Gå til innhold



Foto

Naila's CommandoWagen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
70 replies to this topic

#41 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 18:06

QUOTE(Rossi @ 12 Sep 2011, 14:19) <{POST_SNAPBACK}>
Sinnsykt tøff bil Naila, men det var den jo allerede før du startet prosjekt Disco-G til Commando-G biggrin.gif



Takker, Rossi ; ) Blir bra når man kan begynne med finjobbene etter slipe og rustarbeid : )

#42 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 18:19

QUOTE(Eon280 @ 12 Sep 2011, 18:46) <{POST_SNAPBACK}>
Det blir meget bra, mye jobb som lagt ned der.

Hva ble det du brukte av støyisolering, og hvor mye av hver del?



Takk skal du ha for god feedback : ) Er et betydelig antall timer som er lagt ned i denne bilen, både av mercemann og meg nå fremover.

Hittil har jeg kun gått over hele bilen innvendig med relativt tykt lag med Trøskelskydd, som er vannavstøtende, rusthindrende og lydempende.
Videre blir det vel asfaltmatter i alle av gulvets forsenkninger og asfaltmatter + lydempermatter i torpedovegg.

Vurderer også "dynamat" lydemperfolie, vurderer å legge dette over hele bilen innvendig tilslutt, gulv, vegger og tak.

Inni hjulhusa blir det et betydelig lag med trøskelskydd og body tilslutt.

Det burde hjelpe endel mot all støyen biggrin.gif

En ekstra eksospotte er også under vurdering, da gamlingen synes den høres ut som en traktor nå biggrin.gif

#43 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 18:25

QUOTE(maelling @ 12 Sep 2011, 19:55) <{POST_SNAPBACK}>


Jeg ser du har like mye toe out foran som jeg har smile.gif Begge fronthjulene peker utover. Er det slik at alle G'er har dette? Hva skal G'ene ha etter boken? Vet at toe out er bra i forhold til svingevillighet, men blir mindre greit å kjøre rett fram med.



Vet ikke hvilke specs det er i forstillinga, men tror ikke det er unormalt mye toe-out. Kan fort se slik ut da bilen er ekstremt bred til å være G-wagen.

Har negativt innpress på 17x9" felger + 40mm spacere.

Da jeg overtok bilen etter Mercemann lånte jeg 35" dekka som har stått på bilen en god stund, de bar ikke preg av å være ujevnt slitt.

Men skal såklart ta full firehjulskontroll på brakka når den er ferdig lakkert, vil ikke slite ujevnt på mine speller nye 37" KM2 dekk biggrin.gif

#44 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 18:30

QUOTE(Bilkar @ 12 Sep 2011, 23:43) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, bare lurte litt på din mening og erfaring om hjulvinkler.

Hadde en meget grundig firehjulskontroll på fagprøven min. Den ble meget godt bestått.

Kan liksom ikke få det til og stemme at en G, eller annen bil kan være brukbar og kjøre med toe out! Dekkslitasje og sporing er vel en selvfølge da?


Tøff vogn som bygges her smile.gif



Takk for at du liker vogna Stian : )

Hvor mye koster en firehjulskontroll forresten ?

Merker forøvrig ikke noe til at bilen skulle ha gale hjulvinkler : )

#45 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 18:43

QUOTE(Jagman @ 13 Sep 2011, 15:45) <{POST_SNAPBACK}>
Skjønner vel ikke helt hva du skal med spacere med de felgene, men kan jo være de tar borti noe uten. Ble jo jævli bredspora da!

Om du skal ha 463 skjermer fremme, har jeg meget brede skjermbreddere som kunne passet bra til oppsettet!




Spacere har jeg egentlig av flere grunner, men hovedsakelig for å få rett boltsirkel til felgene. Er 17x9" pro comp felger fra usa, helt annen boltsirkel enn 5x130.

En annen fordel med spacere er at hjulene tar ikke i noen plasser, feks i radiusarmene som mange sliter med. Slipper å miste så mye svingradius også.

Trenger ikke 463 skjermer, men takk for tilbudet.

Hjula må langt ut når man skal ha Artic Truck skjermbreddere wink.gif

Edited by naila, 13 September 2011 - 18:45.


#46 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 18:47

QUOTE(Jagman @ 13 Sep 2011, 15:50) <{POST_SNAPBACK}>


Sunnmøring-forstilling?? Kave til seg alt de kan... tongue.gif



hehe, denne karen spiser alt : )

#47 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 13 September 2011 - 19:08

QUOTE(maelling @ 13 Sep 2011, 14:17) <{POST_SNAPBACK}>
Bil med litt slappe fjærer er ofte litt lavere enn orginalt, og når du bytter ser du veldig godt at den reiser seg noe (spørs hva slags fjærer du setter på også). Når bilen reiser seg etter fjærbytte, så er det ting i understellet som endrer seg også. Greia er da at hvis man senker/hever en bil (senker pga slappe fjærer), bytter til coilovers og annet, så endrer camber seg (dog ikke på en g-wagen pga stive aksler), toe endrer seg, thrust angle og caster såvidt jeg vet. Det jeg ikke vet er hva som skjer på en G-wagen (tror akslingen beveger seg sidelengs i allefall og fram/bak), siden jeg ikke har finstudert understellet eller har noen ekspertise på området. Men her kan vel bilkar og andre som faktisk har gått opp til eksamen på dette komme med fasiten.

Toe in/out justeres på et stag under bilen som ikke påvirkes av slappe fjærer. Det er tre stag der fremme bortsett fra staget som sitter fra radiusarm til radiusarm. Det ene er styrestaget, det andre er staget som holder akslingen på plass sideveis og det tredje er det som du justerer toe in/out på. Du sier selv at det skal justeres minimalt for å endre kjøreegenskapene ganske mye. Med andre ord vil det være helt UMULIG for deg å se om en bil har toe in eller toe out med mindre det er noe som er vanvittig galt. For at det skal se riktig ut fra det punktet det bildet av Nailas bil er tatt så må det være flere centimeter mindre mål mellom fremhjulene målt fremme og bak.
Selv bøyde jeg det staget(parallellstaget?) man justerer toe in/out på en gang. Resultat, ubrukelig/nervøs bil som spiste dekk. Hvor ille var hjulstillingen da tror du? Sån ca 3mm større mål forran enn bak på hjulene..........

#48 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 14 September 2011 - 22:23

Har fått av venstre bakhjørne og tilpasset ny "bakplate" for å beskytte mot ytterligere steinsprang og rustangrep på det nye bakhjørnet.

Ingeniørene kan ikke ha vært helt gjennomtenkt ang den ukurante løsningen deres for bakhjørnene, den orginale konstruksjonen ber jo om korrosjon over tid.

Bakhjørnet helt nakent



Lagde mal til "bakplata" i papp


Pre fabrikkering av ny stålplate



Falsing av den nye plata

Tilpassing


Nesten ferdig tilpasset


Nye bakhjørnet på plass, prøvemontert.



#49 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 20 December 2011 - 18:13

Da har man kommet hjem på juleferie og fått litt tid til å fortsette på Commandowagen prosjektet : )

Fikk lufta vogna en liten tur på snøføre, seipa km2 dekka fungerer veldig bra på vinterføre smile.gif

Har skjært av venstre bakhjørne også, straks ferdig tilpasset nytt bakhjørne der også.

Ellers er det sveising og litt sliping og sparkling som gjennstår før grunning og lakk.












Oppdatering følger smile.gif

#50 Captain Obvious

Captain Obvious

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 21 December 2011 - 03:16

Blir bra dette her! biggrin.gif
Volldampf voraus!

#51 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 06 February 2012 - 23:55

QUOTE(Captain Obvious @ 21 Dec 2011, 03:16) <{POST_SNAPBACK}>
Blir bra dette her! biggrin.gif



Takker : )

I dag fikk jeg verifisert at bilen blir betegnet som veteranbil i år : )

405kr veiavgift og 400kr i forsikring, ikke ille å ha G-wagen for skarve 800kr i året smile.gif
Skal dog oppgradere til spesialforsikring når bilen er "ferdig", men blir uansett rimelig : )

#52 Bimmerc

Bimmerc

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 12:05

QUOTE(naila @ 7 Feb 2012, 00:55) <{POST_SNAPBACK}>
Takker : )

I dag fikk jeg verifisert at bilen blir betegnet som veteranbil i år : )

405kr veiavgift og 400kr i forsikring, ikke ille å ha G-wagen for skarve 800kr i året smile.gif
Skal dog oppgradere til spesialforsikring når bilen er "ferdig", men blir uansett rimelig : )


Hva mener du med verifisert? Er det ikke nok at det står i vognkort hvilken årsmodell det er? Hvor får du forsikring for 400kr? Min eldste er 30 til neste år. biggrin.gif
Livet, det er ikke dagene som er gått men de dagene du husker. (Fritt etter GG Marquez)

#53 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 09 February 2012 - 17:46

QUOTE(Bimmerc @ 8 Feb 2012, 12:05) <{POST_SNAPBACK}>
Hva mener du med verifisert? Er det ikke nok at det står i vognkort hvilken årsmodell det er? Hvor får du forsikring for 400kr? Min eldste er 30 til neste år. biggrin.gif



Står at bilen er førstegangsregistrert 1983 i vognkort. Men da jeg søkte opp bilen via chassinr så jeg at bilen er produsert i 1982. Tok en tilf til tollvesenet for å få bekreftet at bilen er veteran, noe jeg fikk bekreftelse på : )

Bilen min er forsikret i Trygg (Vesta) forsikring. Men Skal oppdatere til full kasko når bilen er lakkert og ferdig til sommeren smile.gif Må sende inn bilder og få dokumentasjon fra godkjent verksted at bilen er i fri for skader, for å kunne få spesialforsikra bilen.

#54 asmo

asmo

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 12:53

QUOTE(naila @ 9 Feb 2012, 17:46) <{POST_SNAPBACK}>
Står at bilen er førstegangsregistrert 1983 i vognkort. Men da jeg søkte opp bilen via chassinr så jeg at bilen er produsert i 1982. Tok en tilf til tollvesenet for å få bekreftet at bilen er veteran, noe jeg fikk bekreftelse på : )

Bilen min er forsikret i Trygg (Vesta) forsikring. Men Skal oppdatere til full kasko når bilen er lakkert og ferdig til sommeren smile.gif Må sende inn bilder og få dokumentasjon fra godkjent verksted at bilen er i fri for skader, for å kunne få spesialforsikra bilen.


Er vel et par kappeskader rundt hjulbuene? biggrin.gif

#55 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 14:04

QUOTE(asmo @ 10 Feb 2012, 12:53) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel et par kappeskader rundt hjulbuene? biggrin.gif



Hehe laugh.gif Det stemmer på en såkalt prikk;)

Nevnte heldigvis ikke noe krav om at bilen skal være 110% orginal, noe som enkelte selskap hevder. Feks orginale breddere er da ikke lovt på G-wagen levert fra fabrikk uten breddere.
Det de nevnte var at de trengte kun bekreftelse fra godkjent verksted på at bilen var i bra stand, helhetlig og uten nevneverdige skader på kaross/vinduer.
Arctic Trucks bredderne vil uansett dekke over skjermbuene biggrin.gif Satser på at det går fint! whistle.gif

#56 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 20:50

Har fått gjort litt med bilen, endel sveising, montert bi-xenon lykter, Arctic trucks bredderne og lakkert opp igjen grillen.







#57 kapit

kapit

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 121 Innlegg:

Posted 04 March 2012 - 22:53

Meget tøft!

#58 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 05 March 2012 - 01:15

QUOTE(kapit @ 4 Mar 2012, 22:53) <{POST_SNAPBACK}>
Meget tøft!



Takker!:) Hyggelig å høre, begynner å bli endel timer i garasjen på denne og flere skal det bli tongue.gif

Men det blir fint når man blir "ferdig" biggrin.gif

#59 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 09 March 2012 - 00:16

Fått gjort unna en god del tidkrevende arbeid, nesten ferdig sveist "innerskjermene" i bakhjørnene også har jeg fått på W461 girkule smile.gif

Kappet av "hodet"


Nye W461 girkula montert


Bakhjørner


Skjært bort all antydning til rust og erstattet med friskt stål



Mal



Ferdig sveist "innerskjerm" Høyre side bak


Venstre innerskjerm klar for å bli sveiset fast


Når venstre innerskjerm er sveiset, blir det å hekte på bakdøra og ta siste finjustering av hjørnene før de blir limt på med Tech-7 og til slutt får eske nye W463 rød/hvit baklamper smile.gif

Det nærmer seg lakkering snart heldigvis : )

#60 naila

naila

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 27 April 2012 - 00:38

Da har jeg fått Sveist på "innerskjermene" til bakhjørnene og limt på bakhjørner smile.gif

Bilen er levert til lakkering, så det skal bli spennende å få den tilbake : )

Noen Bilder :
Venstre innerskjerm

Høyre innerskjerm

Nye hjørner under liming


Nye bakhjørner ferdig limt og 463 baklykter tilpasset.


Montert recaro stoler fremme


Har også fått tak i ORC fjærer og lengere dempere


Dørgjennomføring tilpasset


Ellers har jeg sendt alle dørtrekk og sittebenker m/rygg til møbeltapetserer for å trekke det opp i svart skinn.
Sårt tiltrengt kan man si tongue.gif