Gå til innhold



Foto

Audi 2,5 TDI R5 motor i gen2 pajero..??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#21 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 14:17

QUOTE(kjetil1972 @ 2 Sep 2011, 12:05) <{POST_SNAPBACK}>
hørte rykter om en som har en komplett 3 liters 4runner motor stående wink.gif

er jo 2,8literen som i tilfellet er aktuell fra paj. 3,2 blir for mye styr og antagetlig dyrt, siden da må må ha alle komponenter i tillegg..



Har kjørt veldig lite pajero gen2, men prøvde en par 2,5 å en par 2,8 når jeg leita bil sist. Å tror ikke en 2.8 kommer till å bli en revulosjon me tanke på draget.... 3 liter LC derimot biggrin.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#22 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 01:29

teller litt på "knappene" nå tongue.gif
har snakket med en som har en komplett toyota 4runner 3,0td motor (KZN130)... blir vel ca.3 ganger så dyr som 2,5èn huh.gif
men, helt klart ikke utelukket..
følger med gir og transferkasse, noen som trenger noe slikt tongue.gif

#23 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 03:57

Synes det var enklere å bare ta en nyere 2,5 liters motor med 136 hester som kan chippes til 173 hester men er litt elektrisk å leke seg med ja..... Samme blokka men dobbelmasse svinghjul.....

#24 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 09:35

QUOTE(Driving @ 3 Sep 2011, 04:57) <{POST_SNAPBACK}>
Synes det var enklere å bare ta en nyere 2,5 liters motor med 136 hester som kan chippes til 173 hester men er litt elektrisk å leke seg med ja..... Samme blokka men dobbelmasse svinghjul.....

du tenker på 2,5 fra gen3...?
tror en slik motor med alt som man må ha med, ledningsnett,hjerne etc..
noen som foresten vet om gen3 har "eget" ledningsnett til motor eller er det hovednettet som går til motor..?

volvomotoren blir utrolig rimelig, litt jobb blir det med motorfester,adapter,bunnpanne og oljesil.
må også bygge om litt på rørene til det bakre varmeapparatet og montere vifte forran radiator.

det jeg vet om motoren er at det er skiftet til bronsjelager,nye stempelringer, overhalt dieselpumpe som er påstillet i tillegg til chip,"stor turbo", nytt registerreim/pumpereim og alt av hjul til register... skal være ca 180hk... og 14k billigere enn 4runnermotoren wink.gif
regner med en gen3 motor fort blir 10k dyrere enn det...?




#25 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 09:59

QUOTE(kjetil1972 @ 3 Sep 2011, 10:35) <{POST_SNAPBACK}>
du tenker på 2,5 fra gen3...?
tror en slik motor med alt som man må ha med, ledningsnett,hjerne etc..
noen som foresten vet om gen3 har "eget" ledningsnett til motor eller er det hovednettet som går til motor..?

volvomotoren blir utrolig rimelig, litt jobb blir det med motorfester,adapter,bunnpanne og oljesil.
må også bygge om litt på rørene til det bakre varmeapparatet og montere vifte forran radiator.

det jeg vet om motoren er at det er skiftet til bronsjelager,nye stempelringer, overhalt dieselpumpe som er påstillet i tillegg til chip,"stor turbo", nytt registerreim/pumpereim og alt av hjul til register... skal være ca 180hk... og 14k billigere enn 4runnermotoren wink.gif
regner med en gen3 motor fort blir 10k dyrere enn det...?


Elektrisk vifte forran radiator e vel ikke ideelt i forhold til å dytte myr/vann/mudd inn? Nei Kjetil fortsett tanken om 4er med mye kubik ( 3,3 etc)

#26 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 12:29

Det er sant at det ikke er noe særlig mere futt i 2,8 kontra 2,5n men det er masse en kan gjøre for å flytte momentet med å sette på en annen turbo. Bla. V/N turbo. Variabel nozzle area turbo. Dette er en turbo som gir trykk fra bunn på registeret og gir et jevnere drag over hele registeret. Har flere ganger tenkt på det på min 2,8, men har ikke tid til å skru slikt lengre.
Audimotoren som ble nevnt her har mange svakheter, men den største svakheten er longlife oljeservicen. Det knekker kammene, og motorene kokser helt igjen. Mener de har 150hk og en kan lett hente 35 til.

Hvordan er det med moderat lettet svinghjul til slik kjøring, da kommer motoren raskere opp på turtall? Motorene virker vanvittig late orginalt.

#27 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 13:48

blir å gå for 2,5èn blir rimelig og får være ett prøve/feileprosjekt tongue.gif
blir nok å hente audien i morgen, fått tak i en kasse jeg kan bruke til mal så jeg slipper å ta ut den i bilen..
har 8mm alu på jobb, må duge som adapter...
men er usikker på bunnpannen om den er i støypgods eller stål... letteste har jo vært hvis sumpen på 4d56motoren kan loddes direkte på..

skjærer det seg helt, får jeg putte den motoren i senator Aèn og finne en orginalmotor til pajen tongue.gif

#28 Garret

Garret

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1044 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 15:31

Alt går, går det ikke godt så går det gæli smile.gif

Myk aluminium er veldig skrøplige saker, men bruker du en brukbar legering som kan herdes kan en oppnå enorm styrke. 7000 legeringene er korrusjonsutsatte, men ekstremt sterke! Eloksering forhindrer korrusjon!
Lykke til med prosjektet!


#29 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 20:31

HER må du ta MASSEMASSEMASSEMASSE bilder og legge ut... tongue.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#30 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 22:14

har kasta ut maskinisten av pajeroen nå, jekli lett å komme til når bilen er hevet med bodylift tongue.gif
henter donorbilen i morgen, noen som trenger audi 100/a6 stv. deler wink.gif

en gledelig nyhet var at bunnpannen på audaen og er i stål så det forenkler jo ombygging av den betraktelig smile.gif
har og fått tips om en i nærheten som lager adaptere for ombygging av bilcrossbiler.... får håpe han har tid til å hjelpe litt smile.gif

#31 Jarl_

Jarl_

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 22:59

QUOTE(Garret @ 3 Sep 2011, 13:29) <{POST_SNAPBACK}>
Audimotoren som ble nevnt her har mange svakheter, men den største svakheten er longlife oljeservicen. Det knekker kammene, og motorene kokser helt igjen. Mener de har 150hk og en kan lett hente 35 til.
Det er vel 5-syllindra 2,5 Tdi det er snakk om her.. de har aldri gått på longlife... det var V6 Tdi som begynte med det.


Jarl Martinussen

- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/


#32 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 05 September 2011 - 01:38

er vist ett umulig prosjekt det her iflg. vag gutta tongue.gif
vw & audi club
får vel motbevise dem smile.gif skal i hvertfall prøve cool.gif

#33 RN46

RN46

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 05 September 2011 - 07:19

Hmmmm....
Jeg vil påstå den audimotoren er ubrukelig til offroadbruk.
De er spreke som bare det,men eier jo ikke bunndrag.
De har dreiemomentkurve som en bensinmotor.
"Draget" kommer ikke før turtallet passerer 2500-3000 o/min.

#34 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 09 September 2011 - 06:58

QUOTE(RN46 @ 5 Sep 2011, 08:19) <{POST_SNAPBACK}>
Hmmmm....
Jeg vil påstå den audimotoren er ubrukelig til offroadbruk.
De er spreke som bare det,men eier jo ikke bunndrag.
De har dreiemomentkurve som en bensinmotor.
"Draget" kommer ikke før turtallet passerer 2500-3000 o/min.

vi får se smile.gif har nå kjørt/hatt enn del biler med tdi,cdi etc... kan nå ikke si at 4d56èn til mitsubishi er noe sterkere på bunn enn de..
klart jeg er klar over at mye elektronikk ikke er helt heldig på offroadkjøring.
3-4 helger i året den får seg noen skikkelige utfordringer, ellers blir den brukt som "vanlig" bruksbil...



#35 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 09 September 2011 - 12:03

da var donorbilen endelig hentet, 2,5 til mitsuen kan helt klart ikke sammenlignes verken på bunndrag eller på turtall smile.gif
vesentlig bedre å "krypekjøre" med audimotoren, mitsu motoren kan ikke sammenlignes.... går utrolig godt.

nå starter morroa tongue.gif



fått hentet hjem "motorjekken" også



#36 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 09 September 2011 - 18:15

QUOTE(kjetil1972 @ 9 Sep 2011, 13:03) <{POST_SNAPBACK}>
da var donorbilen endelig hentet, 2,5 til mitsuen kan helt klart ikke sammenlignes verken på bunndrag eller på turtall smile.gif
vesentlig bedre å "krypekjøre" med audimotoren, mitsu motoren kan ikke sammenlignes.... går utrolig godt.

Spennende prosjekt. Audi femmeren er skuddsikre motorer. Anbefaler deg å kjøpe nye PP dysespisser fra f.eks http://www.ecconor.net
Send Anders mail så får du riktig spisser. Henter ut ekstra hester og nm da, merka stor forskjell på min.

Edited by Audiot, 09 September 2011 - 18:16.


#37 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 09 September 2011 - 22:01

hehe!!! endelig ett godt ord om vag femeren biggrin.gif er en volvomotor, passer audidyser på de?
er vist litt forskjell på toppen på de ettersom jeg har forstått...??

motoren skal være chippet og pumpen litt påstillet, går i hvertfall utrolig godt...
fikk testet litt hvordan den tok bakkestarter etc. krabbet myyyye bedre på "tomgang" enn mitsumotoren gjorde...

stortsett klart til å løfte ut motoren av audien nå så jeg får målt og bestilt lageret i veiva og begynne å tilpasse adapterplata.
litt spent på hvor mye modding det kreves på bunnpanne/sil...

vinsjfestet må moddes litt...

#38 Audiot

Audiot

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 186 Innlegg:

Posted 10 September 2011 - 09:04

QUOTE(kjetil1972 @ 9 Sep 2011, 23:01) <{POST_SNAPBACK}>
hehe!!! endelig ett godt ord om vag femeren biggrin.gif er en volvomotor, passer audidyser på de?
er vist litt forskjell på toppen på de ettersom jeg har forstått...??

motoren skal være chippet og pumpen litt påstillet, går i hvertfall utrolig godt...
fikk testet litt hvordan den tok bakkestarter etc. krabbet myyyye bedre på "tomgang" enn mitsumotoren gjorde...

stortsett klart til å løfte ut motoren av audien nå så jeg får målt og bestilt lageret i veiva og begynne å tilpasse adapterplata.
litt spent på hvor mye modding det kreves på bunnpanne/sil...

vinsjfestet må moddes litt...

Er i bunn og grunn en Audi motor. Mellom Volvo og Audi så er det likevel mye som er litt annerledes utformet og som ikke går om hverandre: Dieselpumpe, innsug, eksosmanifold, turbo (kan moddes), bunnpanne, motorfester, vifteremstrammer, AC-pompe, servopumpe, servopumpebrakett.
Toppen skal være lik på Audi/Volvo

#39 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 September 2011 - 09:42

hmmm...
var vist bare toppen som er "volvo" ble satt på når motoren ble overhalt...

#40 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 September 2011 - 13:49

endelig fått motoren ut, den audien er fryktelig lav... må jo bruke jekk huh.gif



ser ut som jeg har flaks, clutch huset på audien er vesentlig mindre enn på pajeroen så det blir god plass til starteren thumbsup.gif
har fått målt lageret på svinghjulet, clutchen fra pajeroen passer fint...

får håpe ny clutch,utløserlager og svinghjulslager er ankommet neste helg så jeg får fortsettet da...
fått lånt en pajerokasse for å bruke som mal til adapteret... men må vente til jeg har fått nytt lager, må nok sentreres skikkelig cool.gif