Drittlei lysoppsett på 96 Tahoe.....
#1
Posted 29 November 2011 - 07:38
Nå har jeg fått nok, og ønsker å bygge om alt av lys skikkelig en gang for alle. Har lest så øyet har blitt vått her, og har nok en viss formening om hvordan ting skal gjøres. Men vet noen om en steg for steg instruksjon på nettet et sted, som tar for seg opplegging av nye ledninger etc?
Jeg ser for meg nye projector lykter, orginal oppsett med blink og markeringslys, samt 1000 metere i fangern, samt xenon i nærlys. Vil også koble sammen nær og fjernlys. Har skjønt jeg bør trekke nye kabler av skikkelig dimensjon (ikke nødvendig for xenon...)
Bør jeg kjøre et rele til hvert enkelt lys?
Hvordan finner jeg riktig styrestrøm til releene?
Hva med parklys og halo ringene på de nye projektor lampene, styrestrøm og releer?
Hvor legger jeg opp gode jordinger?
Hva bør legges på egen bryter med tanke på PKK?
Jeg ønsker å gjøre dette best mulig en gang for alle, slik at det vil være en smal sak å switche fra Hong Kong xenon, til vanlige pærer hvis jeg får påpakk for dette av BT
Mange spørsmål det her, er fersk når det gjelder bil elektronikk, men ønsker å lære mest mulig, å gjøre dette selv, evt med litt gode råd og bistand da! All info mottas med takk!
#2
Posted 29 November 2011 - 16:23
Kan ikke gi deg så mye gode svar på spørsmålene dine, men jeg skal hvertfall følge tråden din, uten tvil! Kanskje jeg også lærer noe
#3
Posted 29 November 2011 - 18:00
HovedlysReleer.pdf 20.2K 989 downloads
Husk at ved å kople nærlys og fjernlys sammen så mister du sikt. At en ser bedre er kun en illusjon da alt lyset rett foran biolen blender øyet slik at en ikke ser det som er på avstand. Når en kjører med fjernlys er det ikke nødvendig å se det som er 20-30 meter foran bilen. Det er viktigere å se det som er 100 m vekke. Med xenon vil denne effekten bli forsterket fordi xenon er så hvitt i forhold til vanlig fjernlys slik at en ser enda mindre det som er på avstand. For your information only.
RedWolf
#4
Posted 29 November 2011 - 19:21
Jeg skjønte opplegget med jordingsbolten, men hva med jord til selve releet, er det like prekært?
Plasserer du releene fremme ved lyktene med lang styrestrøm ledning, eller omvendt?
Hva med park , halo og markeringslys? Egne releer? Hva med jord til disse?
Og til slutt, hvordan finner jeg orginal styrestrøm til de forskjellige lysa?
Ble mye igjen det her, men denna gang skal det gjøres skikkelig en gang for alle!
#5
Posted 29 November 2011 - 19:22
HovedlysReleer.pdf 20.2K 989 downloads
Husk at ved å kople nærlys og fjernlys sammen så mister du sikt. At en ser bedre er kun en illusjon da alt lyset rett foran biolen blender øyet slik at en ikke ser det som er på avstand. Når en kjører med fjernlys er det ikke nødvendig å se det som er 20-30 meter foran bilen. Det er viktigere å se det som er 100 m vekke. Med xenon vil denne effekten bli forsterket fordi xenon er så hvitt i forhold til vanlig fjernlys slik at en ser enda mindre det som er på avstand. For your information only.
spørr kansje dumt, men, hvorfor ha den dioda der? hva er meninga med den?
87 Volvo 740 Turbo
95 Chevy Silverado 2500 6,5td
98 Chevy Astro AWD 4,3 vortec
#6
Posted 29 November 2011 - 20:01
Dioda er der fordi noen spurte spesifikt hvordan men kunns kople slik at nærlyset var på hele tiden. Personllig ville jeg aldri koplet lyset slik da jeg vet at det ikke fører til bedre sikt men andre får gjøre det de vil.
RedWolf
#7
Posted 29 November 2011 - 20:34
Jeg skjønte opplegget med jordingsbolten, men hva med jord til selve releet, er det like prekært?
Plasserer du releene fremme ved lyktene med lang styrestrøm ledning, eller omvendt?
Hva med park , halo og markeringslys? Egne releer? Hva med jord til disse?
Og til slutt, hvordan finner jeg orginal styrestrøm til de forskjellige lysa?
Ble mye igjen det her, men denna gang skal det gjøres skikkelig en gang for alle!
La oss ta en ting om gangen. jeg har satt hovedlys releene rett bak venstre lykt. Derved har jeg kort avstand til batteriet (har 2 batterier) og kort avstand til lyktene. Du trenger ikke et rele til hver lykt da et vanlig 30 amp rele takler 360W. Med 2 87 utganger er det lettere å kople når en bruker tykke ledninger. Jord til releet er ikke så prekært da det trekker veldig lite strøm men hvis du setter releene bak lyktene så vil jordingspunktet (det med bolten) være nærmeste jording for releene og.
Styrestrøm er ledningene som går til hovedlyset, du klipper dem av og kopler dem til releene. På høyre side klipper du dem av og isolerer dem da du ikke trenger dem mer.
Da jeg bygde om åpnet jeg kontakten som går inn på pæra og loddet 2,5 kvadrat ledninger på kontakten og trakk den ene til jordingspunktet og den andre til 87 utgangen på releet. Svart, grønn og rød ledning på tegningen.
På releene brukte jeg en relesokkel, kjøpt hos Biltema, og loddet sammen ledningene med de ledningene jeg la opp. Strøm til releene (kontakt 30) tok jeg men en 4 kvadrat ledning fra batteriet. Jeg har batteri med både side poler og topppoler så jeg kjøpte Rockford Fosgate polsko som jeg koplet ledningene til. Via sikring selvfølgelig.
Jeg loddet alle koplinger for å slippe irring som vil gi dårlig kontakt. I relesokkelen har jeg fylt hvis vaselin som hindrer korrosjon, kjøpes på apoteket.
Parklys trenger ikke rele , der kan du bruke originale ledninger.
Markeringslys kan koples via rele da det er lettest. Jeg kan lage et skjema slik at de blir koplet lovlig. Du trenger et rele og 2 dioder.
Den blå ledningen er kun for å få nærlyset til å lyse sammen med fjernlyset og trenger ikke å være der.
RedWolf
#8
Posted 29 November 2011 - 21:28
Fire spørsmål:
1. Du gjorde ikke noe med ledningene fra inni cabinen?
2.Bare framme i motorrommet du har lagt opp nye og tjukkere kabler?
3. Funker det å bruke releer og ledninger fra biltema?
4. Er det nødendig og lodde alle ledninger ? Både i kontakter og rundt om ellers?
Edited by HåvardIversen, 29 November 2011 - 21:46.
#9
Posted 29 November 2011 - 22:09
Dette er likt oppkoblet som RedWolf har tegna. litt andre farger bare.. Plugg and play på H4.. sikringer mangler på det... (liker ikke)
det som hadde vert fint hadde vør og fått på riktige kontekter. noen som har en ide om hvor det kan kjøpes? er ikkje flink og finne slikt på nette, engelske ord er ikkje min sterke ting...
Edited by s4nd3r, 29 November 2011 - 22:11.
87 Volvo 740 Turbo
95 Chevy Silverado 2500 6,5td
98 Chevy Astro AWD 4,3 vortec
#10
Posted 29 November 2011 - 22:23
Styrestrøm er ledningene som går til hovedlyset, du klipper dem av og kopler dem til releene. På høyre side klipper du dem av og isolerer dem da du ikke trenger dem mer.
Da jeg bygde om åpnet jeg kontakten som går inn på pæra og loddet 2,5 kvadrat ledninger på kontakten og trakk den ene til jordingspunktet og den andre til 87 utgangen på releet. Svart, grønn og rød ledning på tegningen.
På releene brukte jeg en relesokkel, kjøpt hos Biltema, og loddet sammen ledningene med de ledningene jeg la opp. Strøm til releene (kontakt 30) tok jeg men en 4 kvadrat ledning fra batteriet. Jeg har batteri med både side poler og topppoler så jeg kjøpte Rockford Fosgate polsko som jeg koplet ledningene til. Via sikring selvfølgelig.
Jeg loddet alle koplinger for å slippe irring som vil gi dårlig kontakt. I relesokkelen har jeg fylt hvis vaselin som hindrer korrosjon, kjøpes på apoteket.
Parklys trenger ikke rele , der kan du bruke originale ledninger.
Markeringslys kan koples via rele da det er lettest. Jeg kan lage et skjema slik at de blir koplet lovlig. Du trenger et rele og 2 dioder.
Den blå ledningen er kun for å få nærlyset til å lyse sammen med fjernlyset og trenger ikke å være der.
Da begynner jeg og skjønne tegninga her Redwolf. Bare en liten ting før jeg hiver meg i det. Styrestrømmen til bøttelyktene, hvor henter jeg den?
#11
Posted 29 November 2011 - 23:11
Fire spørsmål:
1. Du gjorde ikke noe med ledningene fra inni cabinen?
2.Bare framme i motorrommet du har lagt opp nye og tjukkere kabler?
3. Funker det å bruke releer og ledninger fra biltema?
4. Er det nødendig og lodde alle ledninger ? Både i kontakter og rundt om ellers?
1. Ingen ledninger er forandret inni bilen.
2. Riktig, fra ene siden til andre siden og til batteriet.
3. Releer og ledninger funker. Men ikke kjøp lysmonterings settet deres. De såkalte tykke ledningene i settet er fake. Kinesiske ledninger med TYKK isolasjon og tynne ledninger inne.
4. Lodding er ikke nødvendig men kjøp en god tang til å bruke til å klemme på kabelskoene. slik som denne: http://www.biltema.n...lskotang-12677/
RedWolf
#12
Posted 29 November 2011 - 23:20
Du bruker samme styrestrøm som til fjernlys-releet.
Enten trekker du kabelen fra releet inn i kupeen og tilbake eller trekker kun jordledningen inn via bryter til jord. Spørs om du vil ha lyshorn bryter eller ei.
Kan inkludere ekstralys og markeringslys på skjema hvis ønskelig .
RedWolf
#13
Posted 30 November 2011 - 00:44
Markerings_1000m_lys.pdf 34.17K 914 downloads
RedWolf
#14
Posted 30 November 2011 - 05:11
Kan ikke gi deg så mye gode svar på spørsmålene dine, men jeg skal hvertfall følge tråden din, uten tvil! Kanskje jeg også lærer noe
tar du deg en tur hit til uka så kan jeg være med å kikke på
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#15
Posted 30 November 2011 - 16:48
2. Riktig, fra ene siden til andre siden og til batteriet.
3. Releer og ledninger funker. Men ikke kjøp lysmonterings settet deres. De såkalte tykke ledningene i settet er fake. Kinesiske ledninger med TYKK isolasjon og tynne ledninger inne.
4. Lodding er ikke nødvendig men kjøp en god tang til å bruke til å klemme på kabelskoene. slik som denne: http://www.biltema.n...lskotang-12677/
Flotters !
#16
Posted 01 December 2011 - 18:32
HovedlysReleer.pdf 20.2K 989 downloads
Husk at ved å kople nærlys og fjernlys sammen så mister du sikt. At en ser bedre er kun en illusjon da alt lyset rett foran biolen blender øyet slik at en ikke ser det som er på avstand. Når en kjører med fjernlys er det ikke nødvendig å se det som er 20-30 meter foran bilen. Det er viktigere å se det som er 100 m vekke. Med xenon vil denne effekten bli forsterket fordi xenon er så hvitt i forhold til vanlig fjernlys slik at en ser enda mindre det som er på avstand. For your information only.
Vet du fargemerking og ev. hvilket relee som går til kjørelysene? Har tenkt "lenge" å koble dem ut via en bryter, irritabelt å ikke kunne starte bilen uten å ha lys innkoblet.
Lettere å lete ledning/relee enn å demontere dæsjen for å se hva for ledning som går inn på lysbryteren.
Rune
#17
Posted 01 December 2011 - 18:44
Eneste forskjellen fra tidligere oppsett, er grøvere kabel,egne jordingspunkt, og dobbel utgang på releet. Ville tro at alt skulle fungere som før, men nei.....
Hvor kan jeg feilsøke dette?
#18
Posted 01 December 2011 - 20:17
Eneste forskjellen fra tidligere oppsett, er grøvere kabel,egne jordingspunkt, og dobbel utgang på releet. Ville tro at alt skulle fungere som før, men nei.....
Hvor kan jeg feilsøke dette?
Når fjernlyset er på skal du ha 12 v på 86 kontakten på releet.
Den bryteren du har hatt.... og fremdeles har... Er den koplet til jord eller er den koplet til tenning, eller til fjernlyset? Det er flere måter å kople fjernlysa på. Ta ut bryteren finn hvilken ledning som går til releet, mål så på den/de andre om du har 12V eller jord eller om du har 12 v når fjernlyset er på. Har du montert diode i kretsen? Har du varsellampe med pære eller diode?
RedWolf
#19
Posted 01 December 2011 - 20:26
Er på skole hele uka, kun tid i helger
#20
Posted 01 December 2011 - 20:30
Lettere å lete ledning/relee enn å demontere dæsjen for å se hva for ledning som går inn på lysbryteren.
Rune
Regner med at du har den svarte "bergheim boksen" under dashbordet som styrer kjørelysa.
Finn jordingsledningen til boksen og la den gå via bryter, da vil ingen lys komme på før du skrur på bryteren.
RedWolf