Heisann.
Har fått problemer med kassen på min nyinnkjøpte 1987 pajero 2,3td
Har søkt litt rundt og flere steder er det linket til en tråd som vist skal være om overhaling om denne kassen.
Men den tråden eksisterer ikke lengre. Så lurte på om det er noen som vet hvor man kan finne den eller info om overhaling av denne kassen.
Tråden det er snakk om: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=21916

Overhale girkasse Pajero 1.Gen
Started by
kvammis
, Oct 25 2011 10:05
9 replies to this topic
Posted 25 October 2011 - 10:05
Posted 25 October 2011 - 16:44
Hmmm spørs om ikke det var den tråden jeg startet... Konklusjonen ble i såfall at hvis du ikke vet hva du gjør så må du gjøre det samme på nytt etter ca. et halvt år. Jeg fant heller en "ny gammel" gearkasse og byttet.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
Posted 25 October 2011 - 17:50
Takker for svar.
Går det ikke an å bruke L300 kasse om man bytter noe med overføringen heller ? Eller er de helt forskjellig ?
Går det ikke an å bruke L300 kasse om man bytter noe med overføringen heller ? Eller er de helt forskjellig ?
Posted 25 October 2011 - 18:37
JO du kan bruke L300-kasse. Du må bare bytte transfer. Dette har Kjetil1972 på sin Pajero. Du kan også bruke gearkasse fra L200, mulig du der også må bruke transferkassen da det er noen avvik mellom splines i transferdkassene på noen forskjellige modeller. Og fra Pajero kan du bruke gearkasse fra 2,3TD, 2,5TD og 2,6 bensin opp til ca. -89. Går rett på uansett.
Hvis du får tak på en kasse fra -90 til -92 så må du muligens få med deg mellomakslingene også. Er en sterkere kasse, men noe mer arbeid å få inn. Aldri prøvd selv...
Hvis du får tak på en kasse fra -90 til -92 så må du muligens få med deg mellomakslingene også. Er en sterkere kasse, men noe mer arbeid å få inn. Aldri prøvd selv...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
Posted 25 October 2011 - 18:42
Genialt !
Har nemlig funnet en billig L300 kasse.
Fordelingskassen min passer rett på den ?
Posted 26 October 2011 - 09:42
QUOTE(kvammis @ 25 Oct 2011, 19:42) <{POST_SNAPBACK}>
Genialt !
Mulig jeg husker helt feil her, men er det ikke wire overføring for girskifte på L300??
Det enkleste er muligens å overhale kassa som sitter i bilen. Ombygginger\modifikasjoner\forsøk på å bruke alternative deler medfører ofte problemer.
Hvis det er en 2,3 i bilen er muligens kassa av tidlig utgave med pinnelager på kubbe og andre svakheter. Best å unngå denne.
Mvh
KAR
Posted 26 October 2011 - 18:14
Viste seg at L300 kassa var til 2wd, så det ble bomtur.
Jeg har den "dårlige" kassen nå ja.
Vet ikke helt hva som feiler den egentlig, kanskje noen her har noen ideer ?
Kjøpte bilen i Fredrikstad og kjørte til bergen, halvtime hjemmefra hopper girkassen ut av gir og lager litt skrapelyder.
Er sånn i alle gir, kan flytte bilen rolig i 1. gir og revers men hopper ut hvis ikke jeg holder girspaken i gir.
Har tatt av kassen nå, og drevene i første del (mot motor) så bra ut. Men var grei slakk i lagre til kubben.
Clutchlamell var også i ferd med å gå i oppløsning (ikke selve anleggsflaten men indre del av den).
Jeg har den "dårlige" kassen nå ja.
Vet ikke helt hva som feiler den egentlig, kanskje noen her har noen ideer ?
Kjøpte bilen i Fredrikstad og kjørte til bergen, halvtime hjemmefra hopper girkassen ut av gir og lager litt skrapelyder.
Er sånn i alle gir, kan flytte bilen rolig i 1. gir og revers men hopper ut hvis ikke jeg holder girspaken i gir.
Har tatt av kassen nå, og drevene i første del (mot motor) så bra ut. Men var grei slakk i lagre til kubben.
Clutchlamell var også i ferd med å gå i oppløsning (ikke selve anleggsflaten men indre del av den).
Posted 27 October 2011 - 09:18
L300 er vaierstyrt ja, men gearkassestyringa går gjennom transferkassa... Bytter du til Pajero transferkasse kan du fint bruke L300-kasse. Og transferkasse som passer har du jo allerede...
Et klassisk symptom på gearkassene er slakk og skraping i alle gear UTENOM 4... Klarte å gjøre med deffekt kasse i 8-9mnd pga at jeg stort sett bare kjørte i 4.gear. Problemet er gjerne at man har brukt feil type olje, som tærer på opplagringene til kubbeakselen (?) og inntakslageret i forkant av kassa.

Et klassisk symptom på gearkassene er slakk og skraping i alle gear UTENOM 4... Klarte å gjøre med deffekt kasse i 8-9mnd pga at jeg stort sett bare kjørte i 4.gear. Problemet er gjerne at man har brukt feil type olje, som tærer på opplagringene til kubbeakselen (?) og inntakslageret i forkant av kassa.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
Posted 27 October 2011 - 09:37
Har funnet en kasse til pajero nå, synes 3000 er i overkant mye for girkasse jeg da.
Vant til bruktmarkedet for bmw deler, der er det stort sett overflod av deler. hehe.
Er det grei pris eller ?
Vant til bruktmarkedet for bmw deler, der er det stort sett overflod av deler. hehe.
Er det grei pris eller ?
Posted 28 October 2011 - 17:07
Denne kassa du har funnet, fra hvilken årsmodell er den?
For om det er pappkasse syns jeg det var litt høy pris..
Canter derimot......
For om det er pappkasse syns jeg det var litt høy pris..
Canter derimot......
-----------------------
Pajeroen -> www.PajeroFun.no
Pajeroen -> www.PajeroFun.no