Takker, Rossi ; ) Blir bra når man kan begynne med finjobbene etter slipe og rustarbeid : )
Naila's CommandoWagen
#41
Posted 13 September 2011 - 18:06
Takker, Rossi ; ) Blir bra når man kan begynne med finjobbene etter slipe og rustarbeid : )
#42
Posted 13 September 2011 - 18:19
Hva ble det du brukte av støyisolering, og hvor mye av hver del?
Takk skal du ha for god feedback : ) Er et betydelig antall timer som er lagt ned i denne bilen, både av mercemann og meg nå fremover.
Hittil har jeg kun gått over hele bilen innvendig med relativt tykt lag med Trøskelskydd, som er vannavstøtende, rusthindrende og lydempende.
Videre blir det vel asfaltmatter i alle av gulvets forsenkninger og asfaltmatter + lydempermatter i torpedovegg.
Vurderer også "dynamat" lydemperfolie, vurderer å legge dette over hele bilen innvendig tilslutt, gulv, vegger og tak.
Inni hjulhusa blir det et betydelig lag med trøskelskydd og body tilslutt.
Det burde hjelpe endel mot all støyen
En ekstra eksospotte er også under vurdering, da gamlingen synes den høres ut som en traktor nå
#43
Posted 13 September 2011 - 18:25
Jeg ser du har like mye toe out foran som jeg har Begge fronthjulene peker utover. Er det slik at alle G'er har dette? Hva skal G'ene ha etter boken? Vet at toe out er bra i forhold til svingevillighet, men blir mindre greit å kjøre rett fram med.
Vet ikke hvilke specs det er i forstillinga, men tror ikke det er unormalt mye toe-out. Kan fort se slik ut da bilen er ekstremt bred til å være G-wagen.
Har negativt innpress på 17x9" felger + 40mm spacere.
Da jeg overtok bilen etter Mercemann lånte jeg 35" dekka som har stått på bilen en god stund, de bar ikke preg av å være ujevnt slitt.
Men skal såklart ta full firehjulskontroll på brakka når den er ferdig lakkert, vil ikke slite ujevnt på mine speller nye 37" KM2 dekk
#44
Posted 13 September 2011 - 18:30
Hadde en meget grundig firehjulskontroll på fagprøven min. Den ble meget godt bestått.
Kan liksom ikke få det til og stemme at en G, eller annen bil kan være brukbar og kjøre med toe out! Dekkslitasje og sporing er vel en selvfølge da?
Tøff vogn som bygges her
Takk for at du liker vogna Stian : )
Hvor mye koster en firehjulskontroll forresten ?
Merker forøvrig ikke noe til at bilen skulle ha gale hjulvinkler : )
#45
Posted 13 September 2011 - 18:43
Om du skal ha 463 skjermer fremme, har jeg meget brede skjermbreddere som kunne passet bra til oppsettet!
Spacere har jeg egentlig av flere grunner, men hovedsakelig for å få rett boltsirkel til felgene. Er 17x9" pro comp felger fra usa, helt annen boltsirkel enn 5x130.
En annen fordel med spacere er at hjulene tar ikke i noen plasser, feks i radiusarmene som mange sliter med. Slipper å miste så mye svingradius også.
Trenger ikke 463 skjermer, men takk for tilbudet.
Hjula må langt ut når man skal ha Artic Truck skjermbreddere
Edited by naila, 13 September 2011 - 18:45.
#46
Posted 13 September 2011 - 18:47
Sunnmøring-forstilling?? Kave til seg alt de kan...
hehe, denne karen spiser alt : )
#47
Posted 13 September 2011 - 19:08
Toe in/out justeres på et stag under bilen som ikke påvirkes av slappe fjærer. Det er tre stag der fremme bortsett fra staget som sitter fra radiusarm til radiusarm. Det ene er styrestaget, det andre er staget som holder akslingen på plass sideveis og det tredje er det som du justerer toe in/out på. Du sier selv at det skal justeres minimalt for å endre kjøreegenskapene ganske mye. Med andre ord vil det være helt UMULIG for deg å se om en bil har toe in eller toe out med mindre det er noe som er vanvittig galt. For at det skal se riktig ut fra det punktet det bildet av Nailas bil er tatt så må det være flere centimeter mindre mål mellom fremhjulene målt fremme og bak.
Selv bøyde jeg det staget(parallellstaget?) man justerer toe in/out på en gang. Resultat, ubrukelig/nervøs bil som spiste dekk. Hvor ille var hjulstillingen da tror du? Sån ca 3mm større mål forran enn bak på hjulene..........
#48
Posted 14 September 2011 - 22:23
Ingeniørene kan ikke ha vært helt gjennomtenkt ang den ukurante løsningen deres for bakhjørnene, den orginale konstruksjonen ber jo om korrosjon over tid.
Bakhjørnet helt nakent
Lagde mal til "bakplata" i papp
Pre fabrikkering av ny stålplate
Falsing av den nye plata
Tilpassing
Nesten ferdig tilpasset
Nye bakhjørnet på plass, prøvemontert.
#49
Posted 20 December 2011 - 18:13
Fikk lufta vogna en liten tur på snøføre, seipa km2 dekka fungerer veldig bra på vinterføre
Har skjært av venstre bakhjørne også, straks ferdig tilpasset nytt bakhjørne der også.
Ellers er det sveising og litt sliping og sparkling som gjennstår før grunning og lakk.
Oppdatering følger
#50
Posted 21 December 2011 - 03:16
#51
Posted 06 February 2012 - 23:55
Takker : )
I dag fikk jeg verifisert at bilen blir betegnet som veteranbil i år : )
405kr veiavgift og 400kr i forsikring, ikke ille å ha G-wagen for skarve 800kr i året
Skal dog oppgradere til spesialforsikring når bilen er "ferdig", men blir uansett rimelig : )
#52
Posted 08 February 2012 - 12:05
I dag fikk jeg verifisert at bilen blir betegnet som veteranbil i år : )
405kr veiavgift og 400kr i forsikring, ikke ille å ha G-wagen for skarve 800kr i året
Skal dog oppgradere til spesialforsikring når bilen er "ferdig", men blir uansett rimelig : )
Hva mener du med verifisert? Er det ikke nok at det står i vognkort hvilken årsmodell det er? Hvor får du forsikring for 400kr? Min eldste er 30 til neste år.
#53
Posted 09 February 2012 - 17:46
Står at bilen er førstegangsregistrert 1983 i vognkort. Men da jeg søkte opp bilen via chassinr så jeg at bilen er produsert i 1982. Tok en tilf til tollvesenet for å få bekreftet at bilen er veteran, noe jeg fikk bekreftelse på : )
Bilen min er forsikret i Trygg (Vesta) forsikring. Men Skal oppdatere til full kasko når bilen er lakkert og ferdig til sommeren Må sende inn bilder og få dokumentasjon fra godkjent verksted at bilen er i fri for skader, for å kunne få spesialforsikra bilen.
#54
Posted 10 February 2012 - 12:53
Bilen min er forsikret i Trygg (Vesta) forsikring. Men Skal oppdatere til full kasko når bilen er lakkert og ferdig til sommeren Må sende inn bilder og få dokumentasjon fra godkjent verksted at bilen er i fri for skader, for å kunne få spesialforsikra bilen.
Er vel et par kappeskader rundt hjulbuene?
#55
Posted 10 February 2012 - 14:04
Hehe Det stemmer på en såkalt prikk;)
Nevnte heldigvis ikke noe krav om at bilen skal være 110% orginal, noe som enkelte selskap hevder. Feks orginale breddere er da ikke lovt på G-wagen levert fra fabrikk uten breddere.
Det de nevnte var at de trengte kun bekreftelse fra godkjent verksted på at bilen var i bra stand, helhetlig og uten nevneverdige skader på kaross/vinduer.
Arctic Trucks bredderne vil uansett dekke over skjermbuene Satser på at det går fint!
#56
Posted 04 March 2012 - 20:50
#57
Posted 04 March 2012 - 22:53
#58
Posted 05 March 2012 - 01:15
Takker! Hyggelig å høre, begynner å bli endel timer i garasjen på denne og flere skal det bli
Men det blir fint når man blir "ferdig"
#59
Posted 09 March 2012 - 00:16
Kappet av "hodet"
Nye W461 girkula montert
Bakhjørner
Skjært bort all antydning til rust og erstattet med friskt stål
Mal
Ferdig sveist "innerskjerm" Høyre side bak
Venstre innerskjerm klar for å bli sveiset fast
Når venstre innerskjerm er sveiset, blir det å hekte på bakdøra og ta siste finjustering av hjørnene før de blir limt på med Tech-7 og til slutt får eske nye W463 rød/hvit baklamper
Det nærmer seg lakkering snart heldigvis : )
#60
Posted 27 April 2012 - 00:38
Bilen er levert til lakkering, så det skal bli spennende å få den tilbake : )
Noen Bilder :
Venstre innerskjerm
Høyre innerskjerm
Nye hjørner under liming
Nye bakhjørner ferdig limt og 463 baklykter tilpasset.
Montert recaro stoler fremme
Har også fått tak i ORC fjærer og lengere dempere
Dørgjennomføring tilpasset
Ellers har jeg sendt alle dørtrekk og sittebenker m/rygg til møbeltapetserer for å trekke det opp i svart skinn.
Sårt tiltrengt kan man si