Gå til innhold



Foto

Lurer litt på når bruke 4x4 på snø.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
31 replies to this topic

#21 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 06 December 2011 - 12:47

QUOTE(Dæng @ 6 Dec 2011, 13:33) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det snø kaos her i Bergen. Har ikke noe problem, utenom at jeg må tenke meg om 2 ganger hvis jeg kjører 2WD. Har kjørt litt med 4WD, men usikker på hvor mye snø/slaps det skal være i vei banen før at jeg kan kjøre med 4WD på.

Og er det noen hastighet begrenssning på det å kjøre med 4WD?


Er det snøføre eller glatt kan du kjøre med 4WD inne. Spinner du lett eller sklir det når du bremser, så bruker du 4WD.
Er det så mye slaps at det lugger/spinner så bruk 4WD.
Det er som regel ingen hastighetsgrense på bruk av 4WD, men litt ettersom hva slags bil du har så er det begrensing i hvor stor hastighet du kan/bør ha når du kobler inn 4WD. Sjekk instruksjonsboka di. Det står som regel mye nyttig der. Koble ut av 4WD kan du som regel gjøre uansett hastighet.
[font=Comic Sans Ms]

#22 Dæng

Dæng

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 764 Innlegg:

Posted 06 December 2011 - 14:13

Såpass ja. Da er det enkelt smile.gif

Takker for svar, ja skal ta å lese den boken smile.gif

Har prøvd å se hva slags diff bilen har, skulle sta fremme med solskjermen, men jeg finner ingenting om det.

Jeg har lenge trodd at man ikke kunne kjøre over 60km/t med 4WD inne.

#23 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 15 January 2012 - 10:46

QUOTE(Dæng @ 6 Dec 2011, 12:33) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det snø kaos her i Bergen. Har ikke noe problem, utenom at jeg må tenke meg om 2 ganger hvis jeg kjører 2WD. Har kjørt litt med 4WD, men usikker på hvor mye snø/slaps det skal være i vei banen før at jeg kan kjøre med 4WD på.

Og er det noen hastighet begrenssning på det å kjøre med 4WD?

Gratulerer med ny bil !
Jeg er litt seint ute til festen her, men jeg tror ikke det er noen "regler" for dette, varierer for mye fra bil til bil, type dekk, type snø og ikke minst fører.
Selv pleier jeg å koble inn 4 høy når ræva begynner å slippe i svingene (såpass langt at anti sladd'n slår inn).
Har ennå til gode å måtte koble inn senter diffen (4 Høy Lock) eller sette'n i 4 Lav Lock på 37.000 km. Sier kanskje mer om mine eskapader i ulent terreng.

Edited by Gravel Seeker, 15 January 2012 - 10:47.


#24 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 15 January 2012 - 21:22

Hvis du kobler inn 4Hloc så får du faktisk dårligere kjøreegenskaper på glatt vei... Men bedre framkommelighet... smile.gif

Forklaring følger:
Når du kjører i en krapp sving vil alle 4 hjulene tilbakelegge forskjellig distanse. Du vil se at sporene fra bakhjulene alltid går på innsiden av sporene fra forhjulene. Det vil si at siden bilen går like fort, så er hjulene nødt til å rotere med forskjellig hastighet for å kompensere for forskjellig distanse. Hvis du kobler inn senterdifflock vil resultatet bli at fremre mellomaksling og bakre blir tvunget til å rotere like fort. Og, siden bakhjulene går kortere, bør de også gå saktere... smile.gif

Motsatt fall når du trenger FREMDRIFT, så kan du i ekstreme tilfeller oppleve at bilen henger med ett hjul i luften, og ALL kraft overføres til dette hjulet. En differensial vil alltig overføre kraft til det hjulet som går lettest. Hvis du DA kobler inn 4Hloc vil du plutselig gå fra drift på ett hjul til drift på ett foran og ett bak. Kobler du inn sperrer i tillegg i de enkelte akslingene kommer du deg enda lengre.

Derfor er det som du skriver helt avgjørene bl.a biltype hvordan du skal bruke 4x4. Pajero gen1 fex, har ikke senterdiff i det hele tatt. Den oppfører seg alltid som om du har 4Hloc inne. Derfor skal du IKKE bruke 4x4 på tørr asfalt på disse hvis du har tenkt å svinge.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#25 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 21 January 2012 - 15:15

QUOTE(HardKåre @ 15 Jan 2012, 21:22) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du kobler inn 4Hloc så får du faktisk dårligere kjøreegenskaper på glatt vei... Men bedre framkommelighet... smile.gif

Forklaring følger:
Når du kjører i en krapp sving vil alle 4 hjulene tilbakelegge forskjellig distanse. Du vil se at sporene fra bakhjulene alltid går på innsiden av sporene fra forhjulene. Det vil si at siden bilen går like fort, så er hjulene nødt til å rotere med forskjellig hastighet for å kompensere for forskjellig distanse. Hvis du kobler inn senterdifflock vil resultatet bli at fremre mellomaksling og bakre blir tvunget til å rotere like fort. Og, siden bakhjulene går kortere, bør de også gå saktere... smile.gif

Motsatt fall når du trenger FREMDRIFT, så kan du i ekstreme tilfeller oppleve at bilen henger med ett hjul i luften, og ALL kraft overføres til dette hjulet. En differensial vil alltig overføre kraft til det hjulet som går lettest. Hvis du DA kobler inn 4Hloc vil du plutselig gå fra drift på ett hjul til drift på ett foran og ett bak. Kobler du inn sperrer i tillegg i de enkelte akslingene kommer du deg enda lengre.

Derfor er det som du skriver helt avgjørene bl.a biltype hvordan du skal bruke 4x4. Pajero gen1 fex, har ikke senterdiff i det hele tatt. Den oppfører seg alltid som om du har 4Hloc inne. Derfor skal du IKKE bruke 4x4 på tørr asfalt på disse hvis du har tenkt å svinge.

Så en 4x4 film hvor de fleste bilene ble stående og spinne på det ene framhjulet. Dette var skikkelig offroad riggede biler med vinsjer, snorkler, bur osv. De kjørte noe slags løp, tilsvarende terreng touring tipper jeg.... (filmen var fra Hellas wink.gif )

En kollega har en 2000 Cherokee og vi har pratet en del om dette da han trodde ikke hans ville oppføre seg sånn. Jeg tror han har 2wd, 4Hloc og 4Lloc. Den er original. Har han sperrer på begge akslingene ?

Hva med min L200 ?
Den har 2H, 4H, 4Hloc, 4Lloc. Den har også ASTC.
Vil ASTC'n fungere som "sperrer light" på akslingene ?

#26 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 07 February 2012 - 00:09

astc eller esp som enkelte andre bilfabrikkanter kaller det, bremser hjulet som spinner og dermed vil hjulet som har grep gå "lettest" og får drivkraften siden en åpen diff alltid "tar lettste vei"
så du kan vel kalle den "sperre light" smile.gif

usikker på hvordan astc vil oppføre seg på offroadkjøring når den får litt utfordring... tror sperre er å foretrekke da siden astc uansett kun vil ha trekk på 2 hjul der en bil med sperre vil ha trekk på 3 eller 4 hjul alt etter om det er sperre forran og/eller bak..

#27 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 07 February 2012 - 09:04

Leste en biltest av en Renå Scenic 4x4 flerbruksbil hvor de skulle prøve denne og flere andre SUV opp en alpinbakke. Scenicen hadde en helt fantastisk konstruksjon, etter hvert som ett hjul begynte å spinne ble det bremset ned til det sluttet å spinne. Med det resultatet at de til slutt sto helt i ro, med flat pedal, og bilen rørte seg ikke fordi alle fire hjulene sto stille med bremsene på... biggrin.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#28 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 07 February 2012 - 20:11

QUOTE(kjetil1972 @ 7 Feb 2012, 00:09) <{POST_SNAPBACK}>
astc eller esp som enkelte andre bilfabrikkanter kaller det, bremser hjulet som spinner og dermed vil hjulet som har grep gå "lettest" og får drivkraften siden en åpen diff alltid "tar lettste vei"
så du kan vel kalle den "sperre light" smile.gif

usikker på hvordan astc vil oppføre seg på offroadkjøring når den får litt utfordring... tror sperre er å foretrekke da siden astc uansett kun vil ha trekk på 2 hjul der en bil med sperre vil ha trekk på 3 eller 4 hjul alt etter om det er sperre forran og/eller bak..

QUOTE(HardKåre @ 7 Feb 2012, 09:04) <{POST_SNAPBACK}>
Leste en biltest av en Renå Scenic 4x4 flerbruksbil hvor de skulle prøve denne og flere andre SUV opp en alpinbakke. Scenicen hadde en helt fantastisk konstruksjon, etter hvert som ett hjul begynte å spinne ble det bremset ned til det sluttet å spinne. Med det resultatet at de til slutt sto helt i ro, med flat pedal, og bilen rørte seg ikke fordi alle fire hjulene sto stille med bremsene på... biggrin.gif
Det er jo akkurat samme som skjer med flotte Mercer og Bimmere på glatta også

Fikk litt a-ha opplevelse selv første gang jeg trodde jeg var konge med firehjulstrekk.....

Lå på fin ubrøyta vintervei (grus om sommeren) i 4H med ASTC på i ca 80-90. Så møtte jeg en kar og det var ikke breiere enn at vi begge måtte godt ut mot siden. Begge mine høyre hjul tok tak i fonna og dro ut. Jeg styrte mot venstre og ga bare flatt jern og forvente mirakler, men den gang ei, det skjedde ikke stort.... med fullt ratt mot venstre fortsatte jeg å gi gass og den holdt seg stort sett rett mens farten dalte. Da den passerte ca 45 trykket jeg febrilsk på ASTC knappen så den slo seg av og vips spratt bilen opp på veien. Nå vet jeg ikke hvilke hjul den bremset, om det var de som var igjen på veien eller de ute i løs snøen, men noe holdt den på med iallefall.

Vil si heldigvis at jeg hadde brukt noen minutter på diverse parkeringsplasser og lekt litt med og uten ASTC så jeg visste at den ikke lot seg skru av i hastighet over 45.

#29 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 07 February 2012 - 20:32

QUOTE(Gravel Seeker @ 21 Jan 2012, 15:15) <{POST_SNAPBACK}>
En kollega har en 2000 Cherokee og vi har pratet en del om dette da han trodde ikke hans ville oppføre seg sånn. Jeg tror han har 2wd, 4Hloc og 4Lloc. Den er original. Har han sperrer på begge akslingene ?


2,5 diesel Cherokee?, isåfall har den Command-trac, kun 4x4 med låst senterdiff som du beskriver. Åpen diff fram og lamellbrems bak (track-lock)

92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#30 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 08 February 2012 - 21:08

QUOTE(Chryslercrap @ 7 Feb 2012, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
2,5 diesel Cherokee?, isåfall har den Command-trac, kun 4x4 med låst senterdiff som du beskriver. Åpen diff fram og lamellbrems bak (track-lock)

Ja det er 2,5 diesel, takk for info smile.gif

#31 Gravel Seeker

Gravel Seeker

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 12 February 2012 - 11:04

Eneste ledige plassen jeg fant på fredag kveld var en plass hvor en annen (liten) bil hadde blitt brøytet inne. De hadde gravd akkurat nok til å få den ut bak på venstre hjørnet av "parkeringsruta". Så da var det bare å dytte lille spaken forover og ta for seg. Satt den bare i 4H (så senter diffen var ikke koblet inn), ASTC var skrudd av (aka ESP hos andre merker).

Bilen min har automat. Det som skjer er jo først ingenting, gir gass og turtallet øker men det skjer lite, så plutselig graver den seg litt frem i snøen, men det er ganske vanskelig å porsjonere 180 diesel hester når det er alt eller ingenting så parkeringen blir lite elegant å se på. Først prøvde jeg å rygge, men sleit med at bilen vrei seg så rævva sto rett mot en hekk og fronten 5 meter ut i gata. Endte opp med at jeg kjørte inn og etter hvert sto jeg trygt med hjulene mot gata i full artikulasjon. Var litt tøft å se på for en nybegynner som meg, men det var for mørkt til å ta bilde av (og sikkert ikke så interessant for dere andre, haha)

Jeg rygget ut igjen i går, men da satt jeg den i 4HLoc med ASTC på og da trakk den veldig enkelt rett ut, men det er vanskelig å sammenligne det å komme seg inn mot exit'en.

Spørsmålet er hva de som kan det mener om ATSC burde være av eller på i slike tilfeller. Burde jeg satt den i 4HLoc eller 4LLoc med en gang ? Har M+S dekk, men de er ikke så veldig agressive i mønsteret.

#32 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 12 February 2012 - 11:18

QUOTE(Dæng @ 6 Dec 2011, 12:33) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er det snø kaos her i Bergen. Har ikke noe problem, utenom at jeg må tenke meg om 2 ganger hvis jeg kjører 2WD. Har kjørt litt med 4WD, men usikker på hvor mye snø/slaps det skal være i vei banen før at jeg kan kjøre med 4WD på.

Og er det noen hastighet begrenssning på det å kjøre med 4WD?


Ingen hastighetsbegrensning i bruk av 4WD. biggrin.gif
Du kjenner at bilen blir fryktelig stiv om du kjører med 4WD på for hardt underlag/tørt føre.
Bare bruk 4WD så fort du kjenner at det spinner eller sklir litt og koble ut igjen når det ikke er glatt lenger.
[font=Comic Sans Ms]