Gå til innhold



Foto

Polaris Big Boss


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 06:53

Hei!

Jeg har en 1995 Big Boss 400 2-takter på lån, den er registrert som traktor/motorredskap på hvite skilter. Polarisen hadde stått noen år før den kom hit, så det var en del å gå over for å få den til å gå. Den går egentlig ganske jevnt å fint nå, men ved 45-50 km/t så begynner den å "hakke" og vil ikke gå fortere, den akselerer bra hit. Mitt spørsmål er; er dette noen form for fartsplombering? eller er det noe anne galt? Hvordan fungerer i såfall plomba åp denne? er den strypt i eksos eller er det noe anner finurlig?

Setter stor pris på alle svar smile.gif
Mvh Øyvind

#2 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 07:59

QUOTE(ROXY @ 22 Apr 2011, 07:53) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

Jeg har en 1995 Big Boss 400 2-takter på lån, den er registrert som traktor/motorredskap på hvite skilter. Polarisen hadde stått noen år før den kom hit, så det var en del å gå over for å få den til å gå. Den går egentlig ganske jevnt å fint nå, men ved 45-50 km/t så begynner den å "hakke" og vil ikke gå fortere, den akselerer bra hit. Mitt spørsmål er; er dette noen form for fartsplombering? eller er det noe anne galt? Hvordan fungerer i såfall plomba åp denne? er den strypt i eksos eller er det noe anner finurlig?

Setter stor pris på alle svar smile.gif

plombering på en 95 mod..hmm.men ut fra det du skriver så er det det.hvor event plomberinga sitter vet jeg ikke,men som du sier er eksosen et sted eller at de har satt inn i struping i innsuget(mindre riedventiler) men om den bgynner å hakke så virker det som at det er elektronisk.
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#3 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 09:03

QUOTE(Spydebergskrens @ 22 Apr 2011, 08:59) <{POST_SNAPBACK}>
plombering på en 95 mod..hmm.men ut fra det du skriver så er det det.hvor event plomberinga sitter vet jeg ikke,men som du sier er eksosen et sted eller at de har satt inn i struping i innsuget(mindre riedventiler) men om den bgynner å hakke så virker det som at det er elektronisk.


ja.. er ikke helt til å bli klok på.. jeg innbiller meg at det kunne være no muffens med reedventilene, har ikke plukke de ut og kikka enda. Det er underlig for den går relativt jevnt og fint til en treffer 45-50 kmt så tenning tviler jeg på at det er.. det er jo forgasser på denne så det er ikke så mange muligheter for plombering.. mulig en burde handle reedventiler fra statene da for å se hva som skjer.. men hadde håpa det var noen her som hadde vært borti en slik før. Har som nevnt ikke kjøpt den enda, og er litt i tenkeboksen. Den er mitt i blinken til mitt bruk, men er litt i mangler på den (det blir færre og færre for hver dag som går smile.gif ) men om det ikke er mulig til å få den over 45 så blir det litt snaut.. tviler også på at de 45-50 km/t er så mye i vikrligheten.. (har ikke målt med gps enda..
Mvh Øyvind

#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 11:59

De tidlige 90 talls ATVene som var solgt som Traktor hadde fartsperre på rundt 45 til 55. Har aldri eid polaris, men en del yamaha. En 92 BigBear hadde fått demontert gir 3-4-5 noen hadde også plombert höyserien. En senere 96 Kodiak hadde elektronisk plombe i CDI boksen. For de ATVene som hadde modifiserte gir, måtte man rett å slett kjöpe nye dre til girkassa eller i verste fall ny kasse. På de me elektronisk sperre i CDI måtte man kjöpe ny CDI. På min Kodiak kosta dette 1200 kroner i fra Kanada.

Tror du må sjekke at du först har alle 5 gir, å at du har höy å lav serie intakt på den (veit at det höres ut som at jeg tror du er en komplett idiot nå, men siden du ikke skrev noe om dette, så bare nevner jeg det) Dersom girene på ATVen er som de skal väre så pröver du bare max hastighet i höy å lav, dersom den er ulik, men at atven beynner å kutte så er det mest sansynelig en elektrisk sperre i CDIboksen smile.gif

Nå husker ikke jeg om Bigboss fra 95 kanskje hadde variator, men dersom den har det, så er det meget mulig at det ligger et shims i mellom platene på primärvariatoren, som hindrer dem i å klemme seg hel i sammen. Da må du skru den av å presse av shimsen.

Edited by AMan, 22 April 2011 - 12:01.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 13:19

QUOTE(ROXY @ 22 Apr 2011, 10:03) <{POST_SNAPBACK}>
ja.. er ikke helt til å bli klok på.. jeg innbiller meg at det kunne være no muffens med reedventilene, har ikke plukke de ut og kikka enda. Det er underlig for den går relativt jevnt og fint til en treffer 45-50 kmt så tenning tviler jeg på at det er.. det er jo forgasser på denne så det er ikke så mange muligheter for plombering.. mulig en burde handle reedventiler fra statene da for å se hva som skjer.. men hadde håpa det var noen her som hadde vært borti en slik før. Har som nevnt ikke kjøpt den enda, og er litt i tenkeboksen. Den er mitt i blinken til mitt bruk, men er litt i mangler på den (det blir færre og færre for hver dag som går smile.gif ) men om det ikke er mulig til å få den over 45 så blir det litt snaut.. tviler også på at de 45-50 km/t er så mye i vikrligheten.. (har ikke målt med gps enda..


om det er riedventil så veit jeg at noen har ekstra sett så når du løsner gassern så ere liksom litt for mange av dem.om det er ser du det mest sannsynlig uten å ta av gasser. om det er en ekstra "spacer" mellom blokka og gassern,er det det så kan du ha flaks,men da er det også en begrensing på vandringa på gassen.men ettersom den er veldig "kutt nøyaktig" støtter jeg amans cdi teori
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#6 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 13:24

QUOTE(AMan @ 22 Apr 2011, 12:59) <{POST_SNAPBACK}>
Nå husker ikke jeg om Bigboss fra 95 kanskje hadde variator, men dersom den har det, så er det meget mulig at det ligger et shims i mellom platene på primärvariatoren, som hindrer dem i å klemme seg hel i sammen. Da må du skru den av å presse av shimsen.

da ville den vel ikke hakka?om det hadde vært sånn begrensing hadde den vel oppført seg som bil med fartssperre?
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#7 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 18:12

det er variator ja.. den primære problemstillinga er er den plombert eller er det noe som er gæli.. noe jeg egentlig tviler på i og med at den egentlig går ganske bra på resten av turtallspekteret. Om en kan fjerne plomberinga så er det et pluss smile.gif Ja reedventilene på denne sitter i mellom gasseren og sylinderen. men tviler på at det er plass til mer enn et sett der. Det er heller ingen begrensning på gassen, det er egentli det som er problemet. ligger jeg i 45- 50 og mater på så begynner den å hakke og feiltenne.. CDI boks.. tror ikke det er noe så nymotens på denna.
Mvh Øyvind

#8 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 19:41

QUOTE(ROXY @ 22 Apr 2011, 19:12) <{POST_SNAPBACK}>
det er variator ja.. den primære problemstillinga er er den plombert eller er det noe som er gæli.. noe jeg egentlig tviler på i og med at den egentlig går ganske bra på resten av turtallspekteret. Om en kan fjerne plomberinga så er det et pluss smile.gif Ja reedventilene på denne sitter i mellom gasseren og sylinderen. men tviler på at det er plass til mer enn et sett der. Det er heller ingen begrensning på gassen, det er egentli det som er problemet. ligger jeg i 45- 50 og mater på så begynner den å hakke og feiltenne.. CDI boks.. tror ikke det er noe så nymotens på denna.

polaris pleier vel å sette boksen bak høyt på ramma.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 21:09

QUOTE(Spydebergskrens @ 22 Apr 2011, 14:24) <{POST_SNAPBACK}>
da ville den vel ikke hakka?om det hadde vært sånn begrensing hadde den vel oppført seg som bil med fartssperre?



Jo den vil hakk skyt å kutt... Du når max turtall å det bruka å vär elektronisk sperra også. å da kutta den bare å da sputtra den, hakka skyt. Kall det ka du vil.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 21:11

QUOTE(ROXY @ 22 Apr 2011, 19:12) <{POST_SNAPBACK}>
det er variator ja.. den primære problemstillinga er er den plombert eller er det noe som er gæli.. noe jeg egentlig tviler på i og med at den egentlig går ganske bra på resten av turtallspekteret. Om en kan fjerne plomberinga så er det et pluss smile.gif Ja reedventilene på denne sitter i mellom gasseren og sylinderen. men tviler på at det er plass til mer enn et sett der. Det er heller ingen begrensning på gassen, det er egentli det som er problemet. ligger jeg i 45- 50 og mater på så begynner den å hakke og feiltenne.. CDI boks.. tror ikke det er noe så nymotens på denna.



Dersom det ikke e veldig gammeldags på en 2takter så går ä sterkt ut i fra at det står CDI boks på den. E elektronisk tenning.

Om du trur at du har fullt turtall så e det jo bare å skru av variator dekselet å se om det e ei shims i mellom variator platan.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#11 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 22:55

QUOTE(AMan @ 22 Apr 2011, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom det ikke e veldig gammeldags på en 2takter så går ä sterkt ut i fra at det står CDI boks på den. E elektronisk tenning.

Om du trur at du har fullt turtall så e det jo bare å skru av variator dekselet å se om det e ei shims i mellom variator platan.


ok jeg skjønner jeg blir misforstått.. poenget er at den ikke går godt på høyt turtall. Tror ikke sekundærvariatoren jobber i det hele tatt, det blir inspisert nærmere, men som sagt så er det at når jeg får halvhøyt turtall dvs nærmer meg 45-50 kmt så vil den ikke mer. og jeg vet den har mer å gå på.
Mvh Øyvind

#12 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 22 April 2011 - 22:56

QUOTE(Spydebergskrens @ 22 Apr 2011, 20:41) <{POST_SNAPBACK}>
polaris pleier vel å sette boksen bak høyt på ramma.


høyt bak på ramma sier du? er vel bare batteri og innslaget til starteren som sitter høyt bak på ramma på denna tror jeg.
Mvh Øyvind

#13 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 07:36

QUOTE(ROXY @ 22 Apr 2011, 23:56) <{POST_SNAPBACK}>
høyt bak på ramma sier du? er vel bare batteri og innslaget til starteren som sitter høyt bak på ramma på denna tror jeg.

under salen da. opplever du det samma i motbakke eller gir den seg før da?

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#14 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 April 2011 - 13:08

QUOTE(ROXY @ 22 Apr 2011, 22:55) <{POST_SNAPBACK}>
ok jeg skjønner jeg blir misforstått.. poenget er at den ikke går godt på høyt turtall. Tror ikke sekundærvariatoren jobber i det hele tatt, det blir inspisert nærmere, men som sagt så er det at når jeg får halvhøyt turtall dvs nærmer meg 45-50 kmt så vil den ikke mer. og jeg vet den har mer å gå på.





Får du de maximale turtallet motorn skal ha?? Om du har ei sperre i variatoren eller det er feil me den, skal jo fortsatt motorn gi max turtall. Får du ikke max turtall har du enten en plombering pga registreringen eller problemer med motorn. Det du beskriver höres for meg ut som at du enten har en turtallsperre eller sperre i variatorn. ALLE traktorreg ATV fra 90 tallet har en eller annen form for fartsperre, dersom den ikke tidligere har blitt fjärnet smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#15 hightech

hightech

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Innlegg:

Posted 25 April 2011 - 04:13

Den er ikke blokert i lav gir serien?
suzuki plomberte den i lavgir, vil huske at polaris også gjorde dette

#16 ROXY

ROXY

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 26 April 2011 - 22:07

QUOTE(hightech @ 25 Apr 2011, 05:13) <{POST_SNAPBACK}>
Den er ikke blokert i lav gir serien?
suzuki plomberte den i lavgir, vil huske at polaris også gjorde dette


Det stemmer det hightech den er låst i lavserie. Fikk den til å gå rent i noen minutter før nye problemer oppstod dry.gif
Mvh Øyvind

#17 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 28 April 2011 - 22:32

ikke si det så høyt at han hadde rett da... tongue.gif hvordan er den låst?

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#18 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 08 May 2011 - 12:05

Se etter en metallbit som kortslutter to kabler noe sted på cdi eller andre elektriske bokser. Det hadde vi på arvingenes predator 90. Fjernet den og sykkelen gikk som ett uvær i forhold til før. Den kutter tenninga på visst turtall og det høres ut som om det er det som er plomben på din også. Får du samme turtall om du ruser den i nøytral også?


#19 Bastesen

Bastesen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 27 November 2011 - 00:05

Har haddt samme sykkelen og den er blokkert i lavserien og det at den kutter er turtalls sperren på motoren. Når du ligger på rundt 45-50 har du åsså maks turtall på motoren. Følg gearstaget ned til kassa og se om det er satt inn en stopper der som blokkere slik at du ikke får den i høygear smile.gif

#20 edgexman

edgexman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 326 Innlegg:

Posted 08 December 2011 - 21:53

Du mangler høygiret på sykkelen. Derfor får du ikke mere fart. Du ligger på turtallssperra ved fart på 45-50 kmt. De fleste 90 talls polaris atv er hadde slik plombering på fart .