Gå til innhold



Foto

Kjøpe Geländewagen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 interessert

interessert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 12:34

Jeg vurderer å kjøpe meg en Geländewagen ca 2002 mod. og ønsker noen kjøpsråd...

- Hvilken motor/modell bør man gå for ?
- Bensin/gass eller Diesel?
- Hva må man se spesielt etter ved kjøp av en slik bil ?
- Er de å anbefale til langkjøring (har en del av det)

#2 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 13:43

- Hvilken motor/modell bør man gå for ?

Styr unna 400CDI om du ikke har en utømmelig lommebok. Ikke av egen erfaring, men av div. jeg har lest her inne.

- Bensin/gass eller Diesel?

Lommeboka og kjøremønster bestemmer vel egentlig det. Er ikke forbruk noe tema (f.eks kjører får km pr. år) hadde jeg valgt bensin siden det er veldig lite kostbare problemer med bensinmotorene. Når det er sagt har jeg 350 diesel selv nå og jeg trivs godt med det ekstra bunn draget og lave turtallet (ikke at jeg tror det er et problem med 5liter bensin heller men..).

- Hva må man se spesielt etter ved kjøp av en slik bil ?

Det er en del tråder som går dypt i dette om du søker litt. Jeg ville lagt spesielt vekt på drivverk da det er en del kostbare deler. En del av det er relativt kostbart å ta på verksted om du ikke har planer om å gjøre slikt selv også siden det tar lang tid. Om jeg ikke tar helt feil så anslår mange 7-9timer pr. forhjulslager og ca. 3000kr i deler.

Sjekk også at styresnekken er tight og fin siden denne alene koster 30000kr+ som del.

- Er de å anbefale til langkjøring (har en del av det)

Jeg brukte min 463 på ferie i sommer og det var helt ypperlig. For min egen del så tror jeg det er den ekstra oversikten og den gode sitte-comforten som gjør at jeg etterhvert har begynt å foretrekke den som bil når jeg skal kjøre langt.

Edited by minim, 17 October 2011 - 13:43.


#3 interessert

interessert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 14:18

Takker for godt svar !

Da blir det ingen 400 CDI...

Komfortmessig får jeg nokk en nedtur når det på sikt er S-klassen som skal skiftes ut.. Men er på jakt etter bedre fremkommelighet !

Edited by interessert, 17 October 2011 - 14:22.


#4 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 16:31

Jeg har kjørt Ivers G 270 CDI, og den fungerte ganske greit. Den flytter seg omtrent som min (før jeg satte på friere eksos), og har bra med dreiemoment på lavt turtall. Det skorter litt på HK kanskje, og det virker ut som den får litt åndenød når man skal ut på motorveien. Men tror uansett hvor stor stor CDI du velger, så fungerer nok alt greit. G500 er hysterisk morsom og har alt. 320 bensin (M104, rekke 6) tror jeg fungerer ganske bra (uten at jeg har prøvd motoren annet i en E-klasse), med et ganske markert hopp på kreftene rundt 3-4000 rpm (pga noe vvt - greier). Men tror ikke rekke 6'ern er på 2002 modell G og nyere. Her er 320 bensin (M112, V6) som vi har i vår E-klasse er også en fin motor, med et lineært drag over det hele og den bruker like mye uansett hvor fort du kjører virker det ut som. Men denne motoren har jeg ikke prøvd i en G, men i en E-klasse er det bra trøkk, selv på lavt turtall : ) Bare som en liten motor roundup

Men jeg skal nok motvillig innrømme (som bensinfrelst) at en dieselmotor (CDI/300/350 osv) nok er best i en G om man kjører mye. Men bensinbilene virker billigere, så kjører du ikke ekstremt mye, kan bensin være veldig bra. Men sørg for at du velger en med nok volum.

Edited by maelling, 17 October 2011 - 16:45.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#5 GWAGENPETTER

GWAGENPETTER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 18:07

QUOTE(interessert @ 17 Oct 2011, 15:18) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for godt svar !

Da blir det ingen 400 CDI...

Komfortmessig får jeg nokk en nedtur når det på sikt er S-klassen som skal skiftes ut.. Men er på jakt etter bedre fremkommelighet !



Hei,

det er riktig at det har vært noe problemer med 400 CDI motoren, men dersom du skal kjøpe en 2002 mod eller så der, har det meste vist seg allerede, og bør være ryddet opp i.
Jeg ville foretrekke (og har derfor kjøpt) en V8 4 liters diesel fremfor G500 eller G55, men det er jo smak og behag.

G400 bruker mye mindre drivstoff, og har ett helt rått dreimoment.

Har du sett på bilen som firmabil ? Da lønner det seg veldig å kjøpe en bil bygget på gammel ramme, eks. konverteringene bl.a. Fjelstad gjorde fra 2001---

Mvh Petter

#6 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 17 October 2011 - 19:49

http://www.dinside.n...og-konkurrenter

"G 400 CDI er som sagt en bil for spesielt interesserte, og kanskje for erfarne G-klasse eiere som har slitt med undermotoriserte eksemplarer og nå ikke orker mer. Det er litt vanskelig å tenke seg at noe bruksområde skulle forsvare forskjellen i pris til den litt mindre dieselmotoren, det måtte i tilfelle være hvis du har behov for å trekke flere tonn store tilhengere opp stupbratte kneiker på veier med fri fart."

biggrin.gif

http://www.dinside.n...-benz-g-270-cdi

Her er test av G 270 CDI smile.gif

http://www.dinside.n...

G55 AMG, om du vil slå på stortrommen smile.gif

Edited by maelling, 17 October 2011 - 19:50.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#7 interessert

interessert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 18 October 2011 - 21:34

Takker for info!

Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......


#8 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 11:23

QUOTE(interessert @ 17 Oct 2011, 15:18) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for godt svar !

Da blir det ingen 400 CDI...

Komfortmessig får jeg nokk en nedtur når det på sikt er S-klassen som skal skiftes ut.. Men er på jakt etter bedre fremkommelighet !


Jeg vurderer også å kjøpe G, og har vært å testa noen 400CDI men ennå ikke vært borti en som var i orden. Men hvordan G skal man kjøpe da? Om man har rundt 400k å bruke.
Bilene som Fjelstad Autosenter selger syns jeg virker veldig dyre i forhold til alderen. Er de verdt det ?

#9 ArnulfBV

ArnulfBV

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 276 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 15:01

QUOTE(athronds @ 20 Oct 2011, 12:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vurderer også å kjøpe G, og har vært å testa noen 400CDI men ennå ikke vært borti en som var i orden. Men hvordan G skal man kjøpe da? Om man har rundt 400k å bruke.
Bilene som Fjelstad Autosenter selger syns jeg virker veldig dyre i forhold til alderen. Er de verdt det ?


Min bil blir kun akseptert som 230 av IF, det vil si, skulle det skje noe med den om den hadde vært bygget om til 400CDI så ville jeg fått igjen for en 230, det synes jeg er litt ubehagelig tongue.gif

ellers, med 400k til bil så tror jeg at jeg hadde gått for en nyere model med mindre motor fremfor en gammel med stor.
Sansynligvis bedre på drivstoff forbruk mot effekt, færre troll, mer kjent historie osv... det er nå meg da

#10 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 18:32

Selv sier jeg 460 er best wink.gif 460 er perfeksjon biggrin.gif Her er alt enkelt, og man trenger ikke å ha haugevis av timer hos BOS for løse tull og tøys : ) Gremlins i elnettet i G er lett å fikse (og i værste fall lager du nytt elnett som jeg har gjort), motorene er skuddsikre, samme med resten av drivverk osv. Bruk 80 k på en flott 460 som er rustfri og strøken (gjerne 300 diesel med 5 gir), og putt resten på bok eller betal ned gjeld smile.gif Vil man ha en tilnærmet feilfri bil, er 460 noe man ikke bør avskrive. Jo enklere ting er, jo lettere er det å holde alt i gang : ) Men Iver er uenig med meg her, og sier det er bedre økonomi i en ny G. Men fornuft til side: Jeg så både G 500 og 500GE (faktisk. Hadde en helt utrolig kul lyd) i dag i køen på E18, og begge appellerte til hjertet i allefall smile.gif

Edited by maelling, 20 October 2011 - 19:21.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#11 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 07:32

QUOTE(maelling @ 20 Oct 2011, 19:32) <{POST_SNAPBACK}>
Selv sier jeg 460 er best wink.gif 460 er perfeksjon biggrin.gif Her er alt enkelt, og man trenger ikke å ha haugevis av timer hos BOS for løse tull og tøys : ) Gremlins i elnettet i G er lett å fikse (og i værste fall lager du nytt elnett som jeg har gjort), motorene er skuddsikre, samme med resten av drivverk osv. Bruk 80 k på en flott 460 som er rustfri og strøken (gjerne 300 diesel med 5 gir), og putt resten på bok eller betal ned gjeld smile.gif Vil man ha en tilnærmet feilfri bil, er 460 noe man ikke bør avskrive. Jo enklere ting er, jo lettere er det å holde alt i gang : ) Men Iver er uenig med meg her, og sier det er bedre økonomi i en ny G. Men fornuft til side: Jeg så både G 500 og 500GE (faktisk. Hadde en helt utrolig kul lyd) i dag i køen på E18, og begge appellerte til hjertet i allefall smile.gif


Denne her da?
http://www.finn.no/f...nnkode=30824350 ? Det er vel en ganske driftsikker sak? Med OM606 ? som er en del mindre komplisert en 400CDI motoren. Og uten katalysator går den vel greit nok også? Som tysk import har den kanskje ungått saltslapset vi kjører rundt i her på berget. Nå er jeg ganske oppegående på elektronikk og til dels også på mekanikk, så jeg vil vel ikke være den første som leverer bilen til B.O.Steen. Klart at det er mer her som kan gå i stykker en på en 460, men hvis jeg ville ha en bil uten noe som kunne gå i stykker hadde jeg kjørt volvo 142.

sorry for at jeg kaprer noens tråd.

#12 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 08:01

QUOTE(athronds @ 21 Oct 2011, 08:32) <{POST_SNAPBACK}>
Denne her da?
http://www.finn.no/f...nnkode=30824350 ? Det er vel en ganske driftsikker sak? Med OM606 ? som er en del mindre komplisert en 400CDI motoren. Og uten katalysator går den vel greit nok også? Som tysk import har den kanskje ungått saltslapset vi kjører rundt i her på berget. Nå er jeg ganske oppegående på elektronikk og til dels også på mekanikk, så jeg vil vel ikke være den første som leverer bilen til B.O.Steen. Klart at det er mer her som kan gå i stykker en på en 460, men hvis jeg ville ha en bil uten noe som kunne gå i stykker hadde jeg kjørt volvo 142.

sorry for at jeg kaprer noens tråd.


Ikke for å tråkke på noen tær, men om 460 og 463 er også to helt forskjellige biler. Har man prøvd forskjellige 463 og funnet ut at man vil ha G på det grunnlaget så tror jeg man blir veldig skuffet om man kjøper en 460. Ja, det er mer som kan gå galt men det er jo slik på alle nye bilder vs gamle. 460 er utmerket til sitt bruk, men det er vanskelig å komme i fra at 463 er vesentlig bedre på komfort og mye annet.

Det er dessverre mye mindre info og kunnskap om 463 (ihvertfall her inne) så jeg som amatør-mek som er avhengig av gode tips og råd som jeg har fått i fra dette forumet har fått det vanskeligere etter at jeg gikk over til 463. Om dette er viktig og komfort/kjøreegenskaper++ er mindre viktig så er kanskje 460 veien å gå, men jeg får ikke inntrykk av det i første post her.

Ellers så syns jeg den over virket som et bra eksemplar med fin motor. Det eneste er vel at man mister "commander" som kom i 2002(?), men det er vel kanskje ikke så mye verdt. Om man bor i kalde strøk så er det fryktelig fint med Webasto også som jeg ikke kan se i denne.

#13 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 09:21

QUOTE(minim @ 21 Oct 2011, 09:01) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke for å tråkke på noen tær, men om 460 og 463 er også to helt forskjellige biler. Har man prøvd forskjellige 463 og funnet ut at man vil ha G på det grunnlaget så tror jeg man blir veldig skuffet om man kjøper en 460. Ja, det er mer som kan gå galt men det er jo slik på alle nye bilder vs gamle. 460 er utmerket til sitt bruk, men det er vanskelig å komme i fra at 463 er vesentlig bedre på komfort og mye annet.

Det er dessverre mye mindre info og kunnskap om 463 (ihvertfall her inne) så jeg som amatør-mek som er avhengig av gode tips og råd som jeg har fått i fra dette forumet har fått det vanskeligere etter at jeg gikk over til 463. Om dette er viktig og komfort/kjøreegenskaper++ er mindre viktig så er kanskje 460 veien å gå, men jeg får ikke inntrykk av det i første post her.

Ellers så syns jeg den over virket som et bra eksemplar med fin motor. Det eneste er vel at man mister "commander" som kom i 2002(?), men det er vel kanskje ikke så mye verdt. Om man bor i kalde strøk så er det fryktelig fint med Webasto også som jeg ikke kan se i denne.


Comander fra tidlig 2000 tall er vel ganske simpelt og man får mange fine multiedia enheter i dag. Men webasto ville jeg nok montert.

#14 masterboy

masterboy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 12:00

Her står det mye om Comand: http://www.mercupgra...-article-1.html

Mitt tips, gå for ettermarked fra Pioneer, Kenwood eller Alpine. Org Comand er vanskelig å ettermontere.

#15 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 12:07

Vi har en 2004 - modell E-klasse med NTG 1 Comand, og totalt sett vil jeg si det er en bra boks, enten det gjelder navigasjon, dvd-spilling, radio, musikk og det meste.



Jeg ville nok ikke valgt noe eldre system enn denne her, så skal du finne en G med en tilsvarende en, så må det vel bli en 2004 modell G eller nyere. Men når det er sagt, vil jeg si at en tomtom i kombinasjon med en 2001 mod G som vist ovenfor ikke er noe tap. Tomtom og Garmin er geniale saker som ikke står tilbake for en comand når det kommer til navigasjon. Dessuten er det lettere å henge med i tiden om man ikke har fastmontert navigasjon. Det er lettere å bytte ut med en nyere tomtom/garmin enn å bytte comand. På Comand'en må du enten kjøpe eller laste ned nyere dvd'er, og da får du oppgradert firmware.

Så, Comand er bra, men du klarer deg uten smile.gif

Edited by maelling, 21 October 2011 - 13:01.

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)
 


#16 masterboy

masterboy

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 21 October 2011 - 12:37

Skal man bruke såpass mye penger, så vil man jo gjerne ha god lyd, DAB, DVD, iPod, USB og blåtann som faktisk virker. Da er det Comand NGT2,5 som gjelder. Denne koster litt over 3000€ som tilvalg på ML W164 (MY2011). Hamann/Kardon høyttalerne som du nesten må ha sammen med denne går løs på ca 1000€ til. NGT 2,5 kan også fås med 6 disc veksler integrert i enheten. Pristillegg også for dette!

Aner ikke hva dette selges brukt for, men det er åpenlyst at en kan få en proff installasjon av gode ettermarkedprodukter med flere funksjoner og bedre ytelse for like mye, eller mindre penger!

Har selv Comand 2.0 i min 04 ML, og fatteren har NGT 2,5 i sin 2010 modell. Min er ganske utdatert. Kartcdene koster ca kr. 1500 hos BOS bare for Scandinavia.

#17 interessert

interessert

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 24 October 2011 - 10:41

Prøver meg på dette igjen !!

Takker for info!

Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......


#18 Henrik larsen

Henrik larsen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 24 October 2011 - 11:08

Problemene med 400cdi motoren er stort sett i registerkjede +strammer som ikke holder (på tidlige modeller). Ellers er det trangt og avansert, slik at dersom du skal bytte noe, tar det fort en dag med demontering før man kommer til.

Henrik


QUOTE(interessert @ 24 Oct 2011, 11:41) <{POST_SNAPBACK}>
Prøver meg på dette igjen !!

Takker for info!

Har lest flere steder at det "advares" mot 400 CDI motoren, men hva er det som er problemet med den og hva bør man se ev høre etter på en slik motor?
Har hatt biler med både 220 og 270 CDI motorer og de fungerte utmerket......



#19 minim

minim

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 728 Innlegg:

Posted 24 October 2011 - 11:54

QUOTE(Henrik larsen @ 24 Oct 2011, 12:08) <{POST_SNAPBACK}>
Problemene med 400cdi motoren er stort sett i registerkjede +strammer som ikke holder (på tidlige modeller). Ellers er det trangt og avansert, slik at dersom du skal bytte noe, tar det fort en dag med demontering før man kommer til.

Henrik


http://www.offroad.n...am-t119573.html

68000kr!!

#20 maelling

maelling

    V8 - avhengig

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1813 Innlegg:

Posted 24 October 2011 - 12:24

"Die G 400 CDI – Story:"

http://www.w463.de/g400cdi-story.htm


"30.07.2005: Habe genug - Fahrzeug verkauft."

Mvh Martin E. maelling@gmail.com

 

06 W221 S500L Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22477

04 S211 320 4-matic

83 W460 280GE under restaurering
75 W116 350SE i drift. Tråd: http://www.mercefrea...hp?f=25&t=22152
72 W108 280SE 4.5 i drift
tråd (http://www.mercefrea...hp?f=25&t=19868)