Gå til innhold



Foto

Kjøring i vann?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 OllllO

OllllO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 26 February 2011 - 23:48

Hei! Er ny her og lurte på noen ting angående kjøring i vann. Man må selvfølgelig ha snorkel hvis man skal kjøre i dypt vann, men hva annet er det man må gjøre? Hva med elektronikken? Og kan man "snorkle" med bensinbiler? Og kommer det ikke mye vann og søle inn i drivverket, og blir oljen vannet ut?

#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 12:37

Ikke mye vits å svømme med en bensinbil... Får du fukt inn i fordeleren stopper bilen uansett om du har snorkel. Mens en dieselbil går så lenge du får luftinntaket høyt nok. Husk at ting som dynamo og annen elektronikk ikke er så glad i vann, så du må være nøye med motorvask etter slikt. HUSK at hvis du får vann inn i luftinntaket vil du i verstefall kunne bøye veuiva, vann komprimeres ikke like bra som luft når stemplet kommer oppover med 4500RPM.

JA du får van ninn i drivverket da det har utlufting i differ og gearkasse. Men så lenge du skifter alle oljer etter et bilbad så er det ingen problem. Sitter noen "enveisventilpatenter" på diffene og gearkassen på de fleste biler, men ikke alle funker like bra... Du ser på olja om den har tatt inn vann når du skifter. Da er den gråaktig på fargen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 13:27

QUOTE(HardKåre @ 28 Feb 2011, 12:37) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke mye vits å svømme med en bensinbil... Får du fukt inn i fordeleren stopper bilen uansett om du har snorkel. Mens en dieselbil går så lenge du får luftinntaket høyt nok. Husk at ting som dynamo og annen elektronikk ikke er så glad i vann, så du må være nøye med motorvask etter slikt. HUSK at hvis du får vann inn i luftinntaket vil du i verstefall kunne bøye veuiva, vann komprimeres ikke like bra som luft når stemplet kommer oppover med 4500RPM.

JA du får van ninn i drivverket da det har utlufting i differ og gearkasse. Men så lenge du skifter alle oljer etter et bilbad så er det ingen problem. Sitter noen "enveisventilpatenter" på diffene og gearkassen på de fleste biler, men ikke alle funker like bra... Du ser på olja om den har tatt inn vann når du skifter. Da er den gråaktig på fargen.


Du putter en akvariepumpe (luft) inn i en nippel på fordeleren.
Gode kabler med tetting er viktig...


Så er det bare å kjøre til det sier stopp :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#4 OllllO

OllllO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 28 February 2011 - 22:35

QUOTE
Ikke mye vits å svømme med en bensinbil... Får du fukt inn i fordeleren stopper bilen uansett om du har snorkel. Mens en dieselbil går så lenge du får luftinntaket høyt nok. Husk at ting som dynamo og annen elektronikk ikke er så glad i vann, så du må være nøye med motorvask etter slikt. HUSK at hvis du får vann inn i luftinntaket vil du i verstefall kunne bøye veuiva, vann komprimeres ikke like bra som luft når stemplet kommer oppover med 4500RPM.

JA du får van ninn i drivverket da det har utlufting i differ og gearkasse. Men så lenge du skifter alle oljer etter et bilbad så er det ingen problem. Sitter noen "enveisventilpatenter" på diffene og gearkassen på de fleste biler, men ikke alle funker like bra... Du ser på olja om den har tatt inn vann når du skifter. Da er den gråaktig på fargen.


QUOTE(Bergum @ 28 Feb 2011, 13:27) <{POST_SNAPBACK}>
Du putter en akvariepumpe (luft) inn i en nippel på fordeleren.
Gode kabler med tetting er viktig...


Så er det bare å kjøre til det sier stopp :-)

Ok, tusen takk cool.gif

Edited by OllllO, 28 February 2011 - 22:38.


#5 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 13:54

Cooolt nick... cool.gif Jeep? smile.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#6 OllllO

OllllO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 16:56

QUOTE(HardKåre @ 1 Mar 2011, 13:54) <{POST_SNAPBACK}>
Cooolt nick... cool.gif Jeep? smile.gif

Takk, ja, det er riktig cool.gif

#7 OllllO

OllllO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 20:39

Hvordan vil det gå med bilens datasystem hvis man "bader"?

#8 MB300Diesel

MB300Diesel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 21:50

QUOTE(OllllO @ 2 Mar 2011, 20:39) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan vil det gå med bilens datasystem hvis man "bader"?


De fleste komponenter under panseret på en bil er laget for å tåle vann. De fleste biler jeg har sett under panseret på, har hatt hjernen og alt av sårbar elektronikk høyt plassert og godt beskyttet mot vann. Tåler det motorvask med kraftig høytrykksspyler burde det tåle en liten dukkert også...

EDIT: Selvfølgelig best å bruke en gammel dieselsliter uten mye sårbar elektronikk hvis man skal være trygg

Edited by MB300Diesel, 02 March 2011 - 21:52.


#9 OllllO

OllllO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 20:47

QUOTE(MB300Diesel @ 2 Mar 2011, 21:50) <{POST_SNAPBACK}>
De fleste komponenter under panseret på en bil er laget for å tåle vann. De fleste biler jeg har sett under panseret på, har hatt hjernen og alt av sårbar elektronikk høyt plassert og godt beskyttet mot vann. Tåler det motorvask med kraftig høytrykksspyler burde det tåle en liten dukkert også...

EDIT: Selvfølgelig best å bruke en gammel dieselsliter uten mye sårbar elektronikk hvis man skal være trygg

Ok, så elektronikken tåler vann, men ikke fordeleren?

#10 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 04 March 2011 - 00:05

Høyspenning går lettere over, spess mellom plugg og hette....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#11 OllllO

OllllO

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Posted 26 March 2011 - 00:27

Takk for svar, men jeg har et spørsmål til, hvordan vil det gå med interiøret og de elektriske apparatene i innvendig (el-vinduer, air-condition, el-speil, varmeapparat, sentrallås osv.) når man "bader"?

#12 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 March 2011 - 00:45

Har du tenkt å drukne den helt?

#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 March 2011 - 11:03

Veeel det er viktig å få tørket ut interiøret skikkelig etter et bad... Ellers vil du bli plaget med mugg, og isdannelser og dugg på innsiden av ruta. Regner med det er ferskvann du skal bade i, det er ikke SÅ skadelig for elektronikk så fremt du får tørket det skikkelig etterpå. Men du kan selvfølgelig være uheldig, at du får noe mygel med elektronikken etter en svømmetur...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 paj99

paj99

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 244 Innlegg:

Posted 10 June 2012 - 12:27

Ikke kjør i salt vann da det kan ødelegge mye om du ikke får vasket den skikkelig smile.gif

#15 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 10 June 2012 - 14:10

Bruk heller båt !
Stopper bare for tog og elefanter !