Gå til innhold



Foto

Ramme sveising.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 Flandersen

Flandersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 17 March 2011 - 09:37

Hei. Har kjøpt meg en pajero gen 2 med en del rust i bak ramma. Jeg lurer litt på hvor tykkt godset i ramma er. tenkte jeg skulle kjøpe inn litt plater før jeg begynner å skjære og herje.

Noen som har no formening om hva som er det beste sveise måten i rammer? Har et esab tråd apparat 120A holder dette? har også tilgang til et pinne apparat, men usikker på amper styrke.

kommer vel til å lage en garasje tråd når jeg begynner å arbeide med herligheten.

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 17 March 2011 - 11:10

QUOTE(Flandersen @ 17 Mar 2011, 10:37) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. Har kjøpt meg en pajero gen 2 med en del rust i bak ramma. Jeg lurer litt på hvor tykkt godset i ramma er. tenkte jeg skulle kjøpe inn litt plater før jeg begynner å skjære og herje.

Noen som har no formening om hva som er det beste sveise måten i rammer? Har et esab tråd apparat 120A holder dette? har også tilgang til et pinne apparat, men usikker på amper styrke.

kommer vel til å lage en garasje tråd når jeg begynner å arbeide med herligheten.



Tror Esabben skal gå greit, men er nokk i grenseland.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 17 March 2011 - 13:24

Jeg har brukt 3 og 4 mm plater.

#4 4x4Rune

4x4Rune

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 00:01

Bruk gjerne tykkere plate enn ramma er også, bare fell den inn. Når det gjelder styrke på aparat så holder det fint, ha litt åpning så brenner du godt inn. (1-2mm)

#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 03:41

DU skal egentlig strengt tatt være sertifisert til å sveise ramme på bil
ser de det på PKK på stikkprøvekontroll kan du bli pålagt å fremdokumentere styrken på sveisefugene.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 Flandersen

Flandersen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 11:59

QUOTE(KapteinMike @ 18 Mar 2011, 03:41) <{POST_SNAPBACK}>
DU skal egentlig strengt tatt være sertifisert til å sveise ramme på bil
ser de det på PKK på stikkprøvekontroll kan du bli pålagt å fremdokumentere styrken på sveisefugene.


Dette er det mange som mener mye forskjellig om. Har lest diverse her på forumet for og finne ut av dette. Noen mener man kan sveise på sin egen bil. Noen som har noe konkrete regler å vise til? Har en kamerat som er biloppretter, er han eventuellt sertifisert nok? Eller må det være en person som er utdannet sveiser?

mulig det er et dumt spørsmål men hva er PKK?

#7 Lars Gunnar

Lars Gunnar

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 256 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 12:13

QUOTE(Flandersen @ 18 Mar 2011, 11:59) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er det mange som mener mye forskjellig om. Har lest diverse her på forumet for og finne ut av dette. Noen mener man kan sveise på sin egen bil. Noen som har noe konkrete regler å vise til? Har en kamerat som er biloppretter, er han eventuellt sertifisert nok? Eller må det være en person som er utdannet sveiser?

mulig det er et dumt spørsmål men hva er PKK?



PKK er Periodisk Kjøretøy Kontroll ell det samme som EU-kontroll

#8 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 12:45

QUOTE(Flandersen @ 18 Mar 2011, 11:59) <{POST_SNAPBACK}>
Dette er det mange som mener mye forskjellig om. Har lest diverse her på forumet for og finne ut av dette. Noen mener man kan sveise på sin egen bil. Noen som har noe konkrete regler å vise til? Har en kamerat som er biloppretter, er han eventuellt sertifisert nok? Eller må det være en person som er utdannet sveiser?

mulig det er et dumt spørsmål men hva er PKK?

Er ikke snakk om sertifisert nok.
Enten er en sveiser sertifisert eller så er han det ikke.
Om han kompisen din er sertifisert, så vet han det nok selv;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 13:36

Men er han flink nok så kan du "kamuflere" sveisesømmene med olje eller tectyl. På din egen bil. Men da bør du vite at ikke ramma kneler under kjøring etterpå... Legger han igjen et ormebol av sveisesømmer klarer du ikke å kamuflere det, og sveisen er heller ikke holdbar.

Edited by HardKåre, 18 March 2011 - 13:37.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 18 March 2011 - 14:48

Du får lese bilverkstedloven....du har lov til å sveise på din egen bil PUNKTUM! 8)

3. Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:

g) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er eller har vært registeret i eierens navn. Unntaket gjelder likevel ikke firma eller lignende foretak som har eget verksted med egne ansatte for reparasjon av egne kjøretøyer. Unntaket gjelder heller ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.

Sveis i vei til krampa tar deg, MEN er det snakk om bærende deler så er det en fordel om du har et papir fra et firma, men det er ikke et krav og da bør du kunne sveise både for din egen og andres sikkerhet...
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#11 Silencer

Silencer

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 160 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 13:46

Heisann.

Jobber som lakkerer og har deretter vært borti en del rustsveising.
Har hatt inne noen 4x4 hvor vi har "reparert" hull i rammer.

Har felt inn 4 mm plater på stort sett alt.

120 amp skal holde godt for å sveise så tynne plater. Men jeg ville ikke sveist med mig uten gass. Erfaringsmessig blir sveisen sprøere.
Elektrodeapperat er dårlig egnet for denne typen sveising (mener jeg).

Når du kutter vekk rusten må du huske at i stort sett alle tilfeller ser du kun 1/3 del av rusten. Så skjær ut mer en det du ser, se på baksiden av stykket om det er mye rust. Isåtilfelle kan der være mye mer.

Karroserri fester og lignende anbefaler jeg ingen uten sertifisering/erfaring å sveise på.

Grunn det nye metallet med sveisegrunning før du sveiser det fast (på begge sider)

Når du har felt ut nytt metall bruker du tykk tectyl som du smører over med hendene. Det skjuler sveisen om du bare har nok på.
Bor et lite hull under etterpå og fyll på med hullromsvoks, hullet plugger du med en karroserri plugg (Får du på biltema)

Anbefaler ikke mye lapping. Det kan svekke bæringen. Og en ting til: Punkt sveis og kjøl ned mens du holder på, om ikke vil platen du feller inn slå seg og kan i verste tilfelle gjøre ramma di skeiv.

Ang regelverk har jeg ingenting å komme med. Men vi har hatt biler på etterkontroll på NAF som er godkjent etter sveising i rammer.
Mvh
Silencer

#12 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 15:12

Jeg sveiste inn ny vegg i rammevangen. I den forbindelse var jeg så uheldig å skjære ut et tilnærmet bortrusta rammenummer. Tok turen ned til bt, de tok bilder og jeg fikk beskjed om å sveise inn ny vegg og slå inn nytt nummer. Det var ingen problem at jeg sveiste selv.

Edited by mengis, 19 March 2011 - 15:12.


#13 4x4Rune

4x4Rune

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 16:25

Her var det mye skeptiske folk. Har sveiset både rammer å karosserifester, tror aldri noe har ryki. Om du har noe som helst erfaring med stål, og/eller sveising så blir ikke det nye materialet svakere enn den gamle rusta.
en sveis som ikke er full av porer er som regel ALLTID sterkere enn selve stålet, men på en bil er det jo ikke til å unngå at du ikke har optimale forhold..
har sveiset MANGE biler før eu kontroll, også større reparasjoner, som å bytte ut større deler av ramme, eller bærende deler av karosseri.
Den erfaringen jeg har fått viser seg at det stort sett alltid blir bedre om man gjør det selv, enn når bilverkstedet gjør det og som regel får man en stjerne i boka av verkstedet.
Viste en gang en gammel volvo på BT som ble avskiltet pga omfattende rustangrep i bærende seksjoner(gulv/kanaler/travers + mer), de hadde ingen problem med at jeg skulle dette selv.
Husk alltid å ha en ren å jevn sveis, fjern sprut og trådrester...

#14 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 18:09

x.

Edited by Spydebergskrens, 19 March 2011 - 18:12.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#15 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 19 March 2011 - 18:13

QUOTE(PrinZe @ 18 Mar 2011, 14:48) <{POST_SNAPBACK}>
Du får lese bilverkstedloven....du har lov til å sveise på din egen bil PUNKTUM! 8)

3. Følgende arbeid er unntatt fra krav til godkjenning:

g) Reparasjons- og vedlikeholdsarbeid som blir utført av eier eller medlemmer av eierens husstand på kjøretøy som er eller har vært registeret i eierens navn. Unntaket gjelder likevel ikke firma eller lignende foretak som har eget verksted med egne ansatte for reparasjon av egne kjøretøyer. Unntaket gjelder heller ikke når eieren reparerer kjøretøy som blir omsatt i næringsøyemed.

Sveis i vei til krampa tar deg, MEN er det snakk om bærende deler så er det en fordel om du har et papir fra et firma, men det er ikke et krav og da bør du kunne sveise både for din egen og andres sikkerhet...



Bra skrevet!!!!akkurat som jeg skulle skrevi det sjæl tongue.gif tongue.gif

Jeg får vel toppa heile driden:

http://lovdata.no/fo...513-0589.html#5

Edited by Spydebergskrens, 19 March 2011 - 18:19.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#16 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 20 March 2011 - 13:16

biggrin.gif rolleyes.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#17 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 24 March 2011 - 01:20

Har vel knapt sett en svis med så mye porer som fabrikksvisene i pajeroramma.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.