Jump to content



Photo

Lære meg litt om bilene deres


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 stea889

stea889

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 130 posts

Posted 30 August 2011 - 21:32

Hei

Jeg har begynt den store jakten på ny bil, har kikka på biler jeg kjenner som Jeep,toyota og suzuki..

Men når man ser på pris så dukker ofte brukte koreanere opp på skjermen her, hva kan dere kort si om Ssangyong på generelt grunnlag, og litt spesielt omkring Musso?

Hvem produserer motorer og drivverk? Er det greie delepriser og får man tak i deler uten å måtte krype inn på ett merkeverksted? Er de såpass enkle at man kan gjøre småting selv?

JA dere skjønner, hvis noen orker så blir jeg takknemelig for noen ord omkring disse bilene,om brukserfaringer og diverse..!

Takker!

#2 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 posts

Posted 30 August 2011 - 22:23

QUOTE(stea889 @ 30 Aug 2011, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Jeg har begynt den store jakten på ny bil, har kikka på biler jeg kjenner som Jeep,toyota og suzuki..

Men når man ser på pris så dukker ofte brukte koreanere opp på skjermen her, hva kan dere kort si om Ssangyong på generelt grunnlag, og litt spesielt omkring Musso?

Hvem produserer motorer og drivverk? Er det greie delepriser og får man tak i deler uten å måtte krype inn på ett merkeverksted? Er de såpass enkle at man kan gjøre småting selv?

JA dere skjønner, hvis noen orker så blir jeg takknemelig for noen ord omkring disse bilene,om brukserfaringer og diverse..!

Takker!


Korando er bilen du ser etter.
Musso er en SUV som i og for seg en god bil med mulighet for en 2,9ltr td fra Mercedes.
Det er få biler her i verden som beskues så i sømmene som disse Ssang Yong modellene- og gudene vet hvorfor.
Lisensprodusert eller ikke... Du får hva du betaler for og vel så det.
Det er mange Mussoer som er i topp stand etter 300.000km dersom de har fått stell.
Men det er der det stopper opp. Produsentene har avvikllet produksjonen og forhandlerne har droppet salget. Det har derfor vært mangel på stell for en del av disse bilene, og deler har vært tungvint å skaffe.
Mange har derfor kjørt de alt for hardt uten vedlikehold.
Deler er pr. i dag ikke enkelt. Jeg har det gamle lageret. Det er begrenset hva som finnes der.
Dette er typisk bil som står lenge hvis gir eller motor får problemer, selv om den er rimelig å kjøpe og god å kjøre.

Korando har samme historien, men er en bil som man typisk kjører mindre med. Jeg sikter til pre- 94 modell.
Etter 95 kom en modell med mulighet for 2,3 bensin, 2,3 og 2,9 diesel.
Nå har DAF kjøpt domenet Korando.no fordi det lanseres en 2011 modell Korando som er en skikkelig røver.
Masse bil !!

Gamle Korandoen er for de som liker å "like" bilen sin. Den tåler bank og tåler å bli brukt.
Den er veldig all right å skru på pga. lett tilgjengelighet og lett synlige komponenter.
Jeg har god del varer til denne og skaffer også noe til tider.
Dette er et familiemedlem mer enn en bil. Kjøremessig er dette bedre enn Suzuki og slike "liksom jeeper".
Den er solid og tung samtidig som den tar seg frem i terrenget som ei fjellgeit.
Motoren en orginalt en lat 2,2 sugediesel fra Isuzu og er egentlig en aggregatmotor.
Den har den fordelen at den skjelden går i stykekr bare den får ren olje, frisk luft og litt vann.
Pga. kreftene som mangler har den også totalt overdrevent store akslinger fra Dana (Dana Spicer) og gir og fordelingskasse som skjeldent dukker opp i skadestatistikken.
Bilen er såpass skjelden at de 40-50 registrerte bilene har en langt under gjennomsnittet besøkstid ved EU kontroll, og motor etc. kan svært enkelt bygges om til noe litt friskere uten innblanding av overformynderiet.
Dette er dagens hippivogn hvor du har frie tøyler.
Kalesje har jeg problemer med å skaffe, men denne finnes også med ståltak. Skulle du finne på å skaffe kabriolet så bør du ha garasje. Du vil da ikke trenge kalesja fordi denne kjører man ikke i regn og snø -på lik linje med vanlige Jeep.
Dette er ultimate turbilen og ikke bil nr.2 for å kjøre på jobb. Denne leker du med og steller med.
Se bilder av diverse modeller : http://www.offroad.n...vre-t91496.html

Oppbygging :
Ramme er lik CJ7, men noe mer solid (tykker vegger og en kraftigere cross-member) Dana aksel og drivverk (samme som Jeep CJ med 160HK motorer. Dana 30 forran med skivebremser fra Isuzu cross-over, Dana 44 bak med 11"x2" finned drum. Samme som store biler som Scout og Full size Jeep.
Moror fra Isuzu diesel- alà gravemaskiner og slikt.
Karosseri er blanding av CJ7 og CJ8 (Australsk type) Innredning er egen konstruksjon.
Lys og el er Bosch og Hella.

Edited by Newton, 30 August 2011 - 22:26.


#3 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 posts

Posted 31 August 2011 - 05:58

hvis du kan kjøre c1 bil
har du amerikansk chevrolet, dogde og ford


har du kikka på rexton da?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 31 August 2011 - 06:31

QUOTE(KapteinMike @ 31 Aug 2011, 06:58) <{POST_SNAPBACK}>
hvis du kan kjøre c1 bil
har du amerikansk chevrolet, dogde og ford


har du kikka på rexton da?



Alle kan vel kjøre C1 bil, det er jo en helt vanlig personbil. Bare norske regler som er litt bak mål!!


Ellers så hold æ også en knapp på Rexton om du ska ha koreaner smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!