Gå til innhold



Foto
* - - - - 1 votes

Pajerosan sin Pajero gen2 1998


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
39 replies to this topic

#1 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 14:09

Etter 7-8 år på dette forumet, er det vel på tide å opprette egen garasje!
Får begynne med et bilde av bilen min:



Bilen er en 98 mod Mitsubishi Montero (flyttegods fra USA!) 3,5 V6 bensin.
Kjøpte den i 2003 etter ett år med en 92mod Parjero 2,5TD.
Monteroen har nå ca 170000km på telleren, og har fungert 100% feilfritt til nå.
Av stasj er det montert en Cobra kufanger, godkjent sådan.
Kjører på BFG All terrain 31x10,5-15 på sommeren og Nokian hakkapelitta 235/85-16 på vinteren.
Har lagt inn bestilling på et OME fjæringssett, som forhåpentligvis er på tur snart.

Evighetsmaskin!

Edited by Pajerosan, 13 July 2011 - 18:49.


#2 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 16:25

God bil må ha godt med lys!
Kjørte lenge med noen svære IPF-lykter, som var meget bra lys i.
Men aluminiumshusene revnet etter et års kjøring på hullete grusveier på Helgeland...
Så det ble kjøpt inn et par billige Bosch Rally175 lykter og et xenon-kit:





Disse fungerer kjempebra med xenon i. Bredt og fint lysbilde.
Xenon gjør at de lyser en del lengre enn med halogen.
I tillegg er lyktene lette, så jeg har ikke hatt behov for stag på de.

#3 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 18:14

Et bilde til...




Hunden følger intressert med... :-)

#4 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 13 July 2011 - 18:28

Var innom hos Funderud Antirust i fjorsommer og fikk bilen behandlet med olje under.
Dette har holdt seg rimelig bra gjennom vinteren, bilen er feit og fin under fra bakhjulene og framover.
Men ved bakhjulene og bakover er det meste av olja vasket av ramma.
Siden det er ca 100 mil en vei å kjøre til Funderud, bestemte jeg meg for å gjøre litt vedlikehold selv i sommer.
Kjørte bilen opp i ei bratt skråning og spylte vann gjennom ramma for å få ut all sand og dritt.
Deretter sto bilen og tørket i halvannen uke i varmt sommervær.
Brukte farsans kompressor og dette til behandlingen:



Biltema sprøyte med slange og dyse for innvendig behandling i ramme. Her sprøytet jeg med Biltemas linoljebaserte olje.
Utvendig på ramma og i bakre hjulhus sprøytet jeg med Hagmans svarte tynntflytende.







Må vel satse på å gjøre dette en gang i året for å holde rusten i sjakk.

#5 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 08:31

finfinbil da gitt! minner om en jeg ser daglig...bare litt sprekere motor.

hvor mye arbeid la du i puss og vask før du sprøytet på guffe? (tenker da utvendig ramme etc., siden det er litt begrensa hvor godt en får reingjort innvendig)
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#6 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 18:32

Innvendig i ramme lot jeg bare vann renne igjennom. Dette gjorde jeg i fjor før turen til Funderud Antirust.
Spylte bilen godt under ellers med høytrykksvasker. Den var da tørr under når jeg kom ned til verkstedet.
De bruker trykkluft (med skikkelig trykk!!) og blåser bilen rein for sand og støv under før behandling med olje.
Bilen har vært lite brukt siste året. Så før jeg gikk igang i sommer var det nok med en omgang vann og deretter blåsing med garasjekompressoren når bilen hadde tørket.
Det gjelder å få bort all sand og grus som legger seg i kladder her og der gjennom vårløysinga.
Trenger ikke være såperein under :-)
Det er selvfølgelig et must å fjærne evt løs rust før en går igang, men det var lite av det synlig på min bil.
Derimot er det en del inne i de to bakerste "tversover-rørene" i ramma.. men dessverre vanskelig å komme til for rustfjerning her... :-(
Satser på at oljen bremser prosessen en del.

#7 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 24 July 2011 - 19:47

For å få noe annet å tenke på enn all elendigheten som har skjedd i helgen, så har jeg gjort litt vedlikehold på bilen.
Nye opphengskuler, ny hjelpesnekke, nye stikkaksler (pga dårlige mansjetter):



Nøkkelen til suksess i arbeidet er skikkelig verktøy:


Fant ut at jeg skulle gjøre det billig denne gangen, og handlet uorginale opphengskuler og hjelpesnekke fra Millneroffroad.
Nye stikkaksler kjøpte jeg på nettet i USA til samme pris pr stk inkl frakt, som MMC forlangte for EN drivakselmansjett her i landet.

Gammel og ny aksel:


De nye akslene er produsert av EMPI (Made in China...). De var det mye styr med. Den på venstresiden fungerte fint.
Men den på høyresiden hadde en indre drivknute som ikke ville flekse skikkelig. Hjulet gikk ikke rundt med mindre akselen var nesten helt rett.
Da er jo vitsen med drivknute borte... Demonterte knuten og avslørte at kineserne hadde gjort en særdeles dårlig maskineringsjobb! Brukte en dag med Dremelen og freste bort maskineringskanter og sveisekanter her og der. Det som skulle være en lettvint løsning, ble ikke så lettvint likevel... og mansjettene på de nye akslene ser ut til å være av mye dårligere kvalitet enn de orginale. Så jeg er spent på hvor lenge de holder... den som lever får se! :-)

Hjelpesnekka fra Milner likte jeg ikke. Den har en grovere kon enn den orginale snekka fra MMC. Dro til mutteren alt jeg greide, likevel ble det et gap mellom pittmannarmen og styrestaget.
Se bilde. Noen andre som har vært borti dette?


Har underveis blitt litt lei av uorginale deler som enten ikke fungerer (akslene!) eller har dårlig passform (hjelpesnekka).
De øvre opphengskulene ser greie ut. De mangler smørenippel, men det går jo an å borre inn.
De nedre kulene jeg kjøpte hos Milner for et år siden, har gummibelger av dårlig kvalitet. De har ligget i kjelleren et år, og belgene er allerede morkne og har sprekker.
De nedre kulene har smørenipler, men niplene er feil plassert. Det gjør at du ikke får plass til fettpressa i det lille hullet som er laget i bærebrua for smøring.
Dvs at du må demontere kula for å få smurt den.

På fredag kom de nye torsjonsfjærene fra OME i posten, venter på demperne og spiralfjærene.. de kommer vel i morgen eller tirsdag vil jeg tro.

#8 Pajexe

Pajexe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Innlegg:

Posted 24 July 2011 - 23:21

Jeg og handlet alle bærekulene fra millner, og som du sier, gummikvaliteten er ræva. Mine begynte å sprekke opp allerede etter noen mnd. Det blir originaldeler neste gang gitt smile.gif

#9 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 29 July 2011 - 20:17

Det har kommet pakke i posten!



#10 Bygdis

Bygdis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 98 Innlegg:

Posted 30 July 2011 - 10:28

Se der ja, sånne pakker liker vi tongue.gif

Jeg ser du har handlet styresnekke hos millner du også, så nå er jeg spent på hvordan det vil passe på bilen min...
Flott at du legger ut bilder av ting du gjør til inspirasjon! Er veldig kjekt å lese og se hva og hvordan folk gjør ting cool.gif

Mvh Roy
1991 kort gen.2 Pajero 2.5td

#11 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 30 July 2011 - 15:48

QUOTE
Jeg ser du har handlet styresnekke hos millner du også, så nå er jeg spent på hvordan det vil passe på bilen min...


Vet ikke om det har noen betydning at staget ikke går ordentlig på konen på snekka.
Men hvis det er sånn på pittmannarmen (den på styresnekka) også, så vet jeg ikke om jeg har lyst å bruke den, jeg er litt rar sånn.. vil ha det orntlig.
Det er jo der det røyner mest på når en ratter... og staget bør derfor komme så nært pittmannarmen som mulig.

Men en annen ting, hvis bilen har orginal høyde (ikke er hevet), så ligger styrestaget og endeleddene rimelig på linje (vannrett).
Da tror jeg ikke det gapet mellom snekkearmen og styrestaget har noen betydning.
Hvis en har hevet bilen på torsjonsfjærene, så vil endeleddene ha en liten vinkel når bilen kjøres normalt
Går man over fra orginal til milner-snekke i et slikt tilfelle, så vil en jo endre spissinga på bilen?
I og med at styrestaget senkes tilsvarende det gapet dere ser på blidet lenger opp... er folket enig?
Kommentarer mottas med takk! :-)

#12 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 06 March 2012 - 19:49

QUOTE(Pajerosan @ 24 Jul 2011, 19:47) <{POST_SNAPBACK}>
For å få noe annet å tenke på enn all elendigheten som har skjedd i helgen, så har jeg gjort litt vedlikehold på bilen.
Nye opphengskuler, ny hjelpesnekke, nye stikkaksler (pga dårlige mansjetter):



Nøkkelen til suksess i arbeidet er skikkelig verktøy:


Fant ut at jeg skulle gjøre det billig denne gangen, og handlet uorginale opphengskuler og hjelpesnekke fra Millneroffroad.
Nye stikkaksler kjøpte jeg på nettet i USA til samme pris pr stk inkl frakt, som MMC forlangte for EN drivakselmansjett her i landet.

Gammel og ny aksel:


De nye akslene er produsert av EMPI (Made in China...). De var det mye styr med. Den på venstresiden fungerte fint.
Men den på høyresiden hadde en indre drivknute som ikke ville flekse skikkelig. Hjulet gikk ikke rundt med mindre akselen var nesten helt rett.
Da er jo vitsen med drivknute borte... Demonterte knuten og avslørte at kineserne hadde gjort en særdeles dårlig maskineringsjobb! Brukte en dag med Dremelen og freste bort maskineringskanter og sveisekanter her og der. Det som skulle være en lettvint løsning, ble ikke så lettvint likevel... og mansjettene på de nye akslene ser ut til å være av mye dårligere kvalitet enn de orginale. Så jeg er spent på hvor lenge de holder... den som lever får se! :-)

Hjelpesnekka fra Milner likte jeg ikke. Den har en grovere kon enn den orginale snekka fra MMC. Dro til mutteren alt jeg greide, likevel ble det et gap mellom pittmannarmen og styrestaget.
Se bilde. Noen andre som har vært borti dette?


Har underveis blitt litt lei av uorginale deler som enten ikke fungerer (akslene!) eller har dårlig passform (hjelpesnekka).
De øvre opphengskulene ser greie ut. De mangler smørenippel, men det går jo an å borre inn.
De nedre kulene jeg kjøpte hos Milner for et år siden, har gummibelger av dårlig kvalitet. De har ligget i kjelleren et år, og belgene er allerede morkne og har sprekker.
De nedre kulene har smørenipler, men niplene er feil plassert. Det gjør at du ikke får plass til fettpressa i det lille hullet som er laget i bærebrua for smøring.
Dvs at du må demontere kula for å få smurt den.

På fredag kom de nye torsjonsfjærene fra OME i posten, venter på demperne og spiralfjærene.. de kommer vel i morgen eller tirsdag vil jeg tro.


Hadde tilsvarende problem på hjelpesnekka jeg fikk fra milner, bare dro til det jeg kunne og sa meg fornøyd med det!


#13 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 15 May 2012 - 22:31

Lenge siden siste oppdatering her nå, men i dag har det endelig skjedd litt:

Gule fine dempere og blanke fine torsjonsfjærer fra OME montert! :-)



Og bak selvfølgelig... gule fine dempere og svarte fine spiralfjærer:




Må si meg storfornøyd med settet fra OME! Ble en mye mer behagelig bil å kjøre.
Den ligger bedre på veien, og krenger mye mindre i svinger.
Samtidig takler den småhull og ujevnheter i veien mye mykere enn før.
Burde montert dette for leenge siden... :-)


FØR heving:



ETTER heving:



De gamle torsjonsfjærene har helt klart seget sammen et par cm de årene jeg har hatt bilen.
Den kom opp ca 20 mm bak, men framme kom den opp betydelig mer.
Stuket er borte og karrosseriet er nå temmelig i vater.

Tenker jeg kjører denne sesongen på 31/10,5-15 dekkene som står på.. så tror jeg det blir noe i 33/10,5-15 etterhvert.
Må prioritere nye vinterdekk til høsten først.

Edited by Pajerosan, 16 May 2012 - 14:49.


#14 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 16 May 2012 - 16:03

fin da gitt!
gi en liten tilbakemelding når du har kjørt litt med settet. Er veldig i stuss på hvor stor forskjell det gjør å bytte til OME torsjonsstaver i forhold til å bares stramme opp de som sitter der originalt (som jeg har gjort på min) - høyden er jo grei, men hva det egentlig gjør med kjøreegenskapene.
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#15 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 19 May 2012 - 12:07

Tja, vanskelig å si om det blir forskjell fra disse og evt stramme de orginale torsjonsstavene.
Demperne dine har sikkert også en del og si for hvordan fjæringen oppleves. Har ikke prøvd OME dempere i kombinasjon med orginale fjærer.
Jeg hadde noen KYB gassdempere fra MMC sammen med de orginale fjærene. Dette opplevdes som mye hardere og slagete enn OME-settet.
En annen ting er at TUV-dokumentet gjelder for HELE settet (ref. Norsk Offroadteknikk).
Har som plan å ta turen innom Biltilsynet og få dette inn i vognkortet, så da er det greit at alt som står på papiret er på plass.

#16 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 21 May 2012 - 18:38

QUOTE(Pajerosan @ 19 May 2012, 13:07) <{POST_SNAPBACK}>
En annen ting er at TUV-dokumentet gjelder for HELE settet (ref. Norsk Offroadteknikk).
Har som plan å ta turen innom Biltilsynet og få dette inn i vognkortet, så da er det greit at alt som står på papiret er på plass.


Det burde ikke by på noen problemer. Man får vel TUV-papirer etter hva slags sett man kjøper (sett med eller uten staver). Det er klart de leverer papirer også på torsjonsstavene når de leverer på det enkle settet med fire dempere og bakfjærer.

Husk å få deg en forstilling/firehjulskontroll etter du har fått justert opp riktig høyde foran. Da sparer du deg for upresis styring og skjevt slitte dekk.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#17 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 October 2012 - 20:13

Oppussing av hus har vært prioriteringen i sommer og høst (og elgjakt! :-) ) . Så det har vært litt stille på bilfronten lenge.
Men nå er vinteren på tur, og det var påkrevd med nye vinterdekk:

Postet bilde

Hakkapelitta 5 i 265/70-16. Det er kjempedekk å kjøre på vei med iallefall! Ingen sporing, og meget stillegående. Det er mer dekkstøy i en Volvo S60 jeg har med sommerdekk....
Og så har bilen fått en omgang med trykkluftrengjøring og oljebehandling under. Så får saltet litt motstand i vinter også... :ninja:

Og i dag kom det nytt vognkort i posten, med påskriften "HEVESETT OME MMC V20 MONTERT" :thumbsup: :jump:

Edited by Pajerosan, 22 October 2012 - 20:16.


#18 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 23 October 2012 - 08:33

Så bra! :D Men de nye vinterdekkene så nesten litt små ut med hevesett montert...? ;)
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#19 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 October 2012 - 16:02

Ja, det er god plass i hjulbuene på disse bilene:

Postet bilde

Har kjørt flere vintre med 235/85-16 uten heving. Det var god plass da også, selv om de var en tomme større diameter på.
Kunne gått for hakka i 265/75-16. Men ellers er det dårlig med utvalg i vinterdekk i de større dimmensjonene som passer til mine felger.
Men når jeg nå skulle ha nye vinterdekk, valgte jeg en dimmensjon som er lovlig ift vognkortet. Tenkte som så at det er om vinteren det er størst sjanse for å komme ut for uhell... og da er det greit å ferdes 100% lovlig.

Har BFG AT i 31x10,5-15 til sommerdekk. De er gamle og morkne nå, og må byttes ut til sommeren. Da blir det nok noe i 33... enten 10,5 eller 12,5 bredde.
Har litt lyst på slike : http://www.bfgoodric...0204175999.html

#20 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 06 May 2013 - 21:11

Nye sommerdekk er endelig kommet på plass:

 

DSC_0053_zps9b94c5b6.jpg

 

BFG Mud Terrain KM2 i 33x12,5-15 på de orginale 15x7 alufelgene. Syns det ble riktig så vakkert!

 

Sett forfra:

 

DSC_0058_zps6c4aed9e.jpg

 

Det viste seg å være greit med plass til disse. 

Det var trangest ved en liten festebrakett på innsiden av skvettlappene bak forhjulene. 

Her ved fullt rattutslag:

 

DSC_0048_zps0be041ad.jpg

 

Så jeg lagde for sikkerhets skyld en ny og kortere brakett av patentband, for å få skvettlappen til å bøye seg mer bakover:

 

DSC_0051_zps320b211e.jpg

 

DSC_0052_zpsec9ecd62.jpg

 

Nå skal det ikke være fare for at dekket tar i:

 

DSC_0055_zps5fc4f761.jpg

 

En kort kjøretur avdekker lite dekkstøy, og lite sporing. Bilen er meget fin å kjøre. Den er litt dauere i motbakkene, men det er vel prisen å betale! :-)

 

Noen som vet hva en skal bruke for å få bort det grønne belegget på hvitskriften?


Edited by Pajerosan, 06 May 2013 - 21:28.