Gå til innhold



Foto

Bremseproblem - Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 PowerEx

PowerEx

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 18:13

Hei, kan noen hjelpe meg?

Etter en liten tur, ca 6-10km er bremsene varme. Alt for varme synes eg. Klare ikke holde hånden på bremsene i mer enn 1-2sek. De er varmest bak.
Oppdaget problemet først bak, men da hang de skikkelig (luktet svidd) Etter litt fram og tilbake endte eg opp med å skifte calippere, klosser og glidere. Da ble det mye bedre.
MEN, etter en prøvetur var det forsatt varmgang, men ikke så mye. (luktet IKKE svidd) Det var da eg kjente at de var varme fremme også.

Da ga eg opp. mad.gif
Fikk bilen på et Ford-verksted, men de mente at alt var ok. Fant ikke noe gale.

Men eg klarer ikke falle helt til ro med det. Eg mener forsatt at de er alt for varme, til og med felgene har anntydning til varme.
Kan virke som om at bremsene ikke slipper trykket helt.

Er det noen som kan ha noen forslag på hva dette er??
Har tenkt litt på hovedbremsesylinderen??


Håper noen har noe å komme med. smile.gif


Mvh Oddvar

#2 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 22:02

Å sette fingeren på bremseskiva for å vurdere skivenes temperatur synes jeg virker noe svakt grunnlag for å vurdere problemet.
Bremser blir varme, enkelt å greit.

Snakk med bremseverksted og få de til å teste/måle temperatur på skivene.
Det finnes måleverktøy som på sekundet leser av korrekt temperatur. Velger og tro at brems & clutch verksted har slikt verktøy og kan med sin erfaring og kompetanse bekrefte eller avkrefte problemet.

Hvis du heiser opp bilen.... virker det som bremsene "henger" på da? Eller går hjula lett rundt?

#3 PowerEx

PowerEx

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 08 June 2011 - 23:08

QUOTE(Kenny_g @ 8 Jun 2011, 23:02) <{POST_SNAPBACK}>
Å sette fingeren på bremseskiva for å vurdere skivenes temperatur synes jeg virker noe svakt grunnlag for å vurdere problemet.
Bremser blir varme, enkelt å greit.

Snakk med bremseverksted og få de til å teste/måle temperatur på skivene.
Det finnes måleverktøy som på sekundet leser av korrekt temperatur. Velger og tro at brems & clutch verksted har slikt verktøy og kan med sin erfaring og kompetanse bekrefte eller avkrefte problemet.

Hvis du heiser opp bilen.... virker det som bremsene "henger" på da? Eller går hjula lett rundt?


Bruker ikke fingerne for å vurdere tempen, bare konstantere at det er varmt. For varmt synes eg.

Føler at hjulene går lett når den er hevet.

#4 mathiash

mathiash

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Innlegg:

Posted 09 June 2011 - 16:11

Mener jeg leste en tråd her på Chevrolet delen der en kar hadde problemer med at kalipperne hang. Tror problemet hans var bremseslangene. Det kan bygge seg opp mye scale i bremseslangene over tid. Det er jo ikke noe problem når du bremser, siden da er det hovedbrems sylinderen som presser igjennom bremsevæsken og den har jo et høyt trykk, men når du slipper bremsepedalen og bremsevæsken skal trekke seg tilbake, så er det ikke noe trykk som hjelper væsken tilbake. Dette resulterer i at kalipperen ikke løsner helt.

Men det er sånn som Kenny_G sier; bremser blir varme. Men hvis du synes det er altfor varmt og noen andre sjekker bilen og ender opp med samme konklusjonen så kan du vurdere å bytte bremseslangene. Det er sikkert et bilverksted som har en lasermåler som måler temperatur, bare lyser på flaten du vil ha temperaturen på så kommer det opp i displayet på "pistolen"

Her er den tråden jeg snakket om: http://www.offroad.n...-p-t117775.html

Edited by mathiash, 09 June 2011 - 16:16.

2001 Ford F250 7.3 Powerstroke

#5 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 08 May 2014 - 00:45

Hei! Jeg henger meg på her!


Jeg er bilmekaniker og har skrudd Chevrolet Truck i mange år, men har nylig handlet meg en F250 2002 modell.


Den henger like mye på ALLE 4 bremsene etter ca 5 km kjøring. og da står det omtrent dønn fast. Veldig rart.

Bremsepedalen har en liten "dødgang" på 3-4 cm når jeg trør på den uansett om motor er i gang eller ei.

(En fjærende følelse i foten igjennom denne dødgangen -som om det kun er en returfjær på selve pedalen som holder imot, før det blir bremsetrykk.
når først pedalen er "forbi dødgangssonen" og har fått bremsetrykk kjennes pedal helt fin ut -uten sig.)

(Jeg har bytta eneste calipper som hang littegrann, til ingen nytte. så calippere er utelukket.)


Har bestilt Hovedsylinder som skal monteres i helgen. Kan legge ut bilder og evt skrive om det hjelper hvis andre sliter med det samme.
 



Er bare litt nyskjerrig på om noen her har vert borti dette og har noen ideer?? :)



Mvh Andre'




 


A m e r i c a n M u s c l e s

#6 Southern Rebel

Southern Rebel

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 14 May 2014 - 18:48

Er visst ikke så mye aktivitet på Ford avdelingen på Offroad :)

Hvis noen har samme problemet som jeg har beskrevet over kan jeg fortelle at jeg har bytta Hovedsylinderen på F250'en, og bilen er nå god som gull. :)

Mvh Andre'


 


A m e r i c a n M u s c l e s

#7 FeltOrnitologen

FeltOrnitologen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 30 May 2014 - 12:49

Hehe. Er en grunn til det er lite aktivitet her... FORD