Men... hvor lenge var Adam i paradis?
I det siste har bilen begynt å gire helt på trynet. Opp og ned, hit og dit. Kickdown fungerer ikke, bilen stopper i oppoverbakke med mindre jeg girer manuelt ned i 2.
Overdrive fungerer ikke, så ligger på over 3000 omdreininger i 80 kmt.
Svarte.....
Har støvsugd nettet for info, og ganske riktig så er dette tydeligvis et "problem".
Jeg har byttet:
- Fullt oljeskift med rett olje.
- Byttet både sumpfiler og ringfilter under bunnpanna.
- TPS sensor på throttle boddyen.
- Gjort en "flush" av girkassen og byttet olje enda en gang.
Sukk. Ingenting hjelper. Den er like kjip, men den fungerer perfekt innimellom så jeg tror derfor ikke feilen er mekanisk men heller elektrisk.
Såvidt jeg vet er det bare tre ting som kan gjennstå. TCM (transmission control module), solenoiden eller total overhaling.
Feilkoden på dashbordet er P0700, men dette isolerer ikke noe annet en å bekrefte at det er feil med komunikasjonen mellom TCM og selve girkassa.
I praksis betyr kan det bety alt fra rast girkasse til kaputt TCM. Med andre ord bekrefter den hva jeg opplever.
Jeg har verkstedskrekk, jeg hater bilverksteder. Dem er arrogante, dyre og har uker med ventetid. Det er absolutt siste utvei å gå!
Fant noe svært interesant om bytte av TCM i Dodge Ram 4,7 med TCM fra Grand Cherokee 4,7. Bytte av software er det som skiller en utdatert girkasse fra en oppgradert.
Hvis man låser opp overdrive (5te gir) i TCM fra Grand cherokee så nyter Dodge godt av rimeligere forbruk samt at girkassen yter bedre.
Les mer: http://www.dodgetalk...ad.php?t=208132
EDIT:
En annen ting,, åssen i himelens navn vet jeg med sikkerhet åssen girkasse jeg har? Står ikkeno på selve girkassen, og ingenting på merker verken under panseret eller i cupeen.
Jeg har rammenr: 1D3HU18N02J213466 (amerikanske VIN nummeret)! Noen som har fine programmer å slå opp i?
Innspill gutter!!!!!!!!!!!
UPDATE.
Jeg kjøpte idag en feilkodescanner for ODB2. Da spesielt med tanke på min dodge.
Dette kan ha vist seg smart. Fikk følgende feilkoder:
P 0841. (Transmission fluid pressure sensor A circuit).
P 0845. (Transmission fluid pressure sensor B circuit).
P 0845. (Transmission fluid pressure sensor D range performance).
P 0731. (Gear 1 incorrect ratio).
Haahh, dette gir meg litt mere kjøtt på beinet. Jeg leser det slik at min TCM er ok, men at det er noe kluss med sensorer (pressure sensor).
Tror at det er sensorer på eller i girkassen som holder orden på trykket, men problemet kan også være at jeg mangler trykk i girkassen.
Nå er det bare å kaste seg rundt å lese på nett...
Kan problemet ligge i sensor 1 og 2 her: http://moparestore.t...DR/00i63490.gif
Fortsatt ingen tips her??
Edited by mastermedic, 12 September 2011 - 08:03.