Gå til innhold

Foto

ATV som traktor

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 eichmeier

eichmeier

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 10 May 2011 - 08:56

Hej,
Hvad skal man have af godkendelser hvis man vil sælge ATV maskiner i Norge der kan indreg. som T3 traktor.

Er det nok at maskinen er med COC dokument og man så kan levere den plomberet.

Eller skal den være godkendt som EU-traktor, og hvordan får man den godkendt som EU-traktor.

/eichmeier

#2 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 May 2011 - 12:49

QUOTE(eichmeier @ 10 May 2011, 08:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hej,
Hvad skal man have af godkendelser hvis man vil sælge ATV maskiner i Norge der kan indreg. som T3 traktor.

Eller skal den være godkendt som EU-traktor, og hvordan får man den godkendt som EU-traktor.

/eichmeier

Skal være godkjennt som EU traktor så vidt jeg vet. Hvordan dette løses vet jeg ikke.

Men min EU traktor, en Yamaha Grizzly 700, er registrert som en Dressel MTU 700.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 12 May 2011 - 18:33

QUOTE(eichmeier @ 10 May 2011, 09:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hej,

/eichmeier

Regla i norge er syke. I utgangspunktet så er det nok med COC dok og at den er plombert, MEN dersom denne typen atv er registrert som mc eller bil her i landet så spiller det ingen rolle, da får du ikke regget som traktor. Her i Norge er det polaris som er generellt lettest å få godkjent som traktor. Men alle de kjente merkene har typegodkjenningen i orden, men det jeg veit er det flest oppgåtte stier for polarisen.
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#4 eichmeier

eichmeier

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 13 May 2011 - 07:20

QUOTE(Spydebergskrens @ 12 May 2011, 19:33) <{POST_SNAPBACK}>
Regla i norge er syke. I utgangspunktet så er det nok med COC dok og at den er plombert, MEN dersom denne typen atv er registrert som mc eller bil her i landet så spiller det ingen rolle, da får du ikke regget som traktor. Her i Norge er det polaris som er generellt lettest å få godkjent som traktor. Men alle de kjente merkene har typegodkjenningen i orden, men det jeg veit er det flest oppgåtte stier for polarisen.

Ok, men Linhai fåes da også som traktor i Norge.

Er den godkendelse som EU-traktor en godkendelse ligesom COC dokumentet, hvor man så skal have en godkendelse som EU traktor ved siden af ??

Hvor kan jeg læse mere om det, eller finde en jeg kan ringe til og få reglerne forklaret.

tAk

#5 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 May 2011 - 08:42

QUOTE(eichmeier @ 13 May 2011, 07:20) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, men Linhai fåes da også som traktor i Norge.

Er den godkendelse som EU-traktor en godkendelse ligesom COC dokumentet, hvor man så skal have en godkendelse som EU traktor ved siden af ??

Hvor kan jeg læse mere om det, eller finde en jeg kan ringe til og få reglerne forklaret.

tAk

Tror du kan ringe veivesenet i norge, det er etter som jeg fortstår det de som sitter på siste ord i saken. Men jeg har prøvd dette selv som privatperson og ikke fått spesiellt mye hjelp eller svar.

Alle ATV som blir registrert som Traktor i norge i dag (ny) er EU traktor og alle har et egent godkjenningspappir i mot ramme/typenummer som er spesifikt mot hver enkel ATV. Jeg fikk beskjed om at dersom jeg kom med en identisk ATV, med de tilhørende dokumentene fikk jeg fortsatt ikke registrert den som traktor pga at jeg ikke hadde typegodkjenningen fra leverandør. Eksempelvis Jitto Norge som er importør av Dressel MTU 90 som igjen er en Yamaha Grizzly 700 godkjennt som EU traktor. MOLBOSYSTEM!!! mad.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08

#6 eichmeier

eichmeier

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 13 May 2011 - 11:53

QUOTE(AMan @ 13 May 2011, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
Tror du kan ringe veivesenet i norge, det er etter som jeg fortstår det de som sitter på siste ord i saken. Men jeg har prøvd dette selv som privatperson og ikke fått spesiellt mye hjelp eller svar.

Alle ATV som blir registrert som Traktor i norge i dag (ny) er EU traktor og alle har et egent godkjenningspappir i mot ramme/typenummer som er spesifikt mot hver enkel ATV. Jeg fikk beskjed om at dersom jeg kom med en identisk ATV, med de tilhørende dokumentene fikk jeg fortsatt ikke registrert den som traktor pga at jeg ikke hadde typegodkjenningen fra leverandør. Eksempelvis Jitto Norge som er importør av Dressel MTU 90 som igjen er en Yamaha Grizzly 700 godkjennt som EU traktor. MOLBOSYSTEM!!! mad.gif

Ok, men var du kommet med en Grizzly 700 som privat kunne du godt, hvis den EN gang er godkendt som EU-traktor fra leverandøren / producenten.

så hvis jeg lavede parallel import af Grizzly til Norge kunne den indreg. som traktor da den er godkendt som EU-traktor, selvom jeg ikke har stået for at få den godkendelse ?

#7 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 May 2011 - 12:28

QUOTE(eichmeier @ 13 May 2011, 11:53) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, men var du kommet med en Grizzly 700 som privat kunne du godt, hvis den EN gang er godkendt som EU-traktor fra leverandøren / producenten.

så hvis jeg lavede parallel import af Grizzly til Norge kunne den indreg. som traktor da den er godkendt som EU-traktor, selvom jeg ikke har stået for at få den godkendelse ?

Veit ikke om jeg forstår helt va du mener, men en paralell importert Yamaha Grizzly me nøyaktig samme ombygginger som den som allerede er registrert i norge lar seg ikke registrere. Sånn som jeg har skjønnt biltilsynet.
Grizzly 700EPs '08

#8 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 14 May 2011 - 13:14

linhai 300 får du skilter på i norge,svigerfatter har hatt en.det er vel mizzuki motor i larvik som er importør.ok folk å ha med å gjøre, husker ikke hva han jeg har snakka med heter (mulig tore???) men han var veldig hjelpsom.
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#9 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 14 May 2011 - 13:19

QUOTE(AMan @ 13 May 2011, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>

snakka med bt her om dagen,om du har importert en sjøl skal du kunne regge ihht parag. 15 mente han.hvor yamaha sender bekreftelse at den som er importert har samme spec som atv solgt ny i norge.
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#10 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 June 2011 - 23:41

QUOTE(Spydebergskrens @ 14 May 2011, 14:19) <{POST_SNAPBACK}>
snakka med bt her om dagen,om du har importert en sjøl skal du kunne regge ihht parag. 15 mente han.hvor yamaha sender bekreftelse at den som er importert har samme spec som atv solgt ny i norge.

Ja om du kjøper en yamaha fra feks sverige, som er solgt gjennom jitto i sverige. Så kan du etter all sansynelighet registrere den i norge. (men det sparer du ikke spesiellt mye på). Derimot kjøper du som ikke er solgt gjennom jitto, å så setter på lys etc selv er du like langt.

Tror forsåvidt ikke du får noe hjelp i det hele tatt fra Yamaha i norge, desverre...
Grizzly 700EPs '08