Gå til innhold



Foto

Dodge RAM Gen. 2


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 May 2011 - 12:05

Write-ups og teknisk om Gen. 2 RAM

#2 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 17 July 2011 - 13:39

Om gearkassa enten girer opp og ned i rundt 80 km/t eller det føles som som den fusker i nevnte hastighet så er det som oftest lock-up som går ut og inn ukontrollert. Dette er et velkjent problem på 24v bilene, men kan også skje på 12v. Det har blitt diagnosert som spenningvariasjoner i det elektriske systemet som forstyrrer computeren. Desverre er det ikke bare en enkel fiks på dette, men ofte er det flere faktorer inne i bildet som forårsaker problemet.

På mange biler hjelper det å ta av batteripolene en liten stund og gjerne sette på tenningen med polene av for å tømme kondensatorer i systemet for strøm. Sett på batteripolene, skru på tenningen og trykk gasspedale sakte til bunn og slipp opp igjen og skru av tenningen.

Andre ganger hjelper det å vikle inn strømkabelen fra dynamo, eller rense jordingspunktet på ECM som sitter på torpedoveggen bak luftfilteret.

Om dette ikke hjelper så må man kanskje montere et støyfilter.

Om man leser her: http://www.cumminsfo...-up-thread.html så finnes nok svaret på problemet.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#3 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 04 August 2011 - 23:21

Hvis du har en 2.gen med Cummins så ligner den nok veldig på min er jeg redd for. Disse modellene har en liten egenhet at den klarer å suge oljedampen inn i radiatorcellene slik at de gror igjen med møkk. En løsning er å flytte oljeflaska som sitter bak vifta ned på stabstaget eller lenger bak på ramma. Jeg gjorde det for mange år siden, men her om dagen steg temperaturen alt for mye når jeg ble stående i kø gjennom festningstunnelen med en tung henger etter. Så i dag tok jeg ut radiatoren av bilen. Den så ikke så værst ut fra der jeg kunne se mellom intercooleren og bak viftekåpa, men det var ille! På framsiden er den helt plugga der selve vifta snurrer, og på baksiden er den grodd delvis igjen overalt bortsett fra der vifta snurrer. Så i praksis er det nesten null gjenomstrømming! sad.gif


Her er baksiden, er veldig vanskelig å se alt det svarte siden mesteparten er dekket av viftedekslet



Framsiden, det runde feltet er potte tett og ikke mulig å se cellene.



Her er et nærbilde av baksiden, blir lite kjøling når det ligger et tykt lag med olje og skitt i cellene sad.gif


Det er enkelt å fikse. Ta først vekk radiatortanken og spylertanken, de dras rett opp. Ta av slangeklemmene, her funker det best med spesialtang som er beregnet på MoPars fjærklemmer. Skru av de fire boltene som holder viftedekslet. Vipp av tre klips på toppen av radiator og demonter batterikabelen som går mellom batteriene, husk å ta av jordkabelene først. Skru ut de to boltene som holder radiatoren øverst og løft ut hele herligheten, nede sitter den bare på to tapper ned i ramma. Dynk radiatoren i avfetting og spyl med steamer fra begge sider. Hold strålen rett mot cellene, kommer spruten litt på skrå er det lett å bøye cellene. Man må nok holde på en stund får man har fått vekk all møkka inne i cellene. Monter alt i motsatt rekkefølge smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 August 2011 - 10:40

Angående dieseltrykk:
http://www.offroad.n...mpe-t70476.html

Bytte VP44:
http://www.offroad.n...mpe-t61801.html

Ventiljustering:
http://www.offroad.n...ler-t75731.html



#5 xhoNa

xhoNa

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 23 September 2013 - 07:08

Jeg har 4 stk Suzuki 15 tommers whitespokes felger som jeg lurer på om er 8 eller 8,5 brede, noen som veit.