Gå til innhold

Foto

Dodge ram 1500 2002 mod. Girkasseproblemer.

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 mastermedic

mastermedic

Master of medics.

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 12:19

Jeg har kost meg med min deilige dodge Ram 02 mod, 47 v8.
Men... hvor lenge var Adam i paradis?

I det siste har bilen begynt å gire helt på trynet. Opp og ned, hit og dit. Kickdown fungerer ikke, bilen stopper i oppoverbakke med mindre jeg girer manuelt ned i 2.
Overdrive fungerer ikke, så ligger på over 3000 omdreininger i 80 kmt.
Svarte.....

Har støvsugd nettet for info, og ganske riktig så er dette tydeligvis et "problem".
Jeg har byttet:
  • Fullt oljeskift med rett olje.
  • Byttet både sumpfiler og ringfilter under bunnpanna.
  • TPS sensor på throttle boddyen.
  • Gjort en "flush" av girkassen og byttet olje enda en gang.

Sukk. Ingenting hjelper. Den er like kjip, men den fungerer perfekt innimellom så jeg tror derfor ikke feilen er mekanisk men heller elektrisk.
Såvidt jeg vet er det bare tre ting som kan gjennstå. TCM (transmission control module), solenoiden eller total overhaling.

Feilkoden på dashbordet er P0700, men dette isolerer ikke noe annet en å bekrefte at det er feil med komunikasjonen mellom TCM og selve girkassa.
I praksis betyr kan det bety alt fra rast girkasse til kaputt TCM. Med andre ord bekrefter den hva jeg opplever.

Jeg har verkstedskrekk, jeg hater bilverksteder. Dem er arrogante, dyre og har uker med ventetid. Det er absolutt siste utvei å gå!

Fant noe svært interesant om bytte av TCM i Dodge Ram 4,7 med TCM fra Grand Cherokee 4,7. Bytte av software er det som skiller en utdatert girkasse fra en oppgradert.
Hvis man låser opp overdrive (5te gir) i TCM fra Grand cherokee så nyter Dodge godt av rimeligere forbruk samt at girkassen yter bedre.
Les mer: http://www.dodgetalk...ad.php?t=208132

EDIT:
En annen ting,, åssen i himelens navn vet jeg med sikkerhet åssen girkasse jeg har? Står ikkeno på selve girkassen, og ingenting på merker verken under panseret eller i cupeen.
Jeg har rammenr: 1D3HU18N02J213466 (amerikanske VIN nummeret)! Noen som har fine programmer å slå opp i?

Innspill gutter!!!!!!!!!!!

UPDATE.
Jeg kjøpte idag en feilkodescanner for ODB2. Da spesielt med tanke på min dodge.
Dette kan ha vist seg smart. Fikk følgende feilkoder:

P 0841. (Transmission fluid pressure sensor A circuit).
P 0845. (Transmission fluid pressure sensor B circuit).
P 0845. (Transmission fluid pressure sensor D range performance).
P 0731. (Gear 1 incorrect ratio).

Haahh, dette gir meg litt mere kjøtt på beinet. Jeg leser det slik at min TCM er ok, men at det er noe kluss med sensorer (pressure sensor).
Tror at det er sensorer på eller i girkassen som holder orden på trykket, men problemet kan også være at jeg mangler trykk i girkassen.
Nå er det bare å kaste seg rundt å lese på nett...
Kan problemet ligge i sensor 1 og 2 her: http://moparestore.t...DR/00i63490.gif

Fortsatt ingen tips her??

Edited by mastermedic, 12 September 2011 - 08:03.

......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#2 SubbV20

SubbV20

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 355 Innlegg:

Posted 08 August 2011 - 23:57

QUOTE(mastermedic @ 8 Aug 2011, 13:19) <{POST_SNAPBACK}>
En annen ting,, åssen i himelens navn vet jeg med sikkerhet åssen girkasse jeg har? Står ikkeno på selve girkassen, og ingenting på merker verken under panseret eller i cupeen.
Jeg har rammenr: 1D3HU18N02J213466 (amerikanske VIN nummeret)! Noen som har fine programmer å slå opp i?

Innspill gutter!!!!!!!!!!!

Kan nå hjelpe med denne da.

Sjekk her: Vin Dodge

book.gif
RB

#3 Chryslercrap

Chryslercrap

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 09 August 2011 - 09:57

QUOTE(mastermedic @ 8 Aug 2011, 13:19) <{POST_SNAPBACK}>
Fant noe svært interesant om bytte av TCM i Dodge Ram 4,7 med TCM fra Grand Cherokee 4,7. Bytte av software er det som skiller en utdatert girkasse fra en oppgradert.
En annen ting,, åssen i himelens navn vet jeg med sikkerhet åssen girkasse jeg har?

Oppgradering av programvaren gjøres hos en Chrysler forhandler, tror det var snakk om rundt kr 1600 for dette etter hva jeg har lest.

Automaten bak 4,7 V8 heter vel 45RFE, etter "flash" av PCM heter den 545RFE (oppgradert versjon), forutsatt at Dodge Ram bruker samme automat som Jeep Grand Cherokee og Dodge Durango med samme motor?

Hvis du bytter PCM fra en annen bil, så må du mest sannsynlig på merkeverksted og få "låst opp" startsperre, da alle hjerner kommuniserer sammen.

Er vel noen som har byttet speed sensor på disse (2 stk. input og output)?? men ikke vet jeg wink.gif

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

#4 mastermedic

mastermedic

Master of medics.

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 10 August 2011 - 16:41

QUOTE(Chryslercrap @ 9 Aug 2011, 09:57) <{POST_SNAPBACK}>
Oppgradering av programvaren gjøres hos en Chrysler forhandler, tror det var snakk om rundt kr 1600 for dette etter hva jeg har lest.

Automaten bak 4,7 V8 heter vel 45RFE, etter "flash" av PCM heter den 545RFE (oppgradert versjon), forutsatt at Dodge Ram bruker samme automat som Jeep Grand Cherokee og Dodge Durango med samme motor?

Hvis du bytter PCM fra en annen bil, så må du mest sannsynlig på merkeverksted og få "låst opp" startsperre, da alle hjerner kommuniserer sammen.

Er vel noen som har byttet speed sensor på disse (2 stk. input og output)?? men ikke vet jeg wink.gif

Ja du har rett, men jeg tror at flere bilelektroverksteder kan gjøre samme jobben.
45RFE er jo kassa på dodgen min iallefall, og samme kassen går igjen på flere chrysler merker innenfor 2000 til 2003.

PCM er ikke aktuelt å bytte.

Nå har jo alle mine teste vist at TCM er i orden og ikke trengs bytte.
Jeg har fått det inntrykket etter å ha lest mye at trykksensorer og solenoider på denne girkassa er det som oftest skaper "helvete" for alle gode dodge eiere med initielle girkasseproblemer.
Selve girkassen er svært solid og ryker sjelden, men noen stakkars sensorfeil og satan er på frifot i bilen.

Jeg bare venter nå på nye sensorer og solenoidpakken..... Dyre jævler, men må byttes.

#5 mastermedic

mastermedic

Master of medics.

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 24 August 2011 - 11:19

UPDATE!
Restnoteringer og fortsatt en Dodge som girer akkurat etter eget ønske (limpmode).

Igår fikk jeg jeg endelig en sensor å bytte. "Governor pressure sensor" (http://www.makcotran....com/72415.html).
Litt usikker på eksakt hva denne gjør for girkassen, men den var lett å bytte. La meg under bilen og løsnet den gamle med en 8mm pipenøkkel.
Det lekker girolje ut når gammel sensor fjernes.

Sensoren virker som har en funksjon vedr trykk i girkassen, men usikker på mere en det.
Jeg driver med systematisk utbytting av elektriske komponenter til girkassen tilslutt skal virke.

Sensoren kosta litt under 1000,-spenn (Amerikanske bildeler, Halden).

Jeg sletta alle feilkoder, og tok en prøvetur spent som en unge!

Neeeeeeeeeeeeeeeeida, den hjalp ingenting!
Får bare vente til solenoidene kommer!

P.s. har idag bestilt en komplett 45RFE Solenoid Pack på nettet. Jeg tar sjansen på det. Komplett block koster bare 1500,-spenn + frakt til Norge.
Girshiftersolenoidene kommer uansett fra Amerikanske bildeler snart, så skulle jeg ikke få bruk får Solenoid pack'en kan jeg sikkert selge den!

Min kamp fortsetter.....

Håper noen en dag IKKE får bruk for mine erfaringer.

#6 Tobba

Tobba

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 31 August 2011 - 09:20

Hmm... sånn et skudd ut i det blå¨, har du sjekket kontaktene på girkassen og på girhjernen? og prøvd å ta av batteriet og latt ting resatt seg slik? fukt og irr er en uting..
TG
Chevy Trucks, lift'em and drive'em!

#7 mastermedic

mastermedic

Master of medics.

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 04 September 2011 - 18:05

QUOTE(Tobba @ 31 Aug 2011, 10:20) <{POST_SNAPBACK}>
Hmm... sånn et skudd ut i det blå¨, har du sjekket kontaktene på girkassen og på girhjernen? og prøvd å ta av batteriet og latt ting resatt seg slik? fukt og irr er en uting..
TG

Nei og ja!

Har ikke sjekket noen kontakter på girkassen. Har for å være ærlig ikke trodd at det er her problemet sitter. Problemene er for "bastante" til at dette kan skyldes en dårlig kontakt.

Har tatt ut TCU (transmission controll unit), og blåst rent samt gitt en dusj med kontaktspray. Dette gjorde ikkeno forskjell.

Nå er det bare to dager til min solenoid pakke kommer.
Da er det på tide å slakte girkassen i oppkjørselen (homebrew style).

Skal bli godt... den dakkars dodgen har det vondt om dagen (må bruke bilen innimellom).

Skal følge denne write-upen... Solenoid pakken sees tydelig her: http://www.nagca.com...ead.php?t=33521

Edited by mastermedic, 04 September 2011 - 18:14.

#8 mastermedic

mastermedic

Master of medics.

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 08:10

ENDELIG! laugh.gif laugh.gif

Nå er girkassen i orden. Den er tight og girer akkurat som før alle problemene startet.

Det var altså solenoidpakken i girkassen som var problemet.
Det fulgte også med nye girskinner som jeg byttet sammen med solenoidpakken.
Solenoidpakken er altså all elektronikk i girkassen, og jeg vill tippe at denne svakheten er årsaken til mye av problemene med nettopp 45RFE.

Jeg er ingen girkassemekaniker men har litt peil på mekk og klarer enkle ting.
Jeg brukte omlag 4 timer og bilen sto i oppkjørselen.
Jeg lå på ryggen og demonterte bunnpanna, og løftet ut ventilkroppen for så å bære herligheten ned i kjellern og fullføre jobben der.

Har slettet alle feilkoder og ingen nye har dukket opp.

Tok noen bilder og kan laste dem opp litt senere i denne tråden.

Gratulerer til meg selv. Håper noen kan bruke denne informasjonen!

#9 HardKåre

HardKåre

Skogens kongle

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 14:18

Godt å høre, gratulerer så mye... JA bilder, vil være til stor hjelp for andre. Det kan jo hende at jeg en gang kommer til å kjøpe meg en bil med gearkasse som har noe som helst av elektronikk... biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 svempa

svempa

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 12 September 2011 - 22:06

Fint at du fikk kassen i orden...er alltid bra med info og bilder, så andre kan løse sine problemer smile.gif
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46