Fjerne skillevegg i kombinertbil.
#1
Posted 20 November 2011 - 19:25
Min bil er en 1994 Starcraft G30 registrert som kombinertbil, betyr teksten ovenfor at jeg fritt kan fjerne skilleveggen og avgiftsfritt omregistrere den til personbil
eller er det andre (sære) krav som gjør dette vanskeligt?
Ønsker egentlig kun å bli kvitt veggen.
#2
Posted 20 November 2011 - 20:20
Når det gjelder bilen min, en suburban, så måtte jeg nok evt også byttet bilbeltene til E merket. Når jeg nedregistrerte min, så valgte jeg å beholde gitteret. Dette både fordi jeg ønsket fortsatt lastesikring, men også for å slippe å bytte beltene.
Det er mulig at også du evt kommer borti denne regelen. Ellers skal det bare være gebyret på noen hundrelapper du trenger å betale.
#3
Posted 20 November 2011 - 22:55
#4
Posted 20 November 2011 - 23:04
Men nå finnes vel ikke kombi, så da vet jeg ikke om det gjelder fortsatt, hvis du i det hele tatt får regget ned da...
#5
Posted 22 November 2011 - 19:58
Når det gjelder bilen min, en suburban, så måtte jeg nok evt også byttet bilbeltene til E merket. Når jeg nedregistrerte min, så valgte jeg å beholde gitteret. Dette både fordi jeg ønsket fortsatt lastesikring, men også for å slippe å bytte beltene.
Det er mulig at også du evt kommer borti denne regelen. Ellers skal det bare være gebyret på noen hundrelapper du trenger å betale.
Ønsker ikke å regge ned, bare bli kvitt veggen.
#6
Posted 22 November 2011 - 23:17
#7
Posted 03 December 2011 - 07:58
Jeg trodde den kun var borte som egen avgiftsklasse.
Dvs. teknisk får du enne reg. kombibil. Men avgiftsmessig klassifisert som personbil. Dermed i praksis utdød.
#8
Posted 03 December 2011 - 17:18
#9
Posted 19 December 2011 - 01:10
Har nå fjernet veggen og omregistrert bilen til personbil (over 3500kg).
Når jeg møtte opp på trafikkstasjonen for å spørre om hva som skulle til for å fjerne veggen på lovelig og korrekt måte fikk jeg klare svar i fra "guruene" der, å i følge de så var dette intet et problem.
Bare bestill time og skru ut veggen.
De fleipet til og med at for å fjerne veggen så tok man en skrutrekker og skrudde ut skruene og fjernet veggen.
Siden Klassen "Kombinert bil" er borte så trengte de bare å se at veggen var borte for så å skrive ut nytt vognkort for så å klassifiserte bilen som personbil.
Når jeg møtte opp på trafikkstasjonen til kontroll og snakket med de samme personene så var ting ganske så anderledes.
For det første så kunne de ikke forstå hvorfor jeg ville bli kvitt veggen og de nektet plent å ta stilling til om dette var loveligt eller ikke.
Jeg var innstilt på å være en smule ydmyk og ville finne meg i mye, bare de ville godkjenne fjerningen av veggen.
Etter at kontrolløren ikke klarte selv å finne svar på om dette var lovelig eller ikke og etter å ha nilest i regelboken sin,så måtte han konferere med noen andre og fant så frem et målebånd og lurte fælt på om det i det hele tatt var mulig å få bilen omklassifisert til personbil eller om den fortsatt ville være lastebil.
Det var visst noe om hvorvidt lasterommet var større enn passasjerdelen.
Når jeg så påpekte at dette ikke hadde noen som helst betydning pga. av at bilen var eldedre enn 10 år når "kombinert- bil" forsvandt som egen klasse og jeg nok en gang presiserte at det skal ikke være andre endringer på bilen enn at veggen skal bli borte, så fikk jeg beskjed om at da måtte jeg også bytte belter, de manglet CE-merking som var et krav for biler som var registrert som personbil.
Da ble jeg en smule irritert og forklarte vedkommende at dette kravet KUN gjelder for personbiler intill 3500 KG og var ikke et aktuelt tema for meg.
Kontrolløren ble da om mulig enda mer sur på meg og forsvant vekk i fra hallen i over 30 min. for å konferere med juristene.
Det hele endte med at kontrolløren kom tilbake til hallen og satte seg ned med sitt papirarbeid og ikke et eneste ord ble sagt til meg om en konklusjon.
Jeg ble bare bedt om å få skrevet ut ett nytt vognkort, men ikke ett ord om om hva konklusjonen ble.
Jeg spurte om jeg trengte å ha med meg noen papirer for å få nytt vognkort, og fikk klar beskjed om at det trengte jeg ikke.
Jeg fikk selvfølgelig ikke et nytt vognkort den dagen, pga. at jeg manglet papirer i fra kontrolløren. Måtte tilbake dagen efter for å få dette til.
Har nå et midlertidlig vognkort i påvente av å få utstedt et nytt og gyldigt vognKort (både del en og to).
Det som jeg sitter igjen og lurer litt på er hvordan vi her i norge kan finne oss i at humøret og godviljen til den enkelte kontrollør er avgjørende for hvilket resultat man ender opp med.
Det virker ikke som at lovverket eller gjeldene relger betyr noe som helst, det som betyr noe er hvor nøye du selv har satt deg inn i reglene og om du tør å protestere og humøret til den enkelte representant på trafikkstasjonen.
En annen ting som er en smule merkelig er at i andre land som er underlagt eu så er ganske mye lov, men i Norge som kun er tilknyttet EØS så må Norge følge EU reglene til punkt og prikke, men samtidigt ha lov til å oprettholde sære lover og regler som betyr at vi som bor i Norge ikke kan dra fordel av noen regler som er til fordel for oss forbrukere.
Her i Norge er holdningen at "Er det gøy, så er det forbudt og om ikke så vil det bli det snart", klarer ikke myndighetene og stoppe oss på denne måten så klarer de det meget effektivt ved å sørge for at det blir så dyrt for oss at det i praksis blir umuligt.
Bør det være slik, og bør vi finne oss i det?
Tenk om NAF eller andre organisasjoner hadde grepet fatt i problematikken og klart å løse dette problemet.
Da hadde jeg følt at jeg fikk noe igjen for å være NAF medlem.
#10
Posted 27 August 2012 - 20:57
Jeg har kombiveggen på plass enda, men jeg har modifisert den litt.
Snudde veggfeste slik at hele veggen kom 8cm lengre bak, og nå kan endelig sofaen legges ned.
Samt at jeg fjernet nedre halvdel av veggen, bare øvre gitter igjen her nå (kjekt når man skal ha lange ting med).
1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"
#11
Posted 27 August 2012 - 21:53
Så lenge bilen er over 10 år kan du fjerne veggen og klasse om bilen for kostnadene med nytt vognkort. Hvis du bare masserer/modifiserer veggen kan det bli JÆVLIG dyrt hvis bilen er under 10 år, bare en bot og ny visning hvis den er over 10 år. Biltilsynet har med ujevne mellomrom kjørt "raid" for å avdekke bilister som ulovlig bygger om en varebil så det ikke blir plass til statskassa.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#12
Posted 28 August 2012 - 08:54
1 gang: Oppdaget plutselig at det bare var 5 seter i vognkort og bilen har hatt 6 seter med belter fra orginalt.
Klagde til biltilsynet og de sjekket bilen, jeg fikk nytt vognkort med 6 seter helt gratis.
Han så veggen og sa det var lurt, for på så gamle biler spillte ingen rolle lenger, sa han.
2 gang: Var der for å prøve å få den ned til personbil, ikke noe problem bare skaff dokument fra importør (Automotive Services er konk). Ford Motor Norge gidder ikke tulle med sånt. Hurra!!
Han også så veggen og sa det var kjekt når man skal ha med lange ting, han nevnte også at jeg kunne fjerne den helt og få personbil over 3500kg. Men jeg vil gjerne ha gitteret, føler meg litt tryggere da.
Men hva er egentlig fordelen med personbil klasse? Bompenger går vel på vekt uansett?
1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"
#13
Posted 28 August 2012 - 09:04
Det er sikkert en og annen ting ellers også, slik som eks Vestfold har nå skilting om forbikjøring forbudt for lastebiler, gjelder da de med kjøretøygruppe lastebil. Biler over 3.5 t reg. som personbil/kombi kan kjøre forbi.......
#14
Posted 28 August 2012 - 19:51
Edited by Chryslercrap, 28 August 2012 - 20:26.
92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)
04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt
03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20 *solgt
01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt
#15
Posted 28 August 2012 - 21:39
Sent from my iPhone using Tapatalk
#16
Posted 29 August 2012 - 19:31
seterad i min Suburban.
Et annet poeng er f. eks. Tahoe med totalvekt over 3.500 kg og to seter. Disse kan det monteres baksete i når den registreres som personbil over 3.500.
Men man må fortsatt betale bompenger som lastebil og vise bilen til EU kontroll hvert år.
#17
Posted 29 August 2012 - 19:48
Må vel kansje bare vise den for at de skal kunne se at seter og belter er forsvarlig sikkret.
Har tenkt på å sette inn 2 kaptein stoler med sving i midten og flytte sofa lengre bak, flytter samtidig gitteret bakover også.
1996 Ford E-350 Customline 7.3 PSD, BD X-PowerChip, E4OD, EBPV delete, 3.5" DP og 4" Diamond Eye eksos
1993 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1989 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1978/1992 Range Rover Classic 3.9 V8i Vogue SE
1956 Land Rover Serie 1 86"
#18
Posted 31 August 2012 - 20:40