Gå til innhold



Foto

Frityr


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
64 replies to this topic

#1 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 10:37

Heisan!
Sitter å leke med tanken å kjøre på frityr på Patrolen. SVO og WVO som det heter.
Har lest en hel del om rensing og forvarming osv. Men jeg har ikke anlegg for å få frityr på separat tank med oppvarming. Også hørte jeg med en kompis som kjøre på frityr i orginaltanken - uten varming. Etter å ha renset den blander han inn 10% bensinfor å få frityren til å holde seg flytende. Han har kjørt slik i noen år nå. Det jeg lurer på er om hva som egentlig skjer i en diesel motor når man blander frityren med bensin?

Stian
Fis en bris...

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 11:01

En diesel motor kan i utgangspunkte gå på nær sagt alle oljetyper, frityr, spillolje osv osv, så lenge den er flytende. Det er ingen problem å bare rense olja for partikkler å kjøre den rett på tanken. Men de må ha en viskositet som gjør at du klarer å få den fram til dysene. Frovarming er en løsning. Å blanda inn løsemiddler er en anna.

Alle som har kjørt havari på diesel motorer, har som regel fått dette pga løsemiddlene. Feks bensin, aceton osv, pga at dette går til angrep på gummislanger, pakkninger og det løser også opp all annen dritt å avleiringer som måtte ligge i tanken og diesel systemet.

Største faren med bensin og løsemiddler er at du får dårligere smøreevne og at du kan kjøre sund selve dieselpumpen, da denne smøres av dieselen.

Mattis i tromsø har kjørt mye på Frityrolje på Gvogn, så kan være lurt å snakke me han. Ellers er det veldig populært me dette i Storbritania, der finne du mye forum for bio/frityr.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 11:14

QUOTE(AMan @ 19 May 2011, 12:01) <{POST_SNAPBACK}>
En diesel motor kan i utgangspunkte gå på nær sagt alle oljetyper, frityr, spillolje osv osv, så lenge den er flytende. Det er ingen problem å bare rense olja for partikkler å kjøre den rett på tanken. Men de må ha en viskositet som gjør at du klarer å få den fram til dysene. Frovarming er en løsning. Å blanda inn løsemiddler er en anna.

Alle som har kjørt havari på diesel motorer, har som regel fått dette pga løsemiddlene. Feks bensin, aceton osv, pga at dette går til angrep på gummislanger, pakkninger og det løser også opp all annen dritt å avleiringer som måtte ligge i tanken og diesel systemet.

Største faren med bensin og løsemiddler er at du får dårligere smøreevne og at du kan kjøre sund selve dieselpumpen, da denne smøres av dieselen.

Mattis i tromsø har kjørt mye på Frityrolje på Gvogn, så kan være lurt å snakke me han. Ellers er det veldig populært me dette i Storbritania, der finne du mye forum for bio/frityr.


Ja riktig. Et eksternt frityr anlegg i bilen koste fort 20tusen om man kjøper det komplett i norge. Så hadde håpa på at kanskje det gikk ann å blande bensin for å holde viskositeten oppe.
Britiske forum jeg har lest på.

Takk for tips.

Stian
Fis en bris...

#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 11:31

QUOTE(Annnte @ 19 May 2011, 12:14) <{POST_SNAPBACK}>
Ja riktig. Et eksternt frityr anlegg i bilen koste fort 20tusen om man kjøper det komplett i norge. Så hadde håpa på at kanskje det gikk ann å blande bensin for å holde viskositeten oppe.
Britiske forum jeg har lest på.

Takk for tips.

Stian


Vest ikke han Mattis pluttselig ser det å beynn å skriv førtell å del av sin viten før æ kommer hjem, så kan æ fåreslå han som venn før dæ på FB når æ komme heim. De har sperra det på jobb tongue.gif

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 11:41

QUOTE(AMan @ 19 May 2011, 12:31) <{POST_SNAPBACK}>
Vest ikke han Mattis pluttselig ser det å beynn å skriv førtell å del av sin viten før æ kommer hjem, så kan æ fåreslå han som venn før dæ på FB når æ komme heim. De har sperra det på jobb tongue.gif



Jatakk smile.gif
Fis en bris...

#6 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 11:55

Hva skjer om man begynner å blande med diesel? Vil det få opp viskositeten på frityren?

Fis en bris...

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 14:09

QUOTE(Annnte @ 19 May 2011, 12:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hva skjer om man begynner å blande med diesel? Vil det få opp viskositeten på frityren?



Æ trur det ja, men æ veit ikke. Æ har aldri prøva dette sjøl på bila. men har mixa litt førskjellig på gamle båtmotora, sånn før skøy skyld å se ka dem spis tongue.gif

Sabb 5-9 oppfyring går på 30% røddiesel (ja æ veit den e grønn i dag) å 70% regnvattn tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 19 May 2011 - 15:40

QUOTE(Annnte @ 19 May 2011, 12:14) <{POST_SNAPBACK}>
Ja riktig. Et eksternt frityr anlegg i bilen koste fort 20tusen om man kjøper det komplett i norge. Så hadde håpa på at kanskje det gikk ann å blande bensin for å holde viskositeten oppe.
Britiske forum jeg har lest på.

Takk for tips.

Stian


Sjekk denne siden: http://www.selkomotor.no/
Dem har komplette sett til ca 8000,-
Har også planer om å konvertere med to tank system, men holder på å kjøper inn etterhvert. Himla dyrt for meg å kjøpe alt samtidig. Det er sentrifugen som er dyr i innkjøp, da den burde være av god kvalitet. Den jeg sikler etter ligger på 12 laken. Har vært å spurt om hvor mye wvo man får tak i uken her og det er nok til mitt bruk og litt til.

#9 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 01 June 2011 - 13:42

Da har jeg begynt å handle inn deler til drivstoff rafineri i kjellern smile.gif
Blir i starten å kjøre på frityr i hoved tanken, mixet med en liten slant bensin/dielsel for å holde guggen flytende. Når vintern kommer får vi se om det blir opplegg til forvarming i ekstern tank, eller om det blir over til normal diesel igjen. Men først og fremst skal dette testes nå på sommern.
Var i går å fikset meg en frityr pusher/levrandør. De kan ikke levere mer enn 80-100 liter pr.mnd, så jeg må nokk dra til noen andre også å spørre pent. Trenger ca 180 liter pr mnd om forbruket holder seg på dagens nivå.

Dette blir spennende smile.gif

Edited by Annnte, 01 June 2011 - 13:43.

Fis en bris...

#10 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 09 June 2011 - 21:34

Åssn går det med raffineriet ditt? Har du blitt å teste det på bilen?
Jeg testet ca 7liter på bilen med egen tank. Lagde provisorisk tank oppa motoren for å holde den varm. Syns motoren gikk penere på tomgang med frityr. Effekten under kjøring var det ingen forandring på syns jeg. Eksosen luktet ikke så allerverst med tanke på at frityroljen bare var silt gjennom en gammal t-skjorte iiam.gif
Så det blir nok ombygging på denne mitsuen ihvertfall. Og må handle inn en sentrifuge for å slippe tull med skitten olje.

#11 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 10 June 2011 - 16:25

QUOTE(fievvrut @ 9 Jun 2011, 22:34) <{POST_SNAPBACK}>
Åssn går det med raffineriet ditt? Har du blitt å teste det på bilen?
Jeg testet ca 7liter på bilen med egen tank. Lagde provisorisk tank oppa motoren for å holde den varm. Syns motoren gikk penere på tomgang med frityr. Effekten under kjøring var det ingen forandring på syns jeg. Eksosen luktet ikke så allerverst med tanke på at frityroljen bare var silt gjennom en gammal t-skjorte iiam.gif
Så det blir nok ombygging på denne mitsuen ihvertfall. Og må handle inn en sentrifuge for å slippe tull med skitten olje.


Så morsomt at det er flere som leker med ideen biggrin.gif Var jo en genial måte bare for å finne ut om det fungerer.

I dag ankomm pakken jeg har venta på. Har bestilt filter og utstyr. Men oppe i all planlegginga så har jeg glemt at jeg trenger slanger og koblinger rolleyes.gif Tenkte å komme i gang med bygginga i dag, men det får bli i morra når jeg har fått tak i slanger. Så i neste uke er jeg i gang. Holder også på å skaffe levrandører som kan levere mye frityr. Skulle gjerne hatt sentrifuge, men det har jeg ikke råd til nå. Har nesten heller ikke råd til diesel, så derfor dette prosjektet laugh.gif

Skal skrive mer når rafineriet er bygd og første litrene er forbrent

Edited by Annnte, 10 June 2011 - 16:27.

Fis en bris...

#12 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 12:10

*Yess. Hold oss oppdatert. Sentrifugen er ganske dyr, men den vil betale seg i form av sparte drivstoffutgifter og filter på bilen. Holder også på å spare til sentrifuge. Har bestilt 200 og 100 mikron sil og 1 mikron posefilter til å filtrere i første omgang. Blir nok bra det der. Bestilte pollak ventilen fra selko, til å svitsje mellom to tanker, har en ford transit tank som skal monteres i baggasje rommet på mitsuen. Varme i tanken får komme senere iår. Sommern e vel varm nok til å holde guggen flytende.

#13 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 23:35

QUOTE(fievvrut @ 11 Jun 2011, 13:10) <{POST_SNAPBACK}>
*Yess. Hold oss oppdatert. Sentrifugen er ganske dyr, men den vil betale seg i form av sparte drivstoffutgifter og filter på bilen. Holder også på å spare til sentrifuge. Har bestilt 200 og 100 mikron sil og 1 mikron posefilter til å filtrere i første omgang. Blir nok bra det der. Bestilte pollak ventilen fra selko, til å svitsje mellom to tanker, har en ford transit tank som skal monteres i baggasje rommet på mitsuen. Varme i tanken får komme senere iår. Sommern e vel varm nok til å holde guggen flytende.


Da har jeg filtrert og fylt på mine første liter på bilen. Byggde filteranlegg i formidag. Bilen lukter brendt kylling når jeg gir gass smile.gif Jeg har fylt guggen rett på orginaltanken.
Jeg har seriekoblet 3 stk 10" vannfileterhus. De består av 20 mikron, 10 mikron og 5 mikron. Har også et 1 mikron filter, men har ikke koblet det til enda. Skal først se hvordan det går med 5 mikron.
Pumpen er en håndpumpe kjøpt fra Jula. Jeg blander i ca 10% bensin før filtrering. Det holder guggen flytende når det blir kjølig.
Men det blir nokk 12V pumpe ganske snart.

Dette funker som bare det!!



Fis en bris...

#14 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 12 June 2011 - 16:32

Hvor har du fått filter fra, Har du bilde av anlegget ditt ?

// faj som kan hente 18-40 liter frityr i uka.

#15 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 00:02

QUOTE(finnarne @ 12 Jun 2011, 17:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor har du fått filter fra, Har du bilde av anlegget ditt ?

// faj som kan hente 18-40 liter frityr i uka.


E du fra Tana?

#16 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 00:22

Da har jeg kjørt vekk ca 40 liter frityr i løpet av helga. I dag begynte ting å skje forran under panseret. Virker som om den tenner litt seint/tidlig. Motoren har begynt å kakle litt. Dessuten hopper og nykker bilen litt på lave jevne turtal i lav hastighet. Feks i 20kmt i 3dje gir. Har også funnet ut at raps/solsikkeolje er det beste å bruke for meg som ikke har ekstern tank med forvarming. Første litrene jeg fylte på kom fra Hoff. De har palmeolje, noe som gjør at oljen stivner ved 10-15 grader, som igjen gjør at dieselfilteret tettes fort. Men rapsolje holder seg flytende helt ned i 3-4 grader, selv uten innblanding av bensin. Så nå har jeg forkastet min første levrandør, som bare har olje fra Hoff. Har kommet over en annen sjappe som kun bruker rapsolje og kan levere MYE!! Har fått et 200 liters fat, fult opp med olje smile.gif

I tillegg til at motoren har begynt å kakle litt, så er forbruket gått opp. Regner med at det kan ha noe å gjøre med at den tenner litt feil. Eller finnes det noen annen forklaring???
Mulig dieselpumpa må justere, men det er noe jeg ikke har noen peiling på, så dette må testes forsiktig....

Lukta som kommer ut av eksosanlegget er FET tongue.gif Lukter grillmat!!!

Legger ved et bildet av renseanlegget. Manuelle pumpa blir snart bytta ut med elektrisk pumpe. Bruker jo 30min på å filtrere 20 liter olje sånn som det er i dag ohmy.gif

Tar gjerne imot tips om det er noen andre som har erfaring med dette. Jeg er helt på nye trakter for min del....


Fis en bris...

#17 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 09:02

QUOTE(fievvrut @ 13 Jun 2011, 01:02) <{POST_SNAPBACK}>
E du fra Tana?


Nope - Sørlandet


QUOTE(Annnte @ 13 Jun 2011, 01:22) <{POST_SNAPBACK}>
Legger ved et bildet av renseanlegget. Manuelle pumpa blir snart bytta ut med elektrisk pumpe. Bruker jo 30min på å filtrere 20 liter olje sånn som det er i dag ohmy.gif


Hvor har du fått tak i filterne ?

#18 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 10:52

QUOTE(finnarne @ 13 Jun 2011, 10:02) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor har du fått tak i filterne ?


Filtrene og filterhusene fant jeg på Ebay. Ellers kan man også dra innom lokale vvs butikken, men filterhusene koster flesk i butikk. Jeg fant en kar i Irland som selger via ebay. Betalte 700,- inkl porto for 3 hus og 3 filter. Hær er epostadressen til han jeg kjøpte filtrene av thewaterfilterman@gmail.com

Edited by Annnte, 13 June 2011 - 10:53.

Fis en bris...

#19 fievvrut

fievvrut

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 18 June 2011 - 09:55

Sitat fra dudadiesel.com

There are many reasons why you should not just thin down vegetable oil with other fuels. One reason is that vegetable oil contains many fats which may not fully melt until at least 80-100 degrees F. These fats will clog your filters extremely fast, causing you to be stranded on the highway. Some users may find cold vegetable oil will clog a typical filter in only 50 miles of driving, while some may be able to get 1000-2000 miles per fuel filter. In the case of dumping vegetable oil into your regular fuel tank, it is highly recommended to at least install a plate heat exchanger before the fuel filter to help save some life by melting the fats and possibly preserving valuable engine parts as well.

Er enig med det dem skriver.

http://www.dudadiesel.com/DSE.php burde du lese. Der e mye bra informasjon.

Edited by fievvrut, 18 June 2011 - 09:58.


#20 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 26 June 2011 - 21:23

QUOTE(fievvrut @ 18 Jun 2011, 10:55) <{POST_SNAPBACK}>
Sitat fra dudadiesel.com

There are many reasons why you should not just thin down vegetable oil with other fuels. One reason is that vegetable oil contains many fats which may not fully melt until at least 80-100 degrees F. These fats will clog your filters extremely fast, causing you to be stranded on the highway. Some users may find cold vegetable oil will clog a typical filter in only 50 miles of driving, while some may be able to get 1000-2000 miles per fuel filter. In the case of dumping vegetable oil into your regular fuel tank, it is highly recommended to at least install a plate heat exchanger before the fuel filter to help save some life by melting the fats and possibly preserving valuable engine parts as well.

Er enig med det dem skriver.

http://www.dudadiesel.com/DSE.php burde du lese. Der e mye bra informasjon.


Jepp, har fått med meg det dær før jeg startet hele eksperimentet smile.gif Jeg har da valgt å putte frityr rett i hovedtanken som et eksperiment. Har dessuten pratet med flere som har gjort det samme, og kjørt slik i et par år med positivt resultat.
Nå når temeperaturen har falt en del så har jeg støtt på problemer. Jeg hadde 90% frityr i tanken idet temeraturen ute sank fra 25C° til 8C° med det resultat at bilen var veeeelidg vrien å få start på. Dessuten nøkket den veldig ved pådrag. Så jeg fylte diesel så jeg nå har ca 60% diesel blanda i frityren. Bilen er normal igjen. Jeg har ekstra dieselfilter klart i tilfelle filteret går tett på bilen. Går å titter litt på en filterheater for å montere før dieselfilteret.

Som sagt er dette et eksperiment jeg har drømt lenge om å få holde på med. Så i første omgang kveller jeg rensa frity rett på tanken, kun denne sommern. Så får vi se videre hva økonomi og arbeidslyst får meg til å gjøre videre.
Men morsomt er det i allefall når jeg fyller full tank for 500,- som vanligvis koster meg 1000,- tongue.gif

Har kjørt ca 2000 km med firtyr rett på tanken, so far....

Stian - med pommesfrites vogna.

Edited by Annnte, 26 June 2011 - 21:24.

Fis en bris...