Gå til innhold



Foto

Fra kombinertbil til personbil over 3,5t Excursion


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 Stangesokning

Stangesokning

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 09:01

Lurer litt på denne siden jeg har tenkt meg inn med min i nærmeste fremtid. Bil er Ford excursion 7,3 2001 modell.

Har en kamerat som hadde bilen sin inne på biltilsynet for og gjøre den om til personbil (M1) over 3500kg. Dette gikk ikke uten at det ble byttet til E-merkede seler. Dem henviste paragraf 16.5 punkt 1. Dro derifra med en mangellapp i handa.

§ 16-5. Alternativ standard
1. Adgangen til førstegangsregistrering av bil med bilbelter etter alternativ standard gjelder ikke for bil gruppe M1.
2. Ved typegodkjenning og enkeltgodkjenning kan, på sitteplasser der denne forskrift krever E- eller e-godkjente bilbelter og festepunkter, alternativt godtas belter og fester godkjent etter FMVSS (Federal Motor Vehicle Safety Standards) 209 og 210. Beltene skal være av type som fastsatt i denne forskrift, og det er videre en forutsetning at beltene har dobbel låsemekanisme, dvs. at de låses både ved g-påvirkning på rullen og ved raskt uttrekk.

Slik jeg ser det så går denne inn under punkt 2. Og jeg vet at det er flere av disse bilene som allerede er gjort om til M1 uten å bytte seler. (er vel det samme med Chevrolet?) Står på de originale selene at dem dekker FMVSS standardene. Leser gjennom hele paragraf 16 og det virker for meg at de fleste av disse reglene gjelder for biler inntil 3500kg.

Så hvis noen her inne har gjort dette og kan fortelle meg hvilket biltilsyn dem har vært inne hos og evt kontaktpersoner hadde det vært fint.

#2 Moabitt'n

Moabitt'n

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 20:24

.Hei

AMCAR er en nyttig plass og være medlem... Har et par mann som bare jobber med tekniske spørsmål...
Eller prøv og ring Terje på Automotivservice tlf 23246220 som sitter på support på US Ford

#3 Stangesokning

Stangesokning

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 28 June 2011 - 22:05

QUOTE(Moabitt'n @ 28 Jun 2011, 21:24) <{POST_SNAPBACK}>
.Hei

AMCAR er en nyttig plass og være medlem... Har et par mann som bare jobber med tekniske spørsmål...
Eller prøv og ring Terje på Automotivservice tlf 23246220 som sitter på support på US Ford


Takker. Skal prøve å ringe i morra.
Og kommer nok til å melde meg inn i amcar, har bare ikke fått gjort det enda.

Edited by Stangesokning, 28 June 2011 - 22:30.


#4 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 11:06

Trodde det var blitt komplett umulig å regge ned US Ford jeg.

Det er kanskje annerledes når kjøretøyet allerede er reg som kombinertbil

Hold oss oppdatert da er du grei...

#5 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 16:15

QUOTE(Kenny_g @ 29 Jun 2011, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde det var blitt komplett umulig å regge ned US Ford jeg.

Det er kanskje annerledes når kjøretøyet allerede er reg som kombinertbil

Hold oss oppdatert da er du grei...


Er jo fortsatt over 3500 kg, så blir vel ikke nedregistrert?

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#6 Stangesokning

Stangesokning

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 29 June 2011 - 20:08

QUOTE(Kenny_g @ 29 Jun 2011, 12:06) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde det var blitt komplett umulig å regge ned US Ford jeg.

Det er kanskje annerledes når kjøretøyet allerede er reg som kombinertbil

Hold oss oppdatert da er du grei...


Blir fortsatt lett lastebil, men skal ha ut gitteret og inn med siste seteraden baki. Så den blir personbil over 3500kg.

#7 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 05 July 2011 - 21:22

Hvordan går dette?
Hva skjer`?


Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 July 2011 - 00:21

QUOTE(Stangesokning @ 29 Jun 2011, 21:08) <{POST_SNAPBACK}>
Blir fortsatt lett lastebil, men skal ha ut gitteret og inn med siste seteraden baki. Så den blir personbil over 3500kg.


Nei det er da ikke lett lastebil... det er enten kombinert eller personbil over 3,5. er forskjell på det og lett lastebil.... Du må se på hvilken kjøretøygruppe du har eller får.
Er regler i trafikken som er forskjell på om det er lastebil / kombi eller personbil.



#9 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 06 July 2011 - 08:06

Jeg trodde at alle disse ble definert som "lett lastebil" pga. vekt, men at de ble registrert som kombinertbil (med delevegg)
fordi "lasterom" og kupe blir i samme rom.
Skal rive ut veggen og sette inn sete (3.seterad) i min Excursion snart selv, så jeg følger spennt med på hva som skjer her.
Håper at dette lar seg ordne greit. Men det er jo utrolig hvor mange regler som kan "dukke opp".

Jeg registrerte om en Van fra minibuss til personbil, og en K5 Blazer fra vare til personbil for en stund siden,
og med begge de var det belter som ble det store tema. Vanen måtte skifte belter , men kun i forsetene. Fordi det ikke var krav til belter bak i biler med mer enn to seterader..????..
Blazeren ville de først ikke godkjenne med orginalbeltenebeltene bak, men med et skriv fra Amcar sto de bare og bukket.
Så det er tydelig at Amcar er et tungtveiende organ. Og derfor viktig å støtte (være medlem).

Edited by Jahov, 06 July 2011 - 08:07.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#10 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 06 July 2011 - 12:13

QUOTE(Chevy-LPG @ 6 Jul 2011, 01:21) <{POST_SNAPBACK}>
Nei det er da ikke lett lastebil... det er enten kombinert eller personbil over 3,5. er forskjell på det og lett lastebil.... Du må se på hvilken kjøretøygruppe du har eller får.
Er regler i trafikken som er forskjell på om det er lastebil / kombi eller personbil.


Er det ikke maks 80 km/t på alle kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg da?
Bompengeselskapene har jo også "lastebilgrensa" på 3500 kg, er det noe jeg ikke har fått med meg?

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#11 Stangesokning

Stangesokning

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 07 July 2011 - 14:02

Har vært i kontakt med Statens vegvesen teknisk på tlf og han mente dette var en grei skuring. Men han kunne ikke ringe dit bilen ble vist og fortelle dem dette.....
Dette skulle gå som enkeltgodkjenning og med godkjennes med sælar merket FMVSS. Samme svaret fikk vi også fra Terje på Automotivservice og Stein Moen fra Amcar. Skal på Jesshem på drop in førstkommende onsdag, så får vi se hva utfallet blir.


#12 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 08 July 2011 - 08:03

Følger med.
Lykke til.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 July 2011 - 00:53

QUOTE(Chryslercrap @ 6 Jul 2011, 13:13) <{POST_SNAPBACK}>
Er det ikke maks 80 km/t på alle kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg da?
Bompengeselskapene har jo også "lastebilgrensa" på 3500 kg, er det noe jeg ikke har fått med meg?


Joda, fartsgrensen stemmer med over og under 3.5 tonn. Noen regler regulerer over og under 3.5 tonn uansett kjøretøygruppe, noen regulerer etter hvilken kjøretøygruppe den ligger inn under.

Eks her er skilt nummer 335, der gjelder det bokstavelig det som står. Kun lastebil har forbikjørings-forbudet, og dermed vil eks en Suburban reg. som personbil/kombi kunne kjøre forbi selv om den er over 3500kg...disse skiltene finner du nedover vestfold.

#14 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 18:55

QUOTE(Chevy-LPG @ 12 Jul 2011, 01:53) <{POST_SNAPBACK}>
Joda, fartsgrensen stemmer med over og under 3.5 tonn. Noen regler regulerer over og under 3.5 tonn uansett kjøretøygruppe, noen regulerer etter hvilken kjøretøygruppe den ligger inn under.

Eks her er skilt nummer 335, der gjelder det bokstavelig det som står. Kun lastebil har forbikjørings-forbudet, og dermed vil eks en Suburban reg. som personbil/kombi kunne kjøre forbi selv om den er over 3500kg...disse skiltene finner du nedover vestfold.


Ok, takk for utfyllende svar smile.gif

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#15 Stangesokning

Stangesokning

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 26 July 2011 - 15:09

Da kan jeg komme med en oppdatering. Drop in gikk ikke da dem kun tar biler under 3500kg. Så bestillte time til den 26.juli.
Møtte opp i dag og traff en meget trivelig kontrollør. Første han spurte om var om jeg hadde full tank hvilket jeg ikke hadde. Så måtte reise og fylle opp tanken først. Måtte ha full tank p.g.a vekter når bilen skulle veies.
Bilen ble i dag godkjent som personbil M1/101 over 3500kg med 8 sitteplasser. Selene var godkjente etter alternativ standard.

#16 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 26 July 2011 - 16:27

Dette var hyggelig lesning.
Gratulerer.

Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#17 teddysymms

teddysymms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 11 August 2011 - 17:57

QUOTE(Stangesokning @ 26 Jul 2011, 16:09) <{POST_SNAPBACK}>
Da kan jeg komme med en oppdatering. Drop in gikk ikke da dem kun tar biler under 3500kg. Så bestillte time til den 26.juli.
Møtte opp i dag og traff en meget trivelig kontrollør. Første han spurte om var om jeg hadde full tank hvilket jeg ikke hadde. Så måtte reise og fylle opp tanken først. Måtte ha full tank p.g.a vekter når bilen skulle veies.
Bilen ble i dag godkjent som personbil M1/101 over 3500kg med 8 sitteplasser. Selene var godkjente etter alternativ standard.


Samme erfaring fra min side. Alt A-OK da jeg omregga min EX-V10-mod 2000. Hadde kanskje samme kontrollør på Jessheim? Men én ting skal du selv kontrollere:

En vesentlig del av ombyggingen fra 5/6 til 7/8/9 seter i Excursion (hvert fall 2000 mod) glemte jeg å gjøre da jeg først bygde om min. For etter min egen ombygging, slet jeg lenge med å finne ut av hvorfor toseteren til baksetet (andre seterad) ikke syntes å være tilstrekkelig godt nok festet i høyre side. Under overflatisk inspeksjon, var det ikke mulig å finne noe som kunne indikere hvorfor. Dessuten undret jeg meg over hvorfor setet (som også enseteren ved siden av var), var montert på langsgående skinner, når setene ikke kunne beveges på dem.
Etter grundigere sjekk, fant jeg ut av det. I ombygd stand, med skilleveggen montert (dette gjelder 2000 mod, og kan være endret på din 2001), har det rett og slett ikke vært plass til å la baksetet (andre seterad) være låst i opprinnelig bakre posisjon. Aner ikke hvorfor, men det kan ha med hvor skilleveggen måtte monteres og kravet til størrelsen på lasterommet i kombi/lastebil-reg (avgiftskassen). Derfor måtte de som bygde om bilene (til kombi/lastebil), låse baksetet ca 5 cm foran den opprinnelige posisjonen. Dette ble utført med to vertikale og gjennomgående bolter i skinnene nærmest bakdørene, men altså ingen slike bolter i de innerste skinnene. Så løst som mitt sete var, oppfatter jeg at jeg i alle disse årene har kjørt rundt med en trafikkfarlig bil. Hvert fall toseteren, kan jeg aldri tro at ville holdt seg på plass i en frontkollisjon.
Løsningen er å fjerne de ovennevnte bolter. Det gjøres ved å svinge baksete-putene (2 og 1 seter) fremover. Under, ser du to plastdeksler i interiørets farge som er festet med tre vertikale skruer oppå dekselet (og to bak i lengderetning som ikke behøver fjernes). Bøy forsiktig opp dekselet, og under der vil du se en blank bolt som åpenbart ikke er OEM. Denne er skrudd gjennom skinnen til setet, og er (heldigvis) festet med en mutter på undersiden. Bruk 19mm fast, og skru ut boltene, én på hver side. Da går setene (2 og 1 seter) helt tilbake, og låses i originale låseklakker. I tillegg til at setet nå er ordentlig festet, har baksetepassasjerene fått ca 5-10 cm større pitch, og bedre access til passasjerene som skal inn i 3. seterad, fordi 2. seterad nå kan tiltes og skyves et stykke forover ved innstigning.
mvh Teddy


#18 Stangesokning

Stangesokning

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 11 August 2011 - 19:00

QUOTE(teddysymms @ 11 Aug 2011, 18:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde kanskje samme kontrollør på Jessheim?

Ikke umulig at det var samme kontrollør, skal hvertfall dit med den andre Excursionen min om ikke lenge tenker jeg. Han var meget trivelig og interessert i slike biler. Sto lenge og prata med`n uti hallen. Det var en som tydelig visste at han hadde et serviceyrke med den innstillingen han hadde.
Skal sjekke dette med baksete om det er mulig å få litt lengre bakover, trenger litt mere belte for å feste barnesete. Må sloss litt med den nå får å få dette til.
Takk for tips.

Mvh Svenn

#19 teddysymms

teddysymms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 12 August 2011 - 09:36

QUOTE(Stangesokning @ 11 Aug 2011, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke umulig at det var samme kontrollør, skal hvertfall dit med den andre Excursionen min om ikke lenge tenker jeg. Han var meget trivelig og interessert i slike biler. Sto lenge og prata med`n uti hallen. Det var en som tydelig visste at han hadde et serviceyrke med den innstillingen han hadde.
Skal sjekke dette med baksete om det er mulig å få litt lengre bakover, trenger litt mere belte for å feste barnesete. Må sloss litt med den nå får å få dette til.
Takk for tips.

Mvh Svenn


You Bet! Har aldri opplevd bedre service fra den "rasen". Som andre har kommentert, var jeg livredd for at han skulle kicke på setebeltene, men han så knapt på dem, selv om det står at tilsvarende standard kan godkjennes (Federal Motor Vehicle Safety Standards).

Når det gjelder skilleveggen, har jeg for øvrig sett noen blider av 2001 eller 2002 på FINN, og der kan det se ut som skilleveggen er litt bakoverbøyd sammenlignet med min. Så det kan hende at det ble løst underveis i import-perioden for disse bilene.

Lykke til!
Mvh Teddy

#20 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 12 August 2011 - 12:28

På min 2001 mod var 2.seterad bevegelige i skinnene også med veggen montert.
Det stemmer nok som antatt over at veggen ble endret etter 2000mod.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??