Gå til innhold



Foto

Svarte skilter; forsikring og Årsavgift.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 11:51

Noen med svarte skilter her????

Jeg har byttet skilter på GE`n. Leverte de vanlige hvite og fikk ut svarte med gul skrift.
Dette fordi jeg stort sett bruker bilen til brøyting på privat veg og er litt lei av EU-kontroller og årsavgifter.

Jeg stusset litt over at BT forlangte ansvarsforsikring. Forikringen gjelder jo meg bekjennt ikke "utenfor"
vegen allikevel.???

Jeg spør derfor her om noen har erfaring med dette fordi folkene på BT virket ikke særlig overbevisende.
De holdt lenge på med at jeg ikke kunne få skilter før bilen var godkjennt og at årsavgift var betalt, men dette
ga de seg på etterhvert.

Edited by Jahov, 14 April 2011 - 13:01.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#2 SteinarHO

SteinarHO

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 18:42

Denne typen registrering/skilt er vel meint for "anleggstransport" eller ana transport på lukka/avgrensa område. Ein kan jo fortsatt vera uheldig å kolidera eller kjøra på nåke eller nåken sjølv om ein har svarte skilt. Derfor er det krav til ansvarsfoesikring. Spørsmålet er om du vil stå økonomisk ansvarleg for skade på andre sitt utstyr, liv og helse visst noko skulle gå galt....

#3 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 28 March 2011 - 18:52

Har svarte skilter på pajeroen min. Forsikring er jo for at du ikke skal sitte med million krav hvis du skulle være uheldig å kjøre på folk eller at du selv skulle komme ut for noe.



#4 Arnt-W

Arnt-W

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 592 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 10:59

Forsikring ser jeg helt klart en fordel med uansett, hadde en uregistrert traktor stående med ansvarsforsikring her rett og slett fordi den kunne finne på å rulle over noen om parkbremsene sviktet..

Men hvordan i hule, hete hel..... har dere klart å få lurt anleggsskilt ut av Biltrangsynet???
Her er tonen mer: "Ja hvis du flytter til Svalbard så kaaaaaaanskje..., men IKKE her nei!"
Og spørsmålet har en viss relevanse når man har 11 km. skogsvei som helst skal brøytes. sad.gif
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#5 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 13:49

Får du ikke skilt av dem?
Jeg gikk inn til biltilsynet å sa at jeg ønsket svarte skilt på bilen min, ingen problem sa hun i skranken å bestillte svarte skilt til meg. Var ingen spørsmål om hva jeg skulle bruke bilen til.
Eneste jeg måtte orden var ansvarsforsikring først på bilen ettersom jeg akkurat hadde kjøpt den, og selvfølgelig betale noen hundrelapper for skiltene.
Så lenge bilen er eu-godkjent så tror jeg jeg ikke dem kan nekte deg svarte skilt.

Edited by tictor, 05 April 2011 - 13:50.




#6 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 16:19

Har snakka med BT i dag og det som skal til er en søknad hvor du søker om svarte skilter og hvor du definerer omeråde du skal kjøre (anleggsplass/gårdsbil etc) så får du svarte skilter.

Når det gjelder forsikring så kan i hvertfall entrepenørene være selvassurandør for sine maskiner som er regga som anl.maskiner, veit ikke åssen det er som privatperson, men uansett koster ikke en ansvarsforsikring mye.
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#7 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 05 April 2011 - 20:09

Søknad? Blitt nye regler? Er bare ca 1 år siden jeg fikk svarte skilt uten noe søknad.
Tror jeg ville prøvd en annen bt stasjon.

Edited by tictor, 05 April 2011 - 20:10.




#8 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 06 April 2011 - 06:16

OK. Fatter poenget med forsikring.
Men det er utrolig at det skal være så ulik praksis ved de forskjellige
BT-stasjonene. Der er det nok fremdeles mange som sitter som
konger på egne tuer.
(Er det typisk for ansatte i det offentlige??)
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#9 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 06 April 2011 - 07:27

QUOTE(tictor @ 5 Apr 2011, 21:09) <{POST_SNAPBACK}>
Søknad? Blitt nye regler? Er bare ca 1 år siden jeg fikk svarte skilt uten noe søknad.
Tror jeg ville prøvd en annen bt stasjon.

ja, han sa så og detta er en jeg kjenner, så han prøver ikke å leke småkonge heller.hehe.
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#10 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 13:00

Nå fikk jeg plutselig regning på årsavgift også nå.
Riktignokk "bare" 400 kr., men er dette riktig???
Bilen kan jo ikke kjøres på veien???


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#11 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 15:22

QUOTE(Jahov @ 14 Apr 2011, 14:00) <{POST_SNAPBACK}>
Nå fikk jeg plutselig regning på årsavgift også nå.
Riktignokk "bare" 400 kr., men er dette riktig???
Bilen kan jo ikke kjøres på veien???



Mener det er riktig ja. Staten skal ha sitt vettu wink.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#12 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 14 April 2011 - 21:03

Ja det er riktig. Koster 400 kr i året.
Får jo også 400 kr på snøscooter som heller ikke er lov å bruke på vei tongue.gif



#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 16 April 2011 - 19:22

er jo svarte skilter på rallybil
de kan jo kjøre langs veien de, bare mellom strekker som ofte går på offentlig vei, og til og fra trening riktig nok
men dog da ikke til burgersjappa for en burger ol. på en lørdagskveld f.eks

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 17 April 2011 - 18:14

QUOTE(KapteinMike @ 16 Apr 2011, 20:22) <{POST_SNAPBACK}>
er jo svarte skilter på rallybil
de kan jo kjøre langs veien de, bare mellom strekker som ofte går på offentlig vei, og til og fra trening riktig nok
men dog da ikke til burgersjappa for en burger ol. på en lørdagskveld f.eks

På rallybiler er det svarte skilt med hvit skrift, det er for å kjøre transportetapper på vei. Må også ha rally lisens for å få disse skiltene.



#15 jonsa

jonsa

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 17 November 2011 - 17:33

Gammel tråd men.. Jeg har også vurdert å skaffe meg svarte skilt med gul skrift å fikk beskjed hos BT at jeg bare trengte å komme med vongkortet så skulle de bestille opp skilt til meg smile.gif

Men har også hørt noe rykter at man kanskje kunne registrere bilen som traktor?? Noen som vet noe om dette?
For da kunne det straks vært veldig mye mer interesant smile.gif

#16 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 07 December 2011 - 22:51

Husker ikke hva som står i vognkorte mitt, den er ihvertfall forsikret som en traktor.
Men du har jo fortsatt ikke lov å kjøre på vei med svarte, de fleste traktorer har jo hvite skilt i dag.



#17 jonsa

jonsa

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 10 December 2011 - 14:49

Da var mazda'n min regga på svarte med gul skrift. Det var bare å komme med vongkort del 2 og bestille nye skilt. Å det var hele greia smile.gif

#18 Onyx

Onyx

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 19 February 2012 - 01:40

Noen som vet om det går an å få disp. eller lignende til å transportere bilen på sorte skilter med gul skrift etter veit til og fra treff f.eks. ?

#19 jonsa

jonsa

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Innlegg:

Posted 19 February 2012 - 08:24

QUOTE(Onyx @ 19 Feb 2012, 01:40) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet om det går an å få disp. eller lignende til å transportere bilen på sorte skilter med gul skrift etter veit til og fra treff f.eks. ?

Nei. Det får man ikke lov til.. spurte selv.. Men du kan derimot sette på prøveskilt akkurat denne dagen smile.gif

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 20 February 2012 - 20:13

Får du prøveskilt til en bil med skilter på? Selv om det er sorte skilter? Gikk IKKE på Pajeroen, for å få kjørt den til etterkontroll for å få slettet kjøreforbudet...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere