Gå til innhold



Foto

En "ny" Lada i Tromsø


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
63 replies to this topic

#1 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 00:55

Som noen av dere har lest har jeg kjøpt diesel nivaen til kladang og kjørt den opp til Tromsø der jeg bor. Her ser dere et bilde av bilen etter den kom frem til "min" fjord.

forum.JPG

Etter mange timer i bilen på vei nordover og noen tanker (forundret over hvor mye man greier å tenke ut i konstant 100dB!) om hva man bør gjøre noe med først har jeg kommet frem til følgende to-do liste:

- Trenger ny speedometerveier (Demontert - bestilles på mandag)
- Det er for mye tomgang i styringa (man kan stramme noe - hvor og hva må jeg finne ut av!)
- Parkeringsbremsa fungerer ikke tilfredsstillende (igjen stramming - men i hvilken ende av kabeln?)
- Døren(e) (i hvert fall venstre) må skiftes, det vil gjøre bilen penere å se på og fjerne mye av rusten som er på bilen (Noen som ikke trenger sine dører lenger? tongue.gif)
- Rustbehandling ellers (hvor kjøper man bra midler? biltema har jeg prøvd tidliger og forkastet!)

Ting jeg ellers kan finne på å gjøre er:

- Ordne relais slik at lysene går på når man starter bilen (Koblingssjema anyone? Parkeringslyktene går på med tenninga, er det standard eller hjemmelaget?)
- Skifte til bedre radio + høtalere (Har radio og høytalere - det skal jeg få til! smile.gif)
- Ordne opp i ekstralyskablene. Noe er ikke som det skal være der (biltemakabler ...)
- Hengerfeste montering (Noen som ikke trenger hengerfestet sit lenger? tongue.gif)

Hvis dere har input til noe av det jeg skal gå igang med må dere komme med alt dere har (linker som forklarer hvordan man gjører ting osv. skal endevende forumet en gang til! wink.gif), ellers hørere jeg også gjerne fra et eventuelt miljø her i Tromsø som driver med slike eller lignende biler. Alltid mye morsomere når man kan snakke sammen med andre og kan få andre som har mer erfaring til å se på ting og komme med input.

Selv har jeg kun erfaring fra vedlikehold av en gammel toyota og da spesiellt elektriske problemstillinger og en forgasser som jeg aldrig ble klok på. Skal bli morsomt å ha en helt annerledes bil å skru på!

Edited by stekus, 21 September 2011 - 18:57.


#2 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 01:12

der husket jeg en ting til: var ikke verktøysett i bilen, hadde vært fint å ha! Får man kjøpt det som set en plass eller må man begynne å sammle in verktøy av alle slag fra alle retninger?

#3 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 08:51

Hvis du med "lignende biler" mener offroadbiler generellt er nok Tromsø Land Rover Klubb veien å gå. De fleste som er aktive i miljøet i Tromsø er medlemmer der, og det finnes massevis av kunnskap om offroadbiler der selv om det i utgangspunktet var tenkt som en Landy-klubb.

#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 15:03

Æ trur at æ har et gammelt hengerfeste ligganes å sleng om du vil ha. Æ har også et komplett turbokit tell motorn din også biggrin.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#5 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 17:30

Takk for tipset om TLRK. Ikke mye å finne på den hjemmesiden, men har registrert meg der å venter med spenning på hva jeg finner når registreringen er godtatt.

Har lest om turbokiten din AMan, men jeg vil gjerne få unnagjort alt det andre først. Samtidigt blir det vel enklere med transport å sende hengerfeste og turbo samtidigt, o har man hengerfeste må man jo nesten ha turbo så det ikke sier stopp i første bakken! tongue.gif


Fant noen ting til jeg må gjøre: Viftereima skal strammes, lager litt lyder i starten. Og så lurer jeg veldigt på det her med girkasse og clutch. Hvis jeg slipper clutchen uten å ha lagt i gir blir det lyd der. Er det bare å ignorere det eller er det førvarslet til større problemer?


#6 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 18:48

Det meste i TLRK foregår enten på treffene i Setermoen, torsdagskaffen på Pyramiden den første torsdagen hver måned, hjemme i garasjene hos folk eller via maillisten cool.gif

Mye trivelig folk i klubben, så det er vel verdt å bli kjent med "gjengen" smile.gif

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 20:30

Må ikke ha turbo for å dra henger, samtidig blir niva aldri noen go bil å dra henge me tongue.gif

Alt av deler ligger nå her, så er bare å rope ut smile.gif

Den lyden du hører er nokk utløserlageret eller kanskje litt dårlig lager i kubben. Ikke no spesiellt å bry seg om før du evt skal bytte clutch på bilen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 21:27

har ikke kjøpt bilen for å dra henger, men jeg mener at en bil uten hengerfeste ikke er komplett. rett som det er har man noe man må frakte på henger ... vi får ta en diskussjon om delene på pm! wink.gif

Siden kladang sier at han skifta clutch i vinter håper jeg at det blir å gå lang tid før jeg må gjøre nokka med clutchen! rolleyes.gif

Har brukt dagen til litt forskjelligt - mest gjøre meg meir kjent med diverse problemer. huh.gif

Tror jeg fikk strammet viftereima litt til, selv om det ikke var mye igen å gå på. Tiden får vise om det var nok.

Har strammet håndbremsveiern uten å oppnå ønsket effekt. På bilde ser dere hvor jeg skrudde. De to muttrene er ca 1cm lenger frem nå, det går tyngre å dra i håndbrekke, men bilen står ikke i bakken. Da er vel bremsene brukt opp? Hvilke deler trengs og hvor får man di billigst?

brems.JPG

Så var det styringa. Av de to skruene som er oppe på må vel en av dem være den som skal strammes (håper jeg). Prøvde meg på den store som man kan skru på med skrujern og fastnøkkel. Ikke lett å komme til men prøvde å løsne muttern for så å skru in med skrujern og stramme muttern igen. Var det rett? Mener det ble litt bedre, men kan hende ønsketenkinga bedrar meg!?

styring.JPG

kladang hvis du leser her: håper at jeg snart hålder den tyske verkstedsboka i hendene!

#9 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 19 June 2011 - 22:08

er vel disse som er slitt i bremsene? blir det riktigt å bestille dem? http://cgi.ebay.de/B...=item2311a32d02

#10 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 08:37

QUOTE(stekus @ 19 Jun 2011, 23:08) <{POST_SNAPBACK}>
er vel disse som er slitt i bremsene? blir det riktigt å bestille dem? http://cgi.ebay.de/B...=item2311a32d02



Jepp det er de som er riktig dersom bremse bånda bak er utslitt. Dersom du har bra bremser bak når du bremser me pedalen, er ikke bremsene bak utslitt. Da er det heller justering på den strammeskruen eller bytting av fremre eller bakre wier.

Mener du skal justere bremsa til 3-4 klikk for at den skal fungere optimalt.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#11 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 11:11

Muligens et dummt spørsmål, men hvordan skal jeg vite at jeg har bremser bak når jeg bremser med pedalene? Har ikke merkt noe spesiellt dårlig effekt når jeg bremser. Har justert til ca 3-4 klikk og kjenner at det er mye mer motstand når jeg drar i spaken, men som sagt så står ikke bilen i ro når underlaget heller.

#12 finnarne

finnarne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 12:27

QUOTE(stekus @ 19 Jun 2011, 01:55) <{POST_SNAPBACK}>
...
- Ordne relais slik at lysene går på når man starter bilen (Koblingssjema anyone? Parkeringslyktene går på med tenninga, er det standard eller hjemmelaget?)

Denne beskrivelse/tegningen som jeg fant på http://www.jorgen.tr...en/kjorelys.htm er fin.


#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 12:42

QUOTE(stekus @ 20 Jun 2011, 12:11) <{POST_SNAPBACK}>
Muligens et dummt spørsmål, men hvordan skal jeg vite at jeg har bremser bak når jeg bremser med pedalene? Har ikke merkt noe spesiellt dårlig effekt når jeg bremser. Har justert til ca 3-4 klikk og kjenner at det er mye mer motstand når jeg drar i spaken, men som sagt så står ikke bilen i ro når underlaget heller.



Som regel er lastreguleringsventilen på niva helt mulig å få justert rett, om den i det hele tatt fungere. På min fører dette til at bakhjula låser før framhjula, uansett hvordan du bremser. Å få handbrekke til å fungere 100% hele tida er også litt uvanlig på niva tongue.gif Enkleste du gjør er vel å ta av trommlene bak å se hvor mye bånda faktisk er slitt smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 13:43

nei, nei, nei. du må ikke komme med forslag om en ny del som det kan være noe galt med hver gang du svarer AMan! tongue.gif Hva har lastreguleringsventilen med håndbrekket å gjøre? Trenger man noe spesialverktøy for å få av trommlene?

#15 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 15:01

QUOTE(stekus @ 20 Jun 2011, 13:43) <{POST_SNAPBACK}>
nei, nei, nei. du må ikke komme med forslag om en ny del som det kan være noe galt med hver gang du svarer AMan! tongue.gif Hva har lastreguleringsventilen med håndbrekket å gjøre? Trenger man noe spesialverktøy for å få av trommlene?



Det har ingenteng med handbrekke å gjør overhode. Men min niva å veldig mange andre sine niva lås alltid bakhjulan før framhjulan. Så om din ikke gjør det kan det jo tyd på to teng, 1 at du FAKTISK har en lastreguleringsventil som funka, eller at du faktisk har utslitte bremseband.

Du treng ikke no spesialverktøy før å ta av trommlan. bare ta av hjulet. å skru ut de 2 m8 boltna som hold den på plass å sett dem inn i de 2 ledige hollan. å gjen dem pent å førsiktig inn. Veldig lurt å smør godt me olje eller til nød 556. Å så kan du opplev at trommelen heng litt rundt navet, og i bandan, men da må du bare bank litt førsiktig så kommer den sikkert.


Generellt sett så e det lite på en niva du ikke kan skru i fra kværander me 2 13mm fastnøkkla tongue.gif Å spesialvertøy e stor hammer/lita slegge. Å så et 160 slanngeklemme om du ska ta av gummismultringen.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#16 REMI suburban

REMI suburban

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 20 June 2011 - 16:31

QUOTE(stekus @ 19 Jun 2011, 01:55) <{POST_SNAPBACK}>
Som noen av dere har lest har jeg kjøpt diesel nivaen til kladang og kjørt den opp til Tromsø der jeg bor. Her ser dere et bilde av bilen etter den kom frem til "min" fjord.

forum.JPG

Etter mange timer i bilen på vei nordover og noen tanker (forundret over hvor mye man greier å tenke ut i konstant 100dB!) om hva man bør gjøre noe med først har jeg kommet frem til følgende to-do liste:

- Trenger ny speedometerveier (Demontert - bestilles på mandag)
- Det er for mye tomgang i styringa (man kan stramme noe - hvor og hva må jeg finne ut av!)
- Parkeringsbremsa fungerer ikke tilfredsstillende (igjen stramming - men i hvilken ende av kabeln?)
- Døren(e) (i hvert fall venstre) må skiftes, det vil gjøre bilen penere å se på og fjerne mye av rusten som er på bilen (Noen som ikke trenger sine dører lenger? tongue.gif)
- Rustbehandling ellers (hvor kjøper man bra midler? biltema har jeg prøvd tidliger og forkastet!)

Ting jeg ellers kan finne på å gjøre er:

- Ordne relais slik at lysene går på når man starter bilen (Koblingssjema anyone? Parkeringslyktene går på med tenninga, er det standard eller hjemmelaget?)
- Skifte til bedre radio + høtalere (Har radio og høytalere - det skal jeg få til! smile.gif)
- Ordne opp i ekstralyskablene. Noe er ikke som det skal være der (biltemakabler ...)
- Hengerfeste montering (Noen som ikke trenger hengerfestet sit lenger? tongue.gif)
- Turbo (har lyst men mener at mye av det andre må gjøres først, kommer tilbake til det når to-do lista har minka betydligt)

Hvis dere har input til noe av det jeg skal gå igang med må dere komme med alt dere har (linker som forklarer hvordan man gjører ting osv. skal endevende forumet en gang til! wink.gif), ellers hørere jeg også gjerne fra et eventuelt miljø her i Tromsø som driver med slike eller lignende biler. Alltid mye morsomere når man kan snakke sammen med andre og kan få andre som har mer erfaring til å se på ting og komme med input.

Selv har jeg kun erfaring fra vedlikehold av en gammel toyota og da spesiellt elektriske problemstillinger og en forgasser som jeg aldrig ble klok på. Skal bli morsomt å ha en helt annerledes bil å skru på!



Hei har dellebil i sørreisa . En del nye bremse deler ,har også 15 toms felger mange 16 toms
Ring på 41512045 det er mer og fortele shiftyninja.gif

#17 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 21 June 2011 - 12:10

QUOTE(AMan @ 20 Jun 2011, 16:01) <{POST_SNAPBACK}>
Det har ingenteng med handbrekke å gjør overhode. Men min niva å veldig mange andre sine niva lås alltid bakhjulan før framhjulan. Så om din ikke gjør det kan det jo tyd på to teng, 1 at du FAKTISK har en lastreguleringsventil som funka, eller at du faktisk har utslitte bremseband.


Kladang sa at han hadde fikset lastreguleringsventilen ... da bortfaller vel den måten å prøve det på.

QUOTE(AMan @ 20 Jun 2011, 16:01) <{POST_SNAPBACK}>
Du treng ikke no spesialverktøy før å ta av trommlan. bare ta av hjulet. å skru ut de 2 m8 boltna som hold den på plass å sett dem inn i de 2 ledige hollan. å gjen dem pent å førsiktig inn. Veldig lurt å smør godt me olje eller til nød 556. Å så kan du opplev at trommelen heng litt rundt navet, og i bandan, men da må du bare bank litt førsiktig så kommer den sikkert.


Prøvde det, resulterte i BIG FAIL! Nå er gjengene i de to ledige hollan slitt + en bolt ødelagt! huh.gif Hvordan får jeg den av nå? Prøvde å banke den av bakfra men det hjalp lite. Tipper jeg må få gjenget opp større gjenger i de ledige hollan o prøve med større bolter?

QUOTE(REMI suburban @ 20 Jun 2011, 17:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hei har dellebil i sørreisa . En del nye bremse deler ,har også 15 toms felger mange 16 toms
Ring på 41512045 det er mer og fortele shiftyninja.gif


Takk for tilbydet, er på vei ut på feltarbeid så jeg har ikke tid nå, men når jeg kommer tilbake (1-2 uker?) hører du fra meg!

#18 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 21 June 2011 - 13:30

QUOTE(stekus @ 21 Jun 2011, 12:10) <{POST_SNAPBACK}>
Kladang sa at han hadde fikset lastreguleringsventilen ... da bortfaller vel den måten å prøve det på.



Prøvde det, resulterte i BIG FAIL! Nå er gjengene i de to ledige hollan slitt + en bolt ødelagt! huh.gif Hvordan får jeg den av nå? Prøvde å banke den av bakfra men det hjalp lite. Tipper jeg må få gjenget opp større gjenger i de ledige hollan o prøve med større bolter?



Tja om lastreguleringsventilen funka å du har normale bremsa bak, Så e wiern feil. har du ikke orntlige bremsa bak så e vel skoan slitt.


Når det gjeld de tromlan du har reve gjengan i: BRØTTHEST tongue.gif

Trur ikke du klar å gjeng opp uten å ha av trommelen først.

Lada sine bremsetromla e som du sekkert har merka laga av auminium, kor langt nede i vodka fylla de va når de fant på no så IDIOTISK ana æ ikke, men vi må bare lev me det.

Men om du allerede har ldelagt gjengan så e det en par andre teng du kan prøv.

Først så hekta du av heile wiern tell handbrekke, sånn at du e sekker på at det e absolutt null spenn i den som påvikra bremseskoan (bremsekoan kan heng litt i trommlan, spesiellt om trommlan e litt slitt)

Så jekka du opp bilen tar av hjulet, å dreia trommelen litt frem å tell bake å kjenn at den går lett, da e du sekker på at skoan har løysna skikkelig. (igjen, hen skoan fast i trommlan får du dem ikke av!)

Så tar du en sivertbrenner eller tillsvaranes å så varma du godt rundt navhullet på bremsetrommelen å litt rundt trommelen sånn at aluen utvida sæ, å du får løsna litt rust.

Så har du egentlig ikke no anna valg en å prøv å kakk dæ førsiktig av, evt bruk en tasj, men da sku du hellst hatt en 3 eller fleire arman tasj, da en 2 arma bare knekk bita av tromlan. Eller aller helst Lada spesialtool et eller anna nummer. Men det har de færreste.


Egentlig så e det rart at du sku vær plaga me å få av trommlan sia æ mein tidligeere eier har kjør en del me bilen å sekkert har hatt dem av en eller anna gang.

har vært borti ekstremtilfella på en delebil som har stådd bak en fjøs i 10 år, dær va det ikke no anna rå en å ta storslegga å knus heile trommelen. Men dette ska ikke vær nødvendig på din bil. Sku du end opp me å ødelegg en trommel, så trur æ at æ har no sånnt ligganes å sleng i garagen.

Løkke tell smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#19 Flybynight

Flybynight

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 26 June 2011 - 11:45

QUOTE(stekus @ 19 Jun 2011, 01:55) <{POST_SNAPBACK}>
Som noen av dere har lest har jeg kjøpt diesel nivaen til kladang og kjørt den opp til Tromsø der jeg bor. Her ser dere et bilde av bilen etter den kom frem til "min" fjord.

forum.JPG

Etter mange timer i bilen på vei nordover og noen tanker (forundret over hvor mye man greier å tenke ut i konstant 100dB!) om hva man bør gjøre noe med først har jeg kommet frem til følgende to-do liste:

- Trenger ny speedometerveier (Demontert - bestilles på mandag)
- Det er for mye tomgang i styringa (man kan stramme noe - hvor og hva må jeg finne ut av!)
- Parkeringsbremsa fungerer ikke tilfredsstillende (igjen stramming - men i hvilken ende av kabeln?)
- Døren(e) (i hvert fall venstre) må skiftes, det vil gjøre bilen penere å se på og fjerne mye av rusten som er på bilen (Noen som ikke trenger sine dører lenger? tongue.gif)
- Rustbehandling ellers (hvor kjøper man bra midler? biltema har jeg prøvd tidliger og forkastet!)

Ting jeg ellers kan finne på å gjøre er:

- Ordne relais slik at lysene går på når man starter bilen (Koblingssjema anyone? Parkeringslyktene går på med tenninga, er det standard eller hjemmelaget?)
- Skifte til bedre radio + høtalere (Har radio og høytalere - det skal jeg få til! smile.gif)
- Ordne opp i ekstralyskablene. Noe er ikke som det skal være der (biltemakabler ...)
- Hengerfeste montering (Noen som ikke trenger hengerfestet sit lenger? tongue.gif)
- Turbo (har lyst men mener at mye av det andre må gjøres først, kommer tilbake til det når to-do lista har minka betydligt)

Hvis dere har input til noe av det jeg skal gå igang med må dere komme med alt dere har (linker som forklarer hvordan man gjører ting osv. skal endevende forumet en gang til! wink.gif), ellers hørere jeg også gjerne fra et eventuelt miljø her i Tromsø som driver med slike eller lignende biler. Alltid mye morsomere når man kan snakke sammen med andre og kan få andre som har mer erfaring til å se på ting og komme med input.

Selv har jeg kun erfaring fra vedlikehold av en gammel toyota og da spesiellt elektriske problemstillinger og en forgasser som jeg aldrig ble klok på. Skal bli morsomt å ha en helt annerledes bil å skru på!


King OFF The Road

#20 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 26 June 2011 - 16:16

Hvor i tromsø holder du til?