Hvis du kobler inn 4Hloc så får du faktisk dårligere kjøreegenskaper på glatt vei... Men bedre framkommelighet...
Forklaring følger:
Når du kjører i en krapp sving vil alle 4 hjulene tilbakelegge forskjellig distanse. Du vil se at sporene fra bakhjulene alltid går på innsiden av sporene fra forhjulene. Det vil si at siden bilen går like fort, så er hjulene nødt til å rotere med forskjellig hastighet for å kompensere for forskjellig distanse. Hvis du kobler inn senterdifflock vil resultatet bli at fremre mellomaksling og bakre blir tvunget til å rotere like fort. Og, siden bakhjulene går kortere, bør de også gå saktere...
Motsatt fall når du trenger FREMDRIFT, så kan du i ekstreme tilfeller oppleve at bilen henger med ett hjul i luften, og ALL kraft overføres til dette hjulet. En differensial vil alltig overføre kraft til det hjulet som går lettest. Hvis du DA kobler inn 4Hloc vil du plutselig gå fra drift på ett hjul til drift på ett foran og ett bak. Kobler du inn sperrer i tillegg i de enkelte akslingene kommer du deg enda lengre.
Derfor er det som du skriver helt avgjørene bl.a biltype hvordan du skal bruke 4x4. Pajero gen1 fex, har ikke senterdiff i det hele tatt. Den oppfører seg alltid som om du har 4Hloc inne. Derfor skal du IKKE bruke 4x4 på tørr asfalt på disse hvis du har tenkt å svinge.
Så en 4x4 film hvor de fleste bilene ble stående og spinne på det ene framhjulet. Dette var skikkelig offroad riggede biler med vinsjer, snorkler, bur osv. De kjørte noe slags løp, tilsvarende terreng touring tipper jeg.... (filmen var fra Hellas
)
En kollega har en 2000 Cherokee og vi har pratet en del om dette da han trodde ikke hans ville oppføre seg sånn. Jeg tror han har 2wd, 4Hloc og 4Lloc. Den er original. Har han sperrer på begge akslingene ?
Hva med min L200 ?
Den har 2H, 4H, 4Hloc, 4Lloc. Den har også ASTC.
Vil ASTC'n fungere som "sperrer light" på akslingene ?