Gå til innhold



Foto

"Ny" familiebil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 08:14

Hei

Jeg har i dag en 07 V70 som enten vil bli solgt eller bli "konebil". Grunnen til at jeg har hatt denne er fordi jeg har hatt veldig lang reisevei til jobb, og den har vært billig i drift både på drivstoff og vedlikeholdssiden. Nå er resiseveien mer en halvert og da må en morsommere bil skaffes, og her trenger jeg litt input fra dere. Det skal i utgangspunktet være "familiebil" for bruk på veien med plass til 2 voksne, et barn og en hund. Men jeg kan skylde på at det er litt dårlig vei de siste meterne til hytta, og at jeg noen ganger drar på jobb før stikkveien jeg bor i er brøyta, så jeg har fått aksept for en større 4x4.

Har lenge hatt lyst på en G400CDI, men med budsjett på rundt 400k må man da ta til takke med en 2001-2003. Problemet med dette er at jeg har vært å sett på en del, og ingen av disse har vært i orden. Så min konklusjon her er at skal man ha Mercedes G så må den være nyere en jeg har råd til, eller så må man velge en litt mer umoderne bil som f.eks 300TD. Egentlig er kanskje bagasjerommet på disse bilene litt for lite også.
"sjefen" syntes ikke noe særlig om G, men syntes LandCruiser er fine, så jeg har planer om å ta en tur på søndag for å titte på en. Får man en bedre bil her til 400k en man gjør med en G?

Er det noen andre biler jeg bør vurdere? Har kjørt dodge noen år, og amerikansk er utlukket. Har ikke særlig tro på engelsk heller, selvom jeg syntes range rover ser ganske lekkert ut.

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 08:41

Nissan Patrol er heller ikke dumt. Den har i likhet med G stive akslinger. Men bare sperre bak orginalt.

#3 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 09:30

QUOTE(1911 @ 20 Oct 2011, 08:41) <{POST_SNAPBACK}>
Nissan Patrol er heller ikke dumt. Den har i likhet med G stive akslinger. Men bare sperre bak orginalt.


Har allerede tenkt på det, men det finnes svært få nyere patrol på hvite skilt.

#4 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 09:44

QUOTE(athronds @ 20 Oct 2011, 10:30) <{POST_SNAPBACK}>
Har allerede tenkt på det, men det finnes svært få nyere patrol på hvite skilt.

Mange med grønne skilt følger setene med. Avgiftene på en 2003-04 model er vel ikke avskrekkende. Du kommer under kr 400 k for denne f.eks.2005 Patrol

#5 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 09:55

Eller så kjøper du deg en fin land cruiser 120 fra 05-07. Driftsikker og mye bedre å kjøre enn begge foregående forslag! Patrol ser jo ikke ut heller...

#6 athronds

athronds

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 322 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 11:03

QUOTE(mengis @ 20 Oct 2011, 09:55) <{POST_SNAPBACK}>
Eller så kjøper du deg en fin land cruiser 120 fra 05-07. Driftsikker og mye bedre å kjøre enn begge foregående forslag! Patrol ser jo ikke ut heller...


Hvor langt går en Cruiser da? Denne er jo gått langt, men ser fin ut. http://www.finn.no/f...nnkode=30856682

#7 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 20 October 2011 - 11:23

Jeg ville forhørt meg litt på nlck.no. Mange der som har stålpeiling.

Foreldrene mine har en slik du linker til, men 2008 mod. De er ekstremt godt fornøyd. Har ikke vært ett eneste problem med den

#8 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 October 2011 - 16:52

Jeg synes Pajero Gen3 er utrolig flotte... Får ganske mye nyere enn 03-mod for 400k. Men finn en med 3,2DID
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 25 October 2011 - 20:17

Generellt sett får du vel en bedre Land Cruiser uansett hva annet du kjøper.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 komatroll

komatroll

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 03 December 2011 - 01:51

Viktigste som alt annet er hva som er gjort av vedlikehold på bilen, om det står toyota i grillen eller mitsu er vel revnende likegyldig om en av de er kjørt på tørre differ i 5 år.

Mine tips til deg:
-kjøp en bil med senterdiff (hvis du kjører mest på vei, er det i mine øyne dumt å kjøpe uten)
-ikke sett stiv aksling foran som et krav
-ikke import bil (kommer ofte uten 2 batteri og varme i setene)
-blidgjør kona di mest mulig (husk faren for å gå ukevis uten pjuske!)
-se opp for rust, selv på nyere biler!

lykke til

Med firhjulstrekk setter du deg fast der ingen andre kommer frem.


#11 mengis

mengis

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 821 Innlegg:

Posted 03 December 2011 - 11:25

Om det ikke står en ny bil i garasjen allerede, så ser iallefall dette ut som en fin pajero:

http://www.finn.no/f...nnkode=32105291

Edited by mengis, 03 December 2011 - 11:26.