Audi 2,5 TDI R5 motor i gen2 pajero..??
#41
Posted 10 September 2011 - 14:20
er jeg fryktelig interisert, er første gangen jeg forsøker meg på dette.. fort gjort å overse noe
ser ut som jeg må heve motoren noen cm... jeg må bruke bunnpannen slik den er siden oljefilteret står i bredd med sumpen på bunnpanna...
kan bli trangt og komme til å bytte den i ettertid, vil komme rett over frikoblingen til framdiff...
heldigvis er ikke sumpen så dyp, tror det skal gå fint mulig jeg må heve girkassen noen cm..
høyden i motorrom er i hvertfall inga problem...
#42
Posted 14 September 2011 - 12:22
var en glipp på nettbutikken, de måtte få prudusert en ny.... (100 nz dollar i rabatt)
da er det vel bare å demontere diffen forran og ta det mens motoren er ute av bilen
#43
Posted 23 September 2011 - 22:44
ny clutch og utløserlager er kjøpt.
fikk prøvemontert motoren i pajeroen i dag, ser greit ut med motorfester,plass til radiator etc...
venter til jeg har fått montert svinghjulslageret før adapteret gjøres ferdig, vil være 100% sikker på at kassa blir sentrert skikkelig på motoren
lockeren er endelig kommet, men tror jeg venter med den til jeg er ferdig med motorbyttet
trenger foresten ett sett 10x15 felger til pajeroen, noen som har til overs?
#44
Posted 24 September 2011 - 11:21
XL-7
#45
Posted 24 September 2011 - 18:58
har vært kjekt å kommet igang med det elektriske...
denne helga blir det lite tid til skruing...
skal prøve å huske å ta noen bilder i ny og ne
#46
Posted 01 October 2011 - 00:49
har nå endelig fått montert det "fordømte svinghjulslageret" utrolig hvor vanskelig det skulle være å finne tak i ett som passet både på svinghjulet og på girkassetappen
har fått montert clutchen og testet kassen på motoren, starter i morgen med å lage mal til adapteret
#47
Posted 01 October 2011 - 20:03
har motoren på "lånekassen" fått testet clutchen og det ser ut som det fungerer fint
laget adapteret slik at det stikker litt lengre ut enn det som egentlig var nødvendig, noe som sa meg at det ville bli sterkere da
i morgen blir det endelig montering i bilen og begynne med motorfestene....
må og finne på noe med clutch huset siden startmotoren på vag motoren står på andre siden...
#48
Posted 05 October 2011 - 18:02
måtte bygge om litt på torpedoveggen siden hjulene til dieselpumpa selvsagt måtte være i bakkant av motor
prøve motoren i bilen..
noen som foresten vet hva den vacumklokka i bakkant av innsug er til...?
kommer ett rør opp fra blokka til den og er koblet til innsug...
#49
Posted 05 October 2011 - 18:39
kommer ett rør opp fra blokka til den og er koblet til innsug...
EGR-ventil? bare å blend av
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#50
Posted 05 October 2011 - 18:47
nice
glemte vist å ta hensyn til den når jeg bygget om torpedoveggen, så for meg ett dagsverk til med å lage plass til den å
#51
Posted 17 October 2011 - 00:36
mon tro hvor mange ganger jeg nå har hatt inn og ut motoren nå
ikke gjort på en-to-tre og få motorfester etc. tilpasset skikkelig
men nå er motoren satt i (bank i bordet)
og tilpassninger er ferdige...
monterte radiator og intercooler for å se hvor mye slanger/rør/bend som må handles inn...
all klaring er god klaring 1,5cm mellom bunnpanne og diff..
mulig det må shimses litt på motorfester, får se etter at motoren har våknet til liv og se hvor mye den beveger seg...
litt modding blir det på clutch, den koblet ikke skikkelig i fri med clutchpedalen i bunn...
blir å lage justerbart stag mellom clutchsylinder og clutcharm.
og nydekkene er kommet i hus
skal bli flott å få byttet de 205/70-16 hilux hjulene som står på bilen nå
#52
Posted 17 October 2011 - 16:16
Spennende å følge med på prosjektet ditt!
Du tar vel ombygginger på bestilling nå?
#53
Posted 18 October 2011 - 21:14
Spennende å følge med på prosjektet ditt!
Du tar vel ombygginger på bestilling nå?
blir ikke en slik ombygging til
må være vesentlig lettere å montere en v6/v8 motor i enn en r5
største problemet er jo at den bygger mye "bakover" faktisk bedre plass forran mot radiator nå enn med rekkefireren i
men fordelen er jo at det blir gjevnere akseltrykk forran og bak og at tyngdepunktet på bilen blir bittelitt lavere enn std...
#54
Posted 06 November 2011 - 00:48
fått demontert ledningsnettet ut av audien.... tok rubbel og bit med sikring/relèboks og merket hver jæ... ledning hvor de gikk hen.
var usikker på hvor jeg kunne klippe så elektrikkerene får klippe og stusse så mye de vil de får ellers ha lykke til
#55
Posted 13 November 2011 - 01:38
har sittet nå i 14 tima med de hersens ledningene... men det ser nå ut som det går seg til med god hjelp fra quattro73 på bilforumet
fått splittet det opp slik det skulle ha vært orginalt
regnet med det ble en utfordring å få koblet opp motorvernlampe og diagnoseplugg, men heldigvis var det null problem
men sliter litt med å finne skjemaet til instrumenteringen....
så hvis noen skulle ha fks. autodata så er jeg fryktelig interisert i skjemaet til instrument og gjerne det til motorommet til en 1992 audi100 2,5TDI
må finne ut hva som er til glødelampe og laddelampe
neste blir å tilpasse den elektroniske gasspedalen og lage feste til clutch og bremsebryterene
Edited by kjetil1972, 13 November 2011 - 01:41.
#56
Posted 14 November 2011 - 20:46
Men utifra erfaring med ombygginger på bmw stemmer autodata fantastisk dårlig
Fant en side med litt koblingskjemaer, så ikke ut som det var noe for din motor. Men kanskje du finner noe.
http://www.isham-res...ypC4/index.html
Lykke til vidre
(har selv lekt med tanken på 3l bmw diesel i pajen, men har nok å ta meg til og tror nok pajeroen kneler da )
Edited by kvammis, 14 November 2011 - 20:59.
#57
Posted 15 November 2011 - 00:28
Mycket trevligt projekt. Roligt att se. Bra med massa bilder.
Hur fick du centrerat växellådan mot motorn/adaptern? Byggde liknade för några år sedan med en patrol motor (2,8td) med en ford automat (AOD). Blev många turer in o ut med detta före de centrerade. De va bara mitt fel men man lärde av de....
Lycka till
Mvh Manfred
#58
Posted 15 November 2011 - 19:45
Men utifra erfaring med ombygginger på bmw stemmer autodata fantastisk dårlig
Fant en side med litt koblingskjemaer, så ikke ut som det var noe for din motor. Men kanskje du finner noe.
http://www.isham-res...ypC4/index.html
Lykke til vidre
(har selv lekt med tanken på 3l bmw diesel i pajen, men har nok å ta meg til og tror nok pajeroen kneler da )
finner ut av det når jeg monterer nettet i pajeroen men, takker!!!
3l bmw er vel rekke sekser ?? tror det blir trangt i pajero til den
#59
Posted 15 November 2011 - 20:08
Mycket trevligt projekt. Roligt att se. Bra med massa bilder.
Hur fick du centrerat växellådan mot motorn/adaptern? Byggde liknade för några år sedan med en patrol motor (2,8td) med en ford automat (AOD). Blev många turer in o ut med detta före de centrerade. De va bara mitt fel men man lärde av de....
Lycka till
Mvh Manfred
hadde en annen girkasse og det var å måle-merke-prøve-måle-merke-prøve...osv........ tror den skal være bra sentrert hvis ikke, er det nok girkassebytte etter kort tid
satser på oppstart til helga i hvertfall å se om jeg får livstegn fra motoren har enn del igjen med servorør,eksos,intercooler fester /slanger,ombygging av luftfilter, finjustering av clutch...
får jeg ikke livstegn fra motoren, blir bilen mest sansynlig satt bort for vinteren og fortsette til våren...
så får jeg prøve å finne en annen rimelig offroader og bruke i vinter...
#60
Posted 15 November 2011 - 21:27
3l bmw er vel rekke sekser ?? tror det blir trangt i pajero til den
Har vi slegge, vinkelsliper og sveiseapparat ? Ja det har vi
Men huff, ikke tenke sånne tanker ! Skal jo bare leke med pajeroen i vinter !