Jeg har nå jobbet noen år med ATV og er egentlig ikke så opptatt av merke, kubikk eller hestekrefter.
Jeg har 4 stk ATV selv. 300ccm 2WD, 550ccm 4WD, 700ccm 2WD og 1000 4 WD.
Fart.
Dem aller fleste ATV gjør sjeldent mere en 100 km/t. De fleste ligger litt under. Selv min thundercat 1000ccm gjør ikke mere en noen og 90 kmt.
Min 300cm Sym gjør også rundt 80/90 kmt.
Denne farten er ikke tilfeldig på noen av maskinene. Jeg har en ny Honda 700xx cross, som jeg egentlig kjøpte for moro skyld.
Jeg bestemte meg for å teste denne litt ut på maksimal fart.
Byttet drev, satt på gatedekk, speedometer, stive dempere, oljetrykksmåler m.m. med kun tanke på å øke maksimalfarten på maskinen.
Har kalibrert speedometer etter bil, og gps samt klokket den på oppmålt strekke. Det er godt innenfor 5 % nøyaktighet.
Jeg når akkurat 140 km/t på maks fart.
Fyttegrisen...
Jeg er en erfaren ATV kjører, men dette er galematias.
Det føles som man kjører en fiskekasse, og ved den minste sving vil faenskapet flippe over.
Man blir helt stiv og kroppen føler frykt. Ikke pga farten i seg selv, men pga opplevelsen på ATV'en.
Man kan føle det på kroppen når noe ikke føles bra, hadde samme følelsen ned en lang bratt bakke på skateboard.
Man kan føle lett tendens til vobbling, en liten sving blir umulig o.s.v. Kort fortalt er ikke dette en bra ting for trafikken forøvrig eller for fører av ATV.
I trafikken kan man oppleve å måtte svinge unna noe (rådyr, katt, fotball, barn..). Med en bil kan man bråbremse og svinge brått unna en hindring, samme med MC.
ATV blir eid av sentrifugalkraft og velter momentant ved en brå sving i 140 km/t.
Etter min klare oppfattning er det livsfarlig å kjøre raskere en hva maskinen tilater naturlig aspirert.
Når man koker det ned til fysikk, tror jeg det handler om sporvidde, akselavstand og vekt.
En MC og en ATV er to vidt forskjellige kjøretøy, selv om likhetene er mange!
Be safe!
[attachment=38206:Bilde0053.jpg]
Edited by mastermedic, 22 February 2011 - 10:42.









