Gå til innhold



Foto

Hente styrestrøm til ekstralys


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 20:31

Hei.

Har jeg forstått det riktig om jeg sier at fjernlysene er jordstyrte på Gen1?

I såfall, ser dette riktig ut?

Pluss på relè skal til pluss på batteri.
Minus på relè skal til jord.
Styrestrøm på relè skal kobles til jord på fjernlys.

Minus på ekstralys til minus på relè.
Pluss på ekstralys til pluss på relè.

Hvordan gjør jeg med bryteren? Vil jo ha muligheten til å slå av ekstralys ved bruk av fjernlys..

Er vel strengt tatt pluss/styrestrøm/minus på en standard bryter? Hvordan kobler jeg den?
Pluss med strømtyv inn på plussen på relè.
Minus med strømtyv inn på minus på relè.

Styrestrøm (av/på) skal inn med strømtyv på relè der det henter styrestrøm fra jord.

Er jeg fullstendig på jordet nå? Kanskje litt vanskelig å forstå, men om noen har en enkel forklaring tar jeg gjerne imot med stor takk! smile.gif

Hva er det som ER jordstyrt på Pajeroen? Kun lys?

#2 tangs

tangs

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:25

QUOTE(M20B25 @ 1 Mar 2011, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Har jeg forstått det riktig om jeg sier at fjernlysene er jordstyrte på Gen1?

I såfall, ser dette riktig ut?

Pluss på relè skal til pluss på batteri.
Minus på relè skal til jord.
Styrestrøm på relè skal kobles til jord på fjernlys.

Minus på ekstralys til minus på relè.
Pluss på ekstralys til pluss på relè.

Hvordan gjør jeg med bryteren? Vil jo ha muligheten til å slå av ekstralys ved bruk av fjernlys..

Er vel strengt tatt pluss/styrestrøm/minus på en standard bryter? Hvordan kobler jeg den?
Pluss med strømtyv inn på plussen på relè.
Minus med strømtyv inn på minus på relè.

Styrestrøm (av/på) skal inn med strømtyv på relè der det henter styrestrøm fra jord.

Er jeg fullstendig på jordet nå? Kanskje litt vanskelig å forstå, men om noen har en enkel forklaring tar jeg gjerne imot med stor takk! smile.gif

Hva er det som ER jordstyrt på Pajeroen? Kun lys?


Minus på ekstralysene kan du koble rett til gods. Du trekker så kabel fra plusspol på batteri til releinngangen, og videre fra releutgangen til ekstralysene. Styrestrøm til releet kan du hente med strømtyv fra langlysene (husk å koble den ene styrestømsinngangen på releet til gods). Bryter til ekstralysene inne i bilen (som vel er påbudt) kobler du i serie med styrestrømmen til releet. Da vil ekstralysene kun kunne slås på når langlysene er tent, og vil kunne slås av selv om langlysene er tent. Håper dette var oppklarende og ikke bare forvirrende :-)

#3 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:27

Oi.. det der var ikke lett å forstå...

Se denne tråden: http://www.offroad.n...a....html&tst=6

Du må koble kontakt nr 86 på releet inn på jording for fjernlys. Det er cluet med jordingsstyrte lys


#4 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:34

QUOTE
Styrestrøm til releet kan du hente med strømtyv fra langlysene (husk å koble den ene styrestømsinngangen på releet til gods).


Neinei.. da blir det dårlig med lys på et jordstyrt lysanlegg.
Styrestrøm kan du hente rett fra batteriets + pol. Releets spole (kontakt 86) MÅ jordes i kontakten på det orginale fjernlyset. Altså den som ligger til jord når fjernlyset er på.

#5 Lux84

Lux84

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:34

QUOTE(M20B25 @ 1 Mar 2011, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.

Har jeg forstått det riktig om jeg sier at fjernlysene er jordstyrte på Gen1?

I såfall, ser dette riktig ut?

Pluss på relè skal til pluss på batteri.
Minus på relè skal til jord.
Styrestrøm på relè skal kobles til jord på fjernlys.

Minus på ekstralys til minus på relè.
Pluss på ekstralys til pluss på relè.

Hvordan gjør jeg med bryteren? Vil jo ha muligheten til å slå av ekstralys ved bruk av fjernlys..

Er vel strengt tatt pluss/styrestrøm/minus på en standard bryter? Hvordan kobler jeg den?
Pluss med strømtyv inn på plussen på relè.
Minus med strømtyv inn på minus på relè.

Styrestrøm (av/på) skal inn med strømtyv på relè der det henter styrestrøm fra jord.

Er jeg fullstendig på jordet nå? Kanskje litt vanskelig å forstå, men om noen har en enkel forklaring tar jeg gjerne imot med stor takk! smile.gif

Hva er det som ER jordstyrt på Pajeroen? Kun lys?


det er 4 eller 5 stikkere på releet ditt, nummerert 30,85,86 og 87.
30 er strømtilførsel=4/6m2 ledning fra batteri med sikring mellom relee og batteri.
87= en eller to stikkere, kommer an på relee. 4/6m2 ledning fram til ekstralys
85 og 86= styrestrøm, pluss og minus. Kobles bryter på plussledning mellom strømkilde og relee. Er lysene jordingstyrt, skal du ha strøm ifra batteri inn på releet, og minus fra fjernlyset på hovedlysene.

sikkert dårlig forklart.. lettere og skjønne hvis du får sett en tegning smile.gif


Hilux

#6 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:41

Flere tips (med tegning): http://www.offroad.n...gss-t69260.html

#7 tangs

tangs

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 21:55

QUOTE(Pajerosan @ 1 Mar 2011, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
Neinei.. da blir det dårlig med lys på et jordstyrt lysanlegg.
Styrestrøm kan du hente rett fra batteriets + pol. Releets spole (kontakt 86) MÅ jordes i kontakten på det orginale fjernlyset. Altså den som ligger til jord når fjernlyset er på.

Du har selvfølgelig helt rett. Leste ikke godt nok, og var ikke klar over at lysene på gen1 lå med aktiv 12V på lysene tongue.gif Men det er selvfølgelig rett. Styrestrømmen må legges direkt til 12V på ene siden av spolen, og med strømtyv til -ledning på pæren på andre siden av relespolen. Da vil relespolen jordes når langlysene slås på og styringen vil fungere som den skal cool.gif Resten av fremgangsmåten kan gjøres slik jeg beskrev over: Pluss fra batteri til releet, og fra releet til ekstralysene, som gjordes til gods cool.gif

#8 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 22:15

QUOTE(Lux84 @ 1 Mar 2011, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
det er 4 eller 5 stikkere på releet ditt, nummerert 30,85,86 og 87.
30 er strømtilførsel=4/6m2 ledning fra batteri med sikring mellom relee og batteri.
87= en eller to stikkere, kommer an på relee. 4/6m2 ledning fram til ekstralys
85 og 86= styrestrøm, pluss og minus. Kobles bryter på plussledning mellom strømkilde og relee. Er lysene jordingstyrt, skal du ha strøm ifra batteri inn på releet, og minus fra fjernlyset på hovedlysene.

sikkert dårlig forklart.. lettere og skjønne hvis du får sett en tegning smile.gif



Der kom du med et enkelt og greit svar, og jeg forstod det veldig riktig smile.gif



#9 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 22:26

QUOTE(Pajerosan @ 1 Mar 2011, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
Neinei.. da blir det dårlig med lys på et jordstyrt lysanlegg.
Styrestrøm kan du hente rett fra batteriets + pol. Releets spole (kontakt 86) MÅ jordes i kontakten på det orginale fjernlyset. Altså den som ligger til jord når fjernlyset er på.

Men hvordan vil relèet reagere på at den får styrestrøm fra konstantstrømkilde, mens jordinga går til styrestrømmen?
Kan relèet ta skade av å få 12v matet inn hele tiden? Da må det jo sånn sett være bedre å jorde relèet som vanlig, mens man henter styrestrøm fra jordinga i lysene. Eller vil relèet ikke fungere om det får minus som styrestrøm, mens det da skal gis pluss som styrestrøm ut igjen til ekstralysene?

Jeg bare spør nå jeg, aldri koblet opp ekstralys med jordstyrte lys før.

#10 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 22:43

QUOTE
Men hvordan vil relèet reagere på at den får styrestrøm fra konstantstrømkilde, mens jordinga går til styrestrømmen?
Kan relèet ta skade av å få 12v matet inn hele tiden? Da må det jo sånn sett være bedre å jorde relèet som vanlig, mens man henter styrestrøm fra jordinga i lysene. Eller vil relèet ikke fungere om det får minus som styrestrøm, mens det da skal gis pluss som styrestrøm ut igjen til ekstralysene?


Det går helt fint. Releet tar ikke skade.
Det går ingen strøm gjennom releet før du setter på langlysene.
Jordinga går ikke til styrestrømmen, den går til JORD når du setter på langlysene. Se tegning i linken jeg la inn lenger opp i tråden, så ser du det.
Lykke til! :-)

#11 tangs

tangs

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 01 March 2011 - 22:44

QUOTE(M20B25 @ 1 Mar 2011, 22:26) <{POST_SNAPBACK}>
Men hvordan vil relèet reagere på at den får styrestrøm fra konstantstrømkilde, mens jordinga går til styrestrømmen?
Kan relèet ta skade av å få 12v matet inn hele tiden? Da må det jo sånn sett være bedre å jorde relèet som vanlig, mens man henter styrestrøm fra jordinga i lysene. Eller vil relèet ikke fungere om det får minus som styrestrøm, mens det da skal gis pluss som styrestrøm ut igjen til ekstralysene?

Jeg bare spør nå jeg, aldri koblet opp ekstralys med jordstyrte lys før.

Det vil ikke går strøm gjennom styrestrømsspolen på releet så lenge langlysene ikke er tent, fordi jordforbindelsen mellom spolen og jord er brutt (derav betegnelsen jordstyrt). Spolen i releet er bare en elektromagnet som gir mekanisk bevegelse i releet, og har derfor ikke noen strømforbindelse med bryterfunksjonen i releet (releet er altså ikke noe annet en elektromagnetisk styrt bryter) smile.gif Du kan selvsagt også gjøre ekstralysene jordingsstyrt om du vil, da legger du 12V direkte fra batteri til ene pinnen på pæra på ekstralyset, og kobler releet som en bryter mellom andre pinnen på pæra, og gods. Avhengig av hvor du plasserer releet så vil du da kunne få noe mer kabeltrekking. Styringen av releet vil i begge tilfeller bli den samme.

#12 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 07:00

QUOTE(Pajerosan @ 1 Mar 2011, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
Det går helt fint. Releet tar ikke skade.
Det går ingen strøm gjennom releet før du setter på langlysene.
Jordinga går ikke til styrestrømmen, den går til JORD når du setter på langlysene. Se tegning i linken jeg la inn lenger opp i tråden, så ser du det.
Lykke til! :-)

Ja, det blir jo riktig som du sier!
Kretsen er jo ikke "sluttet" før lysene settes på, og jord på fjernlys får kontakt med jord/gods.

Så da jorder jeg enkelt og greit relèet i jordstyringa på pæra. Og kjører styrestrøm til + på batteriet?
Resten er jo enkel plankekjøring som kobling av andre ekstralys. Strøm inn, +/- ut til ekstralys smile.gif

Holder det med 6m2 kabel til strøm fra batteriet til relè og ut igjen til lys?
.... Ja det gjør det jo. Om jeg har 100w pæra i begge lyktene, er det jo ikke mer enn 16,6A ute og går...

#13 Storolsen

Storolsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 63 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 10:04

Har koblet slik som det er blitt forklart her. Men da virker ikke ekstralysene ved bruk vav lyshornet.

#14 M20B25

M20B25

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 10:20

QUOTE(Storolsen @ 2 Mar 2011, 10:04) <{POST_SNAPBACK}>
Har koblet slik som det er blitt forklart her. Men da virker ikke ekstralysene ved bruk vav lyshornet.

Hmm.. Syns jeg var rart. Da kommer det tydeligvis ikke strøm til den kabelen før du slår det helt på?
Kanskje det går an å jorde relèet i både kabel som får strøm ved bruk av lyshorn OG kabelen som får strøm ved bruk av fjernlysene?
Noen som vet?

#15 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 02 March 2011 - 16:49

QUOTE
Har koblet slik som det er blitt forklart her. Men da virker ikke ekstralysene ved bruk vav lyshornet.


Hvis du kobler som i tegninga i linken jeg la inn lenger opp, så vil ekstralysene virke på lyshornet.

Det som skjer når du bruker lyshornet er at både nærlyset og fjernlyset lyser samtidig i H4-pæra i hovedlysene.
Dvs at du jorder både nær og fjærnlys samtidig.

#16 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 09:06

Jeg målte meg enkelt å greit frem til hva som kun fikk +12v når fjærnlysene var på og brukte denne som styrestrøm. Da virka lyshorn, nær og fjærnlys som normalt.
Jeg synes jordingstyrte lys er plundrete å få til så for meg var dette det enkleste. Gjelder forresten en 98mod Pajero.
Offroad-bilder og filmer her

#17 tangs

tangs

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 03 March 2011 - 21:32

QUOTE(Navara01 @ 3 Mar 2011, 09:06) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg målte meg enkelt å greit frem til hva som kun fikk +12v når fjærnlysene var på og brukte denne som styrestrøm. Da virka lyshorn, nær og fjærnlys som normalt.
Jeg synes jordingstyrte lys er plundrete å få til så for meg var dette det enkleste. Gjelder forresten en 98mod Pajero.

Jeg brukte samme framgangsmåte, da jeg rett og slett ikke viste at lysene hvar "jordstyrte". Virket bra på min og (96 gen2). Er dog ikke plundrete å få til med jordinggstyrte lys heller, og et multimeter, da du kun trenger å ohme deg fram til hvilken kabel som får kontakt med gods når langlys tennes. Problemet med koblingen min (og trolig din) vil komme når nærlysfilamentet i pæra ryker, da vil vi ikke lengre få styrestrøm til ekstralysene ohmy.gif (+12V vil ligge på minus (eller jord) -siden av nærlystilkoblingen når langlysene er tent så lenge nærlyspæra virker...)