Godkjenning av Pajero
#41
Posted 01 April 2011 - 15:36
Og så er det andre kjøreegenskaper ved 35 kontra 37 tenker dem nok.
Det som er fucked up er at han faktisk har lov å fortsatt bruke orginaldim. DET blir helt feil mtp speedo osv.
Pajeroen -> www.PajeroFun.no
#42
Posted 01 April 2011 - 15:39
#43
Posted 01 April 2011 - 17:09
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#44
Posted 03 April 2011 - 07:19
Dere som har store dekk og kjører rundt med det, blir dere aldri stoppet i kontroll? Ser stadig vekk noen 4x4'er med dekk som er atskillig større enn originalt, synlig større. Vil tippe 33" - 35", mest sannsynlig det første, for de jeg ser har ikke enorme hjul, bare store.
Selv ble jeg stoppet to ganger første uka jeg hadde bilen, for jeg har kufanger/bøyle på. Det var om å gjøre å få sjekket at den var godkjent. Ingen andre enn meg i køen ble stoppet de to gangene.
Vil tro man fort blir stoppet, spesielt om biltilsynet står på lur, om det er en bil som skiller seg fra mengden!?
Hører at noen har "visningsdekk", men det må jo være kjedelig å bli stoppet og pålagt å bytte hjul, vise den, og så bytte til gromhjula igjen et par ganger i året? Og på mindre steder er det jo gjerne de samme som stopper deg i kontroll og? Hva skjer da? For de kjenner jo fort igjen bilen de stoppet for noen uker siden om den skiller seg ut med digre hjul. Skifter man tilbake til originaldimensjon/lovlig dimensjon og så tilbake til ulovlig igjen etter pålegg og visning, får man ikke bøter da?
I vognkortet på min korte 98 (99-mod reg 98) står det for øvrig 255/70-15 som originaldimensjon. I boka står det 265/70-15. Det sitter på 31x10,5x15 på sommerfelgene og 265/70-15 på vinterfelgene. 31" er vel hakket større enn 265 og et par hakk til større enn 255, så da kjører vel jeg ulovlig og da? Men 31" er jo så "bittesmå" at de ser originale ut nesten da...
Vil kanskje tipse trådstarter, for å komme litt på on-topic igjen, å finne en original bil og heller jobbe litt derfra. Da slipper man i hvert fall å slite med loven! Vil også tro at endel hjemmemekking ikke er av aller høyeste kvalitet! Kjøpte feks en Opel Ascona for noen år siden, som var senket. Her viste det seg at fjørene var kappet med vinkelsliper, de var ikke senkefjører i utgangspunktet... Artig å få vite på visning hos biltilsynet, som ikke heeelt likte tanken på at jeg skulle kjøre hjem med den. Skiltsaksa hoppet av iver i hjørnet, men jeg fikk nå lov å kjøre hjem til garasjen etter litt "knestående gråting"... En smule pinlig var det og da fyren som sjekket bilen ropte til en kollega; "Øyh, Johan, kom og se på denna bilen a!" Han hadde heist den opp på bukk og tok tak i hengerfeste og røsket med hele kroppsvekta. Bilen leet ikke på seg en cm på fjørene! Har flirt litt av dumskapen min etterpå, og av den opplevelsen, men akkurat da var det litt flaut. Heldigvis var folka på biltilsynet greie og lot meg kjøre hjem i det minste.
Edited by kaos, 03 April 2011 - 07:23.
#45
Posted 03 April 2011 - 19:32
#46
Posted 04 April 2011 - 10:34
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#47
Posted 04 April 2011 - 13:56
#48
Posted 04 April 2011 - 21:05
Du får godkjent heving hvis du kjøper et sett med TUV, men større dekk er det bare produsenten som kan godkjenne...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#49
Posted 04 April 2011 - 21:47
#50
Posted 04 April 2011 - 22:10
Du får godkjent heving hvis du kjøper et sett med TUV, men større dekk er det bare produsenten som kan godkjenne...
Vet det er vanskelig generellt ja, men virker som det er andre biler som er enklere å få det gjort på. Er mye på h4k og er mye sammarbeid der får å få ting igjennom. Så er flere som har fått igjennom godkjenninger av feks dekk på grunnlag av andre som har fått godkjent det samme før dem. Så hjelper nok på at det er mange med like biler som jobber mot et felles mål..
#51
Posted 05 April 2011 - 18:54
Kan vel være at bilene ikke ble tatt inn til norge med kufanger:S Ikke vet jeg.. Må vel nesten prøve å få dokumentasjon fra Mitsubishi om at den er orginal på noe vis. Begynner å bli ille når de faen ikke godkjenner orginalbiler engang!
#52
Posted 28 April 2011 - 13:05
Så her kan man diskutere, og komme med inspill og erfaringer innen dette temaet.
Mvh Bendik Øvsteng
Hei,
Finnes det noen her inne som har godkjennings-papirer for 83mod Pajero kort "Gen 1" for å få godkjennt 35"x12,5" dekk i vognkortet?
Pm, sms, telefon om noen vet
Tlf: 93693245
På forhånd takk!
Lars-Vidar
#53
Posted 28 April 2011 - 16:39
Pajeroen -> www.PajeroFun.no
#54
Posted 29 April 2011 - 09:39
#55
Posted 01 May 2011 - 13:36
Så lenge det finnes folk som setter i gang og bygge biler, tar shortcut`s, og ikke tar ting ûber seriøst, blir en hver som da prøver og gjøre ting seriøst undergravd.. Når "brukt-biler" blir lagt ut for salg, og folk diskuterer at den og den bilen må være belagt med gull, grunnet pris, i stedet for å verdisette hardt arbeide for å få ting godkjent i vognkortet.. -Ja da blir ting helt feil.. Jeg tror det er en generell missforståelse at dersom en bil er godkjent sånn og sånn, ja da er det bare og få låne vognkort osv, så lett er det ikke, og det bør ikke være det heller synes jeg..
Jeg tror ikke det er så vannvittig forskjell på biler som Toyota - Mitsubishi - Nissan, men Mitsubishi har gjort seg den oppfattning at de skal ikke godkjenne noe utover deres egne papirer, selv om de er klar over, og vel vitende om hva som skjer på Island, og jeg vil ann-ta at de har visse erfaringer med dette.. På godt og vondt..
Mitt poeng er at dersom en søker og søker igjen, og ikke gir opp motet, glemmer evt. mulige shortcut`s, vil ting være mulig, men skal en bygge, må en betale prisen, og dette kan fort bli dyrt, og da kan en diskutere om ting var verdt det eller ei.. En bør også huske på at dersom en da får godkjent sin bil hos en trafikkstasjon, bil han som da godkjenner bilen din personlig annsvarlig for dette, det betyr at dersom Du som sjåfør gjør noe dumt, og dette blir et rettslig ettermele, er det jo forståelig at trafikkstasjoner ikke står og tar bølgen når det kommer en firehjulstrekker for godkjenning..
#56
Posted 03 May 2011 - 00:45
Vet du om noen her på forumet som har det godkjent? Da kunne jeg spurt direkte til vedkommede
#57
Posted 03 May 2011 - 07:03
Viktig å vite at biler som ble godkjent for 8-10 år siden ble godkjent etter et HELT annet regelverk enn i dag, og ikke nødvendigvis sammenlignbart...
Edited by HardKåre, 03 May 2011 - 07:05.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#58
Posted 03 May 2011 - 14:00
Jeg skrev for en stund siden en søknad om bodylift til min gen1. Skrev litt om tyngdepunkt, styreegenskaper, kollisjonsegenskaper osv. Nevnte og at det blir mindre heving av tyngdeounkt ved bodylift enn ved bruk av tüv-godkjent hevesett som f.eks trailmaster.
Fikk idag en telefon fra statens vegvesen som hadde vert i kontakt med SFOOR.
"Joda, vi skal nok få til dette her. Fint om du kan sende en kopi av Tüv på trailmaster, slik at vi vet at bilen er testet med en form for heving."
Så nå venter jeg bare på skriftlig svar. Ser ut som det ordner seg.
Poenget mitt er at om man går rolig frem, vet hvordan man skal snakke for seg, stille riktige argumenter og ikke minst være saklig! så kan det gå.
Om jeg kommer så langt at jeg får min bodylift i vognkortet, skal jeg selvfølgelig hjelpe andre om det er ønskelig;)
Pajeroen -> www.PajeroFun.no
#59
Posted 03 May 2011 - 16:13
Edited by HardKåre, 03 May 2011 - 16:15.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#60
Posted 04 May 2011 - 16:51
finnes vel ikke så mange gen1 godkjennte, men vidar aas sin ble godkjennt med 33", for 5-6år siden
3stk gen2 ble godkjennt med 35", jeepir, min og halvor sin.
gen3 er det flere av, godkjennt og bygd av firmaer