Gå til innhold

Foto

Kjøp av skikkelig arbeidsmaskin

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Grime

Grime

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 26 October 2011 - 23:19

Min Yamaha Grizzly 660 er stjålet fra Krossen, Høvåg i Lillesand og skal erstattes. Den ble primært brukt til å trekke tømmer (stort sett eik - og det er utrolig tungt) i meget ulendt terreng på Sørlandet og til snømåking. Jeg vurderer å kjøpe en ny traktorregistrert Grizzly, men er åpen for alternativer. Her er et mimrebilde av den frastjålne. Måtte noen med et balltre...

Et litt spesielt problem som jeg har, er at jeg mistet høyre hånd for mange år siden. Jeg er derfor avhengig av at gassen sitter på venstre side samt at bremsene er satt opp litt annerledes enn "normalt" for traktor-registrerte ATV'er - som krever at forbremsen og høyre håndbrems skal virke på alle hjul. Livsfarlig, spør dere meg! Jeg ønsker at fotbremsen kun skal virke på bakhjulene og venstre forbrems kun på forhjulene. Høyre forbrems får jeg ikke brukt uansett. Med dagens forskrift er det virkelig livsfarlig å kjøre i bratte bakker i terrenget.

Topphastighet er helt uinteressant, 40 km/t holder i bøtter og spann (jeg har hengere og ramper). Evne til å tackle vanskelig terreng og trekkraft er viktig. En 6-7 m eikestokk veier fort 3-400 kg og skal trekkes i terrenget med løftestropp (jeg har en tømmerhenger med vinsj, men terrengets beskaffenhet umuliggjør bruk av den de første 2-300 m). Jeg har også en gammel Suzuki 250 4WD (1986), men med 27 hk har den ikke kraft å trekke det jeg trenger - selv i super-low (og da går den skikkelig varm veldig fort).

Er mottagelig for forslag til ny, stor ATV som kan være leveringsklar i løpet av noen uker.

Trond

Grime

Helgamle børser og halvgamle biler

86 LT250 4FWD Quad Runner
04 Grizzly 660 (stjålet for pokker!)
87 Hi-Lux diesel
93 Audi Avant Quatro 2,8
06 Audi A8 3l TDI

#2 leiohel

leiohel

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 29 October 2011 - 20:04

Bruker Polaris 550 sportman til tømmer trekking og snømåking og veldig fornøyd med den. Trekker tungt selv i lange bakker. Meget godt 4x4 system og godt system for å krabbe ned bratte bakker. Må nok bygges om litt for dine behov, men sikkert mulig.

Lykke til

#3 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 29 October 2011 - 21:37

Hold deg til grizzly du biggrin.gif

Den har best 4x4 system (siden det er helt manuellt å virker) å så er den minst å mest lettkjørt av alle de "store" ATVene.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#4 Grime

Grime

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 29 October 2011 - 21:44

Det som tiltaler meg med den nye Grizzly'en er servostyring og innsprøytning fremfor forgasser med choke og vekt/kraftforholdet (det var noe dritt å skifte plugger på den gamle. Injection burde forlenge levetiden vesentlig). Servo på neste ATV er en "must" - med én hånd og mye vanskelig terreng. Der kommer jeg ikke til å savne den gamle 660'en!

Det har ikke lykkes meg å finne ut hvordan Polaris 550'en er mht. kraft, servo og innsprøytning.

Grime

87 Hi-Lux diesel
93 Audi Avant Quatro 2,8
06 Audi A8 3l TDI

#5 leiohel

leiohel

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 03:06

QUOTE(Grime @ 29 Oct 2011, 21:44) <{POST_SNAPBACK}>
Det som tiltaler meg med den nye Grizzly'en er servostyring og innsprøytning fremfor forgasser med choke og vekt/kraftforholdet (det var noe dritt å skifte plugger på den gamle. Injection burde forlenge levetiden vesentlig). Servo på neste ATV er en "must" - med én hånd og mye vanskelig terreng. Der kommer jeg ikke til å savne den gamle 660'en!

Det har ikke lykkes meg å finne ut hvordan Polaris 550'en er mht. kraft, servo og innsprøytning.

Den har injection, servo og nok kraft for mitt bruk. 4x4 systemet fungerer på denne. Elektronikken slår inn 4x4 når du trenger den og kobler ut sliik at du beholder svingenskapene. Spesielt positivt er innebygd bremseelektronikk som gjør at maskinen selv sørger for snilefart ned bratte bakker, selv med tung last.

Krefter: bakken opp til hytta mi er rimelig bratt. Hadde rundstokk på 35cm i diameter og litt over 7 meter lang (rimelig med kilo). Liten retrohenger sørget for at stokken ike gravde seg ned fremme og opp etter bakkene bar det. Selv med mye løsmasse under hjula var det bare å henge på når den jobbet oppover. Med en annen henger som gir litt mer vekt på bakakslingen, kan du dra virkelig tungt.

Ang Grizzly vs polaris: se her (ja det er skrytevideo, men informativ) Grizzly vs polaris
LOH

Edited by leiohel, 07 November 2011 - 03:16.

#6 Grime

Grime

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 03:08

Da er "ny" Grizzly kjøpt inn som erstatning for den stjålne. Jeg tok på meg spandérbuksen og kjøpte en traktorregistrert en som også hadde belter og vinsj.

Så er det bare å starte med den "store" ombygningen - jeg mangler en hånd. Venstre forbrems må derfor virke på forhjulene og kun på disse. Fotbremsen skal kun virke på bakhjulene. Høyre forbrems kan virke på hva som helst eller ikke i det hele tatt - den kommer aldri til å bli brukt. Gassen skal flyttes over til venstre side. så blir det å bestille en bøtte med utstyr fra USA - skjermbreddere, forhøyet kant på bagasjebrett, beskyttelsesplate, håndbeskyttere, varme i håndtak etc. etc.

Braketten til det bakre festet av plogkjæret (midt under ATV'en) forsvant med tyvene, jeg må enten finne en tilsvarende brakett til denne eller kjøpe nytt, komplett skjær. Er motagelig for tips.
Grime

87 Hi-Lux diesel
93 Audi Avant Quatro 2,8
06 Audi A8 3l TDI

#7 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 08 November 2011 - 22:40

Rett valg å tøff maskin biggrin.gif

Har denne den jalla lyskontrollen å de "lovlige" stearinlysholderan før hovedlysan?
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!