Gå til innhold



Foto

Beredskapsgruppe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 18:47

Hvilke grupper er aktive og i hvilket område?

eventuell starte en egen gruppe for formål og melde seg in i FORF sin beredskapsmappe hos politi

Dette er det jeg har tenk at vi kunne bistå med
-Hjelpe til med transport av Personell, matriell og utstyr ut til områdene hvor vanskelig å nå med vanlig bil
-Hjelpe til med evakuering av sivile til egede samleplasser for videre transport

Krav til utstyr
-Bil med 4x4 med litt bakkeklaring... EU godkjent
-27Mhz komunikasjonsradio i bil montert og utvendig antenne (eller tilsvarende i VHF/UHF men da må ha lisens til å benytte dette)
-Rotolampe på tak magnetfot o.l
-Slepetau
-Sag/øks/motorsag


Fordel med litt grunnleggende kunnskap i kart og kompass
Fordel om du er Radioamatør også

Her kan alle som vil melde seg på

Skriv ned

Navn
Hvor du bor stedsnavn, fylke og komune
telefonnr du er å treffe på

og sist men ikke minst hvilken bil/biler har du som egner seg til sånt her tar jeg med også spesialbygde biler for trailkjøring o.l
fordi politi har myndighet til å kunne utstede tidsbegrenset dispansasjon til å bruke sånn bil i aksjon og vi har kunskap til å kunne bruke sånt

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 19:18

Oppfordrer andre ivrige Offroadere til å starte egne grupper for egne områder som dette
her kan vi lære av hverandre og få mulighet til å kjøre offroad der vi normalt ikke har lov til å kjøre

Kansje prøve å få til noe samarbeid med Gutta/jentene i Pirate4x4 også
alle er tjent med dette

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 22:44

Flott tiltak!

Jeg kan fortelle litt om hvordan ting er gjordt her i Tromsø.

Jeg er medlem av Tromsø Land Rover Klubb (www.tlrk.no) selv om jeg ikke kjører engelsk bil. TLRK åpnet for andre 4x4 bilmerker med høy og lav serie.

Noen i TLRK var for 6 - 7 år siden på en fest med noen fra Tromsø Røde Kors Hjelpekorps (TRKH). Der ble det litt prat om "Tenk om det hadde vært et samarbeide". Vel. Etter en tid var vi 11 stykker som meldte oss inn i TRKH. Vi har tatt de nødvendige kurs i TRKH, så vi er fullverdige medlemmer. Ikke bare det at vi er medlemmer, vi er blitt en egen faggruppe i systemet, 4x4 Transport.

I tillegg, så har alle 11 i gruppen lisens som radioamatør. Vi har også et tett samarbeid med LA3T (www.la3t.no) radioamatørklubben her i Tromsø. Flere av oss er også medlemmer der.

Ting har ikke skjedd over natta, men over tid. TRKH har nesten fått en ny tidsregning. Før og etter 4x4!! Tidligere har letemannskapene stått og venta på skyss. Nå står skyssen og venter på letemannskapene. Dermed får man en bedre / hurtigere utnyttelse av resursene i en kritisk fase i en lete / rednings aksjon.
Vi har hatt transport av letemannskap, politi med hund, tilhengere, pasienter og mors (lik). Jeg har selv kjørt pasienttransport med politieskorte og anestesisykepleier til helikopterlandingsplass.
For å si litt om transport av mors, så var de lagt i pose / bodybag på båre. Dette er noe man kanskje bør ta stilling til på forhånd om man vil gjøre, da bilen kanskje er en familiebil i tillegg og da det kan være noen følelser rundt dette.

Vi har også opparbeid oss tillit over tid hos politiet. Tidligere måtte man be politiet om tillatelse til å kjøre mot skilt og utenfor vei i forb med aksjon. Det var da noen nølende svar fra politiet. Nå er situasjonen nesten slik at vi får "Go" før vi har spurt de.

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med lokalt Røde Kors Hjelpekorps eller Norsk Folkehjelp Sanitet for å tilby deres tjenester. Greit å ha en slik organisasjon i ryggen. Også pga forsikring under aksjon. Blir man skadet under aksjon, vil det kunne regnes som yrkesskade.

Edit: Flere av oss har også tatt BE lappen.

Kan bare legge til helt til sist at vi har en "aspirant" i vår gruppe. Nå når eksamenene hans på universitetet nærmer seg slutten, vil han ta radioamatørlisensen.

Lykke til!!!

Edited by FrankWS, 11 June 2011 - 23:11.

Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 23:21

Hei takker for info
erfaring fra andre kan hjelpe oss til at dette går rette veien

skulle tro NBF kunne stå oss i ryggen når uhellet er ute under en sånn aksjon
er jo slikt tenkt at jeg får en liste med frivillige som vil være med på dette,
og så kontakte politi slik at vi står som en ressurs når det trengs "FORF"


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 11 June 2011 - 23:51

Det spørres i en annen tråd om lønn.

Røde Kors betaler IKKE lønn under aksjon.

Hver enkelt avtaler med sin arbeidsgiver om de kan ta fritt med lønn i forbindelse med aksjon.
Kjøreregning dekkes etter statens regulativ.
Hvis politiet definerer et søk som "Søk etter antatt omkommet" betales det for tiden kr 150 pr time til Røde Kors, som igjen utbetaler dette til de enkelte. Dette er skattepliktig inntekt.

Edit: Jeg uttaler meg her som medlem av Røde Kors, men vil tro at Norsk Folkehjelp Sanitet har et lignende opplegg.

Edited by FrankWS, 11 June 2011 - 23:52.

Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#6 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 12 June 2011 - 23:44

Det jeg tenker på i første omgang

-Ut-transportering av personell
-Ut-transportering av nødvendig utstyr til personell ute i felt

evt bistå med evakuering eller andre oppgaver som f.eks trafikkdirigering

Jeg har allerede fått 2 villige sjåfører fra miljøet som jeg kan ringe til.

jeg er personelig med i Lillehammergruppen av NRRL som har sin egen nødsambandsgruppe. Denne står registrert i FORF
men først nå få til noe organisert fra dette Miljøet, som er seriøst kan benyttes.

Jeg trenger hjelp til å få til dette og trenger så mye informasjon og tips

Vi det trengs det et et såkaldt grunnkurs i førstehjelp for de som vil være med, så kan jeg bistå med i å få til et kurs i regi av lokalt Rødekors

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#7 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 13 June 2011 - 21:54

Disse står nå i lista inklusive undertegnede

Kapteinmike - Biri.... erfaring Rødekors VHF samband og mere avansert HF samband/Radioamatør
Chevy-jhb - Lismarka Ringsaker.... erfaring Rødekors, VHF samband , Ambulanse
Mariusea - Løten
MiniM - Lillehammer
Galloper92 - Furnes, Ringsaker
---------------------------

Edited by KapteinMike, 16 August 2011 - 21:17.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 16 June 2011 - 00:10

QUOTE(FrankWS @ 11 Jun 2011, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Flott tiltak!

Jeg kan fortelle litt om hvordan ting er gjordt her i Tromsø.

Jeg er medlem av Tromsø Land Rover Klubb (www.tlrk.no) selv om jeg ikke kjører engelsk bil. TLRK åpnet for andre 4x4 bilmerker med høy og lav serie.

Noen i TLRK var for 6 - 7 år siden på en fest med noen fra Tromsø Røde Kors Hjelpekorps (TRKH). Der ble det litt prat om "Tenk om det hadde vært et samarbeide". Vel. Etter en tid var vi 11 stykker som meldte oss inn i TRKH. Vi har tatt de nødvendige kurs i TRKH, så vi er fullverdige medlemmer. Ikke bare det at vi er medlemmer, vi er blitt en egen faggruppe i systemet, 4x4 Transport.

I tillegg, så har alle 11 i gruppen lisens som radioamatør. Vi har også et tett samarbeid med LA3T (www.la3t.no) radioamatørklubben her i Tromsø. Flere av oss er også medlemmer der.

Ting har ikke skjedd over natta, men over tid. TRKH har nesten fått en ny tidsregning. Før og etter 4x4!! Tidligere har letemannskapene stått og venta på skyss. Nå står skyssen og venter på letemannskapene. Dermed får man en bedre / hurtigere utnyttelse av resursene i en kritisk fase i en lete / rednings aksjon.
Vi har hatt transport av letemannskap, politi med hund, tilhengere, pasienter og mors (lik). Jeg har selv kjørt pasienttransport med politieskorte og anestesisykepleier til helikopterlandingsplass.
For å si litt om transport av mors, så var de lagt i pose / bodybag på båre. Dette er noe man kanskje bør ta stilling til på forhånd om man vil gjøre, da bilen kanskje er en familiebil i tillegg og da det kan være noen følelser rundt dette.

Vi har også opparbeid oss tillit over tid hos politiet. Tidligere måtte man be politiet om tillatelse til å kjøre mot skilt og utenfor vei i forb med aksjon. Det var da noen nølende svar fra politiet. Nå er situasjonen nesten slik at vi får "Go" før vi har spurt de.

Jeg vil anbefale dere å ta kontakt med lokalt Røde Kors Hjelpekorps eller Norsk Folkehjelp Sanitet for å tilby deres tjenester. Greit å ha en slik organisasjon i ryggen. Også pga forsikring under aksjon. Blir man skadet under aksjon, vil det kunne regnes som yrkesskade.

Edit: Flere av oss har også tatt BE lappen.

Kan bare legge til helt til sist at vi har en "aspirant" i vår gruppe. Nå når eksamenene hans på universitetet nærmer seg slutten, vil han ta radioamatørlisensen.

Lykke til!!!


Veien inn i politiets og redningssentralens hjerte er nok kortere gjennom en etablert organisasjon enn å begynne helt på nytt. Stien er lang og kronglete, men lettere for noen som kjenner både stien og målet.
(Dette samarbeidet er vel en av de få ting Folkehjelpa i Tromsø kan vare misunnelig på Røde Kors for. tongue.gif )
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 16 June 2011 - 07:00

I disse flomtidene her nå så sliter faktisk politi og hjelpemanskaper å komme til/frem
her kan vi faktisk ha en fordel og kan kansje hjelpe med dette.. alt er jo avhengig av om det faktisk er fysisk mulig å komme frem

Men hvordan gjøre dette er mulighetene mange

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 04 May 2012 - 11:30

ligger litt på is om dagen men etter jeg ble transportleder i redalen røde kors
så driver vi å diskuterer i styret om vi skal lage en egen transportgruppe 4x4
krav vil da bli bestått førstehjelpsprøven og være medlem i Røde kors og selvsagt ha gyldig førerkort.
pluss kansje et tilleggskurs i offroadløype

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF