Gå til innhold



Foto

Trykk i kjølesystem


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#21 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 19:28

Hva koster det for en trykktest? Nå har jeg kjørt nye 30 mil fra trondheim og nå er trykket helt normalt igjen. Merkelig altså....

Hadde du andre symptomer på at toppen var gåen?

Edited by mengis, 03 July 2011 - 19:38.


#22 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 20:41

Kan toppen gå uten ay den er varmkjørt? Bilen har jo gått 325k, så en toppakning kan jo ha gått, men kan ikke skjønne at toppen kan ha tatt skade.dette trykket oppstod etter jeg bytta kjøleveske, var ikke antydning før. Radiatoren fikk litt røff behandling under byttet. Er det helt umulig at det kan være den som er rota til trøbbelet?

#23 blåstrek

blåstrek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 21:56

Kunn trykk i kjølesystemet ingenting anna som indikerte sprekk i topp vet ikkje kor mye det kan koste og trykkteste en topp, hør med et dieselverksted el, lig. toppene mine var ikkje vanskeleg og finne ut at var gåen. ingen eksos i kjølevannet som kunne merkes og heller ikkje spesielt mye røyk under kaldstart heller, men når eg tok av toppen fant eg sprekk melom innsug og eksosventil i 1 sylinder.

Den første toppen\motoren eg skifta var det sprekk i alle ventiler med untak av 1, men dette har eg en mistanke om at kan vere måten toppen har vert montert på av forige eiger av bilen, det var nett skiftet topppakning på motor når eg kjøpte den, tror det må ha blitt brukt muttertrekker å montere med, har aldri slete så mye for og løsne noen bolter mad.gif der og blei det trykk i kjølevannet før den stoppa \mista kompresjonen totalt

#24 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 16 July 2011 - 20:59

Da er vel kanskje problemet løst(på nytt!)

Fjerna termostaten i dag, og nå er det ikke antydninger til trykk lengre. Merkelig siden jeg putta inn ny termostat ved regreimbytte. Mye bedre sirkulasjon i radiator også. Kjipt at jeg fant ut dette nå, etter å ha bestilt ny radiator fra milner til 2k.
Termostaten skal stå med fjæra inn mot motoren, ikke sant?

Uansett, digg å bli kvitt problem. Men nå kryper tempen bare såvidt opp på målern..

#25 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 16 July 2011 - 23:13

Kokte termostaten nå, det er en 82 grader.

Skal den være helt åpen på 82 eller starte å åpne på 82? Startet og åpne såvidt på 82, men var ikke helt åpen før nærmere 100 grader.

#26 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 17 July 2011 - 10:16

Plagdes med st Dodgen min kokte, selv med ny termostat. Montert med fjæra inn mot motoren. Fikk ny fra statene i går, på den sto det faktisk preget på "radiator side" på fjærsia. Vet ikke om det kan gjelde på Pajen også, er så lenge siden jeg byttet denne... Men det er jo i verste fall vare å prøve?
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#27 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 19 July 2011 - 13:36

Rådførte meg litt med en erfaren pajero-mekaniker i dag. Har nå bestilt opp ny orginal termostat siden det er her problemet ligger.

Termostaten jeg bestilte fra Milner åpnet på 82 grader, men var ikke fullstendig åpen før nærmere 100 grader. En 82 graders termostat skal være fullstendig åpen på 82 grader, ikke begynne åpningen på 82.

Fjæra skal forøvrig stå inn mot motoren.

#28 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 02 August 2011 - 10:38

Da er sannsynligvis problemet løst.

Original termostat og rad.lokk ble satt på og trykket er borte...

#29 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 04 August 2011 - 16:16

Dette problemet får meg snart innlagt på psykiatrisk...


Hardkåre:

Dersom det er lekkasje i varmeregister i coupe, kan dette gjør at jeg får slike symptomer? Tenker at det kan trekke luft inn i systemet dersom pakninger/rør er lekk, og derfor skape trykk når jeg starter opp? Trykket kommer når motor blir driftsvarm, men forsvinner dersom jeg kjører lengre turer. Dette kan vel være at systemet får luftet seg når motoren er i gang over lengre tid?

Kom hjem etter en 7-dagers offshoretur i forrige uke, og da var det veldig rått inne i coupeen. Har registrert at det er litt fuktig lengst frem på mattene i dørken av og til, både passasjer- og førerside. Ikke vått, men bare damp som har lagt seg.

Har putta på litt radiatortetning i dag(selv om jeg er svært skeptisk til slike produkter) for å se om det blir noe bedring.

#30 pajalainen

pajalainen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 25 September 2011 - 17:54

Fått orden på trykket ??

Jeg har fått samme problem. Har byttet termostaten, men det hjalp ikke ....

#31 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 25 September 2011 - 19:36

Tja, litt vanskelig å si. Litt usikker på om noe er galt i det hele tatt.

Har bytta alle komponenter i kjøleanlegget(!) uten at problemet forsvant helt. Tok også test på verksted for eksos i kjølevannet, men fant absolutt ingenting.

Mistenker en ørliten lekkasje i varmeregisteret i dashbordet. Blir litt damp på dørkmattene etter bilen har stått en stund.
Syns jeg får litt harde slanger på kald motor, men dette forsvinner nokså kjapt etter at motoren blir varm. Bilen går som ei klokke også, så inntil videre har jeg lagt dette fra meg.

Det hadde vært et under om toppen hadde gått, bytter olje hver 5000km og presser aldri bilen.