Gå til innhold



Foto

Hvilken Gelandewagen bør man velge?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Åsert

Åsert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 07 August 2011 - 21:39

God kveld! Jeg har en generelt spørsmål angånde å velge bil.

Hva bør man kjøpe innen Gelandewagen?

- Er det noen typer som tåler mere en andre?
- Bensin elr. Diesel?

finnes det en tråd i dette forum der jeg finner noen svar..?

Hilsen Åsert
Bedre med en Ond sirkel, enn en dårlig trekant

#2 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 10:34

Vi hadde en gang en trådsamling hvor en rekke tips og FAQ rundt g-wagen var samlet. Hvis du søker, finner du sikkert gode tips. Det mest nærliggende er å kjøpe en 460, dvs, en slik en som jeg har. Men dette spørs hva du sikter etter når det kommer til pris. Skal du være storkar, handler du en 463 med en CDI-motor. Hvilke biler som tåler mest er et spørsmål som ikke har så mye relevans i G-verden (Det skal godt gjøres å knekke en G), men selv er jeg litt old school og tenker at enkelt er best. Dvs, en 460. Her er ting like avansert som en kaffetrakter, og det er det fine her. Da opplever du ikke absurditeter som at når du setter deg inn i en moderne G og trykker på knappen som skal sende ned seteryggen, så opplever du at setet går framover istedenfor og slikt, og andre el-feil tongue.gif Hold ting enkelt, så er det lett å fikse smile.gif El-feil på G er vel nesten obligatorisk på ett eller annet tidspunkt (gjerne jordingsfeil bak), siden elnettet kan være ganske morkent. Alle G'er er mekanisk sett svært robuste, men ta noen runder på parkeringsplassen med G'en du prøvekjører for å høre etter ulyder i hub'ene og slikt. Hør også etter mye vibrasjoner når du er ute på tur.

Det som 9/10 her på forumet, foruten meg (tongue.gif), vil si, er at du bør se etter en Diesel-G. Men en G går aldri fort, nesten uansett hva slags motor du har. 280'ene er råest på toppfart, dieselene er bedre på lavt turtall og kanskje generelt. Finn en som er mest mulig rustfri. Se særlig hjørner bak, og sjekk ut fjærfester og slikt. Ser det bra ut, så har du et greit utgangspunkt i allefall. Dernest er det greit at den har fått oljeskiftene sine, og at dieselen ikke puffer opp enorme mengder med røyk opp av topplokket, samt at 280'n ikke spyr ut blårøyk lang vei, i tillegg til at det ikke er vann i oljen og olje i kjølevæsken. Men dette er standard bil-ting. Men, jeg tipper det står mye om dette på nettet. Søkefunksjonen på forumet er skikkelig dritt, så jeg bruker google istedenfor når jeg søker på forumet. Bare søk "offroad.no Mercedes søkeord", så dukker det sikkert opp mye smile.gif

Edited by maelling, 08 August 2011 - 10:48.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#3 Roar Sæther

Roar Sæther

    El Presidente!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 15:33

Min? biggrin.gif
oops!?!


#4 Åsert

Åsert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 19:42

Tusen takk for sjapt svar! Herlig..

Ja.. jeg har hatt 4-5stk Pajero 84-87mod go leika meg med tidligere.. tenkte å gå over til G da vettu:) Jeg har satt meg ei grense på 70.000kr.. Så det jeg vertfall vet er at jeg skal gå for voldtsomt enkle biler. hater El-feil. Som jeg har forstått det så er de ganske dyre når du går over G280 og oppåver.

Bedre med en Ond sirkel, enn en dårlig trekant

#5 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 20:25

El-feil er en grei sak å ordne, for elnettet er veldig oversiktlig. Det finnes diagrammer for hele elnettet jeg har brukt. En 25-30 år gammel bil har dårlige kontakter (typisk de på høyre side av motorrommet når man ser forfra) og morkne ledninger, så er du litt ivrig en helg, så greier du å bytte det meste. Selv har jeg byttet ut nesten hele elnettet på bilen med bytte til flatstiftsikringer og bruk av tilhengerkabler til begge baklyktene, samt pumpe og tankmåler, og lagt mesteparten inne i bilen med jordingspunkt under baksetet. Ellers er det å bytte til nye ledninger og releer til frontlysene, samt blinklys, og gjerne ordne opp litt bak dashboard. Hvorvidt sånt er nødvendig, avhenger av utgangspunktet. De fleste elfeil på en G kan spores tilbake til jordingspunktet som er innenfor venstre bakfanger, foruten dårlig kontakt i de gamle sikringsfestene : )

Ellers får du en råflott G for 70k. Prøv å finn en som forrige eier har brukt en haug med penger på.

Edited by maelling, 08 August 2011 - 20:49.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#6 Åsert

Åsert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 22:31

Får ta det som en utfordring med el-feil. Har godt av å prakkes ei hel helg med masse ledninger.smile.gif

Når det gjelder 70k så er det toppen.. Jeg kunna ha tenkt å starta litt lengere ned på pris stigen. og mekke selv. enn å kjøpe en som allerede er satt på masse stasj for å få opp prisen.. Kjøpe den orginal.

Tenkte å selge pajeroen til vintern som kommer nå.. også kjøpe en G på neste sommer. Får kanskje mest for bilen i høy sesongen på vinter kjøring.. vet ikke om det er så mye penger å spare på d.. menmen. Kanskje kommer jeg over en som er billig.. Skal følge med litt på nettet å se om noen selger den perfekte:) Takk for hjelpen vertfall! TOPP!
Bedre med en Ond sirkel, enn en dårlig trekant

#7 inGD

inGD

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 09 August 2011 - 00:52

Svarer her, tenkte å sette inn annonse snart i alle fall:

Jeg selger en G mye biggrin.gif ! billigere enn dette, den er en original og lang GD 300, (460, 82/83modell..) Selvsagt velkjent karosserirust i hekken og ikke i registrert stand i dag, (har stått et par-tre år), men har stort sett liggende alle byttedeler (deriblant bakhjørner, originale fra mercedes, og en fullkommen framskjerm) som trengs for å gjøre den til en god og solid arbeidshest. En del ekstra deler til diverse mekanikk følger også med.
Bilen har overhalt motor for ~50K siden, dieseltank intakt, el-anlegg feilfritt, orig.felger med BFG A/T 235/85-16, buss-krakker (dvs 10 seter), osv.
Ta kontakt om interessant for noen, bilder kan sendes, så blir vi enige om pris.