo en kjensgjerning at de er dyre. En av de første LC90 fra '96/'97 kan du kanskje få som stasjonsvogn for den prisen der - men det er langt mellom dem, og de har nok da også gått veldig langt. (men det har ikke SÅ mye å si på en Toyota da).
Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde for litt siden: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 LN46 pickup, '80 HJ45 pickup og '97 KZJ95 stv.
Fruen har RAV4 (Rema SUV)

Menn uten pickup - er direkte stygt!

#3 grizzly

grizzly

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 238 Innlegg:

Posted 14 February 2011 - 17:48

Har en tilsvarende bare 1996 mod og vi er kjempefornøyd med denne.
God å kjøre og fornuftig med drivstoffet.

Moe dill er her jo men da snaker en generelt vedlikehold som også kommer på ndre kjøretøy wink.gif

Ta deg en tur Her og sjekk her finner du masse om Land Rover biggrin.gif

Ps Har hatt div Land cruisere og andre Japsebiler også rolleyes.gif
Land Rover 90

#4 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 14 February 2011 - 18:43

de litt eldre har vel bmw rekkesekser som er noe mer holdbar enn den egenproduserte 2.5`n.
men tror ikke denne 2.5`n er noe verre enn mye annet.. vet f.eks om flere x-trail 136hk diesel og rav4 med diesel som har havarert
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#5 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 01:34

Nydelig bil å kjøre. Stort utvalg av rimelige deler fra britiske firmaer, stor og hjelpsom 'menighet' av entusiastiske brødre, fx på det ovenfor omtalte forum. Uendelige muligheter for oppgradering og 'offroadisering' med deler og utstyr fra engelske (og amerikanske) firmaer.

På denne bilen er tilsynelatende også et av gjengangerproblemene - luftfjæringen - løst en gang for alle med ombygging til vanlige spiralfjærer.

Motoren er BMWs R6 2.5td, som i fx 525 (E39). RR P38 er ikke akkurat overmotorisert med 136hk, og motoren var noe omdiskutert, men den generasjonen som kom i P38 f.o.m. 1998 har bedre renommé, og den har aldeles nydelig gange - i den grad det måtte ha noen betydning. (Land Rover har ikke hatt noen egen R6 turbodiesel, men derimot 3 forskjellige R4 2.5 og én egen R5. Mye misforståelser og myter om dette ;-) Neste dieselsekser LR-utvalget er V6 2.7, utviklet av Ford - som da eide LR - for bruk i Discovery 3, Jaguar og Citroën, m.fl.)

P38 er en bil som bør være med i vurderingene hos dem som ønsker en rimelig, halvgammel "luksus-SUV", og spesielt hos dem som forstår verdien av preventivt vedlikehold.

Mvh Terje K.

---------------------

Terje S. Knutsen


#6 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 08:09

QUOTE(M6 @ 15 Feb 2011, 02:34) <{POST_SNAPBACK}>
Nydelig bil å kjøre. Stort utvalg av rimelige deler fra britiske firmaer, stor og hjelpsom 'menighet' av entusiastiske brødre, fx på det ovenfor omtalte forum. Uendelige muligheter for oppgradering og 'offroadisering' med deler og utstyr fra engelske (og amerikanske) firmaer.

På denne bilen er tilsynelatende også et av gjengangerproblemene - luftfjæringen - løst en gang for alle med ombygging til vanlige spiralfjærer.

Motoren er BMWs R6 2.5td, som i fx 525 (E39). RR P38 er ikke akkurat overmotorisert med 136hk, og motoren var noe omdiskutert, men den generasjonen som kom i P38 f.o.m. 1998 har bedre renommé, og den har aldeles nydelig gange - i den grad det måtte ha noen betydning. (Land Rover har ikke hatt noen egen R6 turbodiesel, men derimot 3 forskjellige R4 2.5 og én egen R5. Mye misforståelser og myter om dette ;-) Neste dieselsekser LR-utvalget er V6 2.7, utviklet av Ford - som da eide LR - for bruk i Discovery 3, Jaguar og Citroën, m.fl.)

P38 er en bil som bør være med i vurderingene hos dem som ønsker en rimelig, halvgammel "luksus-SUV", og spesielt hos dem som forstår verdien av preventivt vedlikehold.

Mvh Terje K.


2,7TDV6 E utvikkla av PSA. Som eies av bla annet Ford biggrin.gif

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#7 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 13:56

QUOTE(AMan @ 15 Feb 2011, 09:09) <{POST_SNAPBACK}>
2,7TDV6 E utvikkla av PSA. Som eies av bla annet Ford biggrin.gif


Njæææ, bare nesten ;-) AJD-V6 "Lion" motoren er utviklet av Ford (ved Dagenham-fabrikken), i samarbeid med PSA, som igjen kaller samme motor DT17.

- o -

For bringe tråden litt tilbake til utgangspunktet: Da P38 kom var det en del (bl.a. jeg) som syntes den så litt veik og byborgerlig ut, sammenlignet med "ordentlige" Land Rovere, men den har potensial:


(www.rockrover.com)


(http://hem.bredband.net/ronronp38/)


Mvh Terje

---------------------

Terje S. Knutsen


#8 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2011 - 19:47

ford\psa har en del felles dieselmotorer.

ford,jaguar,citroen,peugot,toyota,mazda bruker en del felles dieselmotorer
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 February 2011 - 12:45

QUOTE(svk @ 15 Feb 2011, 20:47) <{POST_SNAPBACK}>
ford\psa har en del felles dieselmotorer.

ford,jaguar,citroen,peugot,toyota,mazda bruker en del felles dieselmotorer



Jepp, men æ mein enda at det e PSA som står før utviklinga av dem.

Uansett PSA dieselmotora e bra motora biggrin.gif

Når det kommer tell det som trådstarter egentlig spørr om, så har æ også enkelte ganga lokta veldig på Landrover/rangerover, pga at det e førbanna fine bila å kjør, ser bra ut mye utstyr å som regel lav pris.

Det æ også e kommet fram tell ut i fra et æ har hørt, lest å bidd anbefalt e at RR e skummelt og Defender bi før traktor til familiebil. Derimot Discovery 2 me TD5 (som e en egen landrover motor) e meget bra å nåkka av det sikkreste fra LR, discovery 3 e såklart enda bedre, men her e jo prisen litt inne i bilde.

Range Rover me BMW dieselmotor e veldig skummelt. Har en par kompisa som e ihuga BMW tilhengera (av en eller anna uførståelig grunn), de sir at denne generasjonen motora e no dritt, de æ har prata me som hold på en Landrover sir at samme motoran i RR e enda værre.


Når alt det e sagt, så synes æ at både Disocvery 2 å RR P38 å oppover e ekstremt sexye å brukanes bila, å som et stort pluss verka dem jo faktisk VELDIG bra i norsk bærskog. Som ei rak motsettning tell de aller fleste andre "Soccer mum" SUVan på markede i dag.

Problemet e bare å tørr å invester i Engelsk "mannskit", når man e oppvokst i Japanske "problemfrie" bila...

Edited by AMan, 16 February 2011 - 12:54.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 Ole Kr

Ole Kr

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 16 February 2011 - 14:24

QUOTE(AMan @ 16 Feb 2011, 12:45) <{POST_SNAPBACK}>
Det æ også e kommet fram tell ut i fra et æ har hørt, lest å bidd anbefalt e at RR e skummelt og Defender bi før traktor til familiebil. Derimot Discovery 2 me TD5 (som e en egen landrover motor) e meget bra å nåkka av det sikkreste fra LR, discovery 3 e såklart enda bedre, men her e jo prisen litt inne i bilde.

Problemet e bare å tørr å invester i Engelsk "mannskit", når man e oppvokst i Japanske "problemfrie" bila...


He he - nå begynner vi å bli endel som labber rundt i denne tråden. Men jeg er også svak for - spesiellt Disco II, men da ikke for å ha en offroad/skogs/denge/herjebil, men mest for å ha en "dailydriver" med god plass, komfort og veldig god fremkomlighet. Jeg er så definitivt Toyota mann helt inn til beinet, og har lyst på en velutstyrt LC90 (aller helst LC100), men de koster jo voldsomt mye da. En Disco II av samme årsmodell, tilstand og kjørelengde som en LC90 loster jo i visse tilfeller 80 - 100 tusen kr mindre!!? Til tross for disse besparelsene er jeg skeptisk til å kjøpe Landrover - og egentlig så irriterer det meg litt, men jeg er så innmari borskjemt med den bunnsolide driftssikkerheten på de toyotaene jeg har hatt.
Når det gjelder dieselmotorene i RR og LR, så skal jeg ikke påstå noe som helst, men har ikke hørt så veldig mye bra om dem hverken den BMW produserte motoren eller den 2,5 literen som påståes å være LR's egen. Jeg ble fortalt at den motoren var basert på den italienske VM motoren som sitter i bl.a Jeep Cherokee og Chrysler Voyager (som ikke er noen god attest å ha med seg), men at LR har gjort betraktelige modifikasjoner på den.

Jeg vet ikke om dette er rette forumet å lese seg opp på LR og RR heller. Kanskje forumet til Landrover klubben er bedre? Men så er det det med å kunne presentere et objektivt syn på det man brenner mest for sjøl da.
Ole Kr. hadde i gamle dager: Mazda B2600
Ole Kr. hadde for lenge siden: Jeep Cherokee
Ole Kr. hadde for litt siden: '98 Hilux
Ole Kr. har nå: '82 LN46 pickup, '80 HJ45 pickup og '97 KZJ95 stv.
Fruen har RAV4 (Rema SUV)

Menn uten pickup - er direkte stygt!

#11 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 16 February 2011 - 16:38

QUOTE(Ole Kr @ 16 Feb 2011, 14:24) <{POST_SNAPBACK}>
... Når det gjelder dieselmotorene i RR og LR, så skal jeg ikke påstå noe som helst, men har ikke hørt så veldig mye bra om dem hverken den BMW produserte motoren eller den 2,5 literen som påståes å være LR's egen. Jeg ble fortalt at den motoren var basert på den italienske VM motoren som sitter i bl.a Jeep Cherokee og Chrysler Voyager (som ikke er noen god attest å ha med seg), men at LR har gjort betraktelige modifikasjoner på den.


Klassisk fenomén: Når noen eller noe har "fått ord på seg", så bli det hengende ved, selv når problemer og svakheter er utbedret. Det gjelder tilsynelatende spesielt Land Rover. "Alle" har hørt historier om svogeren til naboen til han kameraten som hadde LR, og det var bare trøbbel. Også er det sånn ... :-)

BMW-sekseren (M51) ble produsert 1991-2000, og satt i Range Rover (P38) fra 1996. Jeg har hørt - som det heter ;-) - at motorene fra og med årsmodell 1999 var vesentlig forbedret, men de sliter med samme "ord på seg" som de tidlige.

Td5-motoren (altså den i Disco 2 og Defender fra 1999) er LRs egen. Utviklingen startet i 1993, lenge før BMW kjøpte Rover Group. Den vanlige sammenblandingen skyldes antagelig at BMW-dieselen i Freelander kalles Td4

Td5 er en helt annen type motor (direkteinnsprøytet, elektronisk styrt) enn VMs mekanisk styrte forkammermotorer HR 492 og 492-4, som satt i Range Rover 1986-1991, og de er igjen av en annen serie enn VMs 425, i Cherokee og Voyager. (Min VM 492-4 har f.ø. ennå ikke levd opp til sitt dårlige rykte. Den går billig, drar godt - og rakler og bråker som et helvete!)

Td5-motoren hadde noen kjente svakheter, som svak topp på 1999 og 2000-modellen, og en standard oljelekkasje som griser til og forstyrrer kabelmatta til motorstyringen. Ny, forsterket topp til Td5 koster f.ø. litt over 10.000,- (Hvor mye koster ny topp til D4D?)
Kabelmatta koster rundt 1.000,- Dette er f.ø. en lun, trivelig og smidig motor, om enn med litt mindre kontant kraft enn VM 2.5

QUOTE(Ole Kr @ 16 Feb 2011, 14:24) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet ikke om dette er rette forumet å lese seg opp på LR og RR heller. Kanskje forumet til Landrover klubben er bedre? Men så er det det med å kunne presentere et objektivt syn på det man brenner mest for sjøl da.


Et spørsmål på www.lrforum.com (som forøvrig er privat og ikke er tilknyttet NLRK) vil sikkert kunne gi noen gode svar & synspunkter, og antagelig også nøkterne svar om såpass ny bil som P38. Som tommelfingerregel gjelder at de nyeste bilene ikke er omgitt av så mange fundamentalistiske forestillinger som de gamle (Serie 1, 2 og 2A). De er nemlige perfekte, på grensen til det guddommelige ;-)

Og før Defender avskrives som "traktor", bør den prøves.

Mvh Terje K.
(tidligere eier av Serie 3, eier av gammel Range Rover; bruker av Defender - og beundrer av LC 4x, 6x og 7x, og av Ram, K5, Jeep, HMMWV, med flere)

---------------------

Terje S. Knutsen


#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 February 2011 - 17:36

QUOTE(Ole Kr @ 16 Feb 2011, 14:24) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder dieselmotorene i RR og LR, så skal jeg ikke påstå noe som helst, men har ikke hørt så veldig mye bra om dem hverken den BMW produserte motoren eller den 2,5 literen som påståes å være LR's egen. Jeg ble fortalt at den motoren var basert på den italienske VM motoren som sitter i bl.a Jeep Cherokee og Chrysler Voyager (som ikke er noen god attest å ha med seg), men at LR har gjort betraktelige modifikasjoner på den.


Nu har æ frivillig skrua en del på VM Motori i jeep WJ, altså en 3,1 men samme konstruksjon som 2,5VM. Det har ingenteng me TD5 å gjør overhode!! Å me tanke på min erfaring ma denne Jeep WJ så sku det ikke vær no problem å ha en Discovery 2, før det kan UMULIG vær værre tongue.gif

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 February 2011 - 17:40

QUOTE(M6 @ 16 Feb 2011, 16:38) <{POST_SNAPBACK}>
Og før Defender avskrives som "traktor", bør den prøves.



Defender e prøvd, det e en kjempe bil, å mindre traktor en mye anna. Men i forhold til feks Discovery2 å diverse andre så e det nettopp det. Va en 300TDI 97 æ prøva.

Det ligg egentlig i at æ har en Patrol Y60 nu, å har tenkt å bytt denne i no anna pga at æ kjør veldig mye langkjøring i sverige. Men å bytt til defender bi mye av det samme i mine øya smile.gif


Men e veldig svak før engelske 4trekker smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 M6

M6

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 132 Innlegg:

Posted 17 February 2011 - 02:40

QUOTE(AMan @ 16 Feb 2011, 17:40) <{POST_SNAPBACK}>
Defender e prøvd, det e en kjempe bil, å mindre traktor en mye anna. Men i forhold til feks Discovery2 å diverse andre så e det nettopp det. Va en 300TDI 97 æ prøva.
Det ligg egentlig i at æ har en Patrol Y60 nu, å har tenkt å bytt denne i no anna pga at æ kjør veldig mye langkjøring i sverige. Men å bytt til defender bi mye av det samme i mine øya smile.gif
Men e veldig svak før engelske 4trekker smile.gif


Defender med Td5 fra 2000-tallet er enda mer komfortabel enn 1997 300Tdi - eller "komfortabel" ettersom man ser det ...
Men til langkjøring i 80-90-100 på gode, rette veier i Sverige er Def neppe idéell. Rundt 70-80 er det mer enn greit i Def, men fra 80-90 gjør aerodynamikk som en boligblokk seg gjeldende i drivstoffregnskapet, særlig med takgrind/taklast.
Disco 2 - som regel med automat og med ofte takgrind på tur er vel heller ikke noen sparebøsse ...

Og for å spore helt av: Hvis man vil ha det ultimate langturslokomotiv, så er det Sub ombygd med en udødelig Cummins 6BT. Se på dette: 1.800 omdr. i 100 km/t, og hør den fantastiske lyden:

Mvh Terje K.

---------------------

Terje S. Knutsen


#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 17 February 2011 - 08:18

QUOTE(M6 @ 17 Feb 2011, 03:40) <{POST_SNAPBACK}>
Defender med Td5 fra 2000-tallet er enda mer komfortabel enn 1997 300Tdi - eller "komfortabel" ettersom man ser det ...
Men til langkjøring i 80-90-100 på gode, rette veier i Sverige er Def neppe idéell. Rundt 70-80 er det mer enn greit i Def, men fra 80-90 gjør aerodynamikk som en boligblokk seg gjeldende i drivstoffregnskapet, særlig med takgrind/taklast.
Disco 2 - som regel med automat og med ofte takgrind på tur er vel heller ikke noen sparebøsse ...

Og for å spore helt av: Hvis man vil ha det ultimate langturslokomotiv, så er det Sub ombygd med en udødelig Cummins 6BT. Se på dette: 1.800 omdr. i 100 km/t, og hør den fantastiske lyden:

Mvh Terje K.




Trur ikke disco 2 e no sparebøsse nei.... Men e det verkelig nån her som velg sæ en 4x4 bil me lavserie før å spar penga på drivstoff???

Eller jo, æ spara faktisk mye bensin me min diesel bil i forhold tell naboen!! Æ Treng nemmelig ikke SnyFrøser!! wink.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!