Beste bil
Started by
Session
, Jul 03 2011 20:16
11 replies to this topic
#1
Posted 03 July 2011 - 20:16
Hei. Finnes det noen enighet om at visse merker/modeller er av overlegen kvalitet og eg kjente for å væra "skuddsikre". Hvilke merke/modell er isåfall dette?
#2
Posted 04 July 2011 - 08:14
Vet du, det finnes over 20 000 brukere her inne. Da får du over 20 000 svar.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#3
Posted 04 July 2011 - 11:49
QUOTE(HardKåre @ 4 Jul 2011, 09:14) <{POST_SNAPBACK}>
Vet du, det finnes over 20 000 brukere her inne. Da får du over 20 000 svar.
Joda, men det finnes også ofte en enighet om at BMW, Audi og Mercedes kanskje ligger hakket over de andre bilene i klassen. Samtidig som at det er velkjent at Alfa Romeo ikke alltid har den beste kvaliteten. Skjønner du hva jeg vil frem til? Jeg er på biljakt og har aldri hatt en offroader tideligere. Prøver derfor å orientere meg litt
#4
Posted 05 July 2011 - 22:36
Hilux
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#5
Posted 05 July 2011 - 23:10
QUOTE(Lars'ern @ 5 Jul 2011, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>
Hilux
word!
edit;egentlig så er det lc bj75,men vi hakke råd........
Edited by Spydebergskrens, 05 July 2011 - 23:12.
#6
Posted 06 July 2011 - 06:38
Land Cruiser, egentlig uansett modell men hellst 80.
Å BMW, Audi å MB.... øverst i klassen.... ???? Det beste som kan sies om slike drittbiler er vel at MB tross alt er best fra tyskland
Å BMW, Audi å MB.... øverst i klassen.... ???? Det beste som kan sies om slike drittbiler er vel at MB tross alt er best fra tyskland
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#7
Posted 09 July 2011 - 17:44
En 80 i bra stand på litt større dekk hadde vært topp, samt en LC120 på 35" som konebil
Men for oss vanlige dødelige, så er det Hilux
Men for oss vanlige dødelige, så er det Hilux
Edited by Lars'ern, 09 July 2011 - 17:45.
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#8
Posted 09 July 2011 - 17:59
Mercedes Gelandewagen har jeg kommet fram til at tåler mest juling. Sperre foran og bak, samt spiral hele veien er også en fordel
Gammle enkle dieselmotorer som tåler modding opp til 300hk lett !!
Et minus, karosserirust + ganske stiv pris..
Lykke til med bilvalg.
Gammle enkle dieselmotorer som tåler modding opp til 300hk lett !!
Et minus, karosserirust + ganske stiv pris..
Lykke til med bilvalg.
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329
Stian Overland 92258329
#9
Posted 09 July 2011 - 18:57
Kort Pajero er et godt alternativ, ett hjul i hvert hjørne og kort akselavstand gir gode terrengegenskaper. Pluss at det finnes MANGE av dem og de ruster. Derfor god tilgang på deler.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#10
Posted 09 July 2011 - 20:47
For å leke i skogen er Suzuki sj en ener.
For å kombinere med veibruk bør man gå for noe større som kort Vitara.
ToyoteLandcruiser er selfølgelig meget bra i skogen men så er det prisen da.
Store biler krever store dekk som koster mye.
For å kombinere med veibruk bør man gå for noe større som kort Vitara.
ToyoteLandcruiser er selfølgelig meget bra i skogen men så er det prisen da.
Store biler krever store dekk som koster mye.
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
#11
Posted 09 July 2011 - 21:23
Du vil nok få inn mange forskjellige forslag her, men i marmorbruddet vi har her, har de prøvd ut mange forskjellige biler.
Bl.a. MB Gelendewagen (eller elendigwagen som jeg kaller dem), Mitsubishi L200 og L300, Opel Campo og Toyota Hilux og Hiace.
Etter noen års drift, har de nesten utelukkende gått over til bare Toyota.
Gelendewagen var den første de kvittet seg med. Den tålte ikke de tøffe forholdene i et steinbrudd.
Opel (Izuzu) Campo hadde mye problemer med frihjulsnav, drivknuter og forstillingsdeler og rust.
Når deleprisene i tillegg lå himmelhøyt over andre merker (f.eks. ytre drivknute til 8600,-), ble det slutten for Campo.
Mitsubishiene tålte ganske mye mer. Noen problemer med slittasje på trusteskive/spindellager for drivknuter,
rust og noe dyre deler satte etterhvert disse ut av bilparken deres.
De siste 6-7 årene har de stort sett bare brukt Hilux og Hiace.
De eldste her er nå over 20 år, og har gått i bruddet i opptil 10 år.
Nå har de også fått inn en LC90. Blir interessant å se hvordan denne takler de tøffe forholdene. Til vanlig bruk, er det ihvertfall ekstremt få problemer med disse.
Også i gruvene på Svalbard går det på Toyota. Her hadde de for 4-5 år siden en LC HJ60 fra tidlig på 80-tallet, som hadde gått der siden den var ny. Med andre hadde den tjent som gruvebil i nærmere 30 år, og ble fremdeles regnet som "grombilen" deres
Så om du er ute etter noe virkelig holdbart, er nok Toyota utvilsomt det beste valget.
Hvilken modell du bør velge av dem, kommer vel litt an på både bruksområdet ditt, og hvor mye penger du tenker legge i den.
Bl.a. MB Gelendewagen (eller elendigwagen som jeg kaller dem), Mitsubishi L200 og L300, Opel Campo og Toyota Hilux og Hiace.
Etter noen års drift, har de nesten utelukkende gått over til bare Toyota.
Gelendewagen var den første de kvittet seg med. Den tålte ikke de tøffe forholdene i et steinbrudd.
Opel (Izuzu) Campo hadde mye problemer med frihjulsnav, drivknuter og forstillingsdeler og rust.
Når deleprisene i tillegg lå himmelhøyt over andre merker (f.eks. ytre drivknute til 8600,-), ble det slutten for Campo.
Mitsubishiene tålte ganske mye mer. Noen problemer med slittasje på trusteskive/spindellager for drivknuter,
rust og noe dyre deler satte etterhvert disse ut av bilparken deres.
De siste 6-7 årene har de stort sett bare brukt Hilux og Hiace.
De eldste her er nå over 20 år, og har gått i bruddet i opptil 10 år.
Nå har de også fått inn en LC90. Blir interessant å se hvordan denne takler de tøffe forholdene. Til vanlig bruk, er det ihvertfall ekstremt få problemer med disse.
Også i gruvene på Svalbard går det på Toyota. Her hadde de for 4-5 år siden en LC HJ60 fra tidlig på 80-tallet, som hadde gått der siden den var ny. Med andre hadde den tjent som gruvebil i nærmere 30 år, og ble fremdeles regnet som "grombilen" deres
Så om du er ute etter noe virkelig holdbart, er nok Toyota utvilsomt det beste valget.
Hvilken modell du bør velge av dem, kommer vel litt an på både bruksområdet ditt, og hvor mye penger du tenker legge i den.
#12
Posted 10 July 2011 - 07:47
QUOTE(Lars'ern @ 5 Jul 2011, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>
Hilux
Absolutt enig med Lars'ern.
Top Gear gutta prøvde jo seriøst å ta livet av en Lux uten å lykkes.
For dem som ikke har sett det så ligger alt ute på Youtube:
[font=Comic Sans Ms]