Gå til innhold



Foto

Audi 2,5 TDI R5 motor i gen2 pajero..??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#1 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 16:03

noen som kjenner til mitsubishi canter motoren 3,3l (4D31) om den muligens kan passe på kassa til 2,5 (4D56)
gjerne mere innfo om den og eventuelt annen motor som kan monteres i pajeroen..

fikk havari under jeep artic challenge nå i helga og må bytte motor... da helst til en litt sterkere en wink.gif

Edited by kjetil1972, 05 October 2011 - 23:40.


#2 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 16:59

Huffda... Hva har skjedd??

Gen2 skal jo ha gearkasse fra Canter, da burde jo motoren også passe? Spørsmålet er jo om det er plass under lokket... Men det er kanskje noe du kan finne ut av på utenlandske forum hvor det er lettere å få godkjent slike ombygninger...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#3 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 18:00

QUOTE(HardKåre @ 28 Aug 2011, 17:59) <{POST_SNAPBACK}>
Huffda... Hva har skjedd??

Gen2 skal jo ha gearkasse fra Canter, da burde jo motoren også passe? Spørsmålet er jo om det er plass under lokket... Men det er kanskje noe du kan finne ut av på utenlandske forum hvor det er lettere å få godkjent slike ombygninger...

mistet oljetrykk.. tett sil eller def. oljepumpe...?
lampa kom f** ikke på mad.gif i hvertfall er toppen knusktørr... og kamlagerene skjært seg.
åsså midt ut i myra rolleyes.gif

siden jeg var sikker på at motoren var ferdig prøvde jeg å lure meg hjem for egen maskin, gikk nesten... måtte ha tauing de siste par milene.

hvis motoren kan tilpasses kassen uten alt for store mods. så ser jeg ikke store problemet med og lage plass til den (kanskje ett lite scoop..) er jo rekkefirer den og så det må jo gå på ett vis smile.gif

#4 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 19:38

noen som foresten har tips om huggere etc. som kan ha slike motorer/biler... (lett lastebil)

har sendt forespørsel på en 3,3 liters cantermotor på 85kw/115hk, må jo være enn del bedre dreiemoment på den i forhold til 2,5 litern selv om den bare er 15hk mere..??

Edited by kjetil1972, 28 August 2011 - 20:10.


#5 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 August 2011 - 23:01

en fin liste av maskiner, må da gå ann å få en av de tilpasset i pajeroen.... kan jo ikke være den eneste som har tenkt tanken wink.gif
mitsubishimotorer

#6 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 08:11

Hvorfor ikke gå "all the way": 3,2DiD???? Gen3 ble jo levert med både 2,5TD og 3,2DiD, så da må jo motorene kunne passe overens... biggrin.gif:D:D:D:D
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#7 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 08:56

QUOTE(HardKåre @ 29 Aug 2011, 09:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor ikke gå "all the way": 3,2DiD???? Gen3 ble jo levert med både 2,5TD og 3,2DiD, så da må jo motorene kunne passe overens... biggrin.gif:D:D:D:D



Ikke nødvendigvis, 2.5TD i gen3 har ikke samme motorkode som 2,5TD i gen2.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#8 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 17:48

lettest med mest mulig mekanisk styringer wink.gif hvis jeg har kunnet koble opp det elektriske så hadde jo helt klart en 3,2did vært å foretrekke...

clutch hus og motorfester skal være greit og fikse til hvis det er forskjellig, problemet tror jeg blir svinghjul,clutch,starter etc...
men det må da finnes ett firma som kan lage/omarbeide svinghjulet slik at 2,5 clutch/trykkplate kan brukes...



#9 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 18:04

2,5 tdi eller 2,8tdi med tostegs turboladning (selfølgelig med skjærkantstoppakning/pianotråd) og vanninnsprøytning vil få deg over myra wink.gif

#10 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 20:18

QUOTE(Garret @ 29 Aug 2011, 19:04) <{POST_SNAPBACK}>
2,5 tdi eller 2,8tdi med tostegs turboladning (selfølgelig med skjærkantstoppakning/pianotråd) og vanninnsprøytning vil få deg over myra wink.gif


Strekktau og Volvo i front får deg også ut av svarthullet......

Spøk til side. Vi har en sånn Canter på jobb. Når hytta er tippet fram er det veldig greit å få fotografert rundt motoren (fester etc) Mye ser veldig likt ut!




#11 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 21:10

QUOTE(1911 @ 29 Aug 2011, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Strekktau og Volvo i front får deg også ut av svarthullet......

Spøk til side. Vi har en sånn Canter på jobb. Når hytta er tippet fram er det veldig greit å få fotografert rundt motoren (fester etc) Mye ser veldig likt ut!


hehe! merket godt at 303èn dro bra smile.gif

3,3 liters canter dere har? selvfølgelig interisert i bilder på hvordan div kompenenter er plassert på motoren smile.gif
gjerne noen mål og på høyde, bredde på clutch huset etc... hvis det er mulig å få til...


#12 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 August 2011 - 22:46

Det her kommer tell å bi et spennanes prosjekt biggrin.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#13 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 September 2011 - 17:54

hmmmm...
er det plass til en rekke femmer i pajeroen...?? kanskje med el.vifte forran radiator??

#14 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 01 September 2011 - 21:11

Hvor finner du det??? Noe tyske greier eller??
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#15 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 September 2011 - 22:31

en kamerat har en nyoverhalt 2,5 tdi (140hk) audimotor, pumpen er og nyoverhalt og er chippet. skal vel være ca. 160-170 hk nå...
går rimelig bra i A6èn... tenkte på å kjøpe bilen og hugge den tongue.gif

duger 5mm alu som adapter mellom gir/motor eller bør man bruke stål, tykkere kanskje?? noen her som har gjort dette??

må finne en girkasse jeg kan bruke som mal til adapteret så jeg slipper å skru ut kassen som står i bilen...


#16 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 07:07

Prøv evt å hør på bilforumet.net der er det mange som bygger om Volvo på alle mulige måter... Til den får du vel kjøpt ferdige adapterplater, så noen der inne vet sikkert tykkelse og kvalitet.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#17 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 07:48

5mm alu er nokk alt for tynnt!!

Hvorfor i all verden vil du sette en Audi motor i en Pajero????????????????????????????????????????
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#18 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 08:43

ikke nødvendigvis audimotor, men får den rimelig og er noe sterkere enn 4d56 motoren
har 3000 v6 utveksling og med orginal paj. motor ble det litt lite hk/nm, gikk til nød med påstillet turbotrykk og pumpe...
vil egentlig finne en med mere volum slik at ikke kun bilen er brukende når turbotrykket er på topp...

huggeriene er utrolig sein med å svare på de 3,3 litersmotorene jeg har sendt forespørsel på.. en 4d31 og en 4d31T

men som sagt så er audimotoren (hele bilen) aktuell fordi den er svært rimelig og går meget bra og kjenner han som har overhalt den cool.gif


#19 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 11:37

Æ ska vær enig i at Audi motorn går bra, har kjørt A6en tell en kompis me standard 2.5TDI, sprek sak. MEN VW/Audi e BARE probema, du veit aldri når motorn neste gang bestem sæ før å gå i lufta, den bilen tell kompisen min e tungstarta hele tia, å må glødes i 18 plussgrader. Å den ryk no jævlig, sjøl om den e justert av VW/Audi verkstede i år. Det e Galskap å sett en sånn drittmotor nedi en Pajero!! Å om du sku gjør det så må du først sjekk at den gummidempern på reimhjulet som sitt på veiva e i orden, før når den ryk så går det gummibita inn i registeret å så havarer du veiva eller toppen eller begge delan. (Jada æ e subjetiv å innhabil, men VW/Audi e skrot fra ende tell anna!!!)


Sett i en en anna Pajero motor, eller kanskje enda bedre få tak i en 3 liter LC/4Runner motor??? biggrin.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#20 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 12:05

hørte rykter om en som har en komplett 3 liters 4runner motor stående wink.gif

er jo 2,8literen som i tilfellet er aktuell fra paj. 3,2 blir for mye styr og antagetlig dyrt, siden da må må ha alle komponenter i tillegg..