Gå til innhold



Foto

Paragraf 1-15 ++++


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Goggen82

Goggen82

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 02 April 2011 - 08:36

Lurer på om noen kan hjelpe meg med følgende:

vurderer å kjøpe en duramax fra 03mod og opp. noen er tatt inn på 1-15 regel.
er reg som lastebil, eller en som er reg varebil uten 1-15

men spørsmålet er en 05 mod som ser tatt inn på 1-15 regel og reg som 2seter(lastebil), der skulle det i teori være bakseter ? kan man søke bt ? eller er det bare bortkastet tid...



har lest meg fram til at det er vanskelig å ned regge den typebil til varebil...

har et eksempel der en annen type er nedregget,same type bil og årsmodel... men det hjelper vel lite...












#2 tictor

tictor

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 02 April 2011 - 08:45

Du får ikke ned regget til varebil lenger, enkelt og greit. Så da må du kjøpe en som allerede er varebil regget.
Tenker du på å søke om å få sette inn bakseter på 1-15 bil?

Edited by tictor, 02 April 2011 - 08:46.




#3 Goggen82

Goggen82

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 02 April 2011 - 11:28

tenkte å søke, men er det noe vits? hørt så mange rykter om at det ikke går...

#4 HMSW

HMSW

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 08 April 2011 - 21:03

Har hatt noen store diskusjoner med BT om den saken ettersom jeg har hatt to stk på 1-15.. det har gått dårlig for min del.. sad.gif

#5 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 10 April 2011 - 14:44

jeg har søkt\spurt om og sette bakseter i 1-15 bil...fikk positivt svar. denne har grønne skilter
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#6 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 May 2011 - 11:58

Jeg har "nettopp" vært i krangel med BT om dette.. Jeg hadde en 99 modell Dodge ram som var importert i 2004 og godkjent etter 1-15 med kun framseter og SKILLEVEGG(!) bak framsetene. Ordlyden i 1-15 er at bilen skal være 100% orginal innvendig og utvendig, som den ble levert fra fabrikk. I mine ører betyr det da at bilen skal ha alle setene og ingen skillevegg.

I midten av 2003 (tror jeg) de endret engangsavgiften på lett lastebil. En lett lastebil taes nå inn etter varebil-avgifter. Det vil da si at om du skal ha bakseter i din bil som er lett lastebil, skal engangsavgiften beregnes som en personbil. På "min" bil ble det ca 350000 kr ETTER bruksfradrag. Det sier seg selv at det er ikke mulig for meg å betale det.

Det kinkige med min bil var at forrige eier hadde satt inn bakseter ulovlig og solgte meg bilen som en 6-seter. Jeg kranglet med både BT og tollvesenet for å få en forklaring på hvorfor min bil da var blitt godkjent etter 1-15, men med skillevegg og uten bakseter. Biltilsynet var fast bestemt på at bilen var levert slik fra USA rolleyes.gif . Forbanna tull!

Jeg fikk pratet med en fornuftig kontrollør som sa at HVIS bilen kom fra USA med bakseter (som den selvfølgelig var) kunne det ha skjedd en behandlingsfeil da den ble godkjent. Det var den eneste sjansen jeg hadde på å få lovlige bakseter uten å betale avgift. Det var ikke en sjangs jeg tok og leverte tilbake bilen.

Håper min lille historie hjelper deg.
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#7 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 15 May 2011 - 22:02

Tror det er greit å sette dette med §1-15 inn i historiens lys. Det hele startet med at noen politikere hørte på logikken til Amcar i Trondheim og klarte mot alle odds å få inn §1-15 inn i lovteksten. I utgangspunktet så var dette en veldig vid og diffus lovtekst der man i prinsippet kunne få Norske skilter på en bruktbil fra USA bare man sørget for gule blinklys bak og hvite parklys foran. Vare og lastebiler måtta ha beskyttelsesgrind og ekstra surrekroker i planet. Hadde bilen hatt skilter i USA, så skulle den få skilter her hjemme i Norge.

Dette var jo veldig flotte regler og ga folk som meg selv muligheten til å ta hjem en OK bil for en rimelig penge. Denne regelen skulle gjøre det enkelt for privatpersoner å få skilter uten masse tull med godkjenningspapirer og ombygginger med e-merkede lykter og slikt.

Men nå liker jo ikke byråkrater at politikere faktisk bestemmer noe over forvaltningen så de begynte ganske raskt å motarbeide dette regelverket. Samtidig så våknet de etablerte bilimportørene og så at de faktisk ikke kunne ta ut 100 000 i avanse per bil lenger når private tok hjem biler lekende enkelt. Dermed begynte de å jobbe for å få fjernet hele §1-15 selv om noen av de benyttet seg av samme regelverket.

Dermed så har byråkratene sakte fått skjerpet inn til at det nå er nesten umulig å få registert en bil på dette regelverket. Det første som røyk ut var lastebiler og busser, noen hadde jo vært frekke nok til å ta hjem en grom Kenworth eller Peterbilt som et stort leketøy. Samtidig kom det store mengder med Ram spesielt som det ikke hadde vært en etablert importør av på mange år her i Norge. Så ville man ha bort varebilene, og da strammet man inn på at man ikke fikk fjerne seter, dermed så går det i dag bare an å ta hjem regular cab pick-up som varebil, alt annet kan man glemme. Denne innstrammingen gikk så langt at man vurderte å nekte piggdekk på §1-15 biler, dette var jo aldri levert fra noen bilfabrikk! Men da forsto nok selv byråkratene at dette var å gå for langt.

Min bil ble registrert i 05 og da var det fortsatt ikke noen innskjerpinger. Registreringen gikk lekende lett og BT-mannen stod selv å vurderte hvilken type litet skilt som ville gjøre seg best bak på bilen. Ikke en gang chassisnr behøvdes å slåes inn i ramma. Dette er stadig vekk et tema på PKK så nå begynner jeg å bli såpass lei diskusjonen at jeg nok slår det inn uansett
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje