Gå til innhold



Foto

Lurer litt på når bruke 4x4 på snø.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
31 replies to this topic

#1 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 03 November 2011 - 09:44

Som tittlen sier, så lurer jeg på hvor mye snø bør det være på veien før jeg setter på 4x4? Har forstått såpass at hvis du kjører med 4x4 på hele tiden, så sliter du ut masse og ødlegger mer enn det smaker.


#2 Rossi

Rossi

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1268 Innlegg:

Posted 03 November 2011 - 11:00

Kommer helt ann på hvilken type 4x4 du har, men selv bruker jeg 4x4 så lite som mulig. Stort sett bare ut av kryss der man trenger å få opp farten raskt, eller i bakker da selvfølgelig smile.gif

Edited by Rossi, 03 November 2011 - 11:02.


#3 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 03 November 2011 - 11:12

QUOTE(Dæng @ 3 Nov 2011, 10:44) <{POST_SNAPBACK}>
Som tittlen sier, så lurer jeg på hvor mye snø bør det være på veien før jeg setter på 4x4? Har forstått såpass at hvis du kjører med 4x4 på hele tiden, så sliter du ut masse og ødlegger mer enn det smaker.


Kommer som sagt ann på hva slags 4WD du har.
Siden du spør, så har du sikker ikke permananet 4WD, men en innkoblingsbar.
Da har du to typer. De som ikke har senterdifferensial og de som har det.
Har du senterdiff, kan du kjøre med 4WD uansett så lenge denne ikke er låst.
Har du ikke senterdiff, så står det i instruksjonsboka og antagelig om du bretter ned solskyggen i bilen din at bilen ikke må kjøres med 4WD inne på tørt føre. Dvs. asfalt og annet hart underlag(grusveg).
Er det snøføre eller glatt kan du kjøre med 4WD så mye du vil.
[font=Comic Sans Ms]

#4 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 03 November 2011 - 12:00

Ok. Det blir en Chevrolet Tahoe 1997 model. Vet ikke hva de har jeg. Skal i banken og sjekke/få lån nå.

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 03 November 2011 - 17:37

Jeg kjører med kun bakhjulsdrift helt til jeg står fast, eller sjansen for å stå fast er overhengende.... Dvs jeg bruker den nesten ikke, selv i bakkene her hjemme som er på en 6-7 grader. Med riktig dekkvalg er fremkommeligheten ganske stor.

Merk også at forbruket øker betraktelig på småkjøring med 4x4 på disse bilene.

#6 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 06 November 2011 - 16:11

Når jeg klarte å komme opp den bakken vi har med huset vi bor nå, men en liten Corsa. Så bekymrer meg ikke for det. Det jeg tenkte mest på, er at noen ganger om vinteren er vi på hytta, og da er det ofte ikke brøytet så bra. Så det ligger kanskje 3-6cm med snø igjen på veien.

Husker for noen år tilbake, så var det snø kaos i Rogaland, når vi bodde der. Svære snø fonn på motorveien. Da brukte Corolla'en 3min pr 5meter eller noe.

#7 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 November 2011 - 19:53

3-6 cm snø går vel knapt over dekk mønsteret hvis du har et AT dekk.

Når det begynner å bli en 15-20cm på ubrøytet vei med litt motbakke, så kan du begynne å tenke på å legge inn 4x4 som forebyggende med en suburban. Husk at du også har en sperre eller brems når du kjører med 2W.

#8 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 06 November 2011 - 21:27

Ahh, såpass ja. Da er jo ikke noe problem smile.gif

Men, hva mener du med sperre eller brems på 2W?

Hvis alt går etter planen, så skal vi over til Oslo og hente bil i uken som kommer. Kjører over fjellet tilbake til Bergen. Må bare få selger til å bytte til vinterdekk. Har hørt rykter om at det skal være litt snø på fjellet nå.



#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 06 November 2011 - 23:37

Det jeg mener er at når man kobler ut 4x4 så har du fortsatt enten LS brems på akslingen eller en G80 sperre som slår inn ved behov. Det varierer litt hva som står på de.

Dermed har du også god fremkommelighet kun med bakhjulsdriften innkoblet.

#10 Duramax

Duramax

    Lysmester`n

  • Moderator
  • PipPipPipPipPip
  • 1400 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 00:20

4wd systemet er lagd for å brukes.
Følr du deg usikker på føret kjører du med 4x4 innkoblet, ellers kjører du på 2wd
Hvis man er så redd for å bruke bilen sin at man ikke tør bruke 4wd systemet annet enn når man står fast kan man like gjerne kjøpe 2wd og winch;)
På Tahoe`n, Duramaxen og Luxen blir 4x4 brukt omtrent hele vinter`n uten at jeg har klart å ødelegge noe som helst!

Lykke til med bilkjøp!!

CHEVY - EATING FORDS, SHITTING DODGES

DURAMAX GARASJEN

#11 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 00:50

QUOTE(Chevy-LPG @ 6 Nov 2011, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg mener er at når man kobler ut 4x4 så har du fortsatt enten LS brems på akslingen eller en G80 sperre som slår inn ved behov. Det varierer litt hva som står på de.

Dermed har du også god fremkommelighet kun med bakhjulsdriften innkoblet.


Ok. Det finner jeg nok ut av smile.gif

QUOTE(Duramax @ 7 Nov 2011, 00:20) <{POST_SNAPBACK}>
4wd systemet er lagd for å brukes.
Følr du deg usikker på føret kjører du med 4x4 innkoblet, ellers kjører du på 2wd
Hvis man er så redd for å bruke bilen sin at man ikke tør bruke 4wd systemet annet enn når man står fast kan man like gjerne kjøpe 2wd og winch;)
På Tahoe`n, Duramaxen og Luxen blir 4x4 brukt omtrent hele vinter`n uten at jeg har klart å ødelegge noe som helst!

Lykke til med bilkjøp!!


Hehe smile.gif Ja du sier noe der.

Jo takk, har prøvd 3 ganger (ringt 2 ganger, 1 sms) å få kontak med selger i dag. Men tror han har søndagen fri, eller er fylle syk wink.gif

Tar å prøver igjen i morra smile.gif

#12 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 01:29

Duramax har et poeng, men for all del ikkje kjør med 4x4 inne på tørr asfalt....Det sliter på systemet....
Men klart på vinterføre kan man kjøre med 4x4 heile tida om man ønsker det.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#13 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 01:31

QUOTE(Duramax @ 7 Nov 2011, 00:20) <{POST_SNAPBACK}>
4wd systemet er lagd for å brukes.
Følr du deg usikker på føret kjører du med 4x4 innkoblet, ellers kjører du på 2wd
Hvis man er så redd for å bruke bilen sin at man ikke tør bruke 4wd systemet annet enn når man står fast kan man like gjerne kjøpe 2wd og winch;)
På Tahoe`n, Duramaxen og Luxen blir 4x4 brukt omtrent hele vinter`n uten at jeg har klart å ødelegge noe som helst!

Lykke til med bilkjøp!!



Skjønner hva du mener Duramax. Nå er det kanskje annerledes med disse auto funksjonene, men min river godt når jeg skal svinge hardt eller parkere selv på snø med 4x4 inne. Samt at jeg bruker mye mer suppe. Står jeg stille, legger fult over rattet og R, går den ikke på tomgang lengre bakover, må gi ganske mye gass før den faktisk kommer.

Har selv kjørt med 4x4 på langkjøring nordover på kronglete veier, og den er rå til å komme seg gjennom svinger.

#14 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 03:42

Håper virkelig at vi får kontakt og gjort avtale med selger i morra. Har virkelig lyst på Tahoe nå. + Jeg håper at det blir masse snø i vinter tongue.gif

#15 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 04:19

Hvilken vei kjører du til Bergen eventuelt da?

#16 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 14:55

Har ikke kjørt den veien før. Men ifølge gulesider kartet, så blir det opp til Gol, Høl, Ulvik, Voss også Bergen.

Har en gammel sliten GPS, som blir pakket med i sekken når vi reiser opp (hvis det blir noe handel). Sist den ble oppdatert, var i 2005. Koster 650kr å få nye kart. Så blir å bruke den gamle GPS'en og iPhonen tenker jeg.

Edit: Endret fra Hopp til opp.

Edited by Dæng, 07 November 2011 - 16:09.


#17 pajeroturbo

pajeroturbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 367 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 15:07

kjørte fra fredrikstad til bergen på tirsdag. rundt 8+ hele veien så ikke glatt da vertfall. enkleste veien er nok e16 så ta av mot gol/hemsedal.
vi kjørte over hardangervidda på veien bort og fulgte vei 7. men hjemover var det e16 så til mot hemsedal/gol og oslo. var mye mindre svingete og knotet vei. men dårlige veier og veiarbeid over alt da ..

#18 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 16:10

Ok. Var en kompis som kjørte over for 3uker siden (det var fra Haugesund da), og han sa at det var litt snø og glatt på veien over Haukeli.

#19 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 07 November 2011 - 23:32

Da er tog billetter kjøpt og betalt. Blir en lang dag på oss dette. Hønefoss, Svinesund så til Bergen. Litt usikker ang Svinesund, kan være at det blir direkte til Bergen.

#20 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 06 December 2011 - 12:33

Nå er det snø kaos her i Bergen. Har ikke noe problem, utenom at jeg må tenke meg om 2 ganger hvis jeg kjører 2WD. Har kjørt litt med 4WD, men usikker på hvor mye snø/slaps det skal være i vei banen før at jeg kan kjøre med 4WD på.

Og er det noen hastighet begrenssning på det å kjøre med 4WD?