Gå til innhold



Foto

Audi 2,5 TDI R5 motor i gen2 pajero..??


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
111 replies to this topic

#41 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 10 September 2011 - 14:20

hvis noen har vært borti noe lignende eller har innspill på ting og tang cool.gif
er jeg fryktelig interisert, er første gangen jeg forsøker meg på dette.. fort gjort å overse noe wink.gif

ser ut som jeg må heve motoren noen cm... jeg må bruke bunnpannen slik den er siden oljefilteret står i bredd med sumpen på bunnpanna...
kan bli trangt og komme til å bytte den i ettertid, vil komme rett over frikoblingen til framdiff...
heldigvis er ikke sumpen så dyp, tror det skal gå fint smile.gif mulig jeg må heve girkassen noen cm..
høyden i motorrom er i hvertfall inga problem...

#42 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 14 September 2011 - 12:22

thumbsup.gif endelig var diff-lockern til framdiffen sendt fra forhandler, har gått i månedsvis og ventet...
var en glipp på nettbutikken, de måtte få prudusert en ny.... (100 nz dollar i rabatt)
da er det vel bare å demontere diffen forran og ta det mens motoren er ute av bilen smile.gif


#43 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 23 September 2011 - 22:44

var ett sabla styr for å få tak i ett svinghjulslager som passet til pajerokassa, men det har ordnet seg smile.gif får det til uka.
ny clutch og utløserlager er kjøpt.
fikk prøvemontert motoren i pajeroen i dag, ser greit ut med motorfester,plass til radiator etc...
venter til jeg har fått montert svinghjulslageret før adapteret gjøres ferdig, vil være 100% sikker på at kassa blir sentrert skikkelig på motoren

lockeren er endelig kommet, men tror jeg venter med den til jeg er ferdig med motorbyttet smile.gif

trenger foresten ett sett 10x15 felger til pajeroen, noen som har til overs? cool.gif

#44 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 24 September 2011 - 11:21

Hvis du får tid mellom slagene, må du gjerne dokumentere med litt bilder till allmuen... tongue.gif
Lord.......
XL-7

#45 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 24 September 2011 - 18:58

satser på å få motoren montert på girkassa neste helg, muligens mekke til noen motorfester og.
har vært kjekt å kommet igang med det elektriske...

denne helga blir det lite tid til skruing...

skal prøve å huske å ta noen bilder i ny og ne smile.gif

#46 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 October 2011 - 00:49

Ting Tar Tid
har nå endelig fått montert det "fordømte svinghjulslageret" utrolig hvor vanskelig det skulle være å finne tak i ett som passet både på svinghjulet og på girkassetappen huh.gif
har fått montert clutchen og testet kassen på motoren, starter i morgen med å lage mal til adapteret smile.gif


#47 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 01 October 2011 - 20:03

da var adapteret ferdig smile.gif
har motoren på "lånekassen" fått testet clutchen og det ser ut som det fungerer fint smile.gif
laget adapteret slik at det stikker litt lengre ut enn det som egentlig var nødvendig, noe som sa meg at det ville bli sterkere da wink.gif

i morgen blir det endelig montering i bilen og begynne med motorfestene....
må og finne på noe med clutch huset siden startmotoren på vag motoren står på andre siden...





#48 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 05 October 2011 - 18:02

motoren noenlunde klar til å løftes i bilen..



måtte bygge om litt på torpedoveggen siden hjulene til dieselpumpa selvsagt måtte være i bakkant av motor rolleyes.gif



prøve motoren i bilen..



noen som foresten vet hva den vacumklokka i bakkant av innsug er til...?
kommer ett rør opp fra blokka til den og er koblet til innsug...

#49 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 05 October 2011 - 18:39

QUOTE(kjetil1972 @ 5 Oct 2011, 19:02) <{POST_SNAPBACK}>
noen som foresten vet hva den vacumklokka i bakkant av innsug er til...?
kommer ett rør opp fra blokka til den og er koblet til innsug...


EGR-ventil? bare å blend av smile.gif

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#50 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 05 October 2011 - 18:47

QUOTE(Chryslercrap @ 5 Oct 2011, 19:39) <{POST_SNAPBACK}>
EGR-ventil? bare å blend av smile.gif


nice smile.gif
glemte vist å ta hensyn til den når jeg bygget om torpedoveggen, så for meg ett dagsverk til med å lage plass til den å huh.gif

#51 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 00:36

har hatt en liten arbeidsøkt til med pajeroen smile.gif

mon tro hvor mange ganger jeg nå har hatt inn og ut motoren nå ohmy.gif
ikke gjort på en-to-tre og få motorfester etc. tilpasset skikkelig



men nå er motoren satt i (bank i bordet) tongue.gif
og tilpassninger er ferdige...



monterte radiator og intercooler for å se hvor mye slanger/rør/bend som må handles inn...



all klaring er god klaring tongue.gif 1,5cm mellom bunnpanne og diff.. rolleyes.gif
mulig det må shimses litt på motorfester, får se etter at motoren har våknet til liv og se hvor mye den beveger seg...



litt modding blir det på clutch, den koblet ikke skikkelig i fri med clutchpedalen i bunn...
blir å lage justerbart stag mellom clutchsylinder og clutcharm.

og nydekkene er kommet i hus cool.gif



skal bli flott å få byttet de 205/70-16 hilux hjulene som står på bilen nå biggrin.gif



#52 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 16:16

Ser ut som du får dette til!
Spennende å følge med på prosjektet ditt!
Du tar vel ombygginger på bestilling nå? wink.gif

#53 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 18 October 2011 - 21:14

QUOTE(Pajerosan @ 17 Oct 2011, 17:16) <{POST_SNAPBACK}>
Ser ut som du får dette til!
Spennende å følge med på prosjektet ditt!
Du tar vel ombygginger på bestilling nå? wink.gif


blir ikke en slik ombygging til wink.gif
må være vesentlig lettere å montere en v6/v8 motor i enn en r5 wink.gif
største problemet er jo at den bygger mye "bakover" faktisk bedre plass forran mot radiator nå enn med rekkefireren i tongue.gif
men fordelen er jo at det blir gjevnere akseltrykk forran og bak og at tyngdepunktet på bilen blir bittelitt lavere enn std... smile.gif



#54 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 06 November 2011 - 00:48

da har jeg endelig fått tid til å gjøre litt til med paj. prosjektet mitt smile.gif
fått demontert ledningsnettet ut av audien.... tok rubbel og bit med sikring/relèboks og merket hver jæ... ledning hvor de gikk hen.
var usikker på hvor jeg kunne klippe så elektrikkerene får klippe og stusse så mye de vil tongue.gif de får ellers ha lykke til cool.gif



#55 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 13 November 2011 - 01:38

"lykke til" var vist meg selv tongue.gif
har sittet nå i 14 tima med de hersens ledningene... men det ser nå ut som det går seg til med god hjelp fra quattro73 på bilforumet smile.gif
fått splittet det opp slik det skulle ha vært orginalt tongue.gif
regnet med det ble en utfordring å få koblet opp motorvernlampe og diagnoseplugg, men heldigvis var det null problem wink.gif

men sliter litt med å finne skjemaet til instrumenteringen....
så hvis noen skulle ha fks. autodata så er jeg fryktelig interisert i skjemaet til instrument og gjerne det til motorommet til en 1992 audi100 2,5TDI wink.gif
må finne ut hva som er til glødelampe og laddelampe

neste blir å tilpasse den elektroniske gasspedalen og lage feste til clutch og bremsebryterene

Edited by kjetil1972, 13 November 2011 - 01:41.


#56 kvammis

kvammis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 14 November 2011 - 20:46

Jeg sjekket i full fart autodata (v 3.24), men der var det bare skjema for klima.
Men utifra erfaring med ombygginger på bmw stemmer autodata fantastisk dårlig tongue.gif

Fant en side med litt koblingskjemaer, så ikke ut som det var noe for din motor. Men kanskje du finner noe.
http://www.isham-res...ypC4/index.html

Lykke til vidre wink.gif

(har selv lekt med tanken på 3l bmw diesel i pajen, men har nok å ta meg til og tror nok pajeroen kneler da tongue.gif)

Edited by kvammis, 14 November 2011 - 20:59.


#57 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 00:28

Hej
Mycket trevligt projekt. Roligt att se. Bra med massa bilder.
Hur fick du centrerat växellådan mot motorn/adaptern? Byggde liknade för några år sedan med en patrol motor (2,8td) med en ford automat (AOD). Blev många turer in o ut med detta före de centrerade. De va bara mitt fel men man lärde av de....

Lycka till

Mvh Manfred

#58 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 19:45

QUOTE(kvammis @ 14 Nov 2011, 20:46) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg sjekket i full fart autodata (v 3.24), men der var det bare skjema for klima.
Men utifra erfaring med ombygginger på bmw stemmer autodata fantastisk dårlig tongue.gif

Fant en side med litt koblingskjemaer, så ikke ut som det var noe for din motor. Men kanskje du finner noe.
http://www.isham-res...ypC4/index.html

Lykke til vidre wink.gif

(har selv lekt med tanken på 3l bmw diesel i pajen, men har nok å ta meg til og tror nok pajeroen kneler da tongue.gif)


finner ut av det når jeg monterer nettet i pajeroen smile.gif men, takker!!!
3l bmw er vel rekke sekser ?? tror det blir trangt i pajero til den smile.gif

#59 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 20:08

QUOTE(manfred @ 15 Nov 2011, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Hej
Mycket trevligt projekt. Roligt att se. Bra med massa bilder.
Hur fick du centrerat växellådan mot motorn/adaptern? Byggde liknade för några år sedan med en patrol motor (2,8td) med en ford automat (AOD). Blev många turer in o ut med detta före de centrerade. De va bara mitt fel men man lärde av de....

Lycka till

Mvh Manfred


hadde en annen girkasse og det var å måle-merke-prøve-måle-merke-prøve...osv........ cool.gif tror den skal være bra sentrert smile.gif hvis ikke, er det nok girkassebytte etter kort tid rolleyes.gif

satser på oppstart til helga rolleyes.gif i hvertfall å se om jeg får livstegn fra motoren cool.gif har enn del igjen med servorør,eksos,intercooler fester /slanger,ombygging av luftfilter, finjustering av clutch...

får jeg ikke livstegn fra motoren, blir bilen mest sansynlig satt bort for vinteren og fortsette til våren...
så får jeg prøve å finne en annen rimelig offroader og bruke i vinter...



#60 kvammis

kvammis

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 22 Innlegg:

Posted 15 November 2011 - 21:27

QUOTE(kjetil1972 @ 15 Nov 2011, 19:45) <{POST_SNAPBACK}>
finner ut av det når jeg monterer nettet i pajeroen smile.gif men, takker!!!
3l bmw er vel rekke sekser ?? tror det blir trangt i pajero til den smile.gif

Har vi slegge, vinkelsliper og sveiseapparat ? Ja det har vi wink.gif

Men huff, ikke tenke sånne tanker ! Skal jo bare leke med pajeroen i vinter !