
Måtte ut med bremsesko for å få på nye wire, så da ble det nye sko også.

Neste punkt var nytt kryss på mellomakselen. 18mm kopp for å presse krysset ut i en 30mm kopp i pressa.

Nytt kryss på plass.

Posted 31 October 2022 - 21:30
Posted 13 December 2022 - 17:45
Jeep Cherokee XJ og Jeep Wrangler YJ med NP231 transfer-kasse opp til ca. 1995 ble utstyrt med en fantastisk konstruksjon som var en Vacuum Center Axle Disconnect, VCAD. Høyre fremre drivaksling var todelt, med en vakuumstyrt klokke. Tanken var god nok den, for når 4×4 var utkoblet i transfer-kassen, ville også VCAD koble fra de to delene i høyre drivaksling, og dermed ville mellomakslingen fra transfer-kassen frem til differensialen stå i ro. Venstre drivaksling og ytre del av høyre drivaksling drives rundt av hjulene, mens indre del av høyre drivaksling roterer motsatt retning av fremre differensial. Tanken var at det skulle hjelpe på drivstofføkonomien og slitasje på kryss, men i realiteten er det ikke mye ekstra forbruk eller slitasje om fremre mellomaksel drives med av hjulene eller ikke. Og når vakuumslanger og vakuumklokker begynner å bli noen år så får du lekkasjer, og problemer, og det finner du som oftest ikke ut av før du absolutt trenger 4×4. Etter å ha vært plaget litt med 4×4 på min fant jeg ut at jeg skulle gjøre en VCAD delete, dvs fjerne funksjonen til VCAD. Dessuten er dette første steg på veien for å få byttet ut den gamle NP231 med en NP242 i stedet, som også har part time 4×4. Biler levert med NP242 har aldri hatt VCAD, da den transfer-kassa ikke har uttak for vacuum.
VCAD er montert på høyresiden av forakslingen, i bakkant av forakslingen. Det går 3 vacuumslanger inn på klokka, ellers er den festet med 4 skruer. Men OBS, det flyter litt olje over fra differensialen og over til VCAD, så pass på å ha noe til å samle opp den oljen som kommer ut.
Her er VCAD rengjort og lagt på kjøkkenbordet. For å gjøre forvirringa komplett har jeg lagt VCAD’n opp/ned, slik at skiftegaffelen nå ligger til venstre. Inne på akslingen som holder skiftegaffelen sitter det et C-klips, som du må vippe ut med en skrutrekker eller liten tang. PASS PÅ så du ikke mister klipset, for det flyr når det løsner!
Med C-klipset løst, så kan du jobbe skiftegaffelen over til motsatt side, dvs BORT fra vacuumklokka. Pass på at du får gaffelen til å flytte seg på akslingen, at du ikke bare drar akslingen ut av klokka. Det gjør ingenting, men du må få skiftegaffelen HELT bort til høyre, og akslingen HELT til venstre, for å kunne plassere C-klipset på plass på akslingen igjen. Nå skal skiftegaffelen sitte bort fra vacuumklokka, og C-klipset på motsatt side av gaffelen enn opprinnelig.
Den opprinnelige skiftegaffelen min var KNEKT, så jeg måtte kjøpe meg en ny (brukt). Om det er mye krefter i vacuumsystemet vet jeg ikke, men for sikkerhets skyld så plugget jeg alle 3 porter på vacuumklokka, OG de 3 slangene som hadde vært inn på klokka og stripset ledningene unna. Ulempen med dette er at jeg nå mister 4×4 lyset, men jeg har uansett indikasjon på om jeg har 4×4 inne hvor transfer-spaken står. Dessuten vil jeg få lyset tilbake igjen når jeg monterer NP242 når det blir litt varmere, så dette giddet ikke jeg å bruke tid i vinter på.
Nå må sleiden som sees inne på akslingen slides helt over til venstre side på akslingen. Da kobles de to halvakslingene sammen. Mulig du må rugle litt på akslingene for å få satt splinene overfor hverandre så du får sleiden i inngrep på begge aksler. Så er det bare å tre gaffelen på VCAD’n inn på sporet på sleiden, og skru sammen.
Husk å etterfylle olje på framdifferensialen. Det kan og være lurt å etterfylle én gang til etter litt kjøring, når oljenivået har stabilisert seg i både diff og VCAD.
Edited by HardKåre, 13 December 2022 - 17:46.
Posted 15 December 2022 - 21:05
I dag fikk jeg likevel koblet opp 4x4-lyset igjen. I stedet for å plugge alle de 3 vacuum-slangene koblet jeg sammen to av de med et stykke bremserør.
Posted 14 May 2023 - 18:25
Upraktisk med glassfiber bakluke…