Jump to content



Photo

Lada Niva


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 06 March 2011 - 00:34

Skal bytte ut 1.6 med Fiat 130 TC motor. Dette har blitt litt mere arbeid enn jeg hadde regnet med, skal snart sette i motoren. Måtte overhale motoren først.
Her er Bilen som skal få ny motor.
Forslag og tips til ombyggningen tas i mot med stor TAKK.

 

lada1.jpg



Diffen forann ble festet med braketter for en stund siden for å slippe å feste denne til motoren.
Mulig at dette må forsterkes litt.

dsc02247sx.jpg

 

DSC02244.JPG

Motor i motorrom, blir ikke plass til liggende forgassere har ikke tenkt å bruke pedalboks, så det blir en 32/36 Weber til å begynne med. Men blir nok stående gassere til slutt.

 

dsc02284e.jpg

dsc02288w.jpg

Laget ny bunnpanne, brukt litt av Fiat og Lada, sveiset sammen.

 

dsc02441.jpg

 

DSC02434.JPG

dsc02432lp.jpg

Laget adapter plate til oljefilteradapteren, så ikke oljefilteret skulle butte i motorfestet. Skal bruke den orginale oljekjøleren til motoren.
Tenningsystemet er av Lada, den er stiftløs. Kappet aksling til rotor for at den skal passe på Fiat motoren.

 

62883250.gif

 

dsc02433z.jpg

Bytter ut klørtshuset på girkassen til Fiat 124 Spider hus for å få starteren på andre siden av motoren, da kommer den under innsuget på Fiat motoren.
Måtte lage feste til utløser sylinderen og armen. Fordi Fiaten har vaier til klørtsen. Blir enklere å tilpasse grenrøret som jeg skal bruke da dette ikke vil kræsje med starteren men bare med motorfestet.
 

DSC02444.JPG

 

dsc02445d.jpg

 

dsc02440y.jpg

 

DSC02442.JPG

Slipper unna dette problemet med Fiat klørtshuset.

 

dsc02291b.jpg

 

DSC02290.JPG

Andre ting som er byttet på Nivaen.
Byttet ut de orginale diffene med torsen differ, disse har jeg kjørt en stund med. Byttet ut den bak først, etter en stund byttet jeg diffen forann også.
Blei litt spesiell å kjøre med torsen diff forann, så jeg monterte front axels on/off også. Når nivaen bare drar på bakhjula merker man ikke noe til torsen diffen forran.
Har byttet ut de orginale mellomakslingene til slike som Lada World i Dannmark selger.

 

dsc00583tr.jpg

 

dsc02061z.jpg

Attached Thumbnails

  • dsc02460q.jpg
  • dsc02523xi.jpg

Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 10:13.


#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 06 March 2011 - 13:35

QUOTE(Vaz maz @ 6 Mar 2011, 00:34) <{POST_SNAPBACK}>
Diffen forann ble festet med braketter for en stund siden for slippe feste denne til motoren.
Mulig at dette m forsterkes litt.





Det der e i alle fall fr svakt p dieselutgaven. Beste e lag nytt bunnlokk bolt fast i det.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 06 March 2011 - 17:09

QUOTE(AMan @ 6 Mar 2011, 13:35) <{POST_SNAPBACK}>
Det der e i alle fall fr svakt p dieselutgaven. Beste e lag nytt bunnlokk bolt fast i det.

QUOTE
Det kan nok vre lurt lage nytt bunnlokk p diffen, som du sier.

#4 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 13 March 2011 - 20:41

Da&nbsp;

Edited by Vaz maz, 15 February 2014 - 18:59.


#5 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 19 March 2011 - 20:00

QUOTE(Vaz maz @ 13 Mar 2011, 20:41) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg endelig fått begynt.
 
DSC02454.JPG

Da var motoren ute.Neste nå blir og bytte klørtshuset.
 
DSC02455.JPG

Her står Lada motorn.
 
DSC02456.JPG

Tatt av Lada klørtshuset da ser det ut sånn.
 
dsc02460q.jpg

Her er Fiat klørtshuset montert, dette passer rett på Lada kassa.
chpk.jpg
 

Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 10:21.


#6 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 08 May 2011 - 21:16

QUOTE(Vaz maz @ 19 Mar 2011, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Da var motoren på plass i bilen. Da er bare resten igjen så er jeg ferdig rolleyes.gif
dsc02465oc.jpg
dsc02467i.jpg
dsc02466yv.jpg
Ikke så god klaring her men det er nok
dsc02471z.jpg
God plass til Fiat starteren her.
DSC02512.JPG
Da var forgasser og gassvaier montert. Har brukt gassvaier fra Ford Escort mk2 og den orginale gasspedalen. Måtte kjøpe ny starter da Fiat starteren som jeg hadde var defekt,
den nye starteren ble montert i dag. Den er til Fiat Ritmo 130 TC.
DSC02489.JPG
DSC02478.JPG
dsc02479p.jpg
Da var grenrøret ferdig tilpasset så det passer til Nivaen. Det er nok ikke optimalt mere men det passer da blink.gif
dsc02528x.jpg
dsc02523xi.jpg
Blei mye grubling for å få det til å passe.
DSC02525.JPG
dsc02526m.jpg
DSC02527.JPG
Måtte bare sette på dette merket.
dsc02532f.jpg

Da var oljekjøleren på plass da.
dsc02553i.jpg
dsc02552m.jpg
Satte på gass fjær for å holde panser oppe. Nå er jeg ferdig for en stund tongue.gif Neste blir å montere stående Webere og en bedere tenning.
dsc02554c.jpg


Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 10:56.


#7 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 01 November 2012 - 20:08

Støpt nytt tak i glassfiber, her prøves det for å se om det passer.Fikk lyst på lavt tak.
DSC_1812.JPG
DSC_1837.JPG
Nye felger og taket er på plasss.
2012-08-12_13-55-51_164.jpg
jpg11.JPG

Har også byttet ut bakluka og panser disse er i glassfiber, ble kjøpt hos Lada World i Danmark.

2013-02-20_15-45-22_608.jpg

2015-07-29_14-18-50_809.jpg

2013-07-10_16-16-01_156.jpg
Forsterket festet til diffen forran.
DSC_1701.JPG
Har fått tak i 2 dobble gassere. Hadde innsug til Fiat motoren liggende.
2012-07-12_19-49-45_757.jpg
Forgasser og innsug på plass. Måtte bytte den stiftløse Lada tenninga for den krasjet med det nye innsuget.
Har brukt Golf 1 tenning denne måtte bygges om slik at den passet på Fiatmotoren.
2012-08-27_20-25-00_491.jpg
Luftfilter montert. Forgasserene er ikke Weber men Kina gassere EMPI HPMX, men de får duge.
2012-10-26_18-00-35_976.jpg
2012-10-26_18-01-12_249.jpg
Har satt på et ekstra stabbstagg forran så den skal bli stivere i svinga, så den er nok ikke noe tess i terrenget lengere.
2012-07-20_17-25-21_835.jpg
2012-07-20_17-25-04_312.jpg


Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 11:25.


#8 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 01 November 2012 - 21:42

Diff førsterkinga så bra ut :D Æ har villa satt på litt meire, laga feste fra den høyre å opp på toppen av diffen, å lagt førbunne "arman" i bunnfeste :)
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#9 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 23 January 2014 - 12:09

kdzs.jpg

 

Da er jeg i gang med å bytte motor. Har tatt ut Fiat motoren, har tenkt og få dytta nedi en 2,9 l Ford cosworth motor.

Mulig at det ikke lar seg gjøre men er dum nok til å prøve.

 

Her er noen bilder av motorrommet !! før jeg begynte.

 

2013-07-23_20-10-05_524.jpg

2013-07-23_20-10-28_294.jpg

2013-07-23_20-11-05_921.jpg

 

 


Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 11:43.


#10 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 03 February 2014 - 14:31

Her blir det mye motor, denna er brei.

 

obxi.jpg

 

 

 

Trangt, er ikke mye plass her.

0pry.jpg

 

 

Måtte lage ny gasspedal.

j8gc.jpg

 

recn.jpg



#11 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 15 February 2014 - 18:42



Da har jeg laget eksosmanifolder. De er nok ikke riktige, men det er ikke så god plass.
Servo styringa kommer fra en Chevrolet Lada Niva 1,7 4X4,

.3xwl.jpg

Er ikke så  god plass her heller må nok bruke eksosbandasje, kan fort bli litt varmt på styre snekka.

u3nh.jpg

lcvi.jpg


Edited by Vaz maz, 15 February 2014 - 18:50.


#12 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 21 February 2014 - 19:07

Eksos fra motor og inn på eksosanlegget som sitter på bilen.

(Eksos sammen surriarum).

 

 

moc4.jpg

 

Eksos rote røre.

 

 

om4u.jpg



 


Edited by Vaz maz, 22 February 2014 - 13:45.


#13 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 26 February 2014 - 19:23

Slik ble det til slutt, er nok ikke riktig men blir da kvitt eksosen.

 

pxoy.jpg



#14 LadaNiva1600

LadaNiva1600

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 posts

Posted 27 February 2014 - 21:25

Ser bra ut :D Må følge med her :)


35" Pajero garasje

Member Since 16 Oct 2007


#15 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 23 March 2014 - 20:01

Da har jeg fått ordnet med clutchen i dag. Skal bruke hydraulisk clutch utløserlager (APC5), bruker den orginale mastersylinderen som sitter på Nivaen.

elv7.jpg

 

nwxh.jpg

 

 

Her er det montert på girkassa.

 85ca.jpg

 

2014-03-23_13-42-54_617.jpg

 

For å få riktig vandring på utløserlageret måtte jeg forandre på utvekslinga på clutch pedalen.

ciwe.jpg

 

Her er mastersylinder til clutchen og pedalboksen til bremsene.

 

pnjq.jpg

 


Edited by Vaz maz, 27 November 2015 - 11:31.


#16 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 07 July 2014 - 19:54

Noen flere bilder av motoren. Har endelig fått startet den, men det er litt arbeid igjen før jeg kan kjøre.

Har hatt problemer med lednings nettet til MS2`en, det var feil på det !!

 

cy1y.jpg

 

Regner med at det blir noen ting som må forandres på etter at jeg har fått prøvekjørt den.

04dg.jpg

 

 

jnod.jpg

 

 

 

0qgmt.jpg



 



#17 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 posts

Posted 19 November 2014 - 20:05

Hvordan går det her? Arti lesning :)

Sendt fra min Nexus 5

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#18 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 20 November 2014 - 14:08

Hallo! Har hatt noen problemer, men det fungerer bra nå.Hadde problemer med datasprutet. Har fått testet den litt.

Skal ta ut motoren i løpet av vinteren for å overhale den, skal sjekke kjedestrammere til registerkjedene.

 

Her er det noen flere bilder av hvordan det ser ut nå.

 

 

Proff panser støtte   :huh:

mvH38n.jpg

 

Trodde at avstanden mellom radiatoren og reimhjulet til vannpumpa ble for liten men det har faktisk gått bra.

PG3wbI.jpg

 

 

Litt av ledningsnettet til datasprutet med sikringer.

V8auGM.jpg

 

Bruker pedalboks til bremsene, har meget gode bremser!

AxQOBS.jpg

 

 

Bensinpumpe og filter, dette er montert under bilen.

XhkNdd.jpg

 

 

Speedometer og turteller er kjøpt fra SpeedHut i USA. Speedometeret er GPS, slik at jeg slipper vaier.

26yh6X.jpg



#19 Sotengel

Sotengel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 428 posts

Posted 21 November 2014 - 00:01

Hva er motoren tatt i fra? Mondeo?

Sendt fra min Nexus 5

I can see satan coming in a big black Cadillac...you better run.


#20 Vaz maz

Vaz maz

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 posts

Posted 21 November 2014 - 10:38

Motoren er tatt fra en Ford Scorpio Cosworth, det er en BOA 2.9 24v 195 Hp. 1992 mod så den er gammel og god. ^_^