Gå til innhold



Foto

En "ny" Lada i Tromsø


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
63 replies to this topic

#41 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 19:36

kjørte en litt lengre tur idag - det er faktiskt mindre lyd i bilen nå! biggrin.gif Andre har eu-kontroll dekk, kanskje jeg ender opp med et eu-kontroll eksosanlegg!? wink.gif

#42 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 10 August 2011 - 22:50

Har ikke skrevet så mye i det siste. Blitt lit lite tid til bilen. Multer må plukkes og rev, kråker (siden idag) ravn må jaktes.

Har likevel fått ordner ekstralysene. Var som jeg tenkte ikke særligt godt lagte kabler. Nå gir 2x100W i Hella 3000 godt lys på veiene! biggrin.gif

Hadde gjerne laget litt rustflekker men har fortsatt ikke greid å bestemme meg for hvordan. Noen som vet om en som driver med sandblåsing i Tromsø? Har kommet frem til at jeg egentlig bør sandblåse men jeg er skeptisk til å ta meg råd til det - helt uten å vite hva det egentlig koster!

Har forresten vært nødt til å stramme styringa litt til! Ikke sikker på om det ikke ble nok sist eller om det alrede har blitt værre igen. Fant ut at 1kr mynt er det perfekte verktøyet for å stramme den indre skruen når man har løsnet på muttern!

Edited by stekus, 10 August 2011 - 23:35.


#43 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 19 August 2011 - 13:58

QUOTE(stekus @ 10 Aug 2011, 23:50) <{POST_SNAPBACK}>
Har ikke skrevet så mye i det siste. Blitt lit lite tid til bilen. Multer må plukkes og rev, kråker (siden idag) ravn må jaktes.

Har likevel fått ordner ekstralysene. Var som jeg tenkte ikke særligt godt lagte kabler. Nå gir 2x100W i Hella 3000 godt lys på veiene! biggrin.gif

Hadde gjerne laget litt rustflekker men har fortsatt ikke greid å bestemme meg for hvordan. Noen som vet om en som driver med sandblåsing i Tromsø? Har kommet frem til at jeg egentlig bør sandblåse men jeg er skeptisk til å ta meg råd til det - helt uten å vite hva det egentlig koster!

Har forresten vært nødt til å stramme styringa litt til! Ikke sikker på om det ikke ble nok sist eller om det alrede har blitt værre igen. Fant ut at 1kr mynt er det perfekte verktøyet for å stramme den indre skruen når man har løsnet på muttern!



E det du som bruke å være en del innom bilxtra i byen? Har sett en Niva ståanes hær utførr nån ganga smile.gif

#44 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 22 August 2011 - 20:42

ja - har vært innom der fordi jeg ikke visste lakkcoden til bilen (den står ikke der den skal stå ifølge instruksjonsboka). fikk låne en sån oversikt med masse farger. Blev jo selvfølgelig ikke rett farge likevel men nå er der iaf noen rustflekker færre på bilen. håper brunoxen sørger for at det forblir sån i en tid fremover ...

#45 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 22 August 2011 - 22:54

QUOTE(stekus @ 22 Aug 2011, 21:42) <{POST_SNAPBACK}>
ja - har vært innom der fordi jeg ikke visste lakkcoden til bilen (den står ikke der den skal stå ifølge instruksjonsboka). fikk låne en sån oversikt med masse farger. Blev jo selvfølgelig ikke rett farge likevel men nå er der iaf noen rustflekker færre på bilen. håper brunoxen sørger for at det forblir sån i en tid fremover ...


Brunox.... tja tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#46 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 23 August 2011 - 08:38

tok det som var enklest å få tak i etter å ha lest om mye forskjelligt på nett. får håpe det hålder litt i hvert fall ...

#47 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 August 2011 - 11:57

QUOTE(stekus @ 23 Aug 2011, 08:38) <{POST_SNAPBACK}>
tok det som var enklest å få tak i etter å ha lest om mye forskjelligt på nett. får håpe det hålder litt i hvert fall ...




Joda det hold nokk ei stund, men mi erfaring me vidundermiddel som du spraya rett på rust e at dem e veldig dårlig i forhold tell å slip reint før så å grunn over me orntlig grunning.

Min bil har svart tecktyl til midt opp på døran biggrin.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#48 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 23 August 2011 - 12:33

det er nærmest å anse som nødløsning da jeg ikke gidder å kjøre rundt med eller reparere rustflekker i vinter. den dagen jeg får god råd kan jeg tenke over nå penere / mer langvarigt! burde vel kanskje ha noe på understellet og men det venter jeg med till september da jag får nye støtdempere o vil bytte håndbrekkveiern uten at alt er klissete! wink.gif

stopper tectyl rust (noen småflekker der under også) eller er det bedre å spraye på litt brunox eller noe først? kor får man kjøpt god tectyl (naboen er ikke fornøyd med biltema)?

ang. turbo: siden veivesnet vel krever sterkere bremser for å godkjenne turbo, kan dettan være veien å gå? http://www.ladaworld...;products_id=38

#49 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 August 2011 - 15:12

QUOTE(stekus @ 23 Aug 2011, 12:33) <{POST_SNAPBACK}>
det er nærmest å anse som nødløsning da jeg ikke gidder å kjøre rundt med eller reparere rustflekker i vinter. den dagen jeg får god råd kan jeg tenke over nå penere / mer langvarigt! burde vel kanskje ha noe på understellet og men det venter jeg med till september da jag får nye støtdempere o vil bytte håndbrekkveiern uten at alt er klissete! wink.gif

stopper tectyl rust (noen småflekker der under også) eller er det bedre å spraye på litt brunox eller noe først? kor får man kjøpt god tectyl (naboen er ikke fornøyd med biltema)?

ang. turbo: siden veivesnet vel krever sterkere bremser for å godkjenne turbo, kan dettan være veien å gå? http://www.ladaworld...;products_id=38



Det e solgt Niva me turbo, den har sammme bremsa som alle andre niva. Niva har veldig bra bremsa. Desverre e dem aldri solgt i norge. Men det e godkjent bensin niva me turbo å orginale bremsa. Men å få BT tell å førstå dette, e en anna sak.

Bruka det som Mekonomen selg, stoppa å stoppa.... har nu holdt tell nu smile.gif

Æ ser ingen grunn tell å bytt tell skiva bak.

Edited by AMan, 23 August 2011 - 15:13.

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#50 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 24 August 2011 - 23:24

har fått høre at de med turbo som har blitt levert har kun hat 75 hester (i italia) og at de derfor ikke trengte bedre bremser!? vet du om et har blitt levert biler med 90 hester også?

#51 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 24 August 2011 - 23:38

QUOTE(stekus @ 25 Aug 2011, 00:24) <{POST_SNAPBACK}>
har fått høre at de med turbo som har blitt levert har kun hat 75 hester (i italia) og at de derfor ikke trengte bedre bremser!? vet du om et har blitt levert biler med 90 hester også?



Nja, det kan nokk stem, at det orginal turbo motor i Niva, vell å merke PSA orginal motor va uten IC å da bare 75 hesta. Men det e ikke eineste motoralternativet med diesel. Men det spella førsåvidt ingen rolle sia dem aldri har vært solgt i norge. Men det e godkjennt Niva i norge me Fiat turbo bensiner. Va en bruker her på forumet.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#52 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 17:20

Si meg - regner det ikke i Russland?

Får vann in gjennom vifte og ventilasjonsåpningene bak på sidene samt hvis jeg åpner bagasjerommet renner det vann in fra bagasjeluka også! sad.gif

Noen gode forslag hva man gjør med slikt?

#53 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 21:19

QUOTE(stekus @ 28 Aug 2011, 18:20) <{POST_SNAPBACK}>
Si meg - regner det ikke i Russland?

Får vann in gjennom vifte og ventilasjonsåpningene bak på sidene samt hvis jeg åpner bagasjerommet renner det vann in fra bagasjeluka også! sad.gif

Noen gode forslag hva man gjør med slikt?



Hehe.

Æ får bare sny inn gjennom varmeapparate. Trur du må sjekk at det ikke ligg no løv å drit i drens hulle før den boksen som tar inn lufta.

Renn vannet ut av bakluka eller inn igjenom pakninga??

Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#54 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 01:16

Når luka e helt åpen renner det av luka og passerer pakkning osv i fritt fall før det lander i bagasjrommet! Bare ytterst på luka (høyre og venstre side av bilen). Midt på luka treffer det pakkning / tak og renner dit det skall.

Idag hadde jeg parkert litt skeivt, da kom det en bekk in gjennom lufteåpninga bak på høyre og ut i bagasjerommet. Ser for meg at det blir en våt høst det bak i bagasjerommet hvis jeg ikke finner en løsning på det her. sad.gif

#55 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 07:20

QUOTE(stekus @ 29 Aug 2011, 01:16) <{POST_SNAPBACK}>
Når luka e helt åpen renner det av luka og passerer pakkning osv i fritt fall før det lander i bagasjrommet! Bare ytterst på luka (høyre og venstre side av bilen). Midt på luka treffer det pakkning / tak og renner dit det skall.

Idag hadde jeg parkert litt skeivt, da kom det en bekk in gjennom lufteåpninga bak på høyre og ut i bagasjerommet. Ser for meg at det blir en våt høst det bak i bagasjerommet hvis jeg ikke finner en løsning på det her. sad.gif



Åja det kommer inn vann i luftspaltan inne i bilen bak?? Æ har ikke interiør bak i min bil, så æ veit ikke heilt kordan panelan ser ut bak. Men i alle fall så e det non små plast eller gummi flappa som ligg inni dær. E ikke uvanlig at det kommer litt fukt inn. Men at det renn vann ut av dem når du parker skeift høres litt rart ut sia de e så langt opp. Du får ta av panelan bake å se om du hr mye vann. På min bil hadde æ et hull rett under nedkant av takrenna bak. Sveise feil fra da bilen va ny, hulle va lakert. Du får kjøpt eller kan lag nån små scoop før å sett over luftespaltan bak på bilen, å på luftespalta i Panseret. Æ har tapa igjen mine luftespalta bak tongue.gif

At det renn vannn fra bakluka når den e åpen e vel heller ikke heilt uvanlig, hverken før niva eller andre bila. Saaben æ har gjør også dette, Jeepen æ hadde før nån år sia va likens.


En niva e ikke heilt hermetisk tett sånn som andre bila e, dette kommer av at russisk gummi e veldig hard å dårlig, pakninga å gjennomføringa kan desverre fort beynn å lekk.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#56 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 04 September 2011 - 23:53

lurer på kor lang tid det vil ta før jeg ikke får stengt vinduet i førerdøra. lager fine skurrelyder på vei opp, ikke konstant men noen plasser. mens det skurrer går ikke vinduet oppover. vil jeg snart oppleve den dagen jeg ikke får vinduet helt opp? (har hatt vinduet helt nede og opp igen noen få ganger) eller er det bare en uvesentlig ting som ikke vil bli værre? muligens noe man lett kan fikse hvis man gidder å ta av forkledninga på døra?

#57 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 21 September 2011 - 18:54

Da har det skjedd en del nytt igjen: Har skiftet støtdempere til Kayaba Ultra SR, syns bilen tar ujevnheter mye bedre nå. Dessuten har jeg skifta håndbrekkveier. Morsomt med en bil der man kan gjøre nesten alt selv! Har også montert luftinntak på panseret slik at regn ikke finner veien inn gjennom ventilasjon!

Har fått de nye lyktene som jeg skal sette på bilen, men sliter litt med å få løs ringene fra de gamle lyktene! sad.gif
Har også fått på plass delebil (1600) som skal demonteres. Noen som trenger deler som ikke passer på min Diesel? Når jeg har tatt delene jeg har bruk for kjøres den til høggern!

Har dessuten klart å kjøre på en stubbe i skogen! rolleyes.gif Må nok sveise / bøye litt foran på karosseriet for å få det halvveis pent igjen! cool.gif

En annen ting er viftene som ikke vil starte når motorn blir varm, men det skal jeg snart finne ut av. Skjer kun når jeg kjører i lavgir i en lengre periode. Tror det er dårlig kontakt på temperaturfølern ...

#58 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 21 September 2011 - 19:04

QUOTE(stekus @ 21 Sep 2011, 19:54) <{POST_SNAPBACK}>
Da har det skjedd en del nytt igjen: Har skiftet støtdempere til Kayaba Ultra SR, syns bilen tar ujevnheter mye bedre nå. Dessuten har jeg skifta håndbrekkveier. Morsomt med en bil der man kan gjøre nesten alt selv! Har også montert luftinntak på panseret slik at regn ikke finner veien inn gjennom ventilasjon!

Har fått de nye lyktene som jeg skal sette på bilen, men sliter litt med å få løs ringene fra de gamle lyktene! sad.gif
Har også fått på plass delebil (1600) som skal demonteres. Noen som trenger deler som ikke passer på min Diesel? Når jeg har tatt delene jeg har bruk for kjøres den til høggern!

Har dessuten klart å kjøre på en stubbe i skogen! rolleyes.gif Må nok sveise / bøye litt foran på karosseriet for å få det halvveis pent igjen! cool.gif

En annen ting er viftene som ikke vil starte når motorn blir varm, men det skal jeg snart finne ut av. Skjer kun når jeg kjører i lavgir i en lengre periode. Tror det er dårlig kontakt på temperaturfølern ...



Dårlig kontakt på temperaturføleren e nokk veldig normalt, Bare å legg det på en bryter me en gang.

Har du orginale 3.9 diffa i din diesel, så burde du bytt tell dem som står på 1600en, e det 4 trinnskasse har du jo kanskje tell å me 4.3 diffa inni den.

Æ har enda ikke fått pakka de delan du sku ha hoss mæ sad.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#59 stekus

stekus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 213 Innlegg:

Posted 09 October 2011 - 20:22

Kan det være noe galt med turtallvisern? Rett som det er viser den 1600rpm i tomgang men jeg syns ikke at det høres ut som om motorn går raskere en vanligt. Står helt i ro da og når jeg tråkker på bremsen går turtallet ned i 1300rpm. Noen som har en forklaring til det?

Dessuten viser turtallmålern at rpm går opp i flere mange 1000rpm hvis jeg kjører opp en bakke i 3. gir med høy rpm og slår på langlys. hopper helt til enden av skalaen og tilbake i det øyeblikket. Derfor jeg lurer på om den finner på andre rare ting og.

Har tenkt litt på den sveisen (frem høyre front mot høyre side av bil) jeg ødela med stubben i skogen. Kanskje ikke trenger å sveise i det hele tatt. Bare bruke nagler? Men må jo fikse rusten som er der først. Noen god idee hva jeg bør smøre mellom der før jeg nagler sammen?

#60 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 11:50

Tror kanskje du har feil med dynamoen. Enten slitte børster eller anker (eller begge) eller ei diode bruk som ikke fungerer helt som den skal. Har dårlig dynamo på min, å da funker ikke turtellern orntlig før ladinga har stabilisert seg. Turtellern går på dynamoen på 1.9D
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!