Gå til innhold



Foto
- - - - -

Dag 20 tror jeg


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 abe

abe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 15 March 2011 - 21:18

Dag 20 (tror jeg) er over.
Ble litt rotete dette når jeg begynte øverst her, med det går seg sikkert til.
God dag i dag, fikk bestilt de delene jeg trenger til hjulopphenget forran, samt foringer. Trenger bare nye fjærer og dempere evt hevesett, så kan vi begynne å bygge bilen opp igjen. biggrin.gif
Asbjørn har begynt å utbedre rusten på bilen, det kommer til å bli kanonbra. Niplene kom i dag så vi kan begynne å legge opp nye bremserør. Dette blir så bra biggrin.gif
Fikk blåst og lakket enda mer i dag også, så det meste vi har demontert og/ eller tilgang til så langt er nå uten rust og ferdig grunnet eller lakket. Synes, i all beskjedenhet, at det går fremover i ett meget anstendig tempo hos oss nå, og planen min om å få hjul på og motoren i drift igjen ser ut å gå uten stor spenning. Dette tror jeg er første gang noe oppussingsprosjekt, uansett bil, hjem eller hage, har lagt forran skjema, kryss i taket XXX.

Men atter en gang, vet noen om hevesett?

QUOTE(abe @ 10 Mar 2011, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøpte meg en Niva for to uker siden, og tenkte jeg skulle skrive litt her om hva som skjer med rehabiliteringen. Tips taes imot med takk da jeg aldri har eid Niva før, eller for den del rehabilitert en bil i den grad denne trenger.

Her er det vi har gjort så langt.

Dag 1 som Lada Niva eier ble en god dag. Var litt fuktig inni bilen når vi skulle hente den ( 5- 10 cm is), men etter å ha vasket bilen utvendig for å få vekk mose og grønske tok vi å vasket den innvendig også med høytrykksspyler. ;o) Tror ikke det gjorde den noe særlig fuktigere inni, men vi fikk i alle fall vekk mye dritt.
Så var det bare å begynne og demontere interiøret. Hele bilen ble strippet innvendig til vi fant stålplater, og bilen satt til tørk.
Under bilen var tingenes tilstand langt bedre enn forventet, ser ut til å være veldig lite rust under, bilen har vært tectylert tidligere, noe som er grunnen til dette. Er en skade på rammen v. venstre dør, ser ut til at bilen har dunket nedpå en stein el.l. en gang tidligere.
Der er en del rust på karosseriet, ingenting som ikke kan fikses, men der er noen timers jobb før dette er vekk. Verst er det rundt bakluken og innvendig i taket, men en runde med sandblåsing vil fikse dette. Problemet i taket skylles nok lekkasjer rundt takluken, denne er nå demontert for å bli renset og satt nye pakninger på.
Motorrom ser greit ut, manglet litt bremseveske, kjøleveske og clutch veske, så det var bare å kjøre rolig opp. Bilen ristet som ville faen, så vi får se på felgene en gang i fremtiden, men det er egentlig ikke noe som bekymrer, blir nok noen nye felger på bilen en gang i fremtiden.


Dag to som Lada eier er over, atter en gang uten de store overraskelsene. Vinduer, lykter og dashbord fjernet i dag, samt tappet ned motoren for vesker. Siste kanskje litt tidlig, vi fant sveiven til motoren i dag, og det klør i fingrene etter å sveive den i gang. Litt rust under skjermbredderene, men overraskende nok ingenting bak innerskjermene. Ellers fortsetter egentlig bare bilen sin reise mot tørrhet, tror det tar noen dager til. ;o)

Dag tre som Lada eier. Ble ikke gjort så mye i dag, hovedsakelig fordi noen ting tok lang tid. Skulle ta av tromlene bak, tror ikke de har vært av siden 86. For å pynte på sannheten satt de litt fast. Den ene hang på brekket før vi begynte å demontere, og det viste seg at den hang så jævlig at skoene ble med tromlene ut. Ellers fjernet vi fjærene bak, samt blåste og lakket første del. Ble riktignok bare grunnet, men føles litt godt å gjøre noe ferdig, ikke bare rive noe fra hverandre. ;o) Men nå er det vinterferie, så da blir det ikke gjort noe på den neste uken.
Eid lada en uke nå, fant Jonas jobbende på den når jeg var innom jobben i dag. Setter stor pris på at de gidder tuttle på med mitt prosjekt når jeg ikke er der. ;o)


Tilbake fra vinterferie i dag, men ble ikke gjort så mye på bilen i dag. Stabilisator stag bak tatt av samt mellomaksel løsnet. Fikk også levert bremsesko og klosser levert i dag, samt olje til girkasse og diff.

Er litt humor med alle som kommer innom for å se hva vi holder på med, de fleste tror det blir bra. Mangen er faktisk imponert over hvordan ladaen ser ut og hvordan den er bygget. Får mange innspill på hva vi kan gjøre og tips om hvem som kan hjelpe oss med for eksempel sandblåsing og lakkering.
Målet for morgendagen er å få ned bakakslingen, samt å blåse denne. Er ikke helt sikker på hvordan vi skal få blåst denne da den ikke går inn i buret, men det finner vi vel sikkert ut av. Er litt mer spent på hvordan vi skal få demontert hjulopphenget foran, får ikke fjærspennerene inn, men det er en fin utfordring for morgendagen.

Dag 13 som Lada eier.

Fikk ned bakakselen samt demontert nedre bærearm foran i dag. Sandblåste stagene til bakakselen og har ordnet det slik at jeg får blåst bakakselen på fredag. Den gikk ikke inn i kabinettet vårt dessverre. ( Bærekulene satt litt for å pynte på sannheten.
Men atter en gang var vi positivt overasket over hvor lett ting gikk ifra hverandre, noe har selvfølgelig rustet fast, men det aller meste har gått fra hverandre veldig fint. ;o)


Dag 14.
Bremser forran demontert, samt hele hjulopphenget på ene siden. Det meste er sandblåst ferdig så det går rolig fremover. Bakakselen levert til blåsing, de sa de skulle zinke eller prime den også. ;o) Fikk også bestilt bærekuler, reimer, og bremsesylinder hos Meca i dag. Tok kanskje litt fyr, bestilte anlegg til bilen samtidig. Må jo ha litt lyd i den. )
Må finne ett sted som selger alt av foringer, de er noe sliten ( samt hevesett, tenkte å heve den 5 cm. Finner ingen som har dette inne, i alle fall ikke her i Bergen.
Planen for morgendagen er å ta ned resten av hjulopphenget forran, samt i en drømmeverden, begynne å legge opp nye bremserør. ;o)
Takk til de som kommer med innspill, setter stor pris på det, og kommer nok også til å trenge det.


Atter en dag over.
Fikk ikke gjort i nærheten av det som var planen i dag. Grunnet alt som vi har sandblåst tidligere og begynte litt på rust inni bilen. Men fikk levert en del av delene jeg hadde bestilt, så deler til bremsene og bærekulene er i hus.


16. dag.

Begynte med å gi alt vi grunnet i går enda ett strøk i dag, før vi monterte den nye hoved bremsesylinderen. Deretter var det bare å begynne å lage nye bremserør. Kom ikke så langt men ferdig til forgrening i motorrom og til ene forhjulet. Jonas har funnet den store gleden i sandblåsing, så alle løse eller tilnærmet løse smådeler har blitt blåst i dag tror jeg ;o)
Snakket også med Oddvar Bjelde AS i dag. Det var de som solgte Lada i Bergen tidligere, og traff tilfelgigvis en som hadde jobbet der siden den gang. Trenger det jeg tror heter øvre fjærben, i alle fall øvre feste til fjæren forran, samt den andre vinkelen som denne står opp mot. Han hadde det desverre ikke inne, noe jeg overhode ikke hadde ventet heller, men sjekker opp over helgen hva han kan skaffe og til hvilken pris. Merker jeg setter pris på å treffe mennesker som gidder å yte litt ekstra, og som vet hva de snakker om, så stor takk til denne mannen. Fant ikke denne delen i Hamburg som jeg ble tipset om her tidligere.
Må også få laget nye gulvtepper til bilen samt ny himling. Taket fant jeg i Hamburg, men klarer ikke helt å bestemme meg om jeg skal bruke det orginale, eller finne på noe sinnsykt.ohmy.gif)
Kan jo trekke om hele bilen innvendig med skinn...... Hva da jeg pleier å ta litt fyr?


Atter en dag ferdig.
Begynte å sandblåse de delene av karosseriet det var rust, og sparklet dette opp
i dag. Ble også litt kosejobbing under panseret på Jonas i dag, han har blåst og lakket alt av deler han
syntes trengte det. Fikk levert nye lykter, bensin og oljeflter, siste endeleddene samt høytalere og
forsterker i dag ohmy.gifD. Kommer ikke til å bli noe problem med støy i bilen, dvs, i alle fall ikke utenfra.
Fikk det dobbelte av det jeg skulle ha av høytalere, så det begynner å nærme seg en middels heftig
russebuss hvis jeg skulle montere alt. Tror kanskje det blir litt overkill, men de som kjener meg mener
vel jeg er truende til å gjøre det. ohmy.gif)

Fikk også en rørlegger til å se om grosisten hans på rørdeler har ”flowerpot” til snorkelen. Jeg sendte
han noen blider, og fikk en noe spørrende telefon tilbake. ohmy.gif) Tror ikke det var dette rørene han
leverte normalt ble brukt til, men han var behjelpeligheten selv, og skulle sjekke opp hva som fantes.

Må finne ett hevesett snart, noen der ute som har noen erfaringer med noen ferdige sett? Vil som
tidligere nevnt ikke heve den mer en 4-5 cm, ser for meg at dette holder. Og forresten, har noen
prøvd ut det som jeg tolker som max helling på niva’en? Leste ett sted ”maximum gradeability 58
degr.” Hvis jeg tolker det rett, og det betyr at max vinkel er 58 grader, da har den som har testet det
ut større baller enn meg! Har kjørt rundt 40 gr. i en annen bil, og det var relativt bratt for å pynte på
sannheten, og 20 til begynner å hjelpe.....

Men jeg får håpe bakakselen kommer tilbake i morgen, samt at jeg får levert nippler til bremserørene
slik at jeg kan begynne å skru sammen understellet. Har stått lenge nok uten understell nå.

Men ser for meg nå at dette er ett av de prosjektene der regnskapet er unndratt offentligheten av
hensyn til min sikkerhet. ;o)
Hvis jeg nå snart finner ut hvordan jeg laster opp bilder bllir nok dette bra.ohmy.gif)

Er der forresten noen andre i Bergen med Niva?