Gå til innhold



Foto

Trykk i kjølesystem


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
30 replies to this topic

#1 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 30 May 2011 - 21:28

Hvor mye trykk er det vanlig å ha i kjølesystemet på en 2.5td?

I forbindelse med et forsøk på bytte av vannpumpe i påska bytta jeg kjølevæske og lufta systemet godt.

Den siste tiden syns jeg den øvre radiatorslangen er vel hard. Det har også begynt å lekke litt i koblingen inn på det bakre varmeapparatet. I tillegg skvetter det ut litt kjølevæske dersom jeg åpner radiatorlokket ved varm motor(dette er vel vanlig), noe det ikke gjorde før.


Vannpumpa uler litt, men lekker ikke. Kan den være årsaken?

#2 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 30 May 2011 - 21:49


hvis pumpen ikke lekker og du har ok og gjevn varme i apparatet funker nok pumpa,enda.
er det stor forskjell på trykket ved varm/kald motor
litt hardere er normalt, men hvis du følere at du må dra til klemmene ekstra er det noe gærnt...

ville tatt en tur på ett verksted og fått sjekket om det er eksos i kjølevannet..

#3 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 30 May 2011 - 22:33

Den lekker ikke, og det er bra drus i varmeapparatet.

Tok lekkasjen bak bare ved å sette på et par strips, så det kan ikke være så gærnt. Tipper heller at de spinkle klemmene på varmeapparatet bak begynner å tæres av tidens tann.

Slangen er endel hardere på varm motor, men ikke knallhard. Det er ikke noe eksos i kjølevannet heller. Kan ikke skjønne at det skal være noe galt, normal driftstemp også.

Får se det litt an. Blir ny pumpe, radiatorlokk og regreim i løpet av juni, da blir det kanskje bedre.

#4 TurboPaj

TurboPaj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 15:01

Jeg hadde det samme problem og da var toppen sprekt i kjølekanalene i toppen.. Og da var det mye trykk i kjøleanlegget..sad.gif

Edited by TurboPaj, 31 May 2011 - 15:16.


#5 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 15:42

Men du fikk vel symptomer som eksos og olje i kjøleveska kanskje? Gikk motoren annerledes enn normalt?

Jeg har ikke mye trykk i systemet. Det skvetter kanskje en kvart dl væske ut om jeg åpner radiatorlokket ved varm motor.

#6 TurboPaj

TurboPaj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 44 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 16:09

Ja, riktig.. Jeg fikk ikke vann i olja, men det røyk litte gran hvitt ved gass på drag.. Da ladan 1.1bar og godt med disel whistle.gif

Så regner med at du ikke har det problemet:P

#7 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 16:13

Ikke antydninger til kjølevæske i eksosen, nei..

Små utfordringer for denne motoren; 0.6-0.7 lading og så lite diesel at det ikke ryker svart om jeg gir bånn gass smile.gif

Tror jeg legger dette fra meg inntil pumpa, termostaten og regreima er bytta..

#8 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 12 June 2011 - 21:11

Hvordan lufter jeg varmeapparatet bak i bilen? Mistenker at det kan ligge noe luft en plass etter jeg bytta kjølevæska i påska.

Sliter fortsatt med litt høyt trykk. Dette bygger seg relativt raskt opp, selv når motoren ikke er driftsvarm. Er det et symptom på luft i systemet?

#9 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 20:04

QUOTE(mengis @ 12 Jun 2011, 21:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan lufter jeg varmeapparatet bak i bilen? Mistenker at det kan ligge noe luft en plass etter jeg bytta kjølevæska i påska.

Sliter fortsatt med litt høyt trykk. Dette bygger seg relativt raskt opp, selv når motoren ikke er driftsvarm. Er det et symptom på luft i systemet?


Dårligtegn at det bygger seg fort opp...

Enkel test er å åpne radiatorlokket når den er skikkelig kald, (gjerne stått over natta)da skal det ikke høres at det blåser ut. Sett på lokket igjen og start motor og gi litt gass i noen sekunder og stopp motoren. Sjekk om det da er trykk i systemet. Kjennes det ikke på slangene så lytt når du skrur av lokket igjen for å sjekke.
Er det da trykk, så indikerer det en lekkasje mellom en sylinder og kjølesystemet, og du bør sjekke om du har eksos i kjølevannet. Dette gjøres på et verksted med tester.

Lykke til

#10 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 30 June 2011 - 17:17

Jeg blir ikke kvitt problemet skikkelig.

Det er ikke vannpumpe eller termostat, de har jeg byttet. Topp og toppkaning er i orden, det er jeg 99,9% sikker på. Har luftet systemet endel med begge varmeapparat i bratt oppoverbakke og det har blitt endel bedre, men ikke slik jeg vil ha det.

Finnes det ingen løsning for å lufte systemet på varmeapparat bak utenom å sette bilen i en bratt bakke med full guffe på apparatet?

#11 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 01 July 2011 - 18:07

Da er problemet løst!

Det viser seg at det har vært endel luft i slangene til/fra og i varmeapparatet bak. Det løste seg etter en kjøretur fra Molde til Trondheim med varmeapparatet bak på full drus, så nå er trykket normalt igjen.

#12 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 02 July 2011 - 12:13

Det var bra det ikke var noe veldig feil. Jeg har aldri hatt problemer med luft i systemet på noen av bilene jeg har hatt, så det er et totalt ukjent fenomen for meg heldigvis tongue.gif

#13 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 10:54

Dooh! Problemet ble borte for akkurat en dag. Ble like gærnt i dag igjen.

Nå er det bare radiator eller toppakning som ille er sjekket. Tar en tur for å sjekke for eksos i kjølevannet ila den kommende uka. Kan tett radiator skape slike problemer? Skylte gjennom den da jeg bytta regreim, og vannet rant rett gjennom. Den ser dog litt sliten ut på utsiden..

#14 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 12:30

Skjelden fra radiatoren, men lekkasje fra registeret kan gi sånne symptomer, suger inn luft når den blir kald. Eller toppen........
Tatt sjekken med trykk?

#15 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 12:41

Ikke tatt trykktest, nei. Skal teste for eksos i kjølevannet til uka. Det vil jo avsløre dårlig topp eller pakning?

#16 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 12:42

Hvordan sjekker jeg lekkasje fra registeret?

#17 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 13:12

Ser etter vann eller fordampet frostvæske... først og fremst på koblinger/kraner. Fremre og bakre register wink.gif

#18 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 14:07

Eller våte dørkmatter rundt senterkonsollen.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#19 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 14:45

Ingen lekkasje i kupè...

#20 blåstrek

blåstrek

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 20 Innlegg:

Posted 03 July 2011 - 16:24

Høres mistenkleg likt ut med sprekk i topp. Har hatt dette problemet på 2 stk rd28t Nr 1 motor var gåen når eg kjøpte bilen. dry.gif dry.gif kjøpte deretter ny\brukt motor som hadde gått mindre enn min orginale, tongue.gif med garanti at motor var ok. men nei tok ca 5 min etter oppstart så kom trykket.
Enda med fabrikny topp med garantier.
Få trykktesta toppen raskest mulig, den har ikkje godt av og gå med lekk topp biggrin.gif