Gå til innhold



Foto

Godkjenning av Pajero


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
62 replies to this topic

#41 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 15:36

Har nok med at speedo vil vise feil.
Og så er det andre kjøreegenskaper ved 35 kontra 37 tenker dem nok.
Det som er fucked up er at han faktisk har lov å fortsatt bruke orginaldim. DET blir helt feil mtp speedo osv.

-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#42 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 15:39

Kan vel om så være rekalibrere det jævla speedometeret da!? Blir jo som du sier HELT idiotisk at det er lov med org. dim, men ikke feks 35:S


#43 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 April 2011 - 17:09

-Arctic Trucks... Så ikke noe for oss vanlige dødelige...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#44 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 03 April 2011 - 07:19

Ser ut som om tråden har gått fra tips om bil til om hvorvidt man får godkjent store dekk eller ikke, så da kan jeg vel kanskje fortsette litt... wink.gif

Dere som har store dekk og kjører rundt med det, blir dere aldri stoppet i kontroll? Ser stadig vekk noen 4x4'er med dekk som er atskillig større enn originalt, synlig større. Vil tippe 33" - 35", mest sannsynlig det første, for de jeg ser har ikke enorme hjul, bare store.

Selv ble jeg stoppet to ganger første uka jeg hadde bilen, for jeg har kufanger/bøyle på. Det var om å gjøre å få sjekket at den var godkjent. Ingen andre enn meg i køen ble stoppet de to gangene.

Vil tro man fort blir stoppet, spesielt om biltilsynet står på lur, om det er en bil som skiller seg fra mengden!?

Hører at noen har "visningsdekk", men det må jo være kjedelig å bli stoppet og pålagt å bytte hjul, vise den, og så bytte til gromhjula igjen et par ganger i året? Og på mindre steder er det jo gjerne de samme som stopper deg i kontroll og? Hva skjer da? For de kjenner jo fort igjen bilen de stoppet for noen uker siden om den skiller seg ut med digre hjul. Skifter man tilbake til originaldimensjon/lovlig dimensjon og så tilbake til ulovlig igjen etter pålegg og visning, får man ikke bøter da?

I vognkortet på min korte 98 (99-mod reg 98) står det for øvrig 255/70-15 som originaldimensjon. I boka står det 265/70-15. Det sitter på 31x10,5x15 på sommerfelgene og 265/70-15 på vinterfelgene. 31" er vel hakket større enn 265 og et par hakk til større enn 255, så da kjører vel jeg ulovlig og da? Men 31" er jo så "bittesmå" at de ser originale ut nesten da... rolleyes.gif

Vil kanskje tipse trådstarter, for å komme litt på on-topic igjen, å finne en original bil og heller jobbe litt derfra. Da slipper man i hvert fall å slite med loven! Vil også tro at endel hjemmemekking ikke er av aller høyeste kvalitet! Kjøpte feks en Opel Ascona for noen år siden, som var senket. Her viste det seg at fjørene var kappet med vinkelsliper, de var ikke senkefjører i utgangspunktet... Artig å få vite på visning hos biltilsynet, som ikke heeelt likte tanken på at jeg skulle kjøre hjem med den. Skiltsaksa hoppet av iver i hjørnet, men jeg fikk nå lov å kjøre hjem til garasjen etter litt "knestående gråting"... En smule pinlig var det og da fyren som sjekket bilen ropte til en kollega; "Øyh, Johan, kom og se på denna bilen a!" Han hadde heist den opp på bukk og tok tak i hengerfeste og røsket med hele kroppsvekta. Bilen leet ikke på seg en cm på fjørene! laugh.gif Har flirt litt av dumskapen min etterpå, og av den opplevelsen, men akkurat da var det litt flaut. Heldigvis var folka på biltilsynet greie og lot meg kjøre hjem i det minste.

Edited by kaos, 03 April 2011 - 07:23.


#45 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 03 April 2011 - 19:32

Kan egentlig bare skrive om første posten, og gjøre den om til en ren "godkjenningstråd" spesifikkt for pajero kanskje? Virker som at det er et tema som endel har interesse av. Synes jeg har fått god info hva angår bilen jeg tenkte å kjøpe, og ser ikke for meg noe kjøp ut av det jeg har hørt, ol. Så vil bare takke til alle dere som tok dere tid til å svare på det jeg spurte etter! Setter stor pris på det:)

#46 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 10:34

Er MANGE som er interessert i heving og godkjenning ja... smile.gif Synd hvis du mistyer lysten på Paj, er en fantastisk fin bil og lett å skru på. Jeg har kjørt i mange år med HELT original bil og 32" dekk, det ser veldig bra ut. Ikke helt lovlig, da det er noe over 5%, men det ser rett ut på bilen og jeg har aldri fått kommentarer på de dekkene. Kjører du derimot med originaldimmensjonen så ser det helt feil ut.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#47 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 13:56

Det la en demper på gofølelsn det med godkjenninger osv ja, desverre:/ Men kjørte hjem til foreldrene til dama i går, og kjenner det at helsa mi tåler faen ikke senka/"normal" bil på veiene vi har her hvor jeg bor! Aldri blitt bilsjuk av min egen kjøring, men faen!:P

#48 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 21:05

- vanskene med godkjenning av heving og større dekk gjelder desverre alle biler... sad.gif
Du får godkjent heving hvis du kjøper et sett med TUV, men større dekk er det bare produsenten som kan godkjenne...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#49 4x4Rune

4x4Rune

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 82 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 21:47

Hiver meg på jeg også.. På min kommende l200 så tilhører det en kufanger som er ny med bilen, den godkjente ikke BT. hvorfor ikke? står til og med inngravert "l200" på fangeren, og den har originale fester foran. (ps bilen er import)

#50 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 04 April 2011 - 22:10

QUOTE(HardKåre @ 4 Apr 2011, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
- vanskene med godkjenning av heving og større dekk gjelder desverre alle biler... sad.gif
Du får godkjent heving hvis du kjøper et sett med TUV, men større dekk er det bare produsenten som kan godkjenne...

Vet det er vanskelig generellt ja, men virker som det er andre biler som er enklere å få det gjort på. Er mye på h4k og er mye sammarbeid der får å få ting igjennom. Så er flere som har fått igjennom godkjenninger av feks dekk på grunnlag av andre som har fått godkjent det samme før dem. Så hjelper nok på at det er mange med like biler som jobber mot et felles mål..

#51 B1dik

B1dik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 55 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 18:54

QUOTE(4x4Rune @ 4 Apr 2011, 22:47) <{POST_SNAPBACK}>
Hiver meg på jeg også.. På min kommende l200 så tilhører det en kufanger som er ny med bilen, den godkjente ikke BT. hvorfor ikke? står til og med inngravert "l200" på fangeren, og den har originale fester foran. (ps bilen er import)

Kan vel være at bilene ikke ble tatt inn til norge med kufanger:S Ikke vet jeg.. Må vel nesten prøve å få dokumentasjon fra Mitsubishi om at den er orginal på noe vis. Begynner å bli ille når de faen ikke godkjenner orginalbiler engang!

#52 whosnext

whosnext

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 28 April 2011 - 13:05

QUOTE(B1dik @ 27 Mar 2011, 04:02) <{POST_SNAPBACK}>
Denne tråden var i utgangspunktet laget av meg for å spørre om generell info om pajero gen2. Men etter jeg fikk den infoen jeg trengte gikk det over til å ha hovedfokus på forskjellige typer godkjenning på Pajero. Så derfor velger jeg å skrive om tråden, siden det virker som at dette er et tema som er interessant for flere.


Så her kan man diskutere, og komme med inspill og erfaringer innen dette temaet.


Mvh Bendik Øvsteng



Hei,

Finnes det noen her inne som har godkjennings-papirer for 83mod Pajero kort "Gen 1" for å få godkjennt 35"x12,5" dekk i vognkortet?
Pm, sms, telefon om noen vet wink.gif
Tlf: 93693245

På forhånd takk!

Lars-Vidar

#53 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 28 April 2011 - 16:39

Det finnes ikke slikt dessverre
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#54 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 29 April 2011 - 09:39

Finnes ikke noe standard, men det er Gen1 biler som har blitt godkjent med 33 og 35..."

#55 Jeepir

Jeepir

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3070 Innlegg:

Posted 01 May 2011 - 13:36

Har ikke tenkt og skrive noen lang avhandling om godkjenning av Mitsubishi Pajero men....:

Så lenge det finnes folk som setter i gang og bygge biler, tar shortcut`s, og ikke tar ting ûber seriøst, blir en hver som da prøver og gjøre ting seriøst undergravd.. Når "brukt-biler" blir lagt ut for salg, og folk diskuterer at den og den bilen må være belagt med gull, grunnet pris, i stedet for å verdisette hardt arbeide for å få ting godkjent i vognkortet.. -Ja da blir ting helt feil.. mad.gif Jeg tror det er en generell missforståelse at dersom en bil er godkjent sånn og sånn, ja da er det bare og få låne vognkort osv, så lett er det ikke, og det bør ikke være det heller synes jeg..

Jeg tror ikke det er så vannvittig forskjell på biler som Toyota - Mitsubishi - Nissan, men Mitsubishi har gjort seg den oppfattning at de skal ikke godkjenne noe utover deres egne papirer, selv om de er klar over, og vel vitende om hva som skjer på Island, og jeg vil ann-ta at de har visse erfaringer med dette.. På godt og vondt..

Mitt poeng er at dersom en søker og søker igjen, og ikke gir opp motet, glemmer evt. mulige shortcut`s, vil ting være mulig, men skal en bygge, må en betale prisen, og dette kan fort bli dyrt, og da kan en diskutere om ting var verdt det eller ei.. En bør også huske på at dersom en da får godkjent sin bil hos en trafikkstasjon, bil han som da godkjenner bilen din personlig annsvarlig for dette, det betyr at dersom Du som sjåfør gjør noe dumt, og dette blir et rettslig ettermele, er det jo forståelig at trafikkstasjoner ikke står og tar bølgen når det kommer en firehjulstrekker for godkjenning..
user posted image

#56 whosnext

whosnext

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 00:45

QUOTE(Driving @ 29 Apr 2011, 10:39) <{POST_SNAPBACK}>
Finnes ikke noe standard, men det er Gen1 biler som har blitt godkjent med 33 og 35..."

Vet du om noen her på forumet som har det godkjent? Da kunne jeg spurt direkte til vedkommede wink.gif

#57 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 07:03

Nitteberg sin er vel godkjent med 35"? Men han har bl.a byttet hele forstillinga, nye bærearmer, større bremser ++. Men han er lite aktiv her inne, sjekk www.nitteberg.com eller nofear. Ellers gir Mitsubishi ut papirer på 265/75-15. Tror du kan få argumentert inn 31" med det.

Viktig å vite at biler som ble godkjent for 8-10 år siden ble godkjent etter et HELT annet regelverk enn i dag, og ikke nødvendigvis sammenlignbart...

Edited by HardKåre, 03 May 2011 - 07:05.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#58 TeamVest

TeamVest

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 800 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 14:00

Det finnes fortsatt en mulighet for godkjenning uten Tüv. Man må bare gå riktig frem og vite hva man snakker om.
Jeg skrev for en stund siden en søknad om bodylift til min gen1. Skrev litt om tyngdepunkt, styreegenskaper, kollisjonsegenskaper osv. Nevnte og at det blir mindre heving av tyngdeounkt ved bodylift enn ved bruk av tüv-godkjent hevesett som f.eks trailmaster.
Fikk idag en telefon fra statens vegvesen som hadde vert i kontakt med SFOOR.
"Joda, vi skal nok få til dette her. Fint om du kan sende en kopi av Tüv på trailmaster, slik at vi vet at bilen er testet med en form for heving."

Så nå venter jeg bare på skriftlig svar. Ser ut som det ordner seg.

Poenget mitt er at om man går rolig frem, vet hvordan man skal snakke for seg, stille riktige argumenter og ikke minst være saklig! så kan det gå.
Om jeg kommer så langt at jeg får min bodylift i vognkortet, skal jeg selvfølgelig hjelpe andre om det er ønskelig;)
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no

#59 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 16:13

Joda, det er riktig det... Men det er lettere å få godkjent heving enn større hjul, desverre... Spesielt dersom du kan legge frem dokumentasjon, Tuv f.ex. Mange biler som har innskrevet "godkjent x" fjærløft" med dekkdimmensjon 215/15...

Edited by HardKåre, 03 May 2011 - 16:15.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#60 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 04 May 2011 - 16:51

nei, nitteberg sin ble aldri godkjennt, ingen av de andre heller.
finnes vel ikke så mange gen1 godkjennte, men vidar aas sin ble godkjennt med 33", for 5-6år siden

3stk gen2 ble godkjennt med 35", jeepir, min og halvor sin.

gen3 er det flere av, godkjennt og bygd av firmaer
_RalliArt_