Gå til innhold



Foto

Audi 2,5 TDI R5 motor i gen2 pajero..??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#101 vwtaro

vwtaro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 39 Innlegg:

Posted 26 May 2012 - 13:16

QUOTE(kjetil1972 @ 24 May 2012, 17:54) <{POST_SNAPBACK}>
ja da var man lykkelig igjen, etter flere måneders "strev" og grubling våknet endelig rekkefemmern til live smile.gif
må si jeg likte 5er lyden, litt høy kanskje siden det kun er ca 1m rak 2,5" rør nå wink.gif

maler som ei katt, clutch fungerer men må finjusteres litt siden man merker ett lite rykk i bilen når man setter den i gir..
elektronisk gasspedal fungerer og gløding samt ettergløding fungerer..

har litt igjen, laddelampe og motorvernslampe, eksosanlegg og bytte og legge om noe slanger i motorom..

men nå blir det offroadtreff på denne igjen... litt spent kan man si wink.gif
turbotrykket ligger på ca 0,6 på høy tomgang og i underkant av 1bar på turtall.. blir vel litt høyere når motoren får jobbe litt..

finnes det noe sikkerhetsventil som kan slippe trykket hvis det overstiger fks.1,3.. noen som vet??


finnes det noe sikkerhetsventil som kan slippe trykket hvis det overstiger fks.1,3.. noen som vet??

Er det ikke wastgate på turboen ?? den skal jo slippe trykket .. ved et anngit trykk ..smile.gif

#102 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 26 May 2012 - 19:25

hmmm... husker ikke, mulig smile.gif turboen er godt bortgjemt nå..
får bare følge med turbotrykket, var på første prøvetur med bilen i dag smile.gif
trykket var nesten 1,2 på det meste uten noe spes. hard kjøring (har ikke eksosanlegget på) wink.gif

har fått hjem 3" anlegget, blir montert i løpet av helgen..



#103 GULF

GULF

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 26 May 2012 - 21:25

QUOTE(kjetil1972 @ 26 May 2012, 20:25) <{POST_SNAPBACK}>
hmmm... husker ikke, mulig smile.gif turboen er godt bortgjemt nå..
får bare følge med turbotrykket, var på første prøvetur med bilen i dag smile.gif
trykket var nesten 1,2 på det meste uten noe spes. hard kjøring (har ikke eksosanlegget på) wink.gif

har fått hjem 3" anlegget, blir montert i løpet av helgen..


Er vel ikke wastegate om det er variabel turbo du har. Den regulerer eksosen inn på turboen.

Edited by GULF, 26 May 2012 - 21:25.

Mercedes G en fantastisk bil

#104 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 27 May 2012 - 08:34

har ikke så stor kunskap om turbo, men med variabel "girer" den ikke bare om med lite eksos for å få mer trykk ved lavt turtall? eller gir den seg med mye eksos også...?
den har i hvertfall ikke noe wastegate som ligner de på mitsu sine motorer.. mulig trykkslangen som går til en klokke kun gir ecu beskjed at mere diesel er ønskelig smile.gif

men virker som den gir seg på ca 1,2, så det er jo omtrent perfekt smile.gif

testet den bittelitt offroad og draget på bunn er meget bra, klatret fint på tomgang i første lav. kan kjøre mye saktere nå enn med 4d56 motoren som stod i den tidligere..
merket at hvis den holdt på å bakke seg ned regulerte den selv på litt, skal utrolig mye til for å kvele den..

men motor må nok ut og en modding på clutcharm må til, klarer ikke å få den til å clutche helt fri.. kjenner ett lite rykk i bilen når jeg setter den i gir.. men det blir etter offroadtreffet wink.gif

ialt så er jeg veldig fornøyd smile.gif

#105 GULF

GULF

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 27 May 2012 - 11:43

Nå har ikke jeg lest alle innlegg her, men om du har hydraulisk clutch så kan det hende du har for liten diameter på master pumpa og får for liten slaglengde. Men det kan jo også løses med ved kortere arm inn til kassa.

Er noen fine animasjoner om vtg lalder på nettet.
Mercedes G en fantastisk bil

#106 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 28 May 2012 - 23:00

er hydraulisk clutch, har shimset slavesylinder maks. (gaffelen stopper nå i clutch hus)
så jeg må nok inni clutch huset for å fikse litt på gaffelen eller bygge ut festet til den på kassa...

fikk skjema på alt av slanger til motor av en hjelpsom herre på bilforumet så jeg får vel turbo til å fungere rett etterhvert smile.gif

#107 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 June 2012 - 08:42

fått montert eksosanlegget, 3'' ble ikke feil smile.gif ble godlyd av rekke femmern nå...

passet veldig bra, takk til sveiseren cool.gif

Edited by kjetil1972, 01 June 2012 - 08:48.


#108 Nuftetuft

Nuftetuft

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 04 June 2012 - 10:00

QUOTE(kjetil1972 @ 1 Jun 2012, 09:42) <{POST_SNAPBACK}>
fått montert eksosanlegget, 3'' ble ikke feil smile.gif ble godlyd av rekke femmern nå...

passet veldig bra, takk til sveiseren cool.gif


3" helt fra manifold? hører at folk har problemer med det siden det rett og slett ikke er plass.

#109 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 04 June 2012 - 10:06

Med 2" bodylift blir det annerledes

#110 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 11:48

er meget bra passform på anlegget, er forresten 2,5" ned fra motor
er pajeroskru her på forumet som har laget det.. smile.gif

har nå montert lyktebøyle fra en 07 landcruiser
passet i mine øyne perfekt smile.gif
bugscreen er og kjøpt wink.gif







nå er det ut å ta ut R5'en og få skikk på cutcharmen...

Edited by kjetil1972, 29 June 2012 - 21:46.


#111 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 11:50

det neste blir nok lakkering av plastikk i samme fargen som bilen og montering av stigtrinn/kanalbeskyttere smile.gif
bare støpeformene dukker opp snart wink.gif


Edited by kjetil1972, 29 June 2012 - 12:25.


#112 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 29 June 2012 - 15:35

da var motor ute av bilen, akkurat som ventet så hadde clutchlager danset på egenhånd mellom trykkplate og clutcharm..
grei skuring å forlenge "opplagringen" til clutcharm, skal også shimse litt mellom lager og armen smile.gif
bytter og ut til en clutcharm som har fjærlås til utløserlageret... får håpe det blir likar nå smile.gif

må få clutchlageret til å ligge mot trykkplate når clutchpedal ikke er trykket inn....