Gå til innhold



Foto

Omreg/Nedreg av -04 Tahoe


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
85 replies to this topic

#1 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 15 June 2011 - 13:20

Hei folkens.

Har nå trålet forumet opp og ned i mente, men finner ikke ut helt eksakt hva som er gjeldende lover/regler samt en fornuftig fremgangsmåte uten og måtte gå i tåka frem og tilbake mellom de forskjellige instanser.

Har en Tahoe -04 lett lastebil 3-seter og det jeg helt spesifikt lurer på er:

-Omregistrering til 5/6 seter. Dette har jeg forstått kan ordnes over disk på biltilsynet. Riktig?(Vil da få en personbilregistrert bil o/3,5t)
I så fall; Jeg har baksetene, og er det mye jobb for å få satt inn disse? Vet ikke om jeg har de bolter/skruer som er nødvendig, men dette bør skaffes lett. Ut med gitteret, inn med setene, betal omreg, fiks
ferdig?


-Nedregistrering til personbil u/3,5t. Det er her jobben/problemene starter?(samt avgiften selvsagt!!)
Må det gjøres noe fysisk med bilen?(Setebeltene må byttes har jeg skjønt) Holder det med at merket i førerdøra er på plass? Hvordan gjøres dette da i praksis ift biltilsynet?


Er det mulig og gjøre dette? Fikk nettopp mail fra Bergheim om at nedreg til varebil ikke var mulig. Det var dog ikke dette jeg spurte om, men jeg har foreløpig ikke fått noe videre svar på om dette også gjelder personbil 5/6 seter.

En praktisk enkel forklaring hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg med. Regner med uansett det blir et byråkrati-helvete når/om man setter i gang prosessen.


If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#2 Alexander

Alexander

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 15 June 2011 - 14:13

hei,

snakket akkurat med Vegvesenet om emnet.

Omreg:

Ta ut vegg, sett i bakseter. Beltene må være E merket eller FMVSS merket. Det skal låse når man nøkker i de når bilen står stille. Noen US produserte bilbelter låser bare når bilen er i bevegelse.

Bestill time, møt opp, betal 775,- i kontrollavgift. Nytt vognkort skrives ut. (husk å ta med både del 1 og del 2)

Hva gjelder nedreg fra lett lastebil til personbil fikk jeg beskjed om at det er bare å glemme. hullet er tettet. skulle gjerne likt å visst om dette er tilfellet. andre som har erfaringer på området kanskje?

Bilen min er en 2001 Suburban, registrert som lett lastebil, kombinert bil (5 seter), men blir i nærmeste fremtid omregistrert til lett lastebil, personbil (8 seter).

Alex



#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 15 June 2011 - 14:49

QUOTE(ilcapitano @ 15 Jun 2011, 14:20) <{POST_SNAPBACK}>
Hei folkens.

Har en Tahoe -04 lett lastebil 3-seter og det jeg helt spesifikt lurer på er:


-Nedregistrering til personbil u/3,5t. Det er her jobben/problemene starter?(samt avgiften selvsagt!!)
Må det gjøres noe fysisk med bilen?(Setebeltene må byttes har jeg skjønt) Holder det med at merket i førerdøra er på plass? Hvordan gjøres dette da i praksis ift biltilsynet?


Er det mulig og gjøre dette? Fikk nettopp mail fra Bergheim om at nedreg til varebil ikke var mulig. Det var dog ikke dette jeg spurte om, men jeg har foreløpig ikke fått noe videre svar på om dette også gjelder personbil 5/6 seter.


Beste du kan gjør er å dra til Biltilsynets kontrollhall og så går du inn å spør der
Mulig 04 Tahoe kan nedregges iht originalvektene fra produsent..
men det vil komme på en del ekstra avgift siden bilen ikke er 10år enda

Baksete tor jeg ikke noe problem siden det da evt hadde blitt statusendring til personbil over 3500kg
men forsatt ekstra avgift pga 3500kg

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 June 2011 - 17:31

blir ingen avgifter fra lett lastebil til varebil....
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#5 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 June 2011 - 09:19

QUOTE(svk @ 15 Jun 2011, 18:31) <{POST_SNAPBACK}>
blir ingen avgifter fra lett lastebil til varebil....


Nei, men det er tydeligvis heller ikke mulig og regge denne som varebil.
If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#6 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 June 2011 - 09:25

QUOTE(KapteinMike @ 15 Jun 2011, 15:49) <{POST_SNAPBACK}>
Beste du kan gjør er å dra til Biltilsynets kontrollhall og så går du inn å spør der
Mulig 04 Tahoe kan nedregges iht originalvektene fra produsent..
men det vil komme på en del ekstra avgift siden bilen ikke er 10år enda

Baksete tor jeg ikke noe problem siden det da evt hadde blitt statusendring til personbil over 3500kg
men forsatt ekstra avgift pga 3500kg


Ser ut som om du har rett i det du skriver. Dette er svaret jeg fikk fra Bergheim:

Bilen kan bygges om til 5/6 seter, men blir da klassifisert som personbil med totalvekt over 3500kg og vil gå under C1 (lettlastebil) i førerkort registeret, bomringer og EU-kontroller.

Men når jeg spurte om nedreg til under 3,5t fikk jeg dette svaret:

Bilen må bygges om, avgift må betales til Toll og avgiftsdirektoratet så kan bilen vises til biltilsynet.
Nei, det er ikke mulig å nedregistrere til u/3,5t.



Hva er det egentlig som er problemet med å registrere ned..? Er det bare regelverket som er firkantet?
If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#7 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 June 2011 - 09:28

QUOTE(Alexander @ 15 Jun 2011, 15:13) <{POST_SNAPBACK}>
hei,

snakket akkurat med Vegvesenet om emnet.

Omreg:

Ta ut vegg, sett i bakseter. Beltene må være E merket eller FMVSS merket. Det skal låse når man nøkker i de når bilen står stille. Noen US produserte bilbelter låser bare når bilen er i bevegelse.

Bestill time, møt opp, betal 775,- i kontrollavgift. Nytt vognkort skrives ut. (husk å ta med både del 1 og del 2)

Hva gjelder nedreg fra lett lastebil til personbil fikk jeg beskjed om at det er bare å glemme. hullet er tettet. skulle gjerne likt å visst om dette er tilfellet. andre som har erfaringer på området kanskje?

Bilen min er en 2001 Suburban, registrert som lett lastebil, kombinert bil (5 seter), men blir i nærmeste fremtid omregistrert til lett lastebil, personbil (8 seter).

Alex



Hva slags hull er det å tette..? Forstår ikke helt greia med det.
If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#8 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 17 June 2011 - 09:37

Spurte nettopp hva problemet var ang. nedregistrering, og fikk til svar at dette ikke er annet enn at vegdirektoratet ikke godkjenner papirene Bergheim skriver for nedregistrering.

Så da virker dette låst, uansett hva man måtte prøve på..

Edited by ilcapitano, 17 June 2011 - 09:38.

If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#9 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 21 June 2011 - 13:56

Det gutta hos bt sier er at eneste mulighet er papirer fra fabrikken på vekt, noe jeg foreløpig ikke har hørt om at noen har greid å fremskaffe, den dagen noen greier dette så er mye løst, frem til da får vi håpe på at Amcar vinner frem med sine krav.

Edited by blackdev, 22 June 2011 - 13:56.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#10 ilcapitano

ilcapitano

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 11:57

Sendte nettopp denne mailen til Vegvesenet, så skal jeg oppdatere nå svar kommer:

Hei.

Jeg trenger litt hjelp og forklaring til dette.

Har en Chevrolet Tahoe -04 klasse C1, og har nå et ønske om å gjøre denne om til 5/6 seter personbil u/3,5t

Iflg Bergheim er det ikke noe problem og gjøre den om til 5/6 seter, men og nedregistrere til u/3,5t er komplett umulig, da vegdirektoratet vistnok ikke godkjenner papirene som Bergheim utsteder. Hva er problemet, og hvorfor skal det da være slik?
Vet det på enkelte amerikanske modeller må byttes noen bladfjærer bak, men dette er ikke tilfelle på min bil, da det ikke er dette på bilen.

Er også masse emner om dette på offroad.no, men jeg klarer ikke bli klok da det ikke kommer noen entydige svar.

Dog fikk jeg nettopp dette til svar fra en bruker på nevnte forum:

"Det er en mulighet til for den som har pågangsmot og er stiv i us engelsk, bt godkjenner papirer fra produsent som beviser at bilen veier under 3500 i utgangspunktet, dette fikk jeg direkte fra gutta i kontrollhallen, de hadde mange henvendelser om dette pga Bergheims svartelisting i systemet."

Da er det tydeligvis et hull i "systemet" ,selv om jeg har store problemer med å fortstå hvorfor dette er et hull å tette, da det jo utvilsomt er en bil under 3,5t i sin originale form.

Jeg er villig til å gjøre det papirarbeidet som trengs, betale avgifter som må betales, for og kunne få dette til en familiebil som også kona kan kjøre.

Hadde satt meget stor pris på et svar fra dere.



If you can't beat'em. So fu**** try harder then!!

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 12:09

Takk for at du setter fokus på forumet hos biltilsynet.......

#12 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 14:01

QUOTE(ilcapitano @ 22 Jun 2011, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Sendte nettopp denne mailen til Vegvesenet, så skal jeg oppdatere nå svar kommer:

Dog fikk jeg nettopp dette til svar fra en bruker på nevnte forum:

"Det er en mulighet til for den som har pågangsmot og er stiv i us engelsk, bt godkjenner papirer fra produsent som beviser at bilen veier under 3500 i utgangspunktet, dette fikk jeg direkte fra gutta i kontrollhallen, de hadde mange henvendelser om dette pga Bergheims svartelisting i systemet."

Da er det tydeligvis et hull i "systemet" ,selv om jeg har store problemer med å fortstå hvorfor dette er et hull å tette, da det jo utvilsomt er en bil under 3,5t i sin originale form.

Jeg er villig til å gjøre det papirarbeidet som trengs, betale avgifter som må betales, for og kunne få dette til en familiebil som også kona kan kjøre.

Hadde satt meget stor pris på et svar fra dere.[/i]



Du kan vel ikke kopiere tekst fra et lukket forum for så å sende inn dette som begrunnelse til en offentlig etat.

Det er flere brukere her inne som jobber hos bt etter hva jeg forstår, men å benytte innlegg i forumet i en offentlig henvendelse syns jeg blir feil.

Ellers så er jeg enig i at det er flott at noen gidder å engasjere seg fortsatt, det er håp om at noen i direktoratet en gang tar til fornuft!

Edited by blackdev, 22 June 2011 - 18:15.

/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#13 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 15:21

Fant jo en drøss steder på nettet som sier hvor mye den bilen veier opprinelig, bare å google "tahoe Curb weight" så popper beviset frem.
Nå er ikke jeg eier av forumet her, men BT har vel hatt øynnene sine på dette forumet og andre forumer i mange år så å reffere til et intresse forum skader vel ikke så himla mye. Er vel bedre å sette pris på at noen forsatt gidder å prøve å gjøre noe for andre og seg selv i form av hendvennelser til paragraffrytterene i "staten i staten". Problemet med Bergheim er vel at de ikke er den offisielle importøren lenger i Norge av GM biler og da sier det seg vel selv at BT ikke godkjenner papirer fra dem heller, rett hendvendelsen til GM Norge, og hør hva Ople fantastene sier. Bergheim har forhandlerstatus bare på cadillac og hummer ser jeg.
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#14 Chevydieselpower

Chevydieselpower

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 393 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 21:08

det KUNNE vært gjort så enkelt som at du tok din bil, kjørte den på en vekt som bt eller annet godkjent organ hadde, fant ut hvor mye bilen veide, kjørte av igjen, og vips så visste du at bilen veide lite nok til å bli personbil og du fikk nytt vognkort etter en uke eller 2. Merkelig alt skal være så utrolig innviklet, tungrodd og vanskelig. Og rart vi ikke har en vekt her i landet som man kan kjøre en bil på........eller veeeeent nå litt!
Svartrøyk er tøft! Dieselpower!!! :P

#15 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 22 June 2011 - 21:33

QUOTE(Chevydieselpower @ 22 Jun 2011, 22:08) <{POST_SNAPBACK}>
Og rart vi ikke har en vekt her i landet som man kan kjøre en bil på........eller veeeeent nå litt!

HEHe
Har en mistanke om hvilken vekt du mener..SVV sin egen vekt på BT eller noe sånt

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#16 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 23 June 2011 - 06:44

QUOTE(KapteinMike @ 22 Jun 2011, 22:33) <{POST_SNAPBACK}>
HEHe
Har en mistanke om hvilken vekt du mener..SVV sin egen vekt på BT eller noe sånt


Men husk at vi selger vinkelslipere fritt i dette landet og det vet BT og de vil vel bare si at eieren har "letta" bilen sin 1000 kg på egenhånd og kan derfor ikke godkjenne den innmålte vekta. tongue.gif

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#17 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 23 June 2011 - 06:52

QUOTE(camarocab @ 23 Jun 2011, 07:44) <{POST_SNAPBACK}>
Men husk at vi selger vinkelslipere fritt i dette landet og det vet BT og de vil vel bare si at eieren har "letta" bilen sin 1000 kg på egenhånd og kan derfor ikke godkjenne den innmålte vekta. tongue.gif


Jepp og derfor må man ha papirene fra Importør eller Fabrikk

men er det noen som vet om bergheim fortsatt er hovedimportør eller om noen andre har fått agenturet?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#18 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 23 June 2011 - 08:22

QUOTE(KapteinMike @ 23 Jun 2011, 07:52) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp og derfor må man ha papirene fra Importør eller Fabrikk

men er det noen som vet om bergheim fortsatt er hovedimportør eller om noen andre har fått agenturet?


GM Norge altså OPel, er vel den offisielle importør, her er også en helt ny reportasje i amcar: http://amcar.no/page...&...331&Order=2

Bergheim selger nye Thahoer men står bare oppført som forhandler. Men det kan vel ikke være så vanskelig å bevise hva den bilen veier fra fabrikk, finns jo offisielle salgsbrosjyrer fra usa, det ble jo også regga noen personbiler av din model og da finnes jo papirene i det norske godkjennings register. har du prøv å kjøre en vin søk på chevrolet sine sider da kommer vel alle data opp på bilen. Det burde være mulig å hente ut det du trenger for dette.

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#19 Nightmare

Nightmare

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 24 June 2011 - 02:24

QUOTE(camarocab @ 23 Jun 2011, 09:22) <{POST_SNAPBACK}>
GM Norge altså OPel, er vel den offisielle importør, her er også en helt ny reportasje i amcar: http://amcar.no/page...&...331&Order=2

Bergheim selger nye Thahoer men står bare oppført som forhandler. Men det kan vel ikke være så vanskelig å bevise hva den bilen veier fra fabrikk, finns jo offisielle salgsbrosjyrer fra usa, det ble jo også regga noen personbiler av din model og da finnes jo papirene i det norske godkjennings register. har du prøv å kjøre en vin søk på chevrolet sine sider da kommer vel alle data opp på bilen. Det burde være mulig å hente ut det du trenger for dette.


Ringte biltilsynet angående denne problematikken og de sa at orginalt har den en type godkjenning. Etter den kom hit og fikk forhøyet vekt ble det en ny type godkjenning her i landet og det er her problemet ligger. Hjelper ikke å komme med en salgsbrosyre. Man må ha et eller annet papir som sier at ved første gangs registrering var feil og eller at man må gjøre en endring i forstilling eller fjærer som tåler mindre vekt enn de som sitter der nå tillater. Altså en svekkelse av bilens kjøre egenskaper. Hvordan vegdirktoratet kan leke med sikkerheten skjønner jeg ikke. Han sa også at det er en eu regel at biler skal registreres med støste tillate total vekt. Noen som har vet om en slik regel?
Har også ringt opel norge og de fra seg importen til cadillac norge a/s. Ringte dit og da kom jeg til et regnskaps firma så da ble det bergheim og de er som kjent ikke godkjente lenger. Hvorfor vet jeg ikke. Noen som vet?
Har også fått høre at det er flere titalls klage saker som også har gått helt opp til eu nivå og da snakker man.
Hvordan skal man få det til når bergheim ikke er godkjente lenger?

Jeg sitter også på en 04 tahoe og vurderer å betale avgiften i november for baksete. Det gidder jeg slettes ikke hvis det ikke går å få den ned regget. Jeg skjønner ikke at de ser dette. Går jo glipp av masse avgits kroner men det driter de sikkert i.
Arrgh knurr fres.........

Edited by Nightmare, 24 June 2011 - 02:28.


#20 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 24 June 2011 - 14:10

Hele denne suppa kan man takke Bergheim, Wagen, Ford, etc for.
Problemet er at de i en årrekke har tilpasset vektene på disse bilene slik at de skulle kunne registreres billigst mulig.

Når tollvesenet så sidestilte avgiftene på lastebil og varebil så begynte de plutselig å skrive dokumenter på at bilen allikevel var "lett".
Tollvesenet ble lei av hele denne triksinga og inndro alle autorisasjoner til å skrive ut slike papirer.....derfor kan man ikke få disse papirene lenger.

Edited by Roar, 24 June 2011 - 14:10.

Roar, Lightfoot Racing