Gå til innhold



Foto

Dieselforbruk


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 skn

skn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 05 February 2012 - 22:06

Jeg har en 95 mod cummins. Oppgradering av pumpe med mengdejusteringsplate til ca 300-350 hk.
Snitt forbruk på 1,35 på småkjøring og 4wd, henger etc. Slik kjøring som er minst økonomisk.

Etter passerte 300 000 km økte forbruket til å variere mellom 1,6 - 1,8. Samme type kjøring og samme type dekk.
Noen som har noen tips?

#2 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 05 February 2012 - 22:51

bruk momentet i motoren og planlegg kjøring med tanke på akselrasjon og deakselrasjon
bruk bremsepedalen minst mulig, trille inn mot kryss osv
og bruk gjærne mer litt mer luft i dekka også

jeg bruker 50psi i fremhjula og 60psi i bakhjula på chevyen min
265/70-17

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 skn

skn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 25 Innlegg:

Posted 05 February 2012 - 23:11

QUOTE(KapteinMike @ 5 Feb 2012, 22:51) <{POST_SNAPBACK}>
bruk momentet i motoren og planlegg kjøring med tanke på akselrasjon og deakselrasjon
bruk bremsepedalen minst mulig, trille inn mot kryss osv
og bruk gjærne mer litt mer luft i dekka også

jeg bruker 50psi i fremhjula og 60psi i bakhjula på chevyen min
265/70-17

Alt dette er plottet inn. Er tidligere lastebilsjåfør så har lært en del av det. Kjører bilen som jeg alltid har gjort. Men etter 300 000 km skjedde det en forandring i forbruket.


#4 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 06 February 2012 - 00:32

Hull i tanken? Dieseltyver? Hehe, neida, men fra spøk til revolver.
Jeg merket godt på forbruket når jeg byttet sensorer på blokka for et par-tre år siden. Husker ikke helt hva de het, men den ene var vel en map sensor og den andre var en luft-teperatur sensor. Mulig det var den luft-temperatursaken som gjorde utslaget. Dog så varte det ikke lenge før jeg synest forbruket gikk opp igjen. Kan være verdt ett forsøk. Koster ikke all verden... Sitter i bakkant av blokka bak dieselfilteret en plass. Nå har vel du en 12v men kan tenke meg det er nogenlunde likt...
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#5 thomas tømmerkjører

thomas tømmerkjører

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 210 Innlegg:

Posted 10 February 2012 - 09:45

Er ikke mye mapsensor der nei. innspill på faktorer som drar opp forbruket er jo som du sikkert veit kvalitet på vinterdiesel.. jeg har også samme fenomen med min bil men min har bare 132tusen kilometer på telleren.
thomas tømmerkjører

#6 eikeliden

eikeliden

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 21 October 2014 - 12:54

kom du noken vei med den her? ting som kan klusse det til etter 300k er dieseldyser, dieseltrykk, turbotrykk, mulig det er ein feil på 4wd som gjer at framaksel følger med på "lasset" da du kjøyre sjølv om den er utkobla, for beire drivstoff forbruk kan ein skifte ut snurra med VNT/ VGT og vurdere WAIC (water to air Inter Cooler) iskald ladeluft sjøl fra tomgang til 100+ gjer underverk


Edited by eikeliden, 21 October 2014 - 12:54.

Alt går med litt inprovisert tøff kjærleik.
Duh! gje med den slegga der! nei.. den STORE