Ramme sveising.
#1
Posted 17 March 2011 - 09:37
Noen som har no formening om hva som er det beste sveise måten i rammer? Har et esab tråd apparat 120A holder dette? har også tilgang til et pinne apparat, men usikker på amper styrke.
kommer vel til å lage en garasje tråd når jeg begynner å arbeide med herligheten.
#2
Posted 17 March 2011 - 11:10
Noen som har no formening om hva som er det beste sveise måten i rammer? Har et esab tråd apparat 120A holder dette? har også tilgang til et pinne apparat, men usikker på amper styrke.
kommer vel til å lage en garasje tråd når jeg begynner å arbeide med herligheten.
Tror Esabben skal gå greit, men er nokk i grenseland.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#3
Posted 17 March 2011 - 13:24
#4
Posted 18 March 2011 - 00:01
#5
Posted 18 March 2011 - 03:41
ser de det på PKK på stikkprøvekontroll kan du bli pålagt å fremdokumentere styrken på sveisefugene.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#6
Posted 18 March 2011 - 11:59
ser de det på PKK på stikkprøvekontroll kan du bli pålagt å fremdokumentere styrken på sveisefugene.
Dette er det mange som mener mye forskjellig om. Har lest diverse her på forumet for og finne ut av dette. Noen mener man kan sveise på sin egen bil. Noen som har noe konkrete regler å vise til? Har en kamerat som er biloppretter, er han eventuellt sertifisert nok? Eller må det være en person som er utdannet sveiser?
mulig det er et dumt spørsmål men hva er PKK?
#7
Posted 18 March 2011 - 12:13
mulig det er et dumt spørsmål men hva er PKK?
PKK er Periodisk Kjøretøy Kontroll ell det samme som EU-kontroll
#8
Posted 18 March 2011 - 12:45
mulig det er et dumt spørsmål men hva er PKK?
Er ikke snakk om sertifisert nok.
Enten er en sveiser sertifisert eller så er han det ikke.
Om han kompisen din er sertifisert, så vet han det nok selv;)
Pajeroen -> www.PajeroFun.no
#9
Posted 18 March 2011 - 13:36
Edited by HardKåre, 18 March 2011 - 13:37.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#10
Posted 18 March 2011 - 14:48
3. Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:
g) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er eller har vært registeret i eierens navn. Unntaket gjelder likevel ikke firma eller lignende foretak som har eget verksted med egne ansatte for reparasjon av egne kjøretøyer. Unntaket gjelder heller ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.
Sveis i vei til krampa tar deg, MEN er det snakk om bærende deler så er det en fordel om du har et papir fra et firma, men det er ikke et krav og da bør du kunne sveise både for din egen og andres sikkerhet...
#11
Posted 19 March 2011 - 13:46
Jobber som lakkerer og har deretter vært borti en del rustsveising.
Har hatt inne noen 4x4 hvor vi har "reparert" hull i rammer.
Har felt inn 4 mm plater på stort sett alt.
120 amp skal holde godt for å sveise så tynne plater. Men jeg ville ikke sveist med mig uten gass. Erfaringsmessig blir sveisen sprøere.
Elektrodeapperat er dårlig egnet for denne typen sveising (mener jeg).
Når du kutter vekk rusten må du huske at i stort sett alle tilfeller ser du kun 1/3 del av rusten. Så skjær ut mer en det du ser, se på baksiden av stykket om det er mye rust. Isåtilfelle kan der være mye mer.
Karroserri fester og lignende anbefaler jeg ingen uten sertifisering/erfaring å sveise på.
Grunn det nye metallet med sveisegrunning før du sveiser det fast (på begge sider)
Når du har felt ut nytt metall bruker du tykk tectyl som du smører over med hendene. Det skjuler sveisen om du bare har nok på.
Bor et lite hull under etterpå og fyll på med hullromsvoks, hullet plugger du med en karroserri plugg (Får du på biltema)
Anbefaler ikke mye lapping. Det kan svekke bæringen. Og en ting til: Punkt sveis og kjøl ned mens du holder på, om ikke vil platen du feller inn slå seg og kan i verste tilfelle gjøre ramma di skeiv.
Ang regelverk har jeg ingenting å komme med. Men vi har hatt biler på etterkontroll på NAF som er godkjent etter sveising i rammer.
Silencer
#12
Posted 19 March 2011 - 15:12
Edited by mengis, 19 March 2011 - 15:12.
#13
Posted 19 March 2011 - 16:25
en sveis som ikke er full av porer er som regel ALLTID sterkere enn selve stålet, men på en bil er det jo ikke til å unngå at du ikke har optimale forhold..
har sveiset MANGE biler før eu kontroll, også større reparasjoner, som å bytte ut større deler av ramme, eller bærende deler av karosseri.
Den erfaringen jeg har fått viser seg at det stort sett alltid blir bedre om man gjør det selv, enn når bilverkstedet gjør det og som regel får man en stjerne i boka av verkstedet.
Viste en gang en gammel volvo på BT som ble avskiltet pga omfattende rustangrep i bærende seksjoner(gulv/kanaler/travers + mer), de hadde ingen problem med at jeg skulle dette selv.
Husk alltid å ha en ren å jevn sveis, fjern sprut og trådrester...
#15
Posted 19 March 2011 - 18:13
3. Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:
g) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er eller har vært registeret i eierens navn. Unntaket gjelder likevel ikke firma eller lignende foretak som har eget verksted med egne ansatte for reparasjon av egne kjøretøyer. Unntaket gjelder heller ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.
Sveis i vei til krampa tar deg, MEN er det snakk om bærende deler så er det en fordel om du har et papir fra et firma, men det er ikke et krav og da bør du kunne sveise både for din egen og andres sikkerhet...
Bra skrevet!!!!akkurat som jeg skulle skrevi det sjæl
Jeg får vel toppa heile driden:
http://lovdata.no/fo...513-0589.html#5
Edited by Spydebergskrens, 19 March 2011 - 18:19.
#16
Posted 20 March 2011 - 13:16
#17
Posted 24 March 2011 - 01:20