Motor bytte
Started by
Torarbr
, May 04 2011 13:02
8 replies to this topic
#1
Posted 04 May 2011 - 13:02
Hei jeg har en Suzuki sj som jeg lurte på å bytte motor i.
Har en 1300, 16v swift gti motor som jg lurte på å få lura nedi motorrommet men første problemet jeg ser er at fordeleren sitter skrud retti bakant av blokka og ikke på vinkel drevsom på sj 510, 413 osv, noen løsning på dette?
Og er det andre ting som kan bli problematisk?
Har en 1300, 16v swift gti motor som jg lurte på å få lura nedi motorrommet men første problemet jeg ser er at fordeleren sitter skrud retti bakant av blokka og ikke på vinkel drevsom på sj 510, 413 osv, noen løsning på dette?
Og er det andre ting som kan bli problematisk?
#2
Posted 04 May 2011 - 17:36
QUOTE(Torarbr @ 4 May 2011, 14:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hei jeg har en Suzuki sj som jeg lurte på å bytte motor i.
Har en 1300, 16v swift gti motor som jg lurte på å få lura nedi motorrommet men første problemet jeg ser er at fordeleren sitter skrud retti bakant av blokka og ikke på vinkel drevsom på sj 510, 413 osv, noen løsning på dette?
Og er det andre ting som kan bli problematisk?
Har en 1300, 16v swift gti motor som jg lurte på å få lura nedi motorrommet men første problemet jeg ser er at fordeleren sitter skrud retti bakant av blokka og ikke på vinkel drevsom på sj 510, 413 osv, noen løsning på dette?
Og er det andre ting som kan bli problematisk?
skal du ha bilen på vei eller i skauen?
holder på med samme motorbytte, og har samme problemet noen slår inn torpedoveggen nokk til at fordeleren får plass der, eller rett og slett kapper plass. det er også noen som har flyttet motoren lengre frem for å få plass uten å gjøre noe med torpedoveggen.
får kjøpt et adapter her: http://www.dgtuning.com/ 211 euro.......
har du alt av ledninger og slikt til motoren?
her er prosjekttråden min. står endel fra den siden og utover med GTI motoren i SJ:
http://pirate4x4.no/...t=29198&page=29
Edited by MOE413, 04 May 2011 - 17:51.
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#3
Posted 04 May 2011 - 17:36
Du må ha en horisontal fordeler ifra en vitara feks...
Alt står forklart her på hvordan du kan gjøre det
http://www.offroad.n...i-S-t91145.html
Alt står forklart her på hvordan du kan gjøre det
http://www.offroad.n...i-S-t91145.html
#4
Posted 04 May 2011 - 19:17
Takk for svar og nyttige lenker!
Iden var å ha detta på veien men statens biltilsyn er jo ikke di letteste å ha med å gjøre så trur dere detta vil by på problemer? Begge motorene er 1300.
Og ja har hele swiften stående og komplett.
Iden var å ha detta på veien men statens biltilsyn er jo ikke di letteste å ha med å gjøre så trur dere detta vil by på problemer? Begge motorene er 1300.
Og ja har hele swiften stående og komplett.
Edited by Torarbr, 04 May 2011 - 19:19.
#5
Posted 04 May 2011 - 19:43
QUOTE(Torarbr @ 4 May 2011, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for svar og nyttige lenker!
Iden var å ha detta på veien men statens biltilsyn er jo ikke di letteste å ha med å gjøre så trur dere detta vil by på problemer? Begge motorene er 1300.
Og ja har hele swiften stående og komplett.
Iden var å ha detta på veien men statens biltilsyn er jo ikke di letteste å ha med å gjøre så trur dere detta vil by på problemer? Begge motorene er 1300.
Og ja har hele swiften stående og komplett.
det settes jo 1,6L i 413, så det bør jo ikke være værre å sette inn 1300 GTi'n. men BT er jo BT
jeg skal jo ha GTi motoren i en 410, det blir litt værre
utrolig greit å ha hele bilen stående, jeg har bare fått med endel av det jeg trenger, men mangler enkelte komponenter
hvor i landet holder du til?
Edited by MOE413, 04 May 2011 - 19:46.
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#6
Posted 05 May 2011 - 09:53
Jeg holdet til på ringerike.
Foresten detta heise settet, får en godkjent detta? Calmini 5" combo suspension system
The ultimate lift system for the Suzuki Samurai. This system uses our trail tested shackle reversal system combined with the CALMINI 3 inch heavy duty springs for maximum axle wrap control. It improves on-road ride quality and provides the additional wheel clearance for larger diameter tires. Also, it gives 25 inches of axle articulation while maintaining stock caster and pinion angles! The complete kit contains 4 new heavy duty leaf springs, complete shackle reverse kit, drop pitman arm, driveline spacers, braided brake lines, sway bar links, polyurethane bushings throughout, complete replacement hardware, shocks and installation instructions. This kit will work perfectly with stock length drive shafts This kit is fully Bolt-On and requires no drilling or welding to install.
S0103017 Calmini 1986-88 Samurai, SJ413 € 1314.91 (incl. 21% VAT)
Trur detta hadde vært artig på doningen
Foresten detta heise settet, får en godkjent detta? Calmini 5" combo suspension system
The ultimate lift system for the Suzuki Samurai. This system uses our trail tested shackle reversal system combined with the CALMINI 3 inch heavy duty springs for maximum axle wrap control. It improves on-road ride quality and provides the additional wheel clearance for larger diameter tires. Also, it gives 25 inches of axle articulation while maintaining stock caster and pinion angles! The complete kit contains 4 new heavy duty leaf springs, complete shackle reverse kit, drop pitman arm, driveline spacers, braided brake lines, sway bar links, polyurethane bushings throughout, complete replacement hardware, shocks and installation instructions. This kit will work perfectly with stock length drive shafts This kit is fully Bolt-On and requires no drilling or welding to install.
S0103017 Calmini 1986-88 Samurai, SJ413 € 1314.91 (incl. 21% VAT)
Trur detta hadde vært artig på doningen
Edited by Torarbr, 05 May 2011 - 09:55.
#7
Posted 05 May 2011 - 18:00
Tviler på det..
Så vidt jeg vet er det kun trailmaster som man får godkjent siden det er TUV papirer på disse.
Her er en oversikt over hva man får : http://trailmaster.d...uki_samurai.pdf
Så vidt jeg vet er det kun trailmaster som man får godkjent siden det er TUV papirer på disse.
Her er en oversikt over hva man får : http://trailmaster.d...uki_samurai.pdf
#8
Posted 05 May 2011 - 18:32
QUOTE(Balto @ 5 May 2011, 19:00) <{POST_SNAPBACK}>
Tviler på det..
Så vidt jeg vet er det kun trailmaster som man får godkjent siden det er TUV papirer på disse.
Her er en oversikt over hva man får : http://trailmaster.d...uki_samurai.pdf
Så vidt jeg vet er det kun trailmaster som man får godkjent siden det er TUV papirer på disse.
Her er en oversikt over hva man får : http://trailmaster.d...uki_samurai.pdf
og OME 2" vel
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#9
Posted 06 May 2011 - 08:45
QUOTE(Torarbr @ 4 May 2011, 14:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hei jeg har en Suzuki sj som jeg lurte på å bytte motor i.
Har en 1300, 16v swift gti motor som jg lurte på å få lura nedi motorrommet men første problemet jeg ser er at fordeleren sitter skrud retti bakant av blokka og ikke på vinkel drevsom på sj 510, 413 osv, noen løsning på dette?
Og er det andre ting som kan bli problematisk?
Har en 1300, 16v swift gti motor som jg lurte på å få lura nedi motorrommet men første problemet jeg ser er at fordeleren sitter skrud retti bakant av blokka og ikke på vinkel drevsom på sj 510, 413 osv, noen løsning på dette?
Og er det andre ting som kan bli problematisk?
Eg også har samme utfordringa og vurderer fleire metoder å bygge om tenninga på:
1. la være å bygge om og modde torpedoveggen (og varmeapparatet?) istadenfor (jalla)
2. bytte topp og/eller kam til en for vinkeldrev og bruke SJ eller vitara fordeler. (tja.. for mykje styr)
3. kjøpe adapter a-la DGtuning eller lage lignande sjøl. (blir vurdert, har tilgang på maskinering)
4. bygge tannreimdreve fordeler. (for mykje mekk og ser litt jalla ut.)
5. bygge om til coil on plug uten fordeler, eller andre elektroniske tenningsystem. (blir vurdert)
egentlig er alle ubillige og ikkje heilt enkle og en kan spørre seg om det er like lite penger og jobb og heller sette inn en vitaramotor eller en motor med coil on plug (uten fordeler).
5" calmini er det mange meininger om. mange som ikkje er fornøgde med det, spesielt fjørene. og godkjenning er nok berre å glømme.
Edited by yakuza, 06 May 2011 - 08:46.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost