Gå til innhold



Foto

SJ - Spørsmål før kjøp


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 xar

xar

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 06 August 2011 - 21:40

Hei!

Jeg har lenge gått med et lite ønske om å skaffe meg en Suzuki SJ. Det ønsket vurderer jeg nå sterkt å etterkomme, men før jeg evt går til innkjøp trenger jeg litt mer dekkende info fra personer med litt mer kunnskap enn meg.

Jeg har aldri før mekket på bil, men både min far og min bror har mye erfaring med mekking på bla.a en Alfa Romeo GTV '96. Hvor mye av reperasjonene kan man utføre selv, og hvor mye penger vil man måtte bruke på reperasjoner iløpet av et år(et rundt overslag/erfaringer holder, nøyaktige anslåelser er umulig)? Hvordan er bilen å ha som første "mekkebil"?

Hvordan er bilene i bensinforbruk? Hvor mye på mila bruker de å ligge på?

Disse spørsmålene er essensielle når jeg skal ut å handle bil, da regnskapet må gå opp. Jeg takker for eventuelle svar.

Xar

#2 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 07 August 2011 - 09:50

QUOTE(xar @ 6 Aug 2011, 22:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!

Jeg har lenge gått med et lite ønske om å skaffe meg en Suzuki SJ. Det ønsket vurderer jeg nå sterkt å etterkomme, men før jeg evt går til innkjøp trenger jeg litt mer dekkende info fra personer med litt mer kunnskap enn meg.

Jeg har aldri før mekket på bil, men både min far og min bror har mye erfaring med mekking på bla.a en Alfa Romeo GTV '96. Hvor mye av reperasjonene kan man utføre selv, og hvor mye penger vil man måtte bruke på reperasjoner iløpet av et år(et rundt overslag/erfaringer holder, nøyaktige anslåelser er umulig)? Hvordan er bilen å ha som første "mekkebil"?

Hvordan er bilene i bensinforbruk? Hvor mye på mila bruker de å ligge på?

Disse spørsmålene er essensielle når jeg skal ut å handle bil, da regnskapet må gå opp. Jeg takker for eventuelle svar.

Xar


det er endel tråder om dette både her på forumet og på pirate4x4.

hva skal du bruke bilen til? nr2 bil du kan kjøre når du ønsker, eller en til å pendle 10mil med hver dag? store hjul og offroader?

SJ er somregel veldig greit å skru på. ikke så veldig trangt, oversiktlig og greit. det er sånn at man skjønner hvordan ting henger i hop, og man kan skru med det man har hjemme i garasjen. noe rustsveising må nok til, men har du sveiseapparat koster det ikke mye for plate.
man kan jo gjøre alle reprasjoner selv i teorien cool.gif
man kan holde en SJ ganske billig hvis man får tak i et bra utgangspunkt som har hatt et par gode servicer de siste åra. og det er heller ikke problemer å få tak i nye deler orginalt eller uorginalt, eller brukte. at et stempel på en hjulsylinder bak henger må en nesten regne med, men det er ikke sånn som koster allverden på mekonomen. jeg har noen stykker nå, og jeg bruker mye penger på de, fordi de er mere enn en brukstbil, det er en hobby. så derfor tør ikke jeg si en pris...... men har man først bytta noe bremsedeler og sånt, og du gjør reint og smører opp en gang i året, så holder det i årevis.

når du skal velge SJ har du jo 2 valg. 410, 1l med 45 hk og 4 gir, eller 413, 1,3l med 64hk og 5 gir. motoren på 410'n går og går, og er skjeldent problemer med. (bruk syntetisk olje). 413 har et rykte på seg om dårlige forgassere. det er værre å fikse på og justere enn 410'n.

jeg har ikke kjørt 410 på veien, så jeg tør ikke si noe der.
413 derimot har jeg kjørt endel mil med, og jeg syntes ikke det er så dårlig kjørekomfort som folk skal ha det til. er jo litt med hva man forventer selv også.
jeg målte vel min orginale 413 til 0,7-8 på blandet kjøring og over fjellet.

det er bare å spørre mer hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å svare.

Edited by MOE413, 07 August 2011 - 10:13.

4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe

#3 xar

xar

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 07 August 2011 - 13:14

QUOTE(MOE413 @ 7 Aug 2011, 10:50) <{POST_SNAPBACK}>
det er endel tråder om dette både her på forumet og på pirate4x4.

hva skal du bruke bilen til? nr2 bil du kan kjøre når du ønsker, eller en til å pendle 10mil med hver dag? store hjul og offroader?

SJ er somregel veldig greit å skru på. ikke så veldig trangt, oversiktlig og greit. det er sånn at man skjønner hvordan ting henger i hop, og man kan skru med det man har hjemme i garasjen. noe rustsveising må nok til, men har du sveiseapparat koster det ikke mye for plate.
man kan jo gjøre alle reprasjoner selv i teorien cool.gif
man kan holde en SJ ganske billig hvis man får tak i et bra utgangspunkt som har hatt et par gode servicer de siste åra. og det er heller ikke problemer å få tak i nye deler orginalt eller uorginalt, eller brukte. at et stempel på en hjulsylinder bak henger må en nesten regne med, men det er ikke sånn som koster allverden på mekonomen. jeg har noen stykker nå, og jeg bruker mye penger på de, fordi de er mere enn en brukstbil, det er en hobby. så derfor tør ikke jeg si en pris...... men har man først bytta noe bremsedeler og sånt, og du gjør reint og smører opp en gang i året, så holder det i årevis.

når du skal velge SJ har du jo 2 valg. 410, 1l med 45 hk og 4 gir, eller 413, 1,3l med 64hk og 5 gir. motoren på 410'n går og går, og er skjeldent problemer med. (bruk syntetisk olje). 413 har et rykte på seg om dårlige forgassere. det er værre å fikse på og justere enn 410'n.

jeg har ikke kjørt 410 på veien, så jeg tør ikke si noe der.
413 derimot har jeg kjørt endel mil med, og jeg syntes ikke det er så dårlig kjørekomfort som folk skal ha det til. er jo litt med hva man forventer selv også.
jeg målte vel min orginale 413 til 0,7-8 på blandet kjøring og over fjellet.

det er bare å spørre mer hvis det er noe mer du lurer på, så skal jeg prøve å svare.


Takk for svar! smile.gif

Bilen vil først og fremst være en bruksbil, hvor den vil bli brukt til og fra skole(5-6 km), i tillegg til annen "normal" kjøring. Så det er ikke noen utpreget og modifisert offroader jeg er på utkikk etter.

Bilen er altså relativt pålitelig ved normal kjøring, og de feilene som dukker opp er ganske greie å reparere selv? De største reparasjonene hvor man gjerne må ut med flere tusen kroner er altså ikke så tallrike?
Jeg er som sagt veldig lite mekkekyndig, men det er en bil hvor man fort lærer? Det er ganske viktig i forhold utgifter på fremtidige biler.

Kjørecomforten er ikke så viktig, da man ser ufattelig kul ut i en SJ wink.gif Neida, jeg synes ikke 0,7-0,8 var så fryktelig gale for en bil av den alderen.

Per nu ligger det ikke så mye interessant ute på finn.no og autodb.no, men jeg ser for meg at det blir et kjøp av en SJ dersom noe interessant dukker opp. Som du sier bør servicer være sånn tålig fulgt opp, og bilen bør generellt sett være i god stand. For min del blir det enten en SJ av et eller annet slag, eller ingen bil. I min prisklasse er SJen "drømmebilen". Men vi får se hvordan regnskapet tilslutt arter seg, før jeg evt hiver meg skikkelig ut på markedet smile.gif

Xar