Gå til innhold



Foto

Godkjenning av Hilux med turbo


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
17 replies to this topic

#1 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 30 May 2011 - 21:35

Hei.

Har skiftet fra 90 hk. bensin (18R-motor), til 90 hk. turbodiesel (2L-T) i min -81 mod. Hilux.
Da jeg sendte mail til Toyota Norge for godkjenning, fikk jeg svaret jeg fryktet;

-Vi kan kun godkjenne de løsningene fabrikken har laget, altså diesel uten turbo og 2,2 liter...

Jeg ser jo at flere her på forumet har konvertert til turbodiesel i både RN/LN46 (Mk.I), og LN/YN65 (Mk.II).
Kjører dere uten godkjenning, eller hvordan har dere i såfall fått det godkjent?

Det burde i mine øyne være uproblematisk å få dette godkjent,
da bilens bremser allerede er godkjent for 90 Hk., og totalvekten for bilen er uendret...

Er det bare å kontakte biltilsynet, så ordner det seg?
Ved de motorskiftene jeg har foretatt i mine tidligere biler,
har biltilsynet forholdt seg til godkjenningsbekreftelse fra Toyota (på disse bilene har jeg benyttet motoralternativer som har vært levert originalt fra Toyota).


#2 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 15:59

Først en liten pekefinger:
Du har starta i feil ende, ved ombygging så bør godkjennende organ kontaktes FØRST, prinsippet om "lettere med tilgivelse enn tillatelse" gjelder ikke i de kretser.

Så over til mulig løsning, du må få tak i følgende dokumentasjon:
- Bekreftelse fra Toyota at motor du tok ut har identisk kw/hk som den du satte inn.
- Bekreftelse fra Toyota at bremsene er godkjent for 90 hk. (nå er vel dissa bremsene godkjent for 350 i sverige ihvertfall)
- Bekreftelse fra Toyota at vekt på motorene er lik.
- Ta kontakt med andre som har gjort samme motorbytte, fått det godkjent og spør pent om en kopi av vognkortet.


Når du har alle disse dokumentene på stell skriver du en søknad til SFOOR hvor du søker om ombygging av bil fra bensin til diesel.


"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 16:58

Du kan IKKE bare ta kontakt med biltilsynet å tro at dette ordner seg. De er avhengig av dokumentasjon for å kunne gå god for ombygginga, da de ikke sitter med detaljkunskaper om alle biltyper og motoralternativer. De bruker IKKE skjønn selv om de har lov til det.

Hør med Toyota om du kan få papirer på ombygging fra bensin til 2,2D. I tillegg ber du om dokumentasjon på at de godkjenner ombygging fra 2,2D til 2,2TD i f.ex landcruiser hvis det er et alternativ. Så er det bare å begynne å søke, og håpe...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 31 May 2011 - 22:55

Da har jeg sjekket litt på http://www.toyodiy.com/,
og funnet ut at bl.a. Land Cruiser LJ70 (som også har 2L-T motor) har samme bremsene som min RN46.

Så nå har jeg sendt ny mail til Toyota Norge, som lyder som følger;
-----------------------------
Takker for raskt svar.

Jeg lurer da på om dere i første omgang kunne skrive en bekreftelse på at det kan monteres en L-motor (2,2 liter) i bilen?

Jeg vet at samme bremseskivene og calipperne sitter på bl.a. Land Cruiser med modellkode LJ70-MRXW, og denne har 2L-T (turbodiesel).

Dersom dere også kunne skrevet en bekreftelse på dette, samt bekrefte at L-motoren og 2L-motoren egentlig er like,
og dermed veier omtrent det samme, ville jeg være meget taknemlig.

Jeg kan garantere at arbeidet er forskriftsmessig utført, da jeg til daglig jobber som mekaniker ved Toyota i Brønnøysund.

Med disse bekreftelsene, tror jeg det skulle gå greit å få bilen godkjent med 2L-T-motoren.

Jeg vet forøvrig at det t.o.m. har blitt godkjent 5,7liters V8 i disse bilene (i Norge). En av dem har bl.a. vært omtalt i Toyotaekspressen.
-------------------------------------------

Håper dette gjør susen rolleyes.gif

Når det gjelder dette med å søke før ombyggingen, er det jo bare å vente med å fortelle om ombyggingen til etter at jeg har fått "klarsignal" smile.gif

#5 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 01 June 2011 - 19:16

QUOTE(RN46 @ 31 May 2011, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg sjekket litt på http://www.toyodiy.com/,
og funnet ut at bl.a. Land Cruiser LJ70 (som også har 2L-T motor) har samme bremsene som min RN46.

Så nå har jeg sendt ny mail til Toyota Norge, som lyder som følger;
-----------------------------
Takker for raskt svar.

Jeg lurer da på om dere i første omgang kunne skrive en bekreftelse på at det kan monteres en L-motor (2,2 liter) i bilen?

Jeg vet at samme bremseskivene og calipperne sitter på bl.a. Land Cruiser med modellkode LJ70-MRXW, og denne har 2L-T (turbodiesel).

Dersom dere også kunne skrevet en bekreftelse på dette, samt bekrefte at L-motoren og 2L-motoren egentlig er like,
og dermed veier omtrent det samme, ville jeg være meget taknemlig.

Jeg kan garantere at arbeidet er forskriftsmessig utført, da jeg til daglig jobber som mekaniker ved Toyota i Brønnøysund.

Med disse bekreftelsene, tror jeg det skulle gå greit å få bilen godkjent med 2L-T-motoren.

Jeg vet forøvrig at det t.o.m. har blitt godkjent 5,7liters V8 i disse bilene (i Norge). En av dem har bl.a. vært omtalt i Toyotaekspressen.
-------------------------------------------

Håper dette gjør susen rolleyes.gif

Når det gjelder dette med å søke før ombyggingen, er det jo bare å vente med å fortelle om ombyggingen til etter at jeg har fått "klarsignal" smile.gif


Heisann,
Blir litt oppgitt over det jeg leser, det er ikke meningen å oppføre meg som en kødd mot deg, men jeg tror at mye av grunnen til negative svar på søknader og forspørsler både til BT og forskjellige kjøretøysleverandører baserer seg like mye på dårlig/klønete/lite gjennomtenkte spørsmål som at BT er vrange (men ja de er det, men det er de som bestemmer og dessverre må vi leve med det) . Nok en gang, skal ikke lage noe krangel ut av dette, men det er måten du har skrevet dette på jeg vil gi litt negativ kommentar/konstruktiv kritikk. Håper ikke du tar det personlig, jeg er ikke i nærheta av å kunne påberope meg kompetanse på søknadsskriving, men har sett resultatet av velskrevne og veldokumenterte søknader.

Du skriver:
"Jeg lurer da på om dere i første omgang kunne skrive en bekreftelse på at det kan monteres en L-motor (2,2 liter) i bilen?"

Om du får Toyota til å skrive "ja, bare monter sånn motor" så ære være deg for det, men da er det faktisk Toyota som påtar seg mye av ansvaret og det tviler jeg på at de ønsker. Formuleringen blir derfor feil, naturligvis kan det monteres sånn motor i bilen men problemet er som i alle saker at INGEN vil si ja så da blir det BT i siste instans som vurderer om dokumentasjonen er god nok, her skulle du ha skrevet:

Jeg ønsker bekreftelse på følgende:
- Toyota Hilux RN36, er levert med følgende motoralternativer x, x, x, x, x. (Hvor hk/kw er tatt med på samtlige motorer)


Du skriver:
"Jeg vet at samme bremseskivene og calipperne sitter på bl.a. Land Cruiser med modellkode LJ70-MRXW, og denne har 2L-T (turbodiesel)."

For BT er dette i og for seg totalt uinteressant ettersom dette er en helt annen bil. Annen vekt, annen typegodkjenning etc.
Her må du finne frem hvilket bremser som RN36 er levert med og dersom 2.2l D/et anna motoralternativ har 90 hk må du linke dette mot effekten på 2.4 l i søknaden.

Du skrev:
"Dersom dere også kunne skrevet en bekreftelse på dette, samt bekrefte at L-motoren og 2L-motoren egentlig er like,
og dermed veier omtrent det samme, ville jeg være meget taknemlig."

Dette blir flytende og ikke konkret nok, for BT er det svart/hvitt, lik eller ikke lik er det som betyr noe.
Nå vet ikke jeg om vekta på de to motorene er lik, men det må du finne ut selv, om vekta er lik burde du skrevet:

Jeg ønsker bekreftelse på følgende:
- Toyota Hilux RN36, er levert med følgende motoralternativer x, x, x, x, x.
- Vekten på L motoren er identisk som 2L motoren. (om vekta ikke er lik må du be om at de setter opp vektforskjellen på de 2 motorene, det er mest sannylig ikke mye om det er noe i det hele tatt)

Du skriver:
"Jeg kan garantere at arbeidet er forskriftsmessig utført, da jeg til daglig jobber som mekaniker ved Toyota i Brønnøysund."

Vel og bra det, men totalt uinteressant for Toyota. Ved mine første henvendelser til Toyota Norge fortalte jeg alt hva jeg skulle gjøre, formelig så jeg hørte at Svendsen snorka, og fikk negativt svar. Etterhvert fant jeg ut at om jeg stilte et helt konkret/korrekte spørsmål så var det lettere å få goodwill. Derimot, i en søknad til BT er det ikke dumt å ta med en liten "om meg selv" info, selv om verkstedloven(Forskrift om kjøretøyverksteder) gir alle som eier en bil rett til å mekke på den uavhengig om en er kontorrotte eller Toyota mekaniker (fornuftig?? nope, men du må ikke blande fornuft inn i detta wink.gif )

Du skriver:
"Med disse bekreftelsene, tror jeg det skulle gå greit å få bilen godkjent med 2L-T-motoren."

Nok en gang, detta er totalt uinteressant for Toyota og hva du skal med di brekreftelsene har ikke Toyota noe med. Jeg vet ikke hvem du har sendt mailen til, men om du har sendt til en viss herremann i Drammen så vil han føle at du prøver å legge litt av ansvaret for ombyggingen på han og da er det ikke mye hjelp å hente der. Blir litt som at du kjøper ei hagle og forteller at du skal rane en bank, tvilsomt at han bak disken er veldig hjelpsom... (kun for sammenlikingens skyld wink.gif )

Du skriver:
"Jeg vet forøvrig at det t.o.m. har blitt godkjent 5,7liters V8 i disse bilene (i Norge). En av dem har bl.a. vært omtalt i Toyotaekspressen."

Super valid info om den kan brukes, men det er ikke Toyota du skal overbevise/dokumentere noe for, det er BT. Her skulle du funnet reg.nr/ch.nr. på bilen, funnet ut om det er orginale bremser som er brukt. Om ikke det er det så er det uinteressant.

Du burde skrevet:

Jeg ønsker bekreftelse på følgende:
- Toyota Hilux RN36, er levert med x x x x x motoralternativer.
- Vekten på L motoren er lik som 2L motoren. (om vekta ikke er lik må du be om at de setter opp vektforskjellen på de 2 motorene)
- Tilsvarende RN36 (reg.nr xxxxxxx) er godkjent ombygget med 5.7 l V8 xxx hk/xxx kw hvor det er benyttet tilsvarende bremsesystem levert orginalt fra Toyota på "reg.nr på din bil".

Med bekreftelsen fra Toyota samt en kopi av vk på den som er godkjent med V8`er er det bare å skrive en god søknad. Gjør som meg, skriv en sjøl, send den til div folk som kan komme med innspill/korreks og ut av det får du en bra søknad.

Husk at han du har sendt mailen til gjør dette gratis, gjør det lett for han å skrive en bekreftelse til deg, skriv den ferdig slik DU vil ha den, så er det bare for Toyota å klippe ut teksten, lime den inn på Toyota ark, skrive ut og putte i posten. Det gjorde jeg, og som sagt, plutselig lå det i posten. wink.gif

"Når det gjelder dette med å søke før ombyggingen, er det jo bare å vente med å fortelle om ombyggingen til etter at jeg har fått "klarsignal""
Jævla kjip å ha bygga om og ende opp med en bil du kanskje må klippe skilta av da wink.gif



Etter å ha kritisert mailen din, kan jeg ikke annet enn å tilby meg å skrive/hjelp deg med søknaden om du ønsker det.laugh.gif smile.gif

Uansett, lykke til og hold oss underretta om hvordan det går, alle søknader som går igjennom er positivt. biggrin.gif

Edited by Spydebergskrens, 01 June 2011 - 19:18.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#6 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 07 June 2011 - 21:37

Jøss Spydebergskrens, det var da voldsomt til negativ holdning....

Jaja, fikk nå positiv tilbakemelding fra Toyota Norge i dag da.

Fikk brev der det sto:

[ Vi bekrefter at Toyota 2L-T motor, 2446 cm3, 55 kw, kan innmonteres i Toyota Hilux med understellsnummer RN46009######, registreringsnummer DD29902.

Forutsetning:
1. At arbeidet er fagmessig utført.
2. At varsel for feil i vakuumtilførsel til bremseforsterker er montert. ]


De godkjenner dermed 2,4 liter, ikke bare 2,2 som nevnt i første svarbrev smile.gif
Det er jo en god begynnelse, selv om de ikke gir klarsignal for turbo.


Samtidig som jeg sendte forespørselen til Toyota, sendte jeg også en e-postforespørsel til statens vegvesen som følger:

[Hei.

Jeg har en Toyota Hilux 1981 mod., som originalt er utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 90 hk.
Slik jeg ser det, burde det være uproblematisk å få denne godkjent med Toyota's 2L-T motor (2,4liters turbodiesel), som også yter 90 hk.
Bilens bremser er jo godkjent for dette hk-antallet, og bilens totalvekt blir uendret.
Dermed er belastningen på bremser og hjuloppheng også uendret.
Mener å ha sett flere som har fått denne modifikasjonen godkjent.
Hva må til for å få dette til?
Er det bare å kontakte det lokale biltilsynet, og få endret de nødvendige data i vognkortet?]


Slik jeg tolker den, åpner den for godkjenning av turboen også...

Svaret lød som følger:

[Hei,

Ombygging av kjøretøy reguleres av Kjøretøyforskriftens kap. 7.

Dette er en ombygging som kan godkjennes så fremt arbeidet er fagmessig utført og det kan dokumenteres hvor den nye motoren kommer i fra ved hjelp av kvittering eller lignende. Det kreves at kjøretøyet tilfredsstiller de samme teksnikse kravene etter ombygging som ved førstegangs registering iht Kjøretøyforskriften § 1-4. Kravene anses oppfylt dersom motoren er hentet fra godkjent norskregistert bil av samme årsmodell eller nyere. Bilen må etter ombygging fremstilles for kontroll ved en trafikkstasjon hvor godkjenning kan gis.

Mvh Teknisk ]

Da burde det vel egentlig være åpnet for en tur til biltilsynet biggrin.gif



#7 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 07 June 2011 - 21:48

De var nok i godt humør den dagen smile.gif
Men de gir klarsignal til turbo fra Toyota også, de skriver jo 2LT smile.gif
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#8 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 07 June 2011 - 21:55

QUOTE(Lars'ern @ 7 Jun 2011, 22:48) <{POST_SNAPBACK}>
De var nok i godt humør den dagen smile.gif
Men de gir klarsignal til turbo fra Toyota også, de skriver jo 2LT smile.gif



Beklager en skrivefeil fra min side... I svaret jeg siterte fra Toyota skulle det stå 2L, ikke 2L-T.
-T snek seg med da jeg skrev det over fra brev til data rolleyes2.gif
Dessuten skriver de jo 55 kw. også.

#9 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 07 June 2011 - 21:55

Jeg skal ikke bite i meg hvert ord jeg skrev, for jeg mener fortsatt at mange søknader er dårlig skrevet, MEN at du skulle få dt svaret du fikk der....kom som massivt lyn fra 100% skyfri himmel wink.gif

Får jeg tørre å spørre hvem du fikk det fra? Kanskje feriepenga er utbetalt i rohypnol innpå der i år..... laugh.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#10 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 16:52

Det var nok ikke ment som negativ holdning, men både han og jeg har vært nok borti BT til å vite at de som oftest kan være svært så vanskelige å ha med å gjøre tongue.gif Når det er sagt, så er jeg enig i at det er fryktelig mange dårlige søknader ute å går, men alle må prøve sitt wink.gif

Derimot fikk du jo et veldig bra svar, så da er det bare å bygge wink.gif Jeg kan tippe at han som skrev svaret muligens har vært borti samme ombygging før, ettersom det gikk så smertefritt smile.gif

Visse ting må du huske:

*En form for kvittering på motorkjøp og skiltnummeret motoren kommer fra, slik at de ser den ikke er stjålet. Dette er de ganske nøye på.
*Du bør få tak i en motor som har sittet i Hilux. (1998 til 2001) Hvis det er fra en 4-Runner eller LandCruiser kan du få beskjed om å bekrefte bremser, understell, akselvekter osv. Svaret du har fått åpner for å slippe dette når motoren kommer fra Hilux, slik jeg leser det. (BT _kan_ påstå å ikke vite forskjeller og likheter mellom Runner, Hilux og LC selv om motoren er lik ,og dermed kreve et hav av bekreftelser. Ved skiltnummer og kvittering på kjøp fra Hilux er alt meget bedre.)
*Ha et ryddig og pent motorrom!! Ta deg noen timer ekstra til å stripse ledninger, legg på kabelstrømper, fjern alt av ledninger til ekstralys og anlegg som mange har strødd i motorrommet. Legg ledninger ryddig og pent og faststripset, ikke ta de korteste vei fra a til b fordi det virker smile.gif Og når du først har motoren ute, ta deg gjerne bryet med å skru løs ting og lakkere motorrommet. Hvis det SER rent og ryddig ut, uten kabler og ledninger liggende overalt, så er kontrolløren mye blidere smile.gif
*En bremsetest vil virke utelukkende positivt, og koster ikke mange kroner.
*TÜV-papirer fra f.eks GIK Turbo er også fint å ha, (dog ikke NØDVENDIG) selv om du ikke benytter slik turbo. Papirene i seg selv viser at biltypen er testet med turbo, og at bremser o.l er bra nok.

Jeg gjorde det samme i 2009, så jeg forteller ut i fra hva jeg opplevde på kontroll wink.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#11 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 18:07

Bare for å supplere Prinze hva ryddighet og renhet gjelder ønsker jeg å sitere OA Hoel:".....om du bruker den lakken så kommer den ramma di å væra så skinnende blank og strøken at han kontrolløren begynner å ronke på stede!!!!" laugh.gif

Edited by Spydebergskrens, 08 June 2011 - 18:08.

"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#12 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 20:58

Ikke for å skryte av meg selv, men jeg jobbet på Toyota i 5 1/2 år, drev eget verksted i 8 år,
og har nå arbeidet 4 1/2 år ved samme Toyotaverkstedet igjen,
etter at sjefen der hadde "maset" i de 8 årene for å få meg tilbake.
Det tar jeg som et tegn på at jeg utfører godt nok arbeid...
I hvertfall når man vet hvor mange arbeidere de har forkastet i mellomtiden ved dette verkstedet smile.gif

Og jeg stripser minimalt i ledningsnettet. Det blir tapet inn, slik som det originale, og sammen med det originale der de følger samme "rute".
Jeg benytter de originale kontaktene på alle "nye" komponenter, og ledningskjøter blir loddet, ikke skjøtt med simple kabelsko. Vil ikke ha noe tull med dårlig kontakt i ettertid cool.gif

Nye varsellamper er lagt inn i ledige varsellamper i det originale instrumentpanelet, istedenfor nye lamper strødd utover dashbordet.

Lakkering av motorrommet anser jeg som unødvendig, da det var mer sjelden strøkent i utgangspunktet.

Motoren er alt på plass, og alt fungerer som en drøm biggrin.gif
Har hentet ut kjøretøyinformasjon fra Toyota's sider, som viser hvilken bil motoren kommer fra (reg.nr., motornr. m.m.).

Edited by RN46, 08 June 2011 - 21:00.


#13 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 21:43

QUOTE(RN46 @ 8 Jun 2011, 20:58) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke for å skryte av meg selv, men jeg jobbet på Toyota i 5 1/2 år, drev eget verksted i 8 år,
og har nå arbeidet 4 1/2 år ved samme Toyotaverkstedet igjen,
etter at sjefen der hadde "maset" i de 8 årene for å få meg tilbake.
Det tar jeg som et tegn på at jeg utfører godt nok arbeid...
I hvertfall når man vet hvor mange arbeidere de har forkastet i mellomtiden ved dette verkstedet smile.gif

Og jeg stripser minimalt i ledningsnettet. Det blir tapet inn, slik som det originale, og sammen med det originale der de følger samme "rute".
Jeg benytter de originale kontaktene på alle "nye" komponenter, og ledningskjøter blir loddet, ikke skjøtt med simple kabelsko. Vil ikke ha noe tull med dårlig kontakt i ettertid cool.gif

Nye varsellamper er lagt inn i ledige varsellamper i det originale instrumentpanelet, istedenfor nye lamper strødd utover dashbordet.

Lakkering av motorrommet anser jeg som unødvendig, da det var mer sjelden strøkent i utgangspunktet.

Motoren er alt på plass, og alt fungerer som en drøm biggrin.gif
Har hentet ut kjøretøyinformasjon fra Toyota's sider, som viser hvilken bil motoren kommer fra (reg.nr., motornr. m.m.).



Ingen har betvilt at du utfører godt nok arbeid, det var bare ment som tips wink.gif For alt jeg visste har du ikke tatt i en skiftenøkkel før, så jeg ville bare anbefale..

Men slik du skriver her er det jo bare fryd, så da er det bare å bygge i vei wink.gif Og hvis motorrommet allerede er pent er det ingen vits i å lakke nei, helt enig.

Derimot bør du som sagt ha en kvittering på kjøpet av motor. De maste fryktelig på det da jeg viste min, slik at de hadde skriftlig bevis på at den ikke var stjålet. Treffer du en hyggelig kontrollør kan du kanskje snakke deg unna det, men det vet man aldri.
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#14 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 22:12

QUOTE(PrinZe @ 8 Jun 2011, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen har betvilt at du utfører godt nok arbeid, det var bare ment som tips wink.gif For alt jeg visste har du ikke tatt i en skiftenøkkel før, så jeg ville bare anbefale..

Men slik du skriver her er det jo bare fryd, så da er det bare å bygge i vei wink.gif Og hvis motorrommet allerede er pent er det ingen vits i å lakke nei, helt enig.

Derimot bør du som sagt ha en kvittering på kjøpet av motor. De maste fryktelig på det da jeg viste min, slik at de hadde skriftlig bevis på at den ikke var stjålet. Treffer du en hyggelig kontrollør kan du kanskje snakke deg unna det, men det vet man aldri.

husk på at det er ikke sikkert at alle har vært på kurs hos tveitan....hoho. er egentlig utrolig at de gidder å bry seg.hvem faen stjæler en sur 2lt OG samtidig er lovlydig nok til å godkjenne det...hehe...jaja,prinsippet som teller..jeg veit, men likavæl.kunne heller brukt tida si på no mer fornuftig.
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#15 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 22:28

QUOTE(Spydebergskrens @ 8 Jun 2011, 22:12) <{POST_SNAPBACK}>
kunne heller brukt tida si på no mer fornuftig.


Nå gjenspeiler vel det seg på omtrent halvparten av det Biltilsynet gjør tongue.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#16 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 15 June 2011 - 22:43

Da var godkjenningen i boks smile.gif

Viste bare e-posten jeg sendte til teknisk avdeling hos biltilsynet, og svaret fra dem.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Hei.

Jeg har en Toyota Hilux 1981 mod., som originalt er utstyrt med en 2-liters bensinmotor på 90 hk.
Slik jeg ser det, burde det være uproblematisk å få denne godkjent med Toyota's 2L-T motor (2,4liters turbodiesel), som også yter 90 hk.
Bilens bremser er jo godkjent for dette hk-antallet, og bilens totalvekt blir uendret.
Dermed er belastningen på bremser og hjuloppheng også uendret.
Mener å ha sett flere som har fått denne modifikasjonen godkjent.
Hva må til for å få dette til?
Er det bare å kontakte det lokale biltilsynet, og få endret de nødvendige data i vognkortet?]


Slik jeg tolker den, åpner den for godkjenning av turboen også...

Svaret lød som følger:

[Hei,

Ombygging av kjøretøy reguleres av Kjøretøyforskriftens kap. 7.

Dette er en ombygging som kan godkjennes så fremt arbeidet er fagmessig utført og det kan dokumenteres hvor den nye motoren kommer i fra ved hjelp av kvittering eller lignende. Det kreves at kjøretøyet tilfredsstiller de samme teksnikse kravene etter ombygging som ved førstegangs registering iht Kjøretøyforskriften § 1-4. Kravene anses oppfylt dersom motoren er hentet fra godkjent norskregistert bil av samme årsmodell eller nyere. Bilen må etter ombygging fremstilles for kontroll ved en trafikkstasjon hvor godkjenning kan gis.

Mvh Teknisk ]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilsakkyndig leste utskriften av e-posten, så på effekten på gammel kontra ny motor, og sa seg enig med meg, at dette skulle være uproblematisk. Begge har samme effekt, så han trengte bare endre motorvolum og drivstofftype i vognkortet.
Men etter å ha tenkt seg litt om, lot han dataene i vognkortet stå uendret, og la bare inn følgende kommentar i vognkortet:
-Godkjent motorbytte til 2,4 turbodiesel 90 hk.-

Det var en meget hyggelig og grei bilsakkyndig biggrin.gif

Hjalp kanskje også litt på saken at jeg møtte opp i arbeidsklær fra Toyota. Da regnet han nok med at jeg hadde en viss peiling på hva som måtte til whistle.gif

Han sjekket egentlig ingenting på bilen, kikket bare raskt under panseret, og gikk inn for å fylle ut papirene.

Kommer etterhvert litt bilder og info på garasjesiden min fra ombyggingen smile.gif

#17 PrinZe

PrinZe

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 930 Innlegg:

Posted 16 June 2011 - 17:03

Veldig bra, gratulerer smile.gif

Da fins det fortsatt folk med vett i skallen hos BT smile.gif
- Because it all went to hælvete in a very krapp turn, som Petter Solberg sier -

#18 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 16 June 2011 - 20:08

Gratulerer!! Veldig bra jobba! smile.gif Utrolig artig at folk søker og får det godkjent, bra for bil eier og ikke minst bra for offroadmiljøet cool.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen