Mer effekt i 2,8 gen2
Started by
4x4 fore life
, Nov 07 2011 03:50
No replies to this topic
#1
Posted 07 November 2011 - 03:50
Er det noe som har gode innspill på økning av effekten på min 2,8 gen2?
Nevner noen ting som jeg ser muligheter i, men jeg vil gjerne hør innspill/erfaringer på disse
Øke turbo trykket: hvor mye? (noen kjente svakheter på 2,8 i forhold til dette?)
Øke diesel mengden: hvor mye og hvor skrue er på pumpa?
Bytte av eksos: har det noe effekt? (vil ikke ha noe nevneverdig mer lyd en det jeg har i dag)
Bytte turbo: til hva? vannavkjølt? større (vil det gå ut over trekkraften på lavt turtall?)
Intercooler: front montert? (mye arbeid i forhold til gevinst?)
Snorkel: Har det noe effekt? Mener å ha lest en plass at det sku hjelpe siden det var dårlig/liten "innsug" til det orginale luftfilterboksen.
Er det noen komponenter i motoren som bør sjekkes med tanke på sot/koks osv. (ERG ventil til VW 1,9TDI er et eks. på en komponent som kan fucke det til for motoren).
Jeg har bestilt KN innsatsfilter.
Jeg skal ikke ha racerbil men mer krefter til å dra henger og en mer lett kjørt bil
Nevner noen ting som jeg ser muligheter i, men jeg vil gjerne hør innspill/erfaringer på disse
Øke turbo trykket: hvor mye? (noen kjente svakheter på 2,8 i forhold til dette?)
Øke diesel mengden: hvor mye og hvor skrue er på pumpa?
Bytte av eksos: har det noe effekt? (vil ikke ha noe nevneverdig mer lyd en det jeg har i dag)
Bytte turbo: til hva? vannavkjølt? større (vil det gå ut over trekkraften på lavt turtall?)
Intercooler: front montert? (mye arbeid i forhold til gevinst?)
Snorkel: Har det noe effekt? Mener å ha lest en plass at det sku hjelpe siden det var dårlig/liten "innsug" til det orginale luftfilterboksen.
Er det noen komponenter i motoren som bør sjekkes med tanke på sot/koks osv. (ERG ventil til VW 1,9TDI er et eks. på en komponent som kan fucke det til for motoren).
Jeg har bestilt KN innsatsfilter.
Jeg skal ikke ha racerbil men mer krefter til å dra henger og en mer lett kjørt bil
#2
Posted 07 November 2011 - 03:58
QUOTE(4x4 fore life @ 7 Nov 2011, 03:50) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noe som har gode innspill på økning av effekten på min 2,8 gen2?
Nevner noen ting som jeg ser muligheter i, men jeg vil gjerne hør innspill/erfaringer på disse
Øke turbo trykket: hvor mye? (noen kjente svakheter på 2,8 i forhold til dette?)
Øke diesel mengden: hvor mye og hvor skrue er på pumpa?
Bytte av eksos: har det noe effekt? (vil ikke ha noe nevneverdig mer lyd en det jeg har i dag)
Bytte turbo: til hva? vannavkjølt? større (vil det gå ut over trekkraften på lavt turtall?)
Intercooler: front montert? (mye arbeid i forhold til gevinst?)
Snorkel: Har det noe effekt? Mener å ha lest en plass at det sku hjelpe siden det var dårlig/liten "innsug" til det orginale luftfilterboksen.
Er det noen komponenter i motoren som bør sjekkes med tanke på sot/koks osv. (ERG ventil til VW 1,9TDI er et eks. på en komponent som kan fucke det til for motoren).
Jeg har bestilt KN innsatsfilter.
Jeg skal ikke ha racerbil men mer krefter til å dra henger og en mer lett kjørt bil
Nevner noen ting som jeg ser muligheter i, men jeg vil gjerne hør innspill/erfaringer på disse
Øke turbo trykket: hvor mye? (noen kjente svakheter på 2,8 i forhold til dette?)
Øke diesel mengden: hvor mye og hvor skrue er på pumpa?
Bytte av eksos: har det noe effekt? (vil ikke ha noe nevneverdig mer lyd en det jeg har i dag)
Bytte turbo: til hva? vannavkjølt? større (vil det gå ut over trekkraften på lavt turtall?)
Intercooler: front montert? (mye arbeid i forhold til gevinst?)
Snorkel: Har det noe effekt? Mener å ha lest en plass at det sku hjelpe siden det var dårlig/liten "innsug" til det orginale luftfilterboksen.
Er det noen komponenter i motoren som bør sjekkes med tanke på sot/koks osv. (ERG ventil til VW 1,9TDI er et eks. på en komponent som kan fucke det til for motoren).
Jeg har bestilt KN innsatsfilter.
Jeg skal ikke ha racerbil men mer krefter til å dra henger og en mer lett kjørt bil
jeg har chip med 2.5" eksosanlegg på min 2.8, å jeg kan skru av og på chippen når jeg vil, å merker når den er innkoblet eller ikke, spesielt med henger eller i bratte bakker. øker også til 145 hk.
#3
Posted 07 November 2011 - 04:11
QUOTE(mariusea @ 7 Nov 2011, 03:58) <{POST_SNAPBACK}>
jeg har chip med 2.5" eksosanlegg på min 2.8, å jeg kan skru av og på chippen når jeg vil, å merker når den er innkoblet eller ikke, spesielt med henger eller i bratte bakker. øker også til 145 hk.
Trodde ikke man kunne chipe 2,8....har lest at det e 2 typer D.pumpe til disse, har ikke sjekket hva jeg har.
#4
Posted 07 November 2011 - 13:55
QUOTE(4x4 fore life @ 7 Nov 2011, 05:11) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde ikke man kunne chipe 2,8....har lest at det e 2 typer D.pumpe til disse, har ikke sjekket hva jeg har.
hvilken årsmodell har du?
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#5
Posted 08 November 2011 - 01:34
QUOTE(4x4 fore life @ 7 Nov 2011, 04:11) <{POST_SNAPBACK}>
Trodde ikke man kunne chipe 2,8....har lest at det e 2 typer D.pumpe til disse, har ikke sjekket hva jeg har.
så lenge bilen har elektronisk dieselpumpe, å ikke mekanisk så kan man chippe den. å drive å tukle på en 2.8 dieselpumpe er det siste jeg ville ha gjort på bilen.
sett på 2.5" eksos, åpent luftfilter eller snorkel, å kanskje skru opp turbotrykk så vil du merke forskjell, evt du skaffer deg en chip som jeg har.
#6
Posted 13 November 2011 - 23:17
en snorkel vil bare ta effekt, blir for lang vei for lufta så den varmes på veien pga trangere og flere svinger... åpent luftfilter, større eksos, mere dieselmengde fra pumpa så kommer turbotrykket etter, er slikt man kan gjøre selv lett, litt til så er det å øke åpningstrykket på dysene med feks 10-12 bar og justere tenninga et par grader mere fortenning... alt dette øker ganske så mye effekt
_RalliArt_
#7
Posted 14 November 2011 - 00:03
Turbotrykket kommer vel ikke helt av seg selv. Jeg skrudde en kvart omdreining på mengdeskruen og da ble det mye diesel og veldig lite luft.... K&N filter, 2,5" eksos etc. Løsningen var vel å shimse opp wastegatestaget, men det orka jeg aldri...
#8
Posted 14 November 2011 - 15:36
#9
Posted 14 November 2011 - 15:37
QUOTE(4x4 fore life @ 14 Nov 2011, 15:36) <{POST_SNAPBACK}>
Er en 96mod
Hvem leverer chip til den evt??
#10
Posted 14 November 2011 - 15:39
joda turbotrykket kommer litt etter, i tillegg hvis en ønsker mere trykk så kan en legge under ei skive eller to på skruene som fester wastegaten... men da hender det det blir litt for høyt og det merkes ved at WG blåser ut under pådrag...
_RalliArt_
#12
Posted 15 November 2011 - 22:19
Eksempel på slik type turbo som kan passe på pajero da? Bør en koble ut egr på 2,8tdi`en da....min er en 95mod med mekanisk dieselpumpe.
#13
Posted 16 November 2011 - 22:37
QUOTE(stianbf @ 15 Nov 2011, 22:19) <{POST_SNAPBACK}>
Eksempel på slik type turbo som kan passe på pajero da? Bør en koble ut egr på 2,8tdi`en da....min er en 95mod med mekanisk dieselpumpe.
Ta kontakt med GIK turbo, de har masse kunnskap om dette. Det er flere nyere dieselbiler som har det, og lurer på om XC90 har det.
Det er flere tråder om EGR her.
Det jeg vet om det er at EGR gir mindre effekt, økt nedsotning i motoren. Men den gir en kaldere forbrenning, og mindre termisk belastning (gunstig for toppen når det gjelder sprekker)
EGR er der for å kvele forbrenningen med eksos, slik at det dannes mindre nitrøse gasser, som det er mye av i en dieselmotor der drivstoffet er det forandres for motorkraft/turtall, og derav et stort overskudd av luft. Samme problem på bensinmotorer med innsugslekkasje.
EGR eller ikke..... tja litt et valg mellom pest eller kolera
Jeg vurderer å plugge den igjen i alle fall. Bytte ut metallbelgslangen med plugger jeg skal dreie i rustfritt, skulle vel gjøre susen. Da er det raskt å sette den tilbake til orginal igjen.