Gå til innhold



Foto

Vinterdekk med grovt mønster og pigg?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
29 replies to this topic

#1 pwb

pwb

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 96 Innlegg:

Posted 02 September 2011 - 12:58

Hei, er på utkikk etter nye (eller brukte) vinterdekk til min Grand Cherokee. Trenger grovt mønster da det blir en del kjøring på snø (utenfor vei). Noen forslag? Helst noe som ikke krever at bilen er hevet. er 235/75/15 på den nå.

#2 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 19:33

BFG mud terrain finnes i den dimensjonen. Midtseip og pigg så er det et bra vinterdekk.

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 19:47

Muligens et helt greit helårsdekk, men man kan ikke kalle det et bra vinterdekk....

#4 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 03 September 2011 - 20:23

... og et BRUKT helårsdekk kan aldri regnes som et fullgodt vinterdekk... Med mindre du bare ferdes på saltveier...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#5 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 04 September 2011 - 10:17

Har kjørt 5 vintre på Bfg MT med pigg. Funka veldig bra på Silveradoen og Tahoen min. Men, nå er jo det tunge biler som presser pigga bra ner i sålen. Litt "fule" på slaps og kram snø, men etter et par aha-opplevelser så huska en det etterpå wink.gif Bråkar endel på asfalt, men det kvitta så lenge det funka smile.gif

Edited by Skauing, 04 September 2011 - 10:18.

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#6 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 20:03

nokian hakka LT
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#7 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 20:14

Eg kjem tl å teste ut Godyear Duratrac dekk i vinter. Desse har tilnerma like høge knaster som BFG dekka, men eg her meir trua på Goodyear. Er ferdig borra for pigg, samt er "orginalseipa"

Skal bli artig å prøve.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 20:17

Akkurat kjøpt inn Hercules Avelanche X-trem til en Grand Cherokee nå. 215/75-15.

De så veldig godt ut på mønster.

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 10 October 2011 - 20:18

Selv kjører jeg på Marshal Powergrip. Rene vinterdekk med godt mønster.

#10 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 16 October 2011 - 21:45

BF goodrich All-Terrain! Seiping og pigging av disse dekka, og du har noe av det bedre tør jeg påstå.
Går du for kun seiping, så har du noe av det beste du kan få når det kommer till all season dekk vil jeg si, og disse dekka ruller bortimot 90 000km med pen kjøring.
Kjører selv på disse dekka året rundt på både firmabil og privaten, dog uten seiping, da jeg trenger litt grep i svingene grunnet litt aktiv kjøring i perioder.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 18 October 2011 - 10:50

Har selv BFG-AT på subben, definitivt ikke noe vinterdekk. Jeg betviler at det skal bli så veldig mye bedre selv om jeg seiper eller pigger det.

At et slik dekk holder 90.000 betviler jeg ikke, men det tilsier bare for meg enda mer at dette ikke er noe å kjøre på vinteren med.

Har selv bekjente som kastet av BFT-AT dekkene etter første "skogstur" på vinterføre...

#12 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 19 October 2011 - 08:38

bfg-at med eller uten seiping og pigg kan faktisk ikke sammenlignes chevy-lpg, bare til opplysning.


Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#13 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 19 October 2011 - 22:24

Bare seiping gjør BF-AT dekket til et ugjennkjennelig godt vinter dekk igrunn. Bakdelen er at det rives mye lettere i stykker dersom man bedriver litt halvtøff offroadkjøring på den snøfrie tiden av året.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#14 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 19 October 2011 - 23:13

QUOTE(komatroll @ 19 Oct 2011, 09:38) <{POST_SNAPBACK}>
bfg-at med eller uten seiping og pigg kan faktisk ikke sammenlignes chevy-lpg, bare til opplysning.


Har vært med pigg de som har droppet de som vinterdekk som jeg kjenner.

Men... det kan jo være forskjell på biltyper også. Slik som min har egenvekt på 2800kg, så det er jo noe som skal stoppe.

Har selv vurdert å seipe mine, men pga dekkstøy. Stemmer det at de blir stillere som sommerdekk når de er seipet?

#15 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 07:45

Har ikke hørt om erfaringer på dette nei chevy. Skal forhøre meg med noen om akkurat det, kan gi deg svar senere i kveld smile.gif

Helt enig i at forskjell på biltyper har absolutt mye å si, feks vekt, senterdiff eller ikke osv...

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#16 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 22:00

Det blir mindre dekkstøy når dem seipes ja, men ikke forvent de helt store forskjellene, men en bonus til er jo en litt lenger kjørelenge ved seiping av BF-AT dekka ved normal langkjøring vell og merke. Men man finner jo en slags bakside av medaljen på alle medaljer, og det er lenger bremselnge på sommerføre, og grensen for skrens/skrubbing ved litt hardkjør i svinger blir faktisk markant forverret ved seiping. Men vi cruiser pent avgårde, og holder alltid god avstand. Gjør vi ikke? wink.gif
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 12:44

Da er nok ikke seiping noe for mine sommerdekk...

Greit å få høre bakdelene også. Ellers ville de vel vært levert originalt kun med seip, hvis de løste alle problemer....

#18 Pajerofreak

Pajerofreak

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 218 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 19:01

Alltid seipet mine dekk, smak og behag men bare positive erfaringer fra min side.
Hadde BF 285/75 R16 KM2 på gamle pajeroen, helseipet, var overrasket gode på vinter..

Kjører nå Goodyear MT/R 37"x12.5"x15" på Hilux'n og det funker det også. Skulle nok hatt et sett med pigg, eller mer vekt på planet. fort for å, heh, legge seg ut i rundtkjøringer wink.gif så trist...

Bil: Hilux "Artic Truck" 37x12.5x15! Mye utstyr.
Mitsubishi Pajero 3500 V6 SWL 2" OME 285/75 R16 BF MT KM2!.. SOLGT:(
Landcruiser 90 2.5" O.M.E 33" MTR!.. SOLGT:(

Jan Sverre Christiansen
Arendal

#19 WaxFraq

WaxFraq

    Autofil tulling

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 04:29

For å si det slik. Hvis du ikke har et reelt behov for grove dekk på vinter'n så anbefaler jeg standard vinterdekk. Har prøvd all og mud terrain midtseipet med og uten pigg. Ja dem blir bedre jo med piggdekk preg du gir dem, men det blir aldri et fullverdig vinterdekk!!! Har en Landcruiser 120 AT35, med seipet å pigget ProComp dekk...dette er ikke et vinterhjul værtfall! Har også prøvd BFG AT, MT og Avon MT..ikke VINTERDEKK det heller.

Men joda, det er fett...men ville heller lagt noen kroner i skikkelige vinterdekk også faktisk tatt meg bryet med å legge om til de helårsdekka man bruker på sommer'n de 3-4 gangene man skal kjøre i snø.

Er spent på hvordan Patrolen min funker i vinter med 38"...de er jo seipa.. =P tviler på at de slår Hakka7 i bremselengde..!

Men bevares, jeg er ikke det grann mer vell bevart en noen! Kjører jo selv "vinterhjul" så..!
Var bare en erfaring jeg hadde...

Edited by WaxFraq, 07 November 2011 - 04:34.

-07 Audi A6 2.7tdiQ

-91 Jeep Cherokee XJ 4.0H.O

-10 Isuzu D-Max 3.0

 

X-11 Opel Astra Sportstourer

X-97 Opel Omega 2.5V6

X-87 Volvo 340 1,4

X-91 Nissan Patrol 2.8 tdi 38"

X-03 Toyota LandCruiser 3.0 GX Arctic Truck
X-08 Toyota Avensis
X-84 Mercedes Benz 200
X-91 Toyota MR2 Turbo
X-96 Audi A6 1,9tdi
X-85 Nissan Patrol 3,3td
X-85 Toyota Landcruiser HJ60 4,0d
X-95 Ford Mondeo 2,0 GLX
X-93 VW Caravelle 2,4d
X-83 VW Golf 1,6d

If You're Gonna Be Dumb,
You Gotta Be Tough!


#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 20:44

Jeg SLITER med å finne skikkelige vinterdekk i noe størrelse... Til 15" felg er det største jeg kommer over 235/75-15 og det er jo bare latterlig.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere