Gå til innhold



Foto

Erfaringer med Dodge Durango?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 10 March 2011 - 17:23

Hei! Lurer på å bytte ut pick-up'en min med en Dodge Durango, evt. Dakota (dette er vel så å si samme bil...?) Finner svært lite opplysninger om disse bilene på nettet, og her inne. Men har skjønt såpass at det er bare å glemme å få de registrert ned.
Men hvordan er kvaliteten på disse bilene? Ruster de? (Hvor?) Har de noen svakheter? Er det noen forskjeller på årsmodellene? (Er da altså forrige typen Durango som er aktuell.) Er delene dyre/billige sammenlignet med andre merker? Noen som vet forbruket på dem? Vurderer å kjøpe en med gassdrift, da jeg kjører min. 10mil for dagen, og ser for meg at jeg kan spare en del i drivstoffutgifter. Men samtidig er det litt trasig å bytte en bil jeg er fornøyd med. "Vet hva jeg har, men ikke hva jeg får..."

Håper noen har vært borti disse bilene, og kan gi meg noen svar!

#2 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 12 March 2011 - 20:25

Ingen som vet noe?? Ingen som har, eller har hatt noen?

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 09:11

Det er mulig du ikke får svar siden det du spør om er blitt spurt om en del ganger før. Så hvis du søker litt eller blar deg noen sider bakover på denne tråden så dukker det nok opp noe skal du se wink.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#4 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 13 March 2011 - 20:57

Ja, da har jeg sittet i to-tre timer og lest gjennom x antall sider her wacko.gif Mye nyttig å finne, og en bil det er delte meninger om... Jeg skjønner det sånn at disse bilene har sperre på bakhjulene, men kun fra 02 og oppover(?), og motorene er tydeligvis ganske bra, da ingen har hatt noe problemer av noe slag på de. Men er det noen som kan svare på om det er stor forskjell på 4,7 og 5,9? Og en annen ting jeg ikke finner ut av er rust... Noen sier de har sett Durango'er med "ekkel rust" og rust på dører. Er dette noe de er spesielt plaget med? Og til sist; er det reim, eller kjede på de?

Takker og bukker om noen har noe å bidra med! Tøffe biler, og det frister veldig å kjøpe en...

#5 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 16 March 2011 - 17:19

har ikke mye å si om durangoen, men vet at 5,9 er sulten på suppe. bruker tilsvarende som ram'n med samme motor, å da er det godt å ha gass/LPG i disse dager. da blir det bare 17 kr mila. min er litt drøy da grunnet utveksling, men det er der omkring du må regne med. selv med LPG.
på bensin så kan du regne ut selv med min 2 liter på mila (-:

#6 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 17:04

QUOTE(AleksH @ 13 Mar 2011, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, da har jeg sittet i to-tre timer og lest gjennom x antall sider her wacko.gif Mye nyttig å finne, og en bil det er delte meninger om... Jeg skjønner det sånn at disse bilene har sperre på bakhjulene, men kun fra 02 og oppover(?), og motorene er tydeligvis ganske bra, da ingen har hatt noe problemer av noe slag på de. Men er det noen som kan svare på om det er stor forskjell på 4,7 og 5,9? Og en annen ting jeg ikke finner ut av er rust... Noen sier de har sett Durango'er med "ekkel rust" og rust på dører. Er dette noe de er spesielt plaget med? Og til sist; er det reim, eller kjede på de?

Takker og bukker om noen har noe å bidra med! Tøffe biler, og det frister veldig å kjøpe en...



5,9 er en god gammel Chrysler 360, samme familie som 318 (som enkelte kaller 5,2)
4,7 er en nyutviklet motor for 1999 eller deromkring.
Durango har mye til felles med Jeep Grand Cherokee WJ, men Jeep`en har skikkelig galvanisering fra fabrikk, samt spiralfjører bak (Durango har bladfjører)

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#7 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 29 March 2011 - 20:23

17kr/mila med LPG?! Da blir det hvertfall ikke 5.9! rolleyes.gif 4.7 tar seg vel fram det også...

Er det reg.reim på disse, eller kjede?

#8 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 03 April 2011 - 11:45

faen... glemte å si at LPG koster 7,50/liter'n her oppe nå..
forøvrig så bruker min noe mere en snittet på grunn av brede og store dekk..

disse er der register kjede på...

Edited by fjallasport-ram, 03 April 2011 - 11:54.


#9 JohnRS

JohnRS

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 30 June 2011 - 13:25

QUOTE(AleksH @ 29 Mar 2011, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>
17kr/mila med LPG?! Da blir det hvertfall ikke 5.9! rolleyes.gif 4.7 tar seg vel fram det også...

Er det reg.reim på disse, eller kjede?

Hei

Du har vel trolig allerede valgt deg en ny bil. Men jeg kjører en Dodge Durango 5.7 HEMI.Den er bygd om til gass og jeg bruker mindre enn nevnt her. På blandet kjøring går det ca 420km på 78 liter gass(fullt for en 90liters tank pga trykk). Det blir 1.85l på mila. Med gass bruker man 20-25% mer enn med bensin. Jeg fyller på LPG statsjoner istedenfor bensinstasjoner og betaler da 5.79 - 5.99kr literen. Så er en del å spare på å finne en LPG stasjon kontra Shell eller Statiol. http://lpgnorge.no/stasjonsoversikt/

#10 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 June 2011 - 15:03

Nå har vel LPGNorge kun sine egen stasjoner i den oversikten. Fullstendig oversikt for landet med priser finner du på HER

#11 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 01:35

Har ikke blitt ny bil på meg enda, men skulle den rette bilen dukke opp så... Ja, forbruket og gassprisene dine hørtes mer realistiske ut. Er på det nivået der jeg har hørt de bruker. Hvertfall når det gjelder Tahoe. Så da hadde jeg spart mye i året på kjøpe amerikansk V8 bensin cool.gif Men samtidig er det kjekt å pick-up også... Men takker for alle svar! Skulle dere ha mer å si om Durango, så er det bare til å mate på! Aner ikke om de er lette å skru på, dyre deler, eller om slitedeler slites fort, eller om de har svakheter. Har en 2002 Ford Ranger nå, passert 180 000km, og den har gått nesten knirkefritt i mitt eie. Slapp motor, men kjedelig å bytte ut en bra bil...

#12 fjallasport-ram

fjallasport-ram

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 26 July 2011 - 11:35


må bare svare og pressisere litt det ble litt for mye for mange som bor i sentrale srøk med e prisene jeg har oppgitt:
her er det bare en fyllestasjon, men skulle ønsket det var flere. Å siden dette er utkantnorge, så kommer det frakttillegg på frakt av gass til denne stasjonen.
men når bensin koster 15 kr/l så er det en besparelse når jeg kjører 65 mil på 155 l gass. selv om gassen koser 8,50 nå.. bilen bruker 2l bensin på mila å 2,4 l gass det beklrefter dine tall på 20-25% mere på gass.
5,9'n er den tørsteste desverre for min del, men det er ingen hindring når kjøregleden bevises med et smil hver gang jge tar en tur..

men jeg har ikke fantasert angående de prisene jeg har gitt.

det skal forøvrig være en "barnesykdom" med 5,9. under innsuget ligger det en alu "pakning" eller "splach-pan" denne skal vist skape noe problemer med oljeforbruk etter en tid. Dette løses med et nyere type innsug som ikke trenger denen alu-tingen. da er problemet løst. dog jeg har ikke byttet denne enda, å har kjørt 180 000 snart med min bil. Jeg følger med olja å har noe forbruk, men det er ikke ut over det normale. etterfyller ca 3 liter i løpet av året, å jeg kjører 40000 i året.. Det sies også på dodgeforum at forbruket går ned om mann bytter innsug...

#13 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 25 August 2011 - 21:19

Hvordan er det med rust på disse bilene? Har ikke vært og sett på noen selv enda, men etter diverse bilder å dømme, så virker det ikke som om de ruster noe spesielt? Hvor bør en i såfall se etter rust? Hjulbuer, dører?

Ser også at enkelte har hatt service og reparasjoner på girkassa, noen svakheter på de?

#14 ragnar_garli

ragnar_garli

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 104 Innlegg:

Posted 21 November 2011 - 16:04

QUOTE(AleksH @ 25 Aug 2011, 21:19) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan er det med rust på disse bilene? Har ikke vært og sett på noen selv enda, men etter diverse bilder å dømme, så virker det ikke som om de ruster noe spesielt? Hvor bør en i såfall se etter rust? Hjulbuer, dører?

Ser også at enkelte har hatt service og reparasjoner på girkassa, noen svakheter på de?


Ingen "problem" med rust, men sjekk karosserifestene som er rett bak forhjula. Disse er konstruert mindre lurt, så de vil bli fulle med sand og jord. Sjekk også for rust i forbindelse med listene som ligger under siderutene.

5.9 motoren i min 2003 bruker 1.9 med LPG på blanda kjøring. 5,2 motoren i den 1998 jeg hadde før brukte omtrent det samme.

Har ikke hatt girkasseproblemer, men så stoler jeg heller ikke på andre til å justere opp bånda i kassa ved oljeskift. Har sett flere "merkeverksteder" der folk muligens bare er opplært på manuell kasse.

Vet ikke hvor mye Newton det er i 4,7 motoren, men de få ekstra som var fra 5.2 til 5,9 gjør en utrolig forskjell på hvor lite bilen girer i motbakker.

En eller annen gang mellom 1998 og 2003 bytta de fra snekke til tannstang styring. Dette er en _stor_ forbedring.


--------------------------------------
Ragnar Garli

Plass mellom tre'a. Her e det veg.

#15 AleksH

AleksH

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 19 Innlegg:

Posted 23 September 2012 - 15:37

Får oppdatere litt her da... Ble til slutt en Durango på meg. En 2003 modell, 5.9ltr. med gass. Fantastisk å kjøre! Og forbruket stemmer ganske bra med det dere sier her.